Staatssecretaris met hart voor luchtvaart

Na Camiel Eurlings gelukkig ook nu weer iemand in het kabinet met ambitie voor de luchtvaart...Nu maar hopen dat het ook in de praktijk gaat werken. Maar het begin is er.....

http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article6588643.ece/Staatssecretaris-wil-ruim-baan-voor-luchtvaart

Staatssecretaris wil ruim baan voor luchtvaart
Gepubliceerd op 22 november 2010, 14:13
Laatst bijgewerkt op 22 november 2010, 15:04

NOORDWIJK -
De luchtvaart in Nederland moet ruim baan krijgen. ,,Het is geen bedreiging, maar juist een kans die we met beide handen moeten aangrijpen'', zei staatssecretaris Joop Atsma maandag tijdens het jaarcongres van de Dutch Aviation Group in Noordwijk.
De nieuwe bewindvoerder voor luchtvaartzaken wil dat het kabinet vol inzet op het uitbouwen van de netwerkfunctie van Schiphol (nu al 231 bestemmingen). ,,Dat is van groot belang voor de werkgelegenheid in Nederland. Maar behalve op Schiphol is er ook groei mogelijk op Lelystad en Eindhoven. Maar er is zeker ook ruimte op Maastricht, Twente en Eelde bij Groningen'', stelde Atsma vast, die benadrukte dat rond Eelde weinig mensen wonen en de hinder dus beperkt blijft.

Ook Schipholdirecteur Jos Nijhuis betoogde dat de netwerkfunctie het belangrijkste is. De vele bestemmingen die vanaf Schiphol kunnen worden aangedaan zijn immers de reden dat steeds meer internationale bedrijven hun hoofdkantoor in de regio Amsterdam vestigen. ,,We moeten de zone met daarin Schiphol en de Zuid-as de komende jaren als een zone ontwikkelen. De kracht is namelijk dat je binnen enkele minuten op de luchthaven zit. Daarom ook moet de noordzuidlijn vanuit Amsterdam naar Schiphol worden doorgetrokken.''
 
Ik heb ook wazig iets gehoord, dat Schiphol geen charter vluchten meer wilt.
Weet iemand hier iets meer over?

Het kan ook zijn dat ik dit fout heb hoor :p
 
Even heel kort door de bocht: In de media was te lezen dat Schiphol m.n. wil groeien in 'zakelijk' verkeer en minder interesse heeft in charters.
 
Ja klopt ik las volgens mij in het AD van maandag dat schiphol af wil van de chartervluchten en zich puur en alleen wil focussen op de zakelijke vluchten en daarin wil groeien. Tevens werd ook gezegd dat maatschappijen als bv Transavia.com, martinair en arkefly moeten uitwijken naar bv Rotterdam Eindhoven etc.
 
En Lelystad. Wel leuk dat Schiphol een paar weken geleden nog de charters wilden promoten en de netwerkfunctie wilde minderen door duurdere kosten voor overstappende passagiers.

Je kan niet echt meer 180 graden omdraaien qua plannen dan dit.

(Want dan draai je gewoon een 360, ja ha ha leuk)
 
Ja, sterker nog: Een paar jaar geleden moesten de vakantievluchten uit Rotterdam verdwijnen en moest Rotterdam een zakenluchthaven worden. Dat o.a. i.v.m. geluidsoverlast van die "herriemakende charters" volgens diverse politieke partijen binnen de rotterdamse gemeenteraad en gedupudeerde staten van de provincie Zuid- Holland. Ik zeg maar zo: Nver a dull moment...
 
Ik vind het allemaal bij elkaar een raar verhaal en een raar idee.

Ik zou het zelf jammer vinden als er geen charter vluchten meer vanaf Schiphol vertrekken, omdat ik de charter vluchten altijd een leuke sfeer vind hebben.
 
Last edited:
In De Telegraaf van vandaag staat een artikel over de werkelijke uitdagingen van de nederlandse luchtvaart, en daramee samenhangend, de discussie omtrent de toekomst van Schiphol. Het is een opiniestuk, ik betwijfel o.a. of Emirates staatssteun krijgt voor de aanschaf van de A-380, maar de onderzoeksresultaten waarnaar verwezen wordt zullen veel betekenen. Februari/ maart 2011 zal e.e.a. worden gepubliceerd.

Luchtafweer

Na achtereenvolgens de vliegtaks, de crisis en de aswolk lijken eindelijk weer betere tijden aan te breken voor de Nederlandse luchtvaart. Air France-KLM presenteerde vorige week opvallend goede halfjaarcijfers en ook Schiphol ziet voor het eerst in jaren weer groei van het aantal passagiers.

Toch breken uiterst spannende maanden aan voor de mainport en zijn grootste klant, nu de adviesbureaus McKinsey en Boston Consulting Group de economische toekomst van de Amsterdamse luchthaven kritisch onder de loep nemen.

Aanleiding is de felle ruzie tussen KLM en Schiphol over de plannen van de luchthaven om de tarieven voor de overstappende passagiers van KLM te verhogen en tegelijk prijsvechters als Easyjet met lagere havengelden te lokken.

Uiterlijk op 1 maart moeten de door beide kemphanen gevraagde conclusies op tafel liggen, die ook door kersvers staatssecretaris Atsma (Luchtvaart) met spanning worden afgewacht.

Is de kleine verhoging en tariefdifferentiatie die het fors investerende Schiphol wil doorvoeren verdedigbaar? Of is dit inderdaad het begin van het onderuithalen van het zo cruciale KLM-netwerk? Het antwoord is ongetwijfeld interessant, maar tegelijk kun je je afvragen of met die paar euro de toekomst van de mainport echt staat of valt.

Tijdens het jaarlijkse symposium van de Dutch Aviation Group bleek deze week nog maar eens dat de uitdagingen waar Schiphol en KLM voor staan immers vele malen groter zijn.

Razendsnel groeiende prijsvechters, sterk opkomende maatschappijen uit de Golfregio plus een toenemende concurrentie van andere Europese vliegvelden, die veel sneller groeien en veel meer investeren.

En dat alles in combinatie met een in de globaliserende wereld worstelende Randstad (duur, files, bureaucratie) maken een blinkende toekomst van de Amsterdamse mainport verre van zeker.

Ondanks hun onderlinge meningsverschil zijn Schiphol en KLM het eigenlijk roerend eens: beide willen een ijzersterke luchthaven met een subliem internationaal netwerk. Maar in tijden dat niets zeker is rond zaken als de euro, het bankwezen en onze pensioenen moet dat dus nog maar worden afgewacht.

Zeker in een tijd waar Emirates met staatssteun zomaar honderd Airbussen A380 kan kopen, de terreurdreiging aanhoudt en Brussel de Europese sector pijnlijk in de wielen rijdt met een nieuwe C02-heffing.

Een nieuwe grote Skyteam-terminal van KLM en partners klinkt prachtig. Maar blijven de maatschappijen van de concurrenten Oneworld – JAL is al weg – en Star wel in Amsterdam? Is Schiphol ook voor nieuwe markten als Azië of Zuid-Amerika de beste hub, of winnen Doebai, Istanboel en Madrid? Wordt zijn groeibeperking een handicap? En moet de Nederlandse politiek niet heel snel veel meer doen om de mainport ook na 2020 echt een toekomst te bieden?

Kan Nederland, met andere woorden, haar fantastische en voor ons kleine landje ongekend sterke luchtvaartpositie uiteindelijk behouden. In de aanval of toch in de verdediging? Heldere Amerikaanse antwoorden op al deze vragen zouden volgend jaar nog wel eens voor veel beroering kunnen zorgen.

Ronald Veerman
 
Back
Top