AeronautX

In Oostenrijk is het niveau van begrijpend lezen onder sommige vliegschoolhouders vergelijkbaar met de geschatte kosten van het levensonderhoud aldaar of het moet zo zijn dat ik de in mijn ogen overduidelijke boodschap van Diana compleet verkeerd begrepen heb.....

(kan ook maar zo zijn, ik ken mijn talrijke beperkingen):traantjes
 
Joep,

Volgens mij wordt er door de betreffende vliegschoolhouder alleen gereageerd op de vragen die Art heeft gesteld.

Q10
 
In Oostenrijk is het niveau van begrijpend lezen onder sommige vliegschoolhouders vergelijkbaar met de geschatte kosten van het levensonderhoud aldaar of het moet zo zijn dat ik de in mijn ogen overduidelijke boodschap van Diana compleet verkeerd begrepen heb.....

(kan ook maar zo zijn, ik ken mijn talrijke beperkingen):traantjes


Waar baseer jij je mening op joep ?

Als je het nog kon onderbouwen, dan kan ik het begrijpen. Maar dat geschreeuw in de lucht kan niemand wat mee.

V1
 
Last edited:
Waar baseer jij je mening op joep ?

Als je het nog kon onderbouwen, dan kan ik het begrijpen. Maar dat geschreeuw in de lucht kan niemand wat mee.

V1

Laat ik het nog 1 keer op z'n allereenvoudigst uitleggen waar ik mijn mening op baseer:

Art vraagt twee dingen:

Hoe kan de opleiding zoveel minder kosten dan NL-opleidingen?

en hoe kan men 6 maanden eerder klaar zijn?

Vervolgens komt daar een antwoord op: IVW en de NL-scholen zijn eigenlijk allemaal uitzuigers met veel te hoge winstmarges.

Op de vraag waar de verkorting in opleiding vandaan komt komt een verhaal over het weer en dat het eigenlijk niet uitmaakt, als het mooi weer is blijft het mooi en als het slecht is blijft het slecht, dus daar zal de winst niet in zitten.
Het theorie programma geeft wat tijdwinst (maar dit zal het verschil niet kunnen verklaren om de doodeenvoudige reden dat er een vastgelegd aantal uren gemaakt dient te worden, ook in de klas. Er zijn genoeg NL-opleiders die de theorie afronden binnen 9 maanden en dan ook al vanaf het begin aan het vliegen zijn. Het CBT-programma ten spijt haal je daar dus geen 6 maanden tijdwinst.)

Tot zover de vragen van Art maar vervolgens komt er nog een heel epistel over wat de school verder nog te bieden heeft, dat de instructeurs veel voor de leerlingen te bieden hebben, dat er echte contacten zijn, typeratings halen is mogelijk etc.

Dat mag ik toch een vorm van reclame of P.R noemen?
 
Last edited:
Toch maar even reactie van mij dan, wilde me afzijdig houden maar merk nu toch dat er wel wat vragen komen omtrent onze opleiding.
Er wordt momenteel nog overleg gepleegt tussen de school en AUA, maar waarschijnlijk wordt het dezelfde situatie als met DLH school in Bremen, maar dan zonder de uitgekleedde DLR voordat je de opleiding start.
Echter dit kan nog alle kanten op.

William Hölzel
Managing Director
AeronautX NL

Mag ik dan vragen hoe iemand die in 2006 bij Stella is begonnen nu Managing Director is bij een vliegopleiding?
 
Zelf heb ik weinig moeite met reclame of PR. Al is het maar omdat ik er een boterham mee verdien. Als zelfstandig ondernemer steun ik iedereen die de stap zet om ook zelfstandig zijn/haar boterham te verdienen. Heb zelf wat moeite met jongelui die eerst alles afgedekt willen hebben met pensioen, extra betalingen voor meerwerk, vaste roosters, etc. voordat ze uberhaupt hebben laten zien wat ze kunnen bijdragen aan een onderneming (behalve hun bul in natuur- en wiskunde). Dus wat dat betreft neem ik mijn petje alleen maar af voor PH-WIL.

Als het initiatief werkelijk voordelen biedt t.o.v. andere scholen dan zou het PR-technisch zelfs aan te bevelen zijn om nu met een duidelijk verhaal te komen. De markt schijnt iets aan te trekken en er staan potentials te springen om aan boord te stappen. Al zou het maar zijn dat hij minstens hetzelfde biedt, maar voor minder geld. Dat is op zich al groot een concurrentievoordeel. Alleen ..., de eerste kans is gemist. Het antwoord was niet bepaald duidelijk en roept meer vragen op.
Toch zou het niet verstandig zijn dit gelijk af te schieten. Iemand heeft een kans nodig en kansen kosten vaak tijd. Voordat we met z'n allen in een 737 stapten naar Benidorm hebben een aantal pioniers ook hun nek uitgestoken om eerst allemaal te testen of vliegen wel oké was. Niemand dwong hen. V1 en Q10 worden nu ook niet gedwongen en misschien melden ze zich over 2 jaar dat ze de baan hebben waar al die bankzitters op zaten te azen. Wie weet? Geef het een kans en er staan altijd mensen op die het wel eerst willen uitproberen. Als jij dat niet wil zijn dan wacht je lekker af of kies je voor een andere optie.
Iemand aanvallen op zijn arbeidsverleden is eigenlijk een beetje onder de gordel. Misschien heeft hij destijds ingezien waar de sterke en de zwakke punten liggen van Stella. Het bestaat immers al een tijdje en vaart nog steeds wel. Ondanks alle negatieve berichtgeving over de school. Dat ligt niet alleen aan PR. Dat zou teveel lof zijn voor de marketingjongens en -meisjes. Er moet dus minimaal een aantal goede elementen in zitten en misschien heeft WIL die meegenomen in zijn plan en de zwakke punten eruit gekieperd. Wie weet?

Kortom, 2e kans voor PH-WIL. Misschien kan hij nog eens (duidelijker) antwoord geven op de eerder gestelde vragen van Art.
 
@Wutang: Je slaat de spijker op zijn kop. En hartelijk dank voor de lovende woorden en het vertrouwen.

@Joep: Blijkbaar ben jij hier ingehuurd om een partij negatief te doen. Als ik zo naar je andere berichten kijk heb je altijd wel op en aanmerkingen in de negatieve zin. Nu het een zaak van mij is, weet ik 100% zeker dat je gewoon maar wat roept (om interessant te doen?) en geen onderzoek heb gedaan naar waar je het eigenlijk over hebt.
Je bent van harte welkom om informatie in te winnen, en als je zin hebt om naar Oostenrijk te komen, dan kom je hier maar een keer kijken. De koffie staat klaar.
Verder weet Diana van dit topic, en weet ze ook dat ik er geen moeite mee heb als ze het verwijderd of op slot zet. Tot heden heeft Diana dit besluit niet gemaakt, en is het niet aan jou om dit wel te doen.

@Art: Het beantwoorden van je vragen was misschien niet zo duidelijk, en ik nam de vrijheid om meteen de rest toe te lichten. (anders komen er meer vragen) Helaas even met wat minder succes, dus nu even kort en bondig.

Kosten:
IVW is gewoon duurder dan de authoriteiten hier. Ik heb nooit gezegd dat ze uitzuigen, ze zijn gewoon hoger geprijsd.
Brandstof is iets goedkoper. Landingsgelden zijn veeel goedkoper. (denk aan een paar euro per landing, en sommige velden in de omgeving gratis.)
Huisvesting: 200 - 300 euro per maand. En de rest van het leven is hier gewoon goedkoper, vooral in de supermarkt merk je dit.
(Iedereen die vindt dat het duur leven is in Oostenrijk, is waarschijnlijk alleen tijdens de winter in Tirol geweest.)

Opleidingsduur:
Zoals ik al zei is met het nieuwe CBT systeem het aantal klassikale uren minder geworden. Met de nieuwe certificering is het minimum 130 uur geworden. (en indien nodig kan dit meer worden.)
De CBT ga je erg gemakkelijk doorheen, zonder dat het ten koste van leerkwaliteit gaat. In theorie zou je dus in 2 of 3 maanden door de ATPL theorie heen kunnen. Zelfs als je het wat langzamer doet, heb je nog een paar maanden tijdswinst.

Het weer is inderdaad geen Florida, maar wel stabieler en beter te berekenen. Vandaar dat onze opleiding ook 14 tot 16 maanden duurt, afhankelijk van je startdatum. Ben je net aan het begin van de zomer klaar met theorie, dan heb je langere dagen en goed weer. Net voor de winter dan heb je kortere dagen en soms wel slecht weer, vandaar dat het 2 maanden langer kan duren.

Verder wordt er goed rekening gehouden met capaciteit.
Wij zorgen er eerst voor dat de vloot uitgebreid wordt, en nemen dan pas leerlingen aan. Dit is bij een hoop collegas andersom, en dan komen de problemen.
Wij accepteren gewoon geen stilstand van de leerlingen.

@algemeen
Over dit alles kan natuurlijk gediscusieerd worden, en er zijn altijd een hoop mensen die iedereen precies kunnen uitleggen waarom dit niet zou lukken, maar onthoud dat bovenstaande geen proef is maar zich al jaren bewijst met de Oostenrijkse collega-studenten.
Ook de theorie is nu al anderhalf jaar in gebruik, en heeft zich dus al bewezen.
Het enige dat nieuw is is de NL departement, de school zelf bestaat al sinds 1996 en dus een hoop kennis en ervaring.

Opbouwende kritiek is van harte welkom, met modder smijten zonder dat je weet waar het over gaat niet.
 
Mag ik dan vragen hoe iemand die in 2006 bij Stella is begonnen nu Managing Director is bij een vliegopleiding?

...is hij het eerste voorbeeld van Stella's € 10.000 baangarantie ;) ?

Daarnaast zou ik Joep niet te snel afschieten, zijn gratis spiegel zou ik juist gebruiken om mezelf extra te overtuigen van een keuze voor een vliegschool.

Ik ga me er niet teveel in mengen maar ik beaam wel dat je voorzichtig moet zijn wanneer een nieuwe school, hoe enthousiast ook, een opleiding aanbied voor de helft van de prijs. Wanneer je bijv. een nieuwe 5 serie geadverteerd ziet voor de helft van de prijs ga je ook denken...waar zit het bekende addertje?

Succes met de keuze
 
Opleidingsduur:
Zoals ik al zei is met het nieuwe CBT systeem het aantal klassikale uren minder geworden. Met de nieuwe certificering is het minimum 130 uur geworden. (en indien nodig kan dit meer worden.)
De CBT ga je erg gemakkelijk doorheen, zonder dat het ten koste van leerkwaliteit gaat. In theorie zou je dus in 2 of 3 maanden door de ATPL theorie heen kunnen. Zelfs als je het wat langzamer doet, heb je nog een paar maanden tijdswinst.

Hier heb ik persoonlijk wel een vraagje bij, ik neem aan dat de stof niet veranderd, dus meer de manier waarop de informatie bij studenten wordt gebracht. Een meter boeken bestuderen blijft ongeveer hetzelfde, tel de 2 "makkelijke" vakken VFR en IFR communications weg, dan blijven geloof ik 12 vakken over. Ervan uitgaande dat je al 2 weken verliest met de tentamens, waag ik toch heel erg te betwijfelen of in 2/3 maanden het niveau wel hetzelfde blijft.
In een maand kan iedereen de databank leren dus examenpercentages zeggen me niet zoveel. Maar bent u van mening dat in 2 maanden studenten dermate onderlegd zijn in de theorie dat ze zo kunnen aanschuiven bij een COVA, en de vraag beantwoorden, vertelt u eens wat over... (zelf in te vullen)
Voor mijzelf sprekende, ik was na 8 maanden theorie en examens met 95% gemiddeld nog niet op dat niveau, en om heel eerlijk te zijn ben ik dat nog steeds niet al blijf ik druk studeren eraan
 
...is hij het eerste voorbeeld van Stella's € 10.000 baangarantie ;) ?

Daarnaast zou ik Joep niet te snel afschieten, zijn gratis spiegel zou ik juist gebruiken om mezelf extra te overtuigen van een keuze voor een vliegschool.

Ik ga me er niet teveel in mengen maar ik beaam wel dat je voorzichtig moet zijn wanneer een nieuwe school, hoe enthousiast ook, een opleiding aanbied voor de helft van de prijs. Wanneer je bijv. een nieuwe 5 serie geadverteerd ziet voor de helft van de prijs ga je ook denken...waar zit het bekende addertje?

Succes met de keuze

Hartelijk dank voor je comment.
En nee, ik heb geen "baangarantie" gekocht, en ik wil Joep ook zeker niet afschieten. Ik waardeer zijn spiegel, maar vraag hem alleen dan eerst even onderzoek te doen. De spiegel neem ik graag aan, want mijn doel is gewoon een eerlijke, betaalbare en vooral een goede opleiding aan te bieden. En daar is opbouwende kritiek nou juist zo nuttig.

Ik had zelf erg veel negatieve ervaringen met de opleiding, zie soortgelijke dingen ook op de rest van de NL markt gebeuren, en kreeg deze kans om het zelf beter te doen. Zo is het eigenlijk allemaal begonnen.

Het addertje is er niet, vandaar dat ik graag uitleg waarom het zoveel goedkoper is.
 
Hier heb ik persoonlijk wel een vraagje bij, ik neem aan dat de stof niet veranderd, dus meer de manier waarop de informatie bij studenten wordt gebracht. Een meter boeken bestuderen blijft ongeveer hetzelfde, tel de 2 "makkelijke" vakken VFR en IFR communications weg, dan blijven geloof ik 12 vakken over. Ervan uitgaande dat je al 2 weken verliest met de tentamens, waag ik toch heel erg te betwijfelen of in 2/3 maanden het niveau wel hetzelfde blijft.
In een maand kan iedereen de databank leren dus examenpercentages zeggen me niet zoveel. Maar bent u van mening dat in 2 maanden studenten dermate onderlegd zijn in de theorie dat ze zo kunnen aanschuiven bij een COVA, en de vraag beantwoorden, vertelt u eens wat over... (zelf in te vullen)
Voor mijzelf sprekende, ik was na 8 maanden theorie en examens met 95% gemiddeld nog niet op dat niveau, en om heel eerlijk te zijn ben ik dat nog steeds niet al blijf ik druk studeren eraan

Goede vraag.
De opname van de stof met CBT gaat aanzienlijk sneller en beter dan met die meter boeken. Uiteraard blijven er wel boeken als ondersteuning bij.
Dit is één van de redenen dat elke typerating tegenwoordig met CBT gaat.
Vergelijk maar eens een AFM en AOM met een CBT. Het lezen duurt "eeuwig" ten opzichte van een CBT, echter blijven de boeken altijd ondersteunend.

De opleiding start met 1 maand PPL theorie. Dit gaat niet per CBT en voornamelijk klassikaal. Hiermee bouwen de studenten eerst een basis kennis op, alvorens ze de CBT gaan doen.

Al de studenten die in het diagram staan op dit topic hebben deze CBT gedaan, en we hebben tot heden nog geen klachten van deze maatschappijen hierover.

Even terzijde: wij ontmoedigen zeker het gebruik van database stampen! Bv. Bristol is een perfecte manier om hoog te scoren zonder dat je er veel voor doet, en daarna onderuit te gaan bij een sollicitatie.
 
Hey Basic T,

Ik snap best dat het raar lijkt als het gemiddelde hier in NL boven de 100k ligt en als er dan ineens een opleiding is voor 72k.

Maar kijk even naar de scholen en prijzen van de opleiding die Foli heeft gelinked.
Deze scholen hebben zich ook al lang en breed bewezen uitstekende scholen te zijn en kosten nog minder dan AeronautX.

Q10
 
Last edited:
PH-WIL & Q10,

Ik denk dat mijn eerdere post een niet goed door mij uitgelegde of verkeerd begrepen intonatie overbrengt.

Mijn eerste opmerking over Stella was slechte humor maar kon het niet laten.

Ten tweede bewonder ik PH-WIL's motivatie en doorzettingsvermogen.
Zoals menig Airworker inmiddels heeft kunnen lezen ben ik erg voor transparantie en reeds eind 2009 bezig een stichting/vereniging op te zetten ism IVW/VNV en erkende vliegscholen. Mede vanwege de complexiteit duurt dit nog even.

Daarnaast is het (mede)opzetten van een vliegschool mij in 2008 aangeboden en ben toen achter de schermen me daar mee bezig gaan houden. Zonder er teveel over in detail te treden wilde ik in mijn vorige post alleen maar aangeven dat veel vaste kosten er nu eenmaal zijn voor elke opleider, los van alle ISO / IVW certificeringen, lease/koop constructies of alles uitbesteden aan derden partijen kom je op een minimale prijs uit voor een opleiding. Vervolgens hangt het o.a. af van hoe het bestuurlijk orgaan (lees bedrijf) in elkaar steekt, of het business model afhangt van volume leerlingen en de initieele investering die nodig is. Dit zijn vaak onzekere zaken totdat het resultaat is bewezen. Er zijn veel bedrijven/personen die de ambitie hebben iets eerlijks en tegen bijna kostprijs neer te zetten maar tot dusver leert men dat iets goeds vaak gepaard gaat met de nodige kosten en dus de opleiding vaak relatief duurder is.

Met de spiegel bedoelde is dus ook, kijk naar het TOTAAL plaatje. Ik kan morgen ook een opleiding in de markt zetten voor een belachelijk lage prijs, maar wat krijg je er voor terug? Minimaal een JAR-FCL frozen ATPL...maar dan? "Lijkt" het goedkoop of is het een kosten opbouw en ga je alsnog voor de hoofdprijs de deur uit? etc etc Hoe ga je je onderscheiden in de poule van opleiders? Wat maakt deze opleiding uniek en hoe zit de nazorg? Vooral het laatste is wat men niet genoeg bekijkt door de bekende roze bril.

Vergeet niet, als opleider krijg je maar 1 kans in deze harde markt. Zet het goed op, wees transparant, eerlijk en oprecht. Het achteraf niet nakomen van je beloftes en/of het niet kunnen bewijzen van de opleider's ambities wordt door ex-studenten (zoals we hier vaak genoeg lezen) hard afgestraft.

Succes
 
en hoe kan men 6 maanden eerder klaar zijn?

Ik vraag mij juist altijd af wat de studenten van de Nederlandse scholen die 2 jaar over hun opleiding mogen doen nou eigenlijk zitten te doen.

In de UK (Cabair, Oxford) duurt een opleiding naar mijn weten 12 maanden. 6 maanden voor al je vakken en 6 maanden voor de vlieguurtjes met eventueel wat uitloop als het weer wat tegenzit.

13- 16 maanden is niks nieuws onder de zon en zeker goed te doen. (Je moet natuurlijk niet verwachten dat je veel vakantie hebt in die periode)
 
PH-WIL;235135@Joep: Blijkbaar ben jij hier ingehuurd om een partij negatief te doen. Als ik zo naar je andere berichten kijk heb je altijd wel op en aanmerkingen in de negatieve zin. Nu het een zaak van mij is said:
PH-WIL, je reactie op een paar kritische vragen van mijn kant probeer je op een goedkope manier af te wimpelen.
Je weet zo 100% zeker dat ik maar wat roep, welnu, laat ik dan even iets duidelijker zijn waarbij ik mij nog slechts op je eigen website informatie baseer. (als je eigen informatie al niet klopt is het immers al niet best)

Laat ik eens beginnen met een paar duidelijke vragen waar jij als manager uiteraard een kort en krachtig antwoord op kan geven:

1) Is jullie opleiding een geïntegreerde opleiding of is het een modulaire opleiding?
2) Heeft de opleiding een garantie/borgfonds voor de financiering gereed?
3) Zo ja bij vraag 2: graag info! zo nee bij vraag 2: hoe dan financieren?
4) 1 appel kost 110.000 euro. 1 peer kost 50% minder, wat kost de peer?

Tot zover het aardige gedeelte met de simpele vragen, dan nu een uitermate vriendelijk verzoek tot verduidelijking van een aantal opkomende vragen welke ik tegen kwam tijdens een onschuldige wandeling over de website www.aeronautx.nl en het lezen van enkele posts in dit topic.

Post #39 Quote van de manager PH-WIL zelf:
Ook vervangen wij regelmatig onze vloot, juist omdat we onze leerlingen niet op "oude troep" willen laten vliegen zoals in Nederland erg vaak gebeurd.

Op de website staat echter dat de OE-AUA, leskist van de school, "in een fris jasje is gestoken".
Dit vliegtuig, een Cessna Reims 150L constructienummer F15000790, heeft de respectabele leeftijd van meer dan 36 jaar, vliegen met oud schoot dus waar je andere scholen van beticht.
Een andere leskist, de D-ESKF, een Cessna 172P nr. 17275390 skyhawk II is de 25 jaar ook al voorbij. Laat ik het voorzichtig brengen: het nieuwste is ook hier al aardig af....
In dezelfde post #34 stel je echter letterlijk: "ik kan verzekeren dat ons vloot nagelnieuw is",
dat zal wel maar dat was in een vorig leven schat ik zo.

Verder staan er op de website nog meer uitlatingen die op zijn minst wenkbrauwfronsend zijn en soms zelfs helemaal niet juist.

Zo staat er vermeld dat de school uniek is met het verzorgen van o.a. een F.I-opleiding als alternatief, geen enkele andere vliegopleiding in nederland zou dat bieden.
Dat is niet waar, er zijn er zelfs verschillende die dat doen:
Stella, Singles&Twins, Martinair vliegschool, AIS Flightacademy, Wings over Holland
om er maar een paar te noemen. Wie schreeuwt er hier eigenlijk maar wat?

Onder het kopje nieuws staan de meest fantastische plannen maar ik kom daarbij veelvuldig zinsnedes tegen als: ....goede kans dat.... ....besprekingen lopen nog... .....plannen worden gemaakt...
Erg veel onderdelen bevinden zich dus nog in de voorbereidende fase en zijn nog niet definitief of daadwerkelijk aanwezig.

Op de site staat bij tijdsplanning voor de ATPL-theorie: 2 maanden.
Hoe gaan jullie dat in vredesnaam waarmaken?
Er staat voor een geïntegreerde opleiding voor de ATPL-theorie 750 uur les voorgeschreven in de JAR-FCL.
Voor een modulaire opleiding is dat 650 uur theorieles.
Nu kun jij aan mij als simpele ziel vast gaan uitleggen hoe jullie die uren in die paar maanden gaan proppen. In nederland gaan er 24 uur in een dag, wellicht zijn de Oostenrijkse dagen langer?

Laat ik het hier voorlopig even bij laten en je antwoord afwachten, de echt interessante onderwerpen bewaren we nog even.

Tip: denk even goed na voor je iemand ervan beticht dat hij 'is ingehuurd om een partij negatief te doen".
 
Last edited:
Zoals eerder genoemd en algemeen bekend , staat de nieuwe tak in zijn kinderschoenen.

Alles wat nieuw is , is nog niet perfect georganiseerd.

Dat kun je de school niet kwalijk nemen. Echter kun je wel kijken naar wat de Oostenrijkse tak al doet en heeft gepresteerd.

Natuurlijk begrijpt iedereen dat er met een gefronste wenkbrauw wordt gekeken naar deze nieuwe tak en vorm van opleiden. Zover ik weet wordt er nergens gezegd dat je je ATPL theorie in 2 maanden haalt. 4-5 maanden wel. Plus maandje PPL. Dus 6 maandjes. Dit is redelijk normaal.

Zoals al eerder aangegeven door geloof Kermit is 6 maanden vrij normaal.

Geeft toch eens een kans voordat je de kop eraf schiet.

Dat vind ik zo jammer aan de Nederlandse mentaliteit. Steek je je kop boven het maaiveld, dan wordt hij er gegarandeerd afgeschoten.

Het gaat hier welliswaar niet over schuldige en een misdaad, maar een gezegde zegt: Iemand is onschuldig tot schuld is bewezen.
 
Last edited:
Zover ik weet wordt er nergens gezegd dat je je ATPL theorie in 2 maanden haalt. 4-5 maanden wel. Plus maandje PPL. Dus 6 maandjes. Dit is redelijk normaal.

Jawel op Aeronautx.nl, kopje academy, onderaan!
De weg naar verkeersvlieger:


ca. 4 Maanden Private pilot license + Radiotelefonie
ca. 3 Maanden hourbuilding (vaak korter)
ca. 4 Maanden Instrumentenvliegen
ca. 2 Maanden CPL (Commercieel brevet)
ca. 2 Maanden ATPL Theorie

Ik denk dat hourbuilding wat te lang is en ATPL theorie wat te kort. Zelf heb ik, vooral in het vlieggedeelte, lang genoeg stilgestaan of te weinig gevlogen om te zeggen dat het niet kan in 16 maanden, dat kan wel. maar ik blijf me verbazen bij 2 maanden theorie, zelfs 4 maanden is al kort.
Ik heb ATPL ook volledig CBT gedaan met boeken als backup, maar dat was nog knap hard doorwerken soms!
 
Last edited:
Ik zit hier nu dit topic te lezen en ik vind het toch nodig om hier op in te haken.
Ik heb destijds het twijfelachtige genoegen gehad om bij deze tent een cursus te doen. Het was weliswaar een conversie van mijn ATPL theorie naar een Oostenrijkse. Dit was benodigd om bij VO aan de slag te kunnen. We hadden destijds al een Europees brevet maar toch werd dit niet toegestaan door Austrocontrol. De reden was dat Aeronautix geen aanmeldingen had en door een lobby bij Austrocontrol was deze regel ingevoerd zodat deze vliegschool toch nog wat inkomsten kreeg.
De school was destijds een kantoortje in de vertrekhal van Linz airport. Dit was weliswaar in 2004/2005 dus een tijdje terug. Het deed destijds nogal kneuterig en onprofessioneel aan.

Wij NL-ers bij VO zeiden ook wel dat de Oostenrijkers hun brevet bij een pak wasmiddel kregen. Hun ATPL credit was gewoon gebaseerd op de ATPL theorie die ze in de States haalden. Je weet wel, de theorie uit die rode Gleim boeken waarbij je gewoon de vragen uit je hoofd leert om zo zonder enige kennis 98 procent te halen op het examen. Makkelijk scoren maar als theoretische achtergrond voor selecties bij de diverse maatschappijen volstrekt nutteloos.

Ik zat bij een groep Aeronauten in de grondschool voor de Dash 8 voor VO. Ik heb me te barsten gelachen, er moest aan één persoon nog uitgelegd worden hoe een straalmotor werkte. Een ander wist na een week grondschool nog niet wat Autofeather betekende (I kid you not !!!)

Vergeet niet dat één van de redenen dat Tyrolean destijds zoveel buitenlanders aannam was omdat het niveau (theorie en praktijk) veelal onder moest doen voor die van de NL-ers, Duitsers en Belgen. Dit is mij verteld door de vlootchef van de Dash 8 en meerder instructeurs.
De meeste Aeronauten kwamen gewoonweg niet door de 1e theorie ronde van de selectie.

Net wat Art zegt, deze school is weliswaar goedkoper, maar hoe kan dat?
Ik zag prijzen voorbij komen van de Lufthansa a 60000 euro? Waarom probeer je het daar niet.
Het is prima om the shoppen voor je opleiding maar doe dat dan in Duitsland, UK, België.
Ik zou willen zeggen, ga voor deze belangrijke en dure stap die gaat maken alsjeblieft niet naar zo'n school als Aeronautx.

@V1 rotate: ik bewonder je verhaal over je kop boven het maaiveld uitsteken enzo, maar voor 100 tot 120 duizend euro bewandel ik liever een pad die reeds gebaand is.
 
Back
Top