@ PH-WIL
Ik zit met interesse dit topic te lezen, howel ik er eigenlijk niet thuishoor, want er is een significant verschil met Nederlandse scholen aan het ontstaan.
Dan heb ik het in de eerst plaats over de prijs. Laat ik het grofweg omschrijven. Cijfers heb ik uit dit topic.
Bij AeronautX investeerd de leerling 75K en een vergelijkbare opleiding in Nederland kost 150K. Daarbij is er ook nog een substantieel verschil in lengte van de opleiding in het voordeel van AeronautX. Dat ziet er allemaal gezond uit.
Maar ik heb wat vragen, just out of curiosity, want het grote verschil moet ergens vandaan komen. Ik ga er gemakshalve van uit dat de brandstofkosten in Oostenrijk gelijk zijn aan die in Nederland. Ik ga er ook van uit dat de vloot, gekocht of leased, geld gekost heeft en dat een Oostenrijkse bank niet onder doet voor een Nederlandse bank om geld te verdienen.
Een infrastruktuur opbouwen en handhaven zal toch niet beduidend goedkper zijn in Oostenrijk dan in Nederland, ook gezien de gemiddelde hoogte van de werknemers salarissen.
Dan het weer. Oostenrijk is geen California en dus sneeuwt het in Oostenrijk net zo goed, zelfs beter dan in Nederland, het regent daar ook en mistig en stormachtig kan het in Graz of Klagenfurth ook zijn. Dus aan het weer zal het toch niet liggen dat de opleiding op zijn minst zes maanden korter is.
Hou me ten goede Wil, als het allemaal voor 75K kan dan levert AeronautX een beste prestatie en gaat men zich afvragen waar dat enorme verschil dan toch vandaan komt. 75K-150K. We hebben het hier niet over een plus of minus 10 procent, nee, we hebben het over een prijsverschil van 100 procent.
Welke konklusie kan ik nu trekken. De Nederlandse scholen hebben ongegeneerd een prijskaart aan de opleiding gehangen waar in samenwerking met de banken zeer goed verdiend wordt, of, AeronautX kan niet calculeren. Nou, dat laatste geloof ik niet dus ik neig naar het eerste.
Maar ik kan het mis hebben. Daarom mijn vraag aan Wil, “waarom kan AeronautX het volgens jouw voor de helft van de Nederlandse prijs”. Je hoeft hier geen bedrijfsgeheimen te onthullen maar als je zonder globaal te worden hier wat opheldering kan geven dan is dat heel welkom.
Nogmaals, ik ben zeer geinteresseerd geraakt en heb geen verborgen agenda. Als het allemaal gaat zoals voorgesteld dan zeg ik graag chapeau.
Tot slot heb ik nog het idee dat als meer ouders zo kritisch mee zouden denken over een investering van 150K als de ouders van V1-Rotate de Nederlandse banken veel minder klandizie zouden hebben met hun Pilotendesk.
PH-WIL has the floor.
Cheers
Art
@Joep: ik wil eerst even inhaken op jouw opmerking over reclame.
Zoals je wellicht gemerkt hebt ben ik pas sindskort in dit topic actief, juist vanwege hetgeen waar jij een opmerking over maakt. Ik weet dat Diana het niet leuk vind als er reclame wordt gemaakt, en kan je verzekeren dat ik dit daarom ook niet doe. (en wij dragen graag bij voor een banner, want daarmee steun je dan ook weer het forum)
Ik reageer nu op het moment alleen even om te voorkomen dat verhalen hun eigen leven gaan leiden, en om duidelijkheid te geven aan bv. Art.
Voorbeeld van een eigen leven leiden is de opmerking over onze oude vloot. Ik kan verzekeren dat ons vloot nagelnieuw is.
De situatie tussen de vliegscholen in Oostenrijk is compleet anders dan in Nederland. Het is hier niet zo dat men concurrent is van elkaar, en je elkaar maar moet steken op het moment dat het kan, het tegendeel juist. We zijn allemaal college's en werken allemaal samen. Vandaar dat ook de vloot nogal eens rouleert. Zo gebruikten wij een tijdje als aanvulling de Cessna's van de Öls (voor de overname), maar geven voornamelijk les op onze Diamonds. (DA20, DA40, DA42)
Ook vervangen wij regelmatig onze vloot, juist omdat we onze leerlingen niet op "oude troep" willen laten vliegen zoals in Nederland erg vaak gebeurd.
(Waar ik bijvoorbeeld les had in de tijd, was de "nieuwste" Cessna van 1972)
Onlangs is onze sim vervangen voor een nieuwe Alsim ALX, state of the art dus.
@Art: nu ga ik even terug naar jouw vragen.
Allereerst waardeer ik je opbouwende kritiek erg. Ondanks dat onze school sinds 1996 bestaat met vestiging in Oostenrijk en Florida, is natuurlijk het betreden van de NL markt volkomen nieuw. Hierbij is steun en kritiek van ervaren mensen zoals jij natuurlijk van harte welkom.
Allereerst je vraag over de prijs:
Brandstof is niet veel goedkoper dan in Nederland. Daartegenover staat wel dat sommige opleidingen in Nederland hele grove winstmarges kennen. Sommige wel 50.000 euro of meer. Als de leerling dan nog een "baangarantie" erbij koopt, tel die er dan maar bij op.
Waar we ook veel voordeel aan ondervinden is dat de kosten van het IVW vele malen hoger zijn. Niet alleen voor de vlieger, maar ook voor FTO's.
Omdat wij dus kleinere winstmarges hanteren en ook minder kosten hebben, is deze prijs goed te realiseren. (voor meer dan 100k euro zou je in dit land niet eens een opleiding kunnen verkopen.)
Het verschil in opleidingsduur:
Wij hebben een CBT systeem uitgevonden wat nieuw is en volledig gecertificeerd voor ATPL theorie. Hierdoor kan de duur van de theorie ook wat verkort worden.
80% mag per CBT, minimaal 20% moet klassikaal.
Voordeel naast dat het sneller kan, is dat het prijstechnisch interessanter is, en dat het systeem erg lijkt op het CBT systeem dat een student ook bij een maatschappij voor de TR kan verwachten.
Het weer:
Hier heb je ook gelijk in. Het is hier geen Florida. Wij kennen ook regen, mist, sneeuw en ijs, en natuurlijk ook zon.
Ondanks dit is het weer hier veel stabieler. Als de zon schijnt, gaat dat ook de hele zomer door. (de zomer bv van april tot half november top weer gehad.)
Wat dat betreft is het echt binnenland, en weet je ook dat als het slecht weer is dat het ook wel even zo blijft.
Graz heeft wat meer last van de bergen en dus mist, maar alleen bepaalde perioden van het jaar. We zijn erg flexibel en kunnen dan dus andere oplossingen bieden.
Voor ons is het het belangrijkst dat leerlingen niet langdurig stil staan. Ik vind voor het bedrag dat je betaald, dat een week niets doen al uit den boze is.
HEt kan een keertje voorkomen natuurlijk, maar dan laten we de leerlingen niet in de kou staan.
We houden tevens kleine klassen aan en zijn nog niet zo log en kolosaal als sommige andere opleiders. Dit geeft je veel meer flexibiliteit en kans om oplossingen te vinden/bieden.
Daarnaast zijn er veel vragen over banen na de opleiding. Laat ik die ook meteen maar beantwoorden.
Bijna iedereen binnen de school werkt hiernaast nog bij een luchtvaartmaatschappij, waarvan een groot aantal met een nevenfunctie zoals bv. Flight Operations Manager.
Dit maakt de lijnen dus erg kort, en zelfs dat als er aangenomen moet worden, deze mensen natuurlijk dossiers uit de school zullen bekijken.
Naast dit hebben wij veel ervaring in het geven van andere trainingen welke niet direct aan het vliegen zelf verbonden zijn. Denk hierbij aan Dispatch/Ground ops, cabin attendants training, fire fighting, maar vooral ook typeratings.
Typeratings voor een groot scala aan vliegtuigen voor de meeste maatschappijen in deze regio, waaronder ook Duitsland.
Wij geven bv. typeratings op de Citation, DO328 (prop/jet), A320 en CRJ.
Dit maakt de contacten met maatschappijen ook echte contacten, en niet iets wat alleen maar in de krant komt te staan.
@Art, als je nog wat wilt weten of langs wilt komen schrijf me dan maar een PB. Je bent van harte welkom.
@studenten van ANX:
Jongens ik begrijp dat jullie erg enthousiast zijn, maar zoals Joep al zegt lijkt dit op reclame, en dat wordt niet gewaardeerd.
Hoe het dus op het beantwoorden van vragen inhoudelijk over de opleiding, en ga geen reclame maken voor financieringen enz.
Dit doet onze naam geen eer aan en zorgt voor scheve gezichten.