Licenties in België... ULM/PPL

Poeli

New member
Beste iedereen,

Ik post dit even uit nieuwsgierigheid. Ik lees net op de facebook van iemand die zijn ULM wilt halen dat hij dit niet in het buitenland (buiten België in JAA lidstaat, bv Frankrijk) kan doen. De reden is dat als je een franse ulm licentie haalt je in België enkel zou mogen vliegen met frans geregistreerde ulm's. Is dit zelfde waar voor ppl? Stel dat ik mijn PPL in Frankrijk haal. Mag ik dan enkel vliegen met Frans geregistreerde toestellen binnen België? Dan vraag ik mij toch wel af waarom we in godsnaam lid zijn van de JAA. Dat dit voor FAA licenties zo was wist ik. Maar dat je met een JAA licentie niet met een OO geregistreerd vliegtuig mag vliegen wist ik niet. Kan iemand hier wat duidelijkheid scheppen?
Thanks!
 
Voor PPL krijg je gewoon een JAA papiertje, die geldt in alle JAA landen.
Wel is er het RPL, welke alleen geldig is in het land van afgifte en daarmee mag je de grens ook niet over. (ook wel nationaal PPL genoemd)
 
Voor PPL krijg je gewoon een JAA papiertje, die geldt in alle JAA landen.
Wel is er het RPL, welke alleen geldig is in het land van afgifte en daarmee mag je de grens ook niet over. (ook wel nationaal PPL genoemd)

Dus voor ULM is het inderdaad zo dat het van het land afhankelijk is? Voor PPL is het het JAA papier dat geldig is, dus mag je in elke JAA lidstaat er mee vliegen, ongeacht de registratie (dan spreek ik niet over de N-toestellen)?
 
ULM bestaat niet in Nederland naar mijn weten, dus ik weet niet precies wat het is. Maar ik denk vergelijkbaar met het RPL-MLA, dus een nationaal brevet voor microlights.

Als dat inderdaad hetzelfde is, dan mag je dus alleen vliegen in het land van afgifte.

Dit vond ik via Google:
Wie mag met een ULM vliegen?

Alhoewel een ULM-brevet in de hiërarchie een trapje lager staat dan een PPL licentie, kan de houder van dat laatste document wettelijk niet zomaar vliegen met ULM. Dat komt omdat er wel degelijk verschillen zijn. In Europa gelden heel wat verschillende regels over licenties. In Groot-Brittanie bestaat er bijvoorbeeld geen aparte ULM-licentie. Houders van een RPL (Recreational Pilot License) of hoger mogen ze besturen. Frankrijk geeft z’n eigen ULM licenties uit zonder medische keuring. Ook Belgie drukt zelf ultralight btrevetten maar hier moet je dan wel verplicht langs de dokter voor een (dure) keuring. Een brevet uit het ene land heeft in de meeste gevallen weinig waarde in een ander land. Omdat ULM’s niet over een luchtwaardigheidattest beschikken erkennen de landen ook niet zomaar elkaars toestellen. Tot voor enkele jaren moest elk toestel een vrijstelling krijgen. Tegenwoordig is dat beter gereld en kunnen ULM’s zonder al te veel formaliteiten over grenzen vliegen.

Nog even over de regels in België: om met een Belgische ULM te vliegen heb je dus een aparte licentie nodig. Aspirant-piloten moeten medisch gekeurd worden (klasse 4), theoretische examens afleggen en een vasta aantal uren met instructeur vliegen. Het absurde is dat er in dit land geen verkorte opleiding bestaat voor de houder van een hoger brevet (PPL, CPL, ATPL).
 
Ja, maar zo kort door de bocht is het ook allemaal weer niet. Ik zou de TS aanraden om toch maar alles op regelgebied heel goed door te nemen, want bijvoorbeeld het duitse RPL-MLA brevet is weer wel een internationaal brevet. Daarmee mag je dus wel de grens over en er zijn ook genoeg duitse piloten die dat ook gewoon doen. En nee, die piloten hebben echt niet allemaal ook nog een PPL brevet op zak.

Overigens erkent Duitsland de luchtwaardigheis certificaten van UL's afgegeven in Nederland, Belgie, Frankrijk en bijvoorbeeld Tsjechië gewoon. Nederland volgt over het algemeen erkenningen uit Duitsland en Tsjechië (echter dan weer niet voor gyrocopters...). Frankrijk heeft op een aantal kleine punten een wat afwijkende kijk op UL's, daarom bestaat er een specifieke versie van de Rotax motor, de 912S.
Ook Engeland heeft wat afwijkende regels, met name een lager MTOW en als ik het goed heb begrepen ook een maximaal gewicht voor het toestel. Daarom is er een speciale Engelse versie van de Comco Ikarus C42 die lichter is dan de standaard versie.

Kortom de regels zijn een stuk meer gefragmenteerd dan de regels met betrekking tot SEP en PPL.
 
Helemaal eens met wat FotoJunky zegt. Ik heb in België al een paar keer gezien dat mensen een Frans geregistreerde ULM vliegen, waarbij me verteld werd dat dat veel meer mogelijkheden bood. Blijkbaar kun je dus met een Frans ULM brevet en dito geregistreerd toestel gewoon in België vliegen . . .

Het fijne weet ik er ook niet van, maar het geeft wel een indicatie dat er meer mogelijk is dan alleen maar vliegen in het land waar je zelf de nationaliteit van hebt.
 
Om het allemaal nog onduidelijker te maken...

Om in Duitsland je brevet te halen, mag je uren klokken op Nederlandse toestellen, die op de "toegestane lijst" staan (Je mag niet op alle UL's lessen in duitsland, ze moeten een type goedkeuring hebben. Lessen mag dus niet op een toestel met een einzelzulassung).

Ook zo een leuke.. Als ik met mijn Duitse brevet op een Nederlandse UL vlieg, mag ik niet van Duitsland naar Nederland vliegen. (Waarschijnlijk moet ik bij Oldenzaal mijn vliegtuig op de A1 aan de grond zetten, het even over de grens naar Nederland duwen en dan weer opstijgen of zo...) Maar ik mag wel gewoon van Nederland naar Duitsland vliegen. (Of was het nu andersom?!?!)

Oh, ja, als ik een vliegplan indien naar Nederland, wordt dat door Amsterdam gewoon goedgekeurd, hoewel zij behoren te weten dat dit niet mag. Als ik PH-#?# opgeef, weten ze daar toch ook dat het een UL is???

Als ik van Nederland naar Duitsland vlieg, hoef ik weer geen vliegplan in te dienen. Ja, pas een paar vluchten over de grens gemaakt en het dus maar eens uitgezocht. Geen juridisch advies, maar goed....
- Voor internationale vluchten volgens VFR is het verplicht een vluchtplan in te dienen. (Soms ook voor nationale vluchten, maar dat terzijde.)
- Voor internationale VFR vluchten binnen de EU is deze plicht internationaal afgeschaft, maar de verschillende FIR's zijn niet verplicht gesteld om deze regel door te voeren.

Feitelijk betekent dit dat als je binnen de EU (sorry, ik weet zo even niet welk deel, maar in ieder geval vallen Nederland, Duitsland, Frankrijk, Belgie, Oostenrijk, Italie, Spanje, Portugal, Tsjechie onder die afspraak) een internationale VFR vlucht maakt, dan bepaalt de ontvangende FIR of je een vluchtplan in moet dienen.

Duitsland kent een aantal FIR's en dat maakt het theoretisch mogelijk dat als je van Nederland naar Stadtlohn vliegt, je geen vluchtplan nodig hebt, echter vlieg je naar Hamburg, dan zou het wel mogelijk kunnen zijn. Gelukkig is het niet zo gek geworden. Duitsland heeft besloten dat voor internationale VFR vluchten binnen de EU zone, geen vluchtplan noodzakelijk is. Echter Nederland heeft besloten dat vluchtplannen wel verplicht blijven.

Dus tja, alle internationale organen ten spijt... de regels blijven verschillend. En internationaal vliegen blijft altijd een kwestie van de regels opzoeken en uitzoeken....

Nog eentje dan om het af te ronden. Vluchthoogten....

In Nederland mag je met een UL in principe niet boven de 1200 voet komen.
In Duitsland mag je met een UL in principe niet onder de 2000 voet komen. (Hoe doe je dat dan als je de grens over gaat? Snoekduik iemand??)
In Duitsland mag je met een UL altijd door tot 5000 voet en als je een transponder hebt en je netjes bij de betrokken FIS meld, mag je zelfs door naar FL 100 (Mits je toestemming krijgt uiteraard.)
 
Back
Top