Leegte said:
Dat viel mij inderdaad ook al op, het is bijna standaard 'climb flight level 140'
Over dat 'expect', is dat niet een nadeel ? Ik bedoel, als je te horen krijgt expect RWY 18R en je gaat even de kaartjes bestuderen (even aangenomen dat je geen blauw vliegt en ze niet inmiddels al uit het koppie kent). Dan zit je bijna op de ILS RWY18R en dan krijg je te horen dat je gelijk door kan vliegen voor de ILS RWY18C, dan heb je dus ook niet de kaartjes kunnen bekijken voor 18C. Of is er daarvoor een minimale afstand waarop je nog een andere baan toegewezen kan krijgen (voor de IAF of i.d.) ?
De expect is om aan te geven wat er op dat moment, afhankelijk van weer en incidenten, ingeplanned is voor jou vlucht. En inderdaad kan je dat gebruiken als je lost comm zou raken. Met die info weet het bedrijf of de korte doorverbindingen het nog kunnen halen, jij weet met welke wind limieten je kan rekenen, baanperformance, brake setting, approach setup en fuel berekening etc. Dit kan altijd ad hoc veranderen, soms is er een gaatje op een andere baan open (27 naar visual 24, 18R naar swing over 18C etc) waarna ze vragen (zeker op korte termijn) of je dat nog kan en wil accepteren. Het kan ook zijn dat er door bijvoorbeeld wind verandering wat langer van te voren (boven artip bijvoorbeeld) doorgegeven wordt dat je toch een andere baan krijgt. Dat is dan meer een melding omdat er nog tijd zat is, waarbij je natuurlijk altijd als vlieger aan kan geven dat je door omstandigheden (crosswind, training, technische beperkingen) een bepaalde baan niet kan accepteren.
Een baanverandering op final is geen normale praktijk, behalve door een incident of erger. Als er banen gewisseld gaan worden wordt dat meestal eerder ingeplanned (bijvoorbeeld voor alle kisten nog boven artip, river en sugol en daarachter) waarbij de kisten die daarvoor vliegen nog binnenkomen op de voor hun eerder geplande baan.
Bij sommige velden zoals Frankfurt krijg je het sowieso pas op downwind of nog wat later te horen welke van de parallele banen je krijgt, dat is veel meer ad hoc.
Die FL140 kan beter beantwoordt worden door een verkeerseider, helaas hebben we die niet meer hier. Maar standaard wordt er gewerkt met bepaalde standaard patronen gebasseerd op baangebruik en luchtruim limitaties. Dat werkt natuurlijk overzichtelijker, althans zo doe ik het in flight control ook
.