Fuel Types

EHHO

New member
Goedemiddag!

Ik ben een vluchtje aan het plannen van EHTE naar EBAW. Ik zat even in de Airport Directory van Jeppesen te kijken en zag als fuel "F-3" staan. Voor zover ik weet is dit gewoon Avgas 100LL, maar weten jullie ergens een lijstje te vinden met al deze fuel-types?

Bij voorbaat dank!

Groeten, Erik
 
F-3 = 100LL
F-2 = ?
F-1 = Jet A1

F-2 weet ik verder niet, ben het ook nog nooit tegen gekomen in Airport Dir van Jeppview!
 
Staat ook gewoon in de jeppesen...

General Part, Introduction, Aerodrome Directory Legend and Explanation

Volgens wat ik daar lees zijn alle F-types voor piston engines met een nummertje alnaargelang het octaangehalte. Jet fuel is gewoon Jet (A(-1)).

Als je geen toegang hebt tot die introduction kan ik het je wel eens doormailen.

Grtn
 
@friend:

Effe muggestiften: Octaangehalte bestaat niet. Octaan is geen stof en daarom kan er ook geen octaangehalte bestaan. Octaan is een mate van (referentiewaarde) voor klopvastheid van benzine.

Voor vliegtuigmotoren was doorgaans een octaanwaarde van 100 vereist. Om dat te bereiken wordt er nog steeds lood in vliegtuigbenzine (100LL) toegevoegd.

Indien je aan bepaalde aanvullende eisen voldoet mag er loodvrije benzine gebruikt worden.

O.a. vanwege het feit dat de loodtoevoeging door slechts 1 producent wordt gefabriceerd en vanwege de schadelijke gevolgen van lood voor het milieu wordt er steeds meer naar alternatieven gekenen.

Mogas en dieselmotoren zijn daarvan de meest gangbare voorbeelden.
 
Hey Flying viking,

bedankt voor de aanvulling.

Octaangehalte is iets wat hier in de volksmond vaak gebruikt wordt, vandaar. Zal er in het vervolg op letten om het correcte octaangetal te gebruiken ;-).

Was trouwens eerst nog van plan "performance number" te schrijven. Altijd bij je eerste gedacht blijven dus!

Grtn
 
Effe muggestiften: Octaangehalte bestaat niet. Octaan is geen stof en daarom kan er ook geen octaangehalte bestaan. Octaan is een mate van (referentiewaarde) voor klopvastheid van benzine.

Ik muggenzift altijd graag een potje mee. :)

Octaan (C8H18) is wel degelijk een stof, net als heptaan (C7H16). Octaan is klopvaster dan heptaan en daarom heeft een mengsel van die twee en klopvastheid die tussen de klopvastheid van die twee brandstoffen in zit.

Je bepaalt het octaangetal van een brandstof door de klopvastheid ervan te vergelijken met de klopvastheid van verschillende mengsels van heptaan en octaan. Als je de mengverhouding hebt gevonden van een mengsel heptaan/octaan dat exact dezelfde klopvastheid heeft als jouw brandstof is het octaangehalte (dat bestaat dus wel!) van dat mengsel het octaangetal (!) van jouw brandstof.

P. (ex-leraar natuurkunde)
 
Hoi PPP:

Dank voor de aanvulling. Ik had mijn woorden zorgvuldiger moeten kiezen...:)

Ik bedoelde te zeggen: Octaan is geen stof die in vliegtuigbenzine gebruikt wordt.

Of is dat niet correct en is octaan wel een ingredient van vliegtuigbenzine?

En nu is het tijd voor een :biertje:

Proost!

FV
 
Of is dat niet correct en is octaan wel een ingredient van vliegtuigbenzine?

Het zou me niet verbazen als er tussen al die andere koolwaterstoffen ook wat octaan voorkomt, maar het is niet een substantiele hoeveelheid.

P.
 
Ik muggenzift altijd graag een potje mee. :)

Octaan (C8H18) is wel degelijk een stof, net als heptaan (C7H16). Octaan is klopvaster dan heptaan en daarom heeft een mengsel van die twee en klopvastheid die tussen de klopvastheid van die twee brandstoffen in zit.

Als ik goed heb opgelet bij scheikunde en natuurkunde (en dat deed ik eerlijk gezegd niet al te vaak, want ik vond het allemaal nogal boooooooring...) dan wordt de klopvastheid bepaalt met een mengsel van ??? en iso-octaan.

Octaan bestaat in een aantal varieteiten en iso-octaan is de meest vertakte vorm van octaan. Die is een stuk klopvaster dan de onvertakte variant van octaan. (Ja, sommige dingen vond ik dan weer wel interessant, want klopvastheid is direct gerelateerd aan de mogelijkheid om e.a. in de fik te steken. Normaal octaan brand een stuk makkelijker dan iso-octaan.)

Oh, ja, dan maar even kijken of mij ascii art skills niet al te ver onder het stof zitten...
Normaal octaan is dus zo iets:
. H H H H H H H H
. | | | | | | | |
H-C-C-C-C-C-C-C-C-H Of versimpeld zonder waterstof: C-C-C-C-C-C-C-C
. | | | | | | | |
. H H H H H H H H

Iso octaan is dus zo iets: (Denk zelf maar even een paar waterstof atomen er bij, zodat iedere C in totaal vier verbindingen heeft.)
. C C
. | |
C-C-C-C
. | |
. C C

[/muggenzift modus]

Oh, ja, Benzine is dus een mengsel van diverse koolwaterstoffen met een bepaald kookpunt. Nu ja, niet zo zeer een kookpunt, als wel een kookbereik. Daarbij is LPG een stuk lichter, dan benzine, diesel is iets zwaarder en stook olie is zeg maar het stapje boven asfalt..

LPG bevat voornamelijk C3, C4 en C5, maar ook daar zie je soms sporen van C8 in terug komen. Normale benzine is voornamelijk C8. Diesel is vooral een mengsel van C9 en C10.

 
Last edited:
Back
Top