Co wegbezuinigen

Boeing747

New member
Met de onzalige plannen van O'Leary in mijn achterhoofd om de co weg te willen bezuinigen, las ik het bericht dat de gezagvoerder van een toestel van Qatar Airways tijdens een vlucht is overleden.
Je hebt er weinig voorstellingsvermogen voor nodig om te begrijpen dat het toestel is uitgeweken om eerder te landen, want je zou dit als collega's maar meemaken.
Voor deze gelegenheid citeer ik Pilotsince99 die in het beroepsdeel schreef:

Stewardess laten vliegen als het fout gaat.....wie waarschuwt de stewardess als de enige Piloot bewusteloos ligt. Bij ons checken de cabin Crew elke 20mins, maar dan kan een hoop gebeuren als je lekker ligt te fladderen tussen de bergen in bijvoorbeeld Innsbruck.

Moet je voorstellen wat er door die stewardess (of steward!) heengaat als zij/hij de captain dood aantreft: de ontsteltenis, de schrik, het ongeloof enz., enz. En, onervaren als hij/zij is met de blik op oneindig en het verstand op nul die bak overnemen. :eek:

Zie:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=36643
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11293
 
Over de 'plannen' van O'Leary:
Het zijn geen plannen, het is namelijk onmogelijk.

Uit CS-25 Large Aeroplanes (EASA):
De minimale crew wordt bepaald door te kijken naar verschillende factoren. Toegankelijkheid in de cockpit, workload etc.

Deze is voor de 737 vastgesteld op twee en staat dus ook gewoon vast. Vliegen met één piloot vereist modificaties in de cockpit en dus nieuwe certificering (hoewel ik denk dat je een 737 niet gecertificeerd krijgt als de minimum flightcrew op 1 staat...)

Ook staat er bij de regels voor het bepalen van de minimum flightcrew:
(10) Incapacitation of a flight-crew member whenever the applicable operating rule requires a minimum flight crew of at least two pilots.


Bronnen: CS 25.771, CS 25.1523, AMC 25.1523 -
http://www.easa.eu.int/ws_prod/g/do...S-25_Amdt 3_19.09.07_Consolidated version.pdf
(pas op, groot bestand)
 
jaren geleden was er een zakenjetmet 2 vliegers. 1 ging naar achteren naar de lav, de andere kreeg een hartaanval. Het resultaat was een grote krater ergens in een akker.
 
jaren geleden was er een zakenjetmet 2 vliegers. 1 ging naar achteren naar de lav, de andere kreeg een hartaanval. Het resultaat was een grote krater ergens in een akker.

Heb je daar (iets) meer info over? Zou ik wel wat over willen lezen maar kan er niets van vinden.
 
Over de 'plannen' van O'Leary:Het zijn geen plannen, het is namelijk onmogelijk.]
O'Leary weet dat ook best, de man is gewoon een ster in bizarre stellingen poneren die zijn bedrijf een hoop gratis publiciteit opleveren. Over marketingvernuft gesproken :)
 
11935278.jpg
 
Hoe kom je dan aan je 1500 uur als je er geen co-vacatures meer komen?
Iedereen meteen direct entry captain 76, 74, 330, 380 na zn opleiding? :grijns:
 
Ik denk dat we het nog wel gaan meemaken dat longhaul met slechts twee ipv drie of vier vliegers gevlogen wordt. Bij start en landing zitten beide natuurlijk voorin. Maar tijdens de kruisvlucht zit er maar ééntje terwijl de andere in de crewrest ligt. Nog is dit toekomstmuziek, maar het gaat er zeker komen.
 
En weer een voorbeeld dat je van geluk mag spreken dat er ook een co voorin zit:

Een vliegtuig van Air France heeft een veiligheidslanding moeten maken in IJsland, omdat één van de piloten plots ernstig ziek was geworden. Het toestel was met 232 passagiers onderweg van Parijs naar New York. Een andere piloot zette de Boeing 777 zonder problemen neer op de luchthaven Hjordis Gudmundsdottir, zo meldt Het Laatste Nieuws. De zieke captain werd naar het ziekenhuis overgebracht. Over zijn gezondheidstoestand was gisteravond niets bekend. Vandaag pas vertrekken de reizigers weer richting New York.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...nce-maakt-noodlanding-door-zieke-piloot.dhtml

Overigens wordt ermee gekopt dat het toestel van Air France een noodlanding maakte: over het te pas en vooral te onpas gebruik maken van de term noodlanding hadden we het al eerder...
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11486&highlight=noodlanding
 
Simpel verhaal. Verzin een dom idee, staat morgen je bedrijfsnaam levensgroot op de voorpagina van de krant. Hey Presto... gratis reclame. Negatieve reclame is nog steeds ook gewoon reclame. Slim gedaan...
 
Back
Top