Financiering Opleiding Buitenland

V1Rotate

Well-known member
Hallo mensen,

Ik ben dus druk bezig mij te orriënteren op welke vliegopleiding ik wil gaan doen.
Ik ben tot het besluit gekomen, deze niet in Nederland te doen maar in Duitsland of Oostenrijk. De kosten aldaar zijn vele malen lager. Kale Opleiding tussen de 68 en 77K.
Wat rente en livingkosten erbij en je zit op een een plus minus 105K.
Dit is wat anders dan die ruime 160 K die je in Nederland kwijt zou zijn aan een opleiding.

Reeds ben ik al gaan informeren bij verschillende banken, waaronder ABN ING en Friesland bank. Deze bieden geen soelaas tot op heden.

Iemand enig idee hoe ik dit anders kan financieren, want ik ben toch niet de enige die een vliegopleiding in het buitenland wil gaan doen en die een lening hiervoor wil aanvragen?

Eventueel wil ik ook nog mn FI rating halen, zodat ik nog een mogelijke baankans heb in de tussentijd op zoek naar een Airline Job.

Iemand tips?

Mvg,

V1
 
@ V1Rotate: ik heb hetzelfde probleem omdat ik voor de verkeersvliegeropleiding naar Engeland ga.

ABN laat bij mij niets van zich horen en Frieslandbank meldde me laatst dat ze alleen met enkele Nederlandse scholen (ik meen KLS, AIS en wellicht DFA) een arrangement hebben.
Bij Engelse banken kan ik ook niets lenen omdat die idd alleen 'secured loans' aanbieden.

Zal je een eventuele oplossing (ik hoop dat je er een vindt!) hier kunnen posten?

Groeten,

Kompas.
 
@ V1Rotate: ik heb hetzelfde probleem omdat ik voor de verkeersvliegeropleiding naar Engeland ga.

ABN laat bij mij niets van zich horen en Frieslandbank meldde me laatst dat ze alleen met enkele Nederlandse scholen (ik meen KLS, AIS en wellicht DFA) een arrangement hebben.
Bij Engelse banken kan ik ook niets lenen omdat die idd alleen 'secured loans' aanbieden.

Zal je een eventuele oplossing (ik hoop dat je er een vindt!) hier kunnen posten?

Groeten,

Kompas.

Ja ik zal em posten als het lukt.

Er zijn meer scholen waar ABN mee werkt. Maar hele vage zelfs. Zelfs scholen die ik niet eens ken in NL.

Maar ik ben wel bezig met een constructie. Maar daar kan ik later op terug komen als dat lukt. Dit zou in mijn geval gaan om een school Aeronautx in Oostenrijk. Die zijn bezig een internationale klas op te zetten.

Maar heb zelf wel een plan om iets op te zetten in financiering. Heb een mooie constructie bedacht, maar daar kan ik nu niets over zeggen. Ik vind het ronduit belachelijk dat je eigenlijk gedwongen wordt om in NL je opleiding te doen die minstens aan het einde van het verhaal 40-60 k duurder zijn dan in omringende landen. Vervolgens kans op een baan?? Nou niet dus. Ja is er wel , maar he, je wordt gedwongen eerst een hoop gehijg in je nek te dulden. Als je lening wat lager is die 40-60 K, dan voelt dat toch net iets prettiger. Je kunt dan nog zeggen, ik doe er een FI rating bij. Of in ergste geval een TR van RYR. Zit je op zo een 130k ipv 190 K in NL. Met FI rating zit je tussen 7,5 en 10 k extra. Kun je in ieder geval nog geld verdienen in de aviation bussines. IPV het veel genoemde vakkenvullen bij Appie.

Welke school wilde jij doen Kompass?

Zoals ik al zei, ga ik waarschijnlijk Aeronautx in Linz doen Oostenrijk. Hofleverancier van NIKI en Tyrolean en TRTO van kleine zakenjets. Dus ook redelijk dicht bij het vuur.

Mvg,

V1
 
Maar heb zelf wel een plan om iets op te zetten in financiering. Heb een mooie constructie bedacht, maar daar kan ik nu niets over zeggen. Ik vind het ronduit belachelijk dat je eigenlijk gedwongen wordt om in NL je opleiding te doen die minstens aan het einde van het verhaal 40-60 k duurder zijn dan in omringende landen. Vervolgens kans op een baan?? Nou niet dus. Ja is er wel , maar he, je wordt gedwongen eerst een hoop gehijg in je nek te dulden. Als je lening wat lager is die 40-60 K, dan voelt dat toch net iets prettiger. Je kunt dan nog zeggen, ik doe er een FI rating bij. Of in ergste geval een TR van RYR. Zit je op zo een 130k ipv 190 K in NL. Met FI rating zit je tussen 7,5 en 10 k extra. Kun je in ieder geval nog geld verdienen in de aviation bussines. IPV het veel genoemde vakkenvullen bij Appie.

Ik snap nog niet geheel dat je een TR bij RYR het ergste geval noemt, dan heb je geen idee waar je over praat, dat is een baan waar je op dit moment mee in je handjes mag knijpen, een TR kopen voor je 1e baan, maar wel een vast contract, beter dan een seizoenscontract wat je tegenwoordig ook veel leest. Ik hoop voor je dat er over 2 jaar iig een baan op je wacht die niet bij dat verschrikkelijke ryanair is, je meteen een audi koopt en een stess aan elke vinger.
 
@V1Rotate: Ik heb met hetzelfde probleem gezeten, ik wilde mijn opleiding in Duitsland of België doen. Ik heb de pilotendesk van ABN AMRO gebeld. Hier geven ze aan dat ze alleen met een vast aantal nederlandse scholen afspraken hebben. Ik heb aangegeven dat dezelfde opleiding bij onze buren € 40.000 á € 50.000 scheelt, maar dit veranderde hun standpunt niet. Als je België geen probleem vindt is Ostend Air College misschien een optie. Ik ben hier voor een introductie gesprek geweest. Hier hebben ze afspraken met een Belgische bank, volgens de voorlichter zou het voor buitenlanders waarschijnlijk geen probleem zijn om daar een krediet te krijgen. Misschien het proberen waard : http://www.o-a-c.be/financieel.asp . Overigens heb ik dit zelf niet geprobeerd, omdat ik gezien de huidige markt heb gekozen voor een modulaire opleiding.
 
Ik snap nog niet geheel dat je een TR bij RYR het ergste geval noemt, dan heb je geen idee waar je over praat, dat is een baan waar je op dit moment mee in je handjes mag knijpen, een TR kopen voor je 1e baan, maar wel een vast contract, beter dan een seizoenscontract wat je tegenwoordig ook veel leest. Ik hoop voor je dat er over 2 jaar iig een baan op je wacht die niet bij dat verschrikkelijke ryanair is, je meteen een audi koopt en een stess aan elke vinger.

Even terugkomend op jouw post.

Ik zou dolblij zijn als ik bij FR zou mogen vliegen. Je begrijpt mij verkeerd. In ergste geval een TR voor 33k bij FR bedoelde ik mee dat uiteindelijk je schuld veel lager is. Ik had net zo goed Easy kunnen zeggen. Maar een Job bij Fr zou ik totaal niet vervelend vinden. Ze betalen goed en redelijk snel de mogelijkheid om op te schuiven naar links. En inderdaad een normaal contract en niet zo waardeloos pay to fly season contract .

Maar zelf ben ik dus van plan om Intergated te doen zowiezo, daar de kansen op een baan bij grotere maatschappijen groter zijn dan met modulair. Niets mis met modulair hoor, maar het is net hoe jij je carriëre ziet in de toekomst. Wat zijn je uiteindelijke doelen?

Mvg,

V1
 
Het probleem met betrekking tot een buitenlandfinanciering zit 'm in het verhaalsrecht en de dekking. Daarnaast zijn er weinig "ervaringscijfers" beschikbaar waardoor het wat moeilijker is het kredietrisico in te schatten, waardoor veel banken het in de huidige tijd afwijzen.

Zolang het meerendeel van de studenten maar aan haar verplichtingen voldoet, zal de financiering in NL wel zo doorlopen. De garantiefondsen hebben hier een belangrijk aandeel in.

Ik zou het zelf bij een lokale bank proberen. Duitsers die in Nederland een financiering aanvragen kunnen we vaak met een beetje goede wil vaak ook wel helpen.

Zelf een tijd in grensstreek gewerkt, veel NL die in Duitsland een woning kopen zijn ook veel beter af bij een Duitse bank. Voor Duitsers in NL idem dito.

Het blijft natuurlijk wel bijzonder, aangezien het financiele risico door het lagere leenbedrag minder is.

Wil je het toch in NL doen, dan zal er vast bij AA, ING of Rabo iets te regelen zijn. Je ontkomt dan echter niet aan een borgstelling van je ouders. Zolang aan je verplichtingen voldoet, hoeft dit geen bezwaar te zijn.
 
Back
Top