Doorstuderen of nu al beginnen?

Doorstuderen of nu al beginnen?


  • Total voters
    37
E

Engine

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben 17 en ik heb mijn aangemeld voor de selectie van de KLS, maar lijkt het jullie beter om daar nu aan te beginnen of toch door te gaan studeren?

BOVEN KUNT U MEEDOEN AAN DE POLL, ALVAST ERG BEDANKT!

Met vriendelijke groet,

Engine
 
Ik zou zeker doorstuderen. Mij heeft het ten eerste geholpen de slechtere tijd door te komen en daarna werk te vinden.

Toen iedereen aan het vakkenvullen was zat ik op een redelijke functie met een inkomen waar ik de rente van kon betalen + nog vakanties en leuke dingen.

Daarna is het zeker een pre geweest bij sollicitatie. Het bedrijf had keuze en ik had net even wat meer dan dat brevet. Omdat ze pas een paar maanden later besloten op te leiden mocht ik wel komen werken op kantoor in een andere functie. Toen er ineens toch weer FO's nodig waren was ik als eerste om naar de TR te gaan. Immers makkelijker dan al die andere bellen.

Nu al weer redelijke tijd aan het vliegen en af en toe nog eens op kantoor helpen voor de grap.:D
 
Aanvullend op Martijn737: bovendien is studeren heel leuk!

Ik ben er net twee weken mee bezig (Luchtvaarttechnologie aan INHolland) en ik heb het er prima naar me zin! Je leert niet vliegen, maar toch heel veel over algemene dingen over vliegtuigen, aerodynamica enzovoort.

Hier volgt een lijstje met mijn persoonlijke argumenten waarom ik nu studeer en niet naar een vliegschool ga:
- Het is leuk, ik vraag me af of je het echte studentenleven meemaakt aan de vliegschool?!
- Je bent net als ik piepjong. Oudere Ab Initio's hebben misschien de voorkeur boven jou bij het solliciteren naar een baan en mocht je meteen een baan vinden; zou jij al zo jong willen beginnen met werken, al is het een vliegende baan? Werken kan je nog lang genoeg!
- Iets met economie en crisis enzo... "Dit is de KLM sollicitatielijn, u heeft 1000 wachtende werklozen voor u."
- Studeren kan de vliegschool misschien eenvoudiger maken? Lesstof al gehad, in het studeerritme?

Succes met je keuze!

Disclaimer: Het bovenstaande lijstje zijn mijn persoonlijke redenen, dit is hoe ik denk hoe het is, ik weet niet zeker of alles zo is (bij punt 1 of 4 bijvoorbeeld).
 
Beste Engine,

Ik zit ongeveer in de zelfde situatie en ik draai hier al iets langer mee op Airwork dus ik kan je wel even iets vertellen.

Als je dit soort vragen hier gaat stellen, word je geheid overdonderd door lappen tekst die menen dat je het risico niet moet nemen (terecht of onterecht? ik ben er zelf nog niet uit). Dit omdat het gewoon een erg slechte tijd is zoals je al weet (neem ik aan). Ik zelf werd er destijds (tot een week geleden) helemaal gek van. Ik dacht bij me zelf dat de piloten (zonder baan) die hier op Airwork reageren alleen maar de piloten zijn die hard zijn geraakt door de crisis, maar al gauw bleek dat ook piloten met een goede baan hier adviseren om even te wachten met de peperdure opleiding. Echter met het oog op jouw leeftijd en de huidige situatie (http://www.bnr.nl/static/jspx/play.j...=5&titel=Titel ; http://www.epst.nl/news/news.html ; http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11308) zou ik je aanraden om de selectieprocedure te doen. Als je deze haalt dan heb je nog 2 jaar de tijd om af te wachten of het beter gaat met de KLM ja of nee. Zo ja, kun je gelijk aan de slag nadat je je diploma (HAVO v VWO?) hebt gehaald. Haal je het niet? Dan heb je nog genoeg tijd om een andere studie te kiezen en je hiervoor in te schrijven. Ik heb me een week geleden ook aangemeld voor de selectieprocedure dus misschien komen we elkaar nog tegen.

By the way: Om nu de selectie te doen heeft z'n voordelen en z'n nadelen. Om een nadeel te noemen: je doet je selectieprocedure tijdens je examens en hebt dus voor allebei minder tijd. Om een voordeel te noemen: Heel veel piloten in spé schrikken af van de huidige situatie in de luchtvaartbranche en kiezen er dus voor om geen selectieprocedure te doen deze tijd. Dat brengt ons tot het feit dat er veel minder mensen selectie doen en je dus (denk ik) meer kans hebt om door de selectie te komen, want anders bereikt de KLS niet eens de 60 leerlingen (REDUCTIE, voor hoelang? who knows?) per jaar.

volgens mij ben ik nog iets vergeten maar anders zie je binnenkort een EDIT verschijnen.

FOR THE PILOTS: Please correct me if I'm wrong!

CYA
 
Dat brengt ons tot het feit dat er veel minder mensen selectie doen en je dus (denk ik) meer kans hebt om door de selectie te komen, want anders bereikt de KLS niet eens de 60 leerlingen (REDUCTIE, voor hoelang? who knows?) per jaar.

Helaas werkt het zo niet. Er wordt puur gekeken of jij geschikt bent of niet. Zijn het er meer dan 60 per jaar dan komen ze op een wachtlijst. Zijn het er minder? Jammer dan, het is niet anders. De KLS zal nooit haar eisen omlaag doen om er maar voor te zorgen dat er 60 man per jaar geschoold kunnen worden.
 
@ PH-TIM

Dat is dus niet waar. Ik weet van oud instructeurs van de KLS dat er periodes zijn geweest waar de toenmalige directeur afkeuring van kandidaten heeft overruled om maar genoeg klassen te vullen.
 
Erg bedankt voor jullie adviezen, ik word echt gek van deze pilotencrisis want dit is gewoon mijn droom. Ik vind het ZO moeilijk om de juiste keuze te maken :(. In de nederlandse luchtvaart heb ik weinig tot geen vertouwen meer vanwege al die reacties niet alleen hier op Airwork maar ook in de media. Ik heb alleen het gevoel dat er in andere landen wel maatschappijen zijn die het goed doen. Zoals bijvoorbeeld emirates,etihad,turkish airlines. Ik overweeg nu om misschien na de HAVO mijn vliegopleiding in Turkije te gaan doen, lijkt jullie dit een juiste keuze?Vooral vanwege de lagere prijs van de opleiding (50000 euro) en een grotere kans op een baan.
Nogmaals, erg bedankt voor jullie adviezen.
 
Leg eens uit waarom je daar een grotere kans op een baan hebt?

Om maar even de conclusie van alle andere 80 topics over dit onderwerp te geven:
Ga gewoon lekker studeren voordat je aan een opleiding begint.
 
@ PH-TIM

Dat is dus niet waar. Ik weet van oud instructeurs van de KLS dat er periodes zijn geweest waar de toenmalige directeur afkeuring van kandidaten heeft overruled om maar genoeg klassen te vullen.

Ja vroeger was alles beter. Op dit moment zijn de eisen inderdaad niet omlaag gegaan zoals tim al zegt en dat zal ook niet meer gebeuren.
 
Ja vroeger was alles beter. Op dit moment zijn de eisen inderdaad niet omlaag gegaan zoals tim al zegt en dat zal ook niet meer gebeuren.

Ik zei ook niet dat de eisen omlaag waren gegaan. Ik gaf enkel aan dat ook de KLS een commercieel bedrijf is die winst moet maken (al lijkt dat op dit moment nogal moeilijk...). Als jij wil geloven dat de KLS nooit leerlingen aanneemt die wellicht eerst afgekeurd waren maar alsnog aangenomen zijn vanuit commercieel oogpunt, dan doe je dat maar. Hou vooral die roze bril op zou ik zeggen.
 
Ik zei ook niet dat de eisen omlaag waren gegaan. Ik gaf enkel aan dat ook de KLS een commercieel bedrijf is die winst moet maken (al lijkt dat op dit moment nogal moeilijk...). Als jij wil geloven dat de KLS nooit leerlingen aanneemt die wellicht eerst afgekeurd waren maar alsnog aangenomen zijn vanuit commercieel oogpunt, dan doe je dat maar. Hou vooral die roze bril op zou ik zeggen.

Mag ik u dan even wijzen op de volgende feiten:

De KLM Flight Academy heeft vorig jaar al de instroom teruggebracht van 180 naar 60 studenten. ,,Dat geldt ook voor dit jaar. Nog minder leerlingen toelaten kan niet, want dan moet de school dicht. Met dit kleine aantal draaien we al met verlies'', geeft directeur Gerrit Assink toe.

Bron: Nederlands Dagblad

En dan nog het feit dat -geloof 't of niet- bij PO2 en bij de COVA tegen mij is verteld dat de normen iets omhoog zijn gegaan. M.a.w. een twijfel geval is nu gewoon wegwezen, waar 'vroeger' nog wel is het voordeel van de twijfel is gegeven.

Bovendien zijn er nog steeds meer dan genoeg mensen die naar de KLS willen, dus aan A(b)IR die zei dat de KLS niet zo makkelijk aan de 60 mensen per jaar komt... Think again.

Groeten,
DCP
 
Ach, eisen omhoog of omlaag, meer of minder leerlingen, NLS of KLS: het blijven commerciële instellingen.
Desalwelteplus, doet de KLS er m.i. goed aan de toestroom te verminderen.

ontopic: ga lekker studeren, word je nooit slechter/dommer van.
 
En dan nog het feit dat -geloof 't of niet- bij PO2 en bij de COVA tegen mij is verteld dat de normen iets omhoog zijn gegaan. M.a.w. een twijfel geval is nu gewoon wegwezen, waar 'vroeger' nog wel is het voordeel van de twijfel is gegeven.

Bovendien zijn er nog steeds meer dan genoeg mensen die naar de KLS willen, dus aan A(b)IR die zei dat de KLS niet zo makkelijk aan de 60 mensen per jaar komt... Think again.

Groeten,
DCP

Dat jou datgene is verteld zegt toch helemaal niets? Hoe weet jij nou hoe de selectie daar achter de schermen aan toe gaat? En inderdaad, wellicht komen dat soort praktijken die ik beschreef op dit moment niet voor, gezien de kleine vraag naar studenten. Maar toen de KLS nog 180 per jaar opleidde was dat zeker wel het geval. Als gevolg van dat beleid moesten sommige leerlingen dan ook verplicht met de opleiding stoppen, met als gevolg het feit dat de reserves van het garantiefonds zo nu en dan werden aangetast.

Alhoewel ik de KLS 1 van de betere vind (zeker gezien het feit dat zij niet de markt overspoelen met werkloze vliegers), is ook zij niet heilig.
 
Dat jou datgene is verteld zegt toch helemaal niets? Hoe weet jij nou hoe de selectie daar achter de schermen aan toe gaat? En inderdaad, wellicht komen dat soort praktijken die ik beschreef op dit moment niet voor, gezien de kleine vraag naar studenten. Maar toen de KLS nog 180 per jaar opleidde was dat zeker wel het geval. Als gevolg van dat beleid moesten sommige leerlingen dan ook verplicht met de opleiding stoppen, met als gevolg het feit dat de reserves van het garantiefonds zo nu en dan werden aangetast.

Alhoewel ik de KLS 1 van de betere vind (zeker gezien het feit dat zij niet de markt overspoelen met werkloze vliegers), is ook zij niet heilig.

Doorgaans haalt ongeveer 15% de selectie bij de KLS, een percentage waar veel andere vliegscholen alleen maar van kunnen dromen...

In het topjaar 2008 zouden er indd 180 man starten, maar die laatste klas van 30 is doorgeschoven naar 2009 en eigenlijk heeft de KLS nooit die 180 man gehaald..., want die klas van 30 werd weer meegenomen in het totaal van '60' die in 2009 aan de opleiding zijn begonnen.

En ik heb getallen gehoord van meer dan 1200 aanmeldingen in 2008, dus dan heb ik toch het idee dat ze de eisen echt niet hoeven te laten zakken!

Ik denk dat EPST/KLS het minst aangevallen moeten worden op hun selectiebeleid, en vrij solide koers varen.

En er is indd een periode geweest waarbij er veel leerlingen verplicht moesten stoppen met de opleiding. Had te maken met een vroegere directeur die de kwaliteit omhoog wilde krijgen door slecht presterende studenten direct van de opleiding te halen. Tja, daar was de KLM niet zo blij mee, dus die kerel heeft het veld geruimd en men houdt goede controle bij de poort (selectie). Deze periode heeft zich volgens mij zo rond 2004-2006 afgespeeld.
 
@Tampie

Ik weet van insiders hoe het eraan toe is gegaan bij de KLS. Kijk, ik wil de KLS hier niet afschilderen als een slechte school, of een school met wanpraktijken. Echter, ik stoor me een beetje aan het "blauwe" gedoe wat ik hier soms op airwork tegenkom. De KLS is niet fantastisch, de leerlingen ook niet. Het is een goede degelijke school, maar kent ook z'n mindere kanten die over het algemeen niet bekend zijn.

Het feit dat destijds leerlingen meosten stoppen is omdat zij op school waren aangenomen voor het geld, en waar de directie van op de hoogte was dat zij in eerste instantie niet geschikt waren.

Maargoed, nogmaals, het is niet mijn intentie om de KLS te bashen. KLS steekt kwalitatief gezien echt wel met kop en schouders uit boven de meeste scholen.

Om weer even on-topic te blijven.. Kijk, achteraf kun je pas bepalen wat de juiste keuze is; Beginnen of wachten. De financiële risico's moet je opwegen tegen alle mogelijke scenario's die je tegen kunt komen. Ik durf niet te stellen wat nu het beste is, niemand heeft de wijsheid in pacht om te kunnen zeggen wat de beste keuze is. Ik weet alleen wel dat financieel gezien, de veiligste keuze is om nu eventjes te studeren. (Tenzij je een sponsorship kan vinden).
 
Ik zei ook niet dat de eisen omlaag waren gegaan. Ik gaf enkel aan dat ook de KLS een commercieel bedrijf is die winst moet maken (al lijkt dat op dit moment nogal moeilijk...). Als jij wil geloven dat de KLS nooit leerlingen aanneemt die wellicht eerst afgekeurd waren maar alsnog aangenomen zijn vanuit commercieel oogpunt, dan doe je dat maar. Hou vooral die roze bril op zou ik zeggen.

een afstudeerpercentage van rond de 97% zegt genoeg lijkt mij. Ik laat mn roze bril lekker in de kast liggen en kijk zonder bril naar de keiharde feiten als je het goed vindt.
 
Ok erg bedankt voor jullie reacties en ik zie nu dat ik het beste kan doorstuderen. Vind ik erg jammer maar ik zal mijn droom dan maar paar jaar moeten uitstellen. Ik zal kijken wat er met mijn selectie gaat gebeuren want ik heb namelijk nog steeds geen uitnodiging ontvangen. Het is al bijna 1 maand geleden dat de ontvangstbevestiging van de automatische incasso is aangekomen, maar nog geen bericht van Houten :S
 
Engine, nu je je toch al hebt aangemeld en het bedrag al van je rekening is afgehaald, kan je beter gewoon de selectieprocedure doen. Want je kan toch pas beginnen vanaf dat je je HAVO diploma binnen hebt en dat duurt nog een jaar, tevens kan je pas in ~2012 beginnen met de opleiding vanwege de wachtlijst. In de tussentijd kan je toch studeren of werken? Dan heb je nu alvast de selectie binnen (, als je deze met succes afrond).

CYA
 
Ok erg bedankt voor jullie reacties en ik zie nu dat ik het beste kan doorstuderen. Vind ik erg jammer maar ik zal mijn droom dan maar paar jaar moeten uitstellen. Ik zal kijken wat er met mijn selectie gaat gebeuren want ik heb namelijk nog steeds geen uitnodiging ontvangen. Het is al bijna 1 maand geleden dat de ontvangstbevestiging van de automatische incasso is aangekomen, maar nog geen bericht van Houten :S

Studeren is echt niet jammer hoor, ik doe het ook, wat gaat er boven de studententijd;-) Nog tijd genoeg voor dromen waar te maken!
 
Back
Top