Airwork koers

Diana

Active member
Dames en heren,

Het is weer ’s tijd voor een discussie over de koers van Airwork. Normaal gesproken komt zo’n discussie voorbij naar aanleiding van een geëxplodeerde thread, maar dit keer ervaar ik zelf enige ergernissen.

Ergernis 1
Her en der posten Airworkers opmerkingen over de kwaliteit van het forum. Aangezien dit vooral Overload, Morning Glory en nog iemand wiens naam ik even kwijt ben zijn, vraag ik me af of dit een breed gedragen mening is of niet. De opmerking “ik en velen met mij” welke briefschrijvers naar de krant vaak maken (“Ik vind dit artikel een schande en velen met mij dus en daarom zeg ik hierbij mijn abonnement op hoewel ik stiekem de krant toch zal blijven lezen”), daar kan ik niet veel mee. Er wordt gewezen naar de afwezigheid van Art horizon en Julien als degenen die Airwork verlaten hebben wegens gebrek aan kwaliteit, maar als ze terug zijn hoor ik niemand meer. Julien geeft zelfs nog aan bij terugkeer dat hij Airwork nog immer geweldig vindt. Oftewel, iedere al dan niet tijdelijke radiostilte wordt door enkelen als teken aan de wand gezien.

Nu is het onmogelijk het iedereen naar de zin te maken, dus het kan best zo zijn dat Airwork niet voor alle beroepsvliegers even leuk of interessant is. Als ik kijk naar de actieve topics van de afgelopen maanden, zie ik een heel aantal dat relevant is voor beroepsvliegers, waar informatie op wordt uitgewisseld en die keurig verlopen.

Drie terugkerende discussiepunten zijn 1. Arbeidsvoorwaarden Ryanair 2. Speculaties na ongelukken en 3. Wannabe’s die niet willen luisteren.
Als iemand zich niet gehoord of aangevallen voelt in een (terugkerende) discussie, dan heeft dat m.i. niets te maken met de kwaliteit van een forum. Dit is een discussieforum alwaar iedereen het recht heeft het oneens te zijn met een ander. Daar moet je – zelfs met een zeer groot ego - tegen kunnen. Ook als dat betekent dat een wannabe met open ogen aan een vliegopleiding begint in deze tijden.

Ergernis 2
Airwork is Airwork. Voor beroeps- en verkeersvliegers. Niet voor niets heb ik – ondanks verzoeken - nooit fora aangemaakt voor spotters of cabinepersoneel. Dit is geen algemeen luchtvaartforum voor iedere enthousiasteling. Daar zijn prima andere fora voor beschikbaar. Wannabe’s zijn vanzelfsprekend welkom omdat dat de beroeps van de toekomst zijn. Ook privévliegers zijn welkom want die hebben ofwel later hun droom waargemaakt, ofwel hebben zijn simpelweg bewust gekozen om geen beroeps te worden. Daar hoor ik zelf per slot van rekening bij. Niet-vliegende luchtvaartenthousiasten lezen over het algemeen mee, houden zich op de achtergrond en kunnen hun ei op andere fora kwijt. Prima. Echter, er zijn enthousiastelingen die Airwork gebruiken als een soort ask-a-pilot forum. Gebeurtenissen uit de actualiteit worden gepost en reacties van piloten worden gevraagd. Ongebreidelde commentaren volgen uit allerlei hoeken, vooral van mensen die niet gehinderd worden door enige kennis omtrent het onderwerp. Dat is nou iets waar ik mij groen en geel aan erger. Echter, als ik ingrijp heeft dit implicaties voor de koers van Airwork. Vandaar deze thread.

Vandaar ook dat deze thread in het Beroepspilotenforum staat en niet open staat voor discussie voor andere Airworkers. Ook zij hebben belang bij het goed verlopen van deze discussie tussen de beroeps omtrent dit onderwerp. Later trek ik de discussie wel breder, vooralsnog vraag ik het eerst de beroepsgroep.

Discussie!
Het bovenstaande in acht nemend, leg ik aan jullie de vraag voor: wat gaat goed, wat gaat waardeloos op Airwork, wat kan er beter en waarom en hoe? Als je vindt dat de kwaliteit van Airwork ergens onder lijdt, zeg dan waar of waarom en doe een voorstel tot verbetering. Anders lees ik alleen maar Statler en Waldorf commentaren en “die en die zijn ook niet meer op Airwork” en “ik en velen met mij” berichten en die ken ik nu wel. Als je Airwork prima vindt zoals het is, laat het ook horen.

Passen we de koers met een slechts een paar of met 45 graden aan? Mogelijk moet het aantal fora beperkt worden. Misschien moeten de rechten voor geheel Airwork worden aangepast en kunnen alleen vliegende Airworkers voortaan posten. Het maakt mij niet uit of Airwork een kleinere niche website zou worden, als dat nodig is om het een pilotenwebsite te houden (of als zodanig te verbeteren). Ik neig zelf erg naar het aanpassen van de rechten Airwork breed i.v.m. ergernis nr. 2.

Om de kwaliteit (!) van deze discussie op niveau te houden, houd je reactie bij jezelf (ik vs ik en velen...).

Ik verheug mij op een leuke discussie en ben benieuwd naar jullie constructieve en vooral intelligente :) kritiek!
 
Ik zou niet zoveel gaan aapassen. In een bedrijf heb je ook een komen en gaan van mensen. Dat houdt eea levendig. Airwork hoeft niet uitsluitend gedragen te worden door slechts een paar individuen (lees art, overload, morning glory etc.)
Dat er altijd personen tussen zitten die geen kennis hebben of slechts hier zitten om de boel eens lekker op te stoken is volgens mij moeilijk te voorkomen. Het is nou eenmaal een open forum. Als je dat wil tegenhouden zul je het hele forum moeten opdoeken. Met de toename van het aantal internetgebruikers neemt ook het aantal onbenullen helaas toe.

Als je kijkt naar pprune dan zie je eigenlijk eenzelfde aanbod van mensen die wel wat te vertellen hebben en lui die slechts een beetje stoken of maar wat roepen. Desalniettemin is het een enorm populair forum voor vliegers met een enorme hoeveelheid leden. Dat dat in een Nederlands forum slechts beperkt haalbaar is lijkt me duidelijk. Ons landje is te klein en de taal internationaal heeft geen rol van betekenis. Toch levert het naar mijn mening wel degelijk een waardevolle bijdrage aan het geven van informatie. Toen ik begon met vliegen was er nog geen internet en haalde ik mijn info van stenciltjes papier, krantenknipsels en de blabla van vliegscholen. Anno 2010 ligt er een schat aan informatie beschikbaar voor jonge vliegers en wannabee's. Airwork heeft daar zeker een zinvolle bijdrage aan geleverd!

Als je over 10 jaar naar airwork zou kijken denk ik dat de opzet hetzelfde zou zijn en er geen of weinig verandering is. Alleen de deelnemers zijn veranderd.
Sommige mensen hier schrijven dat ze willen dat het oude airwork terugkomt. Ik vraag me af wat dat oude airwork dan precies inhoud. Ik volg het toch ook al een tijdje en kan me niet herinneren dat voorheen de discussies minder heftig waren of de deelnmers meer of minder professioneel. Om een voorbeeld te geven herinner ik mij "Tijgert". Deze airwork deelnemer liet zich constant op de kast jagen door anderen hier. Was dat dan zo anders? En ook de idioten die maar wat riepen is niet veranderd getuige het feit dat het beroepsforum een tijdje op slot ging.

Kortom het is van alle tijden. De discussies zijn hetzelfde alleen de poppetjes zijn veranderd.
 
Last edited:
Ik sta op het punt van gaan en heb weinig tijd, maar pas de schoen dus zal hem even snel aantrekken.
Je stelt een boel terechte vragen en ik wil daar een kort anwoord op geven:
"Het is de toon die de muziek maakt" en juist die toon is naar mijn bescheiden mening veel arroganter, onbeschofter en respectlozer geworden bij veel mensen de laatste tijd.
Voordat je me om de oren slaat met mijn eigen toon van de afgelopen tijd, wil ik nog even kwijt dat ik vond dat het "inhuren" van de moderators een hele goede stap voorwaarts was. Helaas hebben de moderators (en velen met hen;)) het ook een beetje voor gezien gehouden de laatste maanden.
Waarom? Dat mag je de heren (ja het zijn allemaal heren) zelf vragen.

Het zal inderdaad wel een algemeen teken van de huidige tijd zijn en ook van de Nederlandse samenleving in het bijzonder en vandaar dat ik mezelf al min of meer had teruggetrokken tot het Muppetbalkon.

Ik heb in het verleden al meerdere malen mijn respect getoond voor het engelengeduld van Nosig. Ik wilde dat ik daar een greintje van had, maar ik ben al lang geleden het geduld verloren voor mensen die vragen stellen waar ze eigenlijk het antwoord niet op willen horen.

Ik zal over een paar dagen wat uitgebreider antwoorden. Mijn echte leven (lees: de crewbus) wacht.

Ciao.
 
Ben geen piloot, maar wel beroeps.. Ik betrap mezelf er meer en meer op dat ik vaak niet eens meer de moeite neem om een topic te openen, kijkend naar de topicstarter.

Afgezien van een paar topics in de Crewroom, lees ik eigenlijk alleen nog maar die topics van geopend door mensen waarvan ik weet dat het prof's zijn, daarnaast word ik persoonlijk een beetje moe van alle post's van mensen zonder clue die je door moet worstelen in elk (potentieel) interessant topic, om de wél interessante post's te vinden.

Ik denk niet dat het kennisniveau van Airwork onderuitgaat, dezelfde kennis loopt hier nog steeds rond. Alleen de verhouding tussen pro's en overige, of gebrevetteerden en niet-gebrevetteerden begint nu wel heel erg scheef te lopen.

Ik zou wel willen pleiten voor een compleet besloten 'Beroeps'-forum, omdat ik denk dat dat (mede gezien het meelezen van een aantal kranten en andere media) misschien wat interessantere discussies teweeg zal brengen daarbinnen.
 
Last edited:
het nuchtere feit ligt er :geloof het of niet: de sector trekt weer aan . het schema van de beroepspiloten bevat bijna het dubbele aantal werkelijke vlieguren , dan een paar maanden geleden .
Dus ook een kwestie van tijd

ps. Diana een nieuwe pasfoto zou ook mogen :D
 
Diana, ik vind het prima zoals het gaat.
Dat geklaag, daar identificeer ik me niet mee.
Als een wannabe (of wie dan ook) niet naar mij luistert, then so be it. Ooit waren we allemaal wannabe en eigenwijs. Volgens mij vergeten sommigen van ons dat een beetje. Ik weet zeker dat een deel van de prima donna's hier zelf de meest dubieuze keuzes hebben gemaakt in het verleden, zoals betalen voor onerkende copiloot uurtjes in de States.. Het zou helpen als ze de zaken een beetje in perspectief zien.

Ik heb alleen een klein puntje van kritiek wat betreft beroeps v.s. niet beroeps. Ik begrijp best dat er een besloten beroepsforum is op Airwork. Ik had er geen behoefe naar, maar soit, als anderen dat graag willen, prima. Wat ik wel jammer vond is dat een topic vanuit een open forum verplaatst werd naar het besloten beroepsforum. Ik snap de beweegredenen wel, maar ik ben er niet van overtuigd dat het ook echt nodig was. Je kunt wannabe's en prive-piloten weren uit een forum, maar je kunt ze niet weren uit een bepaald onderwerp. Mijn bescheiden mening.

Wat mensen in de Ryanair topics bezielt om zo tekeer te gaan is mij een raadsel.

Verder Diana, ten out of ten points voor Airwork.
 
Ik post niet heel vaak, maar vindt het af en toe leuk en interessant om in een discussie mee te doen. Ik erger mij zelf niet zoveel aan het feit dat er een hoop wannabees met de bekende vragen komen, daar ligt vaak door iemand wel een kort antwoord op klaar.

Waar ik me wel aan erger is dat sommigen hier airworkers meteen een stempel kunnen geven wanneer de meningen of opvattingen verschillen. Leg uit waarom jij het wel of niet eens bent met iemand en daarna even goede vrienden, houdt de discussie interessant en houdt iedereen in z'n waarde!

Verder kijk ik nog steeds met plezier naar Airwork en vertel ik het aan iedereen die vlieger wil worden om het eens goed door te lezen. Want er staat een enorme hoeveelheid aan goede info op! So keep up good the work!
 
het nuchtere feit ligt er :geloof het of niet: de sector trekt weer aan . het schema van de beroepspiloten bevat bijna het dubbele aantal werkelijke vlieguren , dan een paar maanden geleden .
Dus ook een kwestie van tijd

ps. Diana een nieuwe pasfoto zou ook mogen :D

zucht :niet_bli:
 
Hoi Diana,

Ik ben niet de meest actieve Airworker, maar kijk wel dagelijks even wat er allemaal gebeurt. Ik merk dat ik het meest actief ben in het privépilotenforum, omdat ik daar zelf vaak vragen heb, of me in een gesprek meng. In het beroepsvliegerforum gebeurt naar mijn mening niet al te veel boeiends, enerzijds omdat ik toch wel weet hoe het wereldje werkt, en me in mijn vrije tijd niet ook nog uren lang met mijn werk wil bezig houden, en anderzijds omdat er dan hooguit gespeculeerd wordt over het ene of andere ongeval - iets waar ik uit principe weinig mee op heb.

Ik vind Airwork als specifiek Nederlands forum erg nuttig (ikzelf vlieg voor mijn werk vanuit Duitsland), en ook leuk. Ik zit niet te wachten op de zoveelste thread over Ryanair, waar Overload de boel verdedigt, en anderen daar weer over vallen - wie er ook gelijk mag hebben, het wordt wat vermoeiend. Aan de andere kant word ik persoonlijk nooit moe van het beantwoorden van de zoveelste standaardvraag over de luchtvaart, omdat ik mijn enthousiasme over het vliegen al meer dan 10 jaar graag met anderen wil delen.

Ronduit nuttig, ook al lijkt het rustig, is het Lufthansaforum, aangezien veel Nederlandse collegae tegen dezelfde problemen aanlopen in Duitsland. Zelfs als de Nederlanders bij LH voor het overgrote deel zelf een forum hebben, is het gewoonweg nuttig via Airwork nieuwe collegae te hulp te kunnen schieten.

Ik vind het goed dat je de flightsimvlieger probeert te mijden (hoewel de inmiddels klassieke thread over de B747, die niet op de kop zou kunnen vliegen, natuurlijk hilarisch was), maar toch ruimte probeert te laten voor eenieder die overweegt een leven in de luchtvaart te beginnen.

Ik gebruik Airwork als informatiebron, en om contacten binnen de Nederlandse luchtvaart te leggen. Naast PPRUNE en andere internetfora heb je nu eenmaal een kleine niche te pakken in NL, en m.i. vul je die redelijk goed op.

Ofwel: m.i. ben je nog steeds op de goede weg. Ik vond het nuttig me in dit topic te melden: Vanuit mijn werk voor de vakbond in Duitsland is duidelijk geworden, dat de mensen die zich actief melden, niet altijd de standaard-mening van de grote groep vertegenwoordigen.

Groeten,

Bumperking
 
Ik associeer luchtvaart nog altijd met begrippen als professionaliteit, kwaliteit, veiligheid, verantwoordelijkheid. Deze begrippen slaan natuurlijk op de beroepsluchtvaart, maar zeker ook nog op de privé-luchtvaart (*).

Bovengenoemde begrippen zouden naar mijn smaak leidend moeten zijn voor de keuze van de Airwork koers.

Ik geef toe dat klinkt weinig concreet. Maar er zijn mijns inziens verschillende (technische) mogelijkheden om dat te bereiken (van geheel besloten site, tot open site met moderatie). Hoewel ik neig naar een keuze voor beslotenheid, heb ik geen echte voorkeur. Daarom houd ik het wat vaag en wacht de discussie verder af ...

(*) ik ken weinig (geen) liefhebberij-en die aan zoveel regelgeving is onderworpen als de luchtvaart en ben daar eigenlijk nog geen vlieger tegen gekomen zonder gevoel van verantwoordelijkheid
 
Last edited:
Diana, om concreet op je punten in te gaan;

1. Om heel eerlijk te zijn vind ik niet dat het forum gedragen wordt door de users die jij noemt. Die zijn ongetwijfeld actief, maar dat zegt ook niet alles. Over het algemeen zou er de gouden regel moeten gelden dat als je niets zinnigs te melden hebt, reageer dan niet. Vaak zijn er in het aspirant-piloten forum nog al wat afzeik-posts. Dit gaan denk ik wel ten koste van de kwaliteit. Ik zou zeggen; als er weer een wannabee dezelfde vraag stelt, reageer dan serieus inhoudelijk of reageer niet. Zou een hoop gezeur/irritatie schelen.
Iets actievere moderatie zou van mij dan ook wel mogen.

2. Hier lijkt het mij inderdaad verstandig om een wat 'strakkere' koers aan te houden. Dus alleen gebrevetteerden laten posten, behalve in 'aspiranten' en 'in opleiding'. Dat gaat vervuiling enigszins tegen. Zeker met het groeiende aantal users.
En gezien de meelezende media van tegenwoordig lijkt een afgesloten beroeps-forum mij ook verstandig. (eventueel een paar checkvragen bij registratie om te controleren; dit zie je ook nog wel eens bij on-line sollicitaties).

Een idee is ook om iedereen aan te moedigen wat actiever een 'rating' te geven aan een topic, dan verdwijnen onnodige, overbodige of afzeik-topics vanzelf down the drain.
(zie daarvoor 'stem op onderwerp' bovenaan de openingspost.)

Verder vind ik Airwork nog steeds een kwalitatief goed forum, waar veel nuttige info op staat. Echter is het erg gerucht-gevoelig; iets waar je je wel bewust van moet zijn.
 
Even een paar gedachten;

Het kennis niveau van Airwork is een beetje aan fluctuatie onderhevig.
Wat me stoort is dat sommige leden, ondanks hun geclaimde ervaring in hun signature, weinig bereid zijn om die kennis te delen.
Het wordt al gauw sarcastisch.
Leden als Metrodriver zijn hier een aangename uitzondering op.

Wannabees storen me niet, sterker nog, van harte welkom.
Mogen van mij ook overal posten.
Wat me irriteert is dat volledig blindstaren op Nederlandse opleidingen en het wederkerende drama van zijn afgewezen op de KLS/NLS/willekeurige school.
Grow up, er is meer in de wereld.
De arrogantie soms ook, je hebt geen recht op een baan, welkom in de echte wereld, je zal het toch echt zelf moeten doen.
Even een persoonlijke grype wat wannabees betreft, usernames.
Daar mag best wat in gecensureerd worden wat mij betreft, hoe kan je ooit serieus worden genomen met een username als "Gabberpietje", kansloos.
Je ontkomt er niet aan dat er mensen zijn die ervaring claimen die ze niet hebben.

Wat mij echt stoort is mensen die geen antwoord geven op een PM, geen bedankje helemaal niets.
Ik zit hier voor mijn lol, in mijn eigen tijd mijn beste advies te geven. Ben je het daar niet mee eens, ook fijn, maar reageer in elk geval even.

Moderators;
Ben niet echt blij met het resultaat zover.
Er moet wel wat vaker worden ingegrepen, maar dat kan ook op een leukere manier. Waarom staat er bij de moderators geen indicatie van ervaring/brevetten? Moeten we maar aannemen dat ze kennis van zaken hebben? Op andere fora zijn de moderators vaak de meest ervaren leden en hebben meer een sturende functie in threads.
Even een klein berichtje dat we afdwalen om de boel weer op het rechte pad te krijgen. Ingrijpen van moderators levert nu volgens mij meer irriatie op dan iets anders.


Wat ik zou veranderen aan het forum;
Voeg die aparte sub fora van KLM/RyanAir/Whatever Airlines samen in een groep waar alleen toegang te verkrijgen is na verificatie door Diana/moderators.
Het halve forum is nu versnippert in die elitaire groepjes waar nauwelijks over iets interessants gepost wordt.
 
Ik moet zeggen dat ik vroeger (jaar of 5 terug) meer deed met Airwork dan nu.
De discussies zijn er nog steeds (ook het klm bashen verdwijnt nooit, logisch, hoort er nu eenmaal bij) alleen vind ik dat er te vaak niet inhoudelijk gereageerd wordt. Het is te vaak dat pietje op zijn pietje is getrapt en dat dan duidelijk maakt aan jantje, inplaats van gewoon inhoudelijk met goede argumenten te komen over het topic.

Dit is iets wat ik ook merk in de samenleving, op het werk, in Nederland.
Wat mij persoonlijk soms tegen houd in discussies over WRR, CAO, dat soort dingen, is dat mijn werkgever ook mee kijkt en dat helaas sommigen weten wie ik ben. Op mijn werk is al eens gevraagd of iemand wist wie ik was, vanwege mijn uitlatingen. Dat heeft weinig met Airwork te maken, maar naar lange tijd op het forum te zijn weegt het wel mee als je aan een discussie mee doet.

Al met al kijk ik nog vaak op airwork, maar alleen naar Beroeps en Crewroom eigenlijk. De rest van interesseert me niet zo.

Aanpassingen:
- Niet veel, gaat prima zo. Sommige mensen moeten gewoon een beetje opgevoed worden.
- De moderators zie je niet zo veel, houden zo!
- Zoals eerder ook al gezegd, stop desnoods de Airline specific forums gewoon samen in 1 forum.
Zet de rechten zo dat de mensen die ook echt beroeps zijn er in kunnen en de rest niet, niet eens read only.
- Hou "beroeps" forum zoals het is. Posten voor beroeps en de rest kan lezen.

Kort samengevat (had ik ook direct kunnen doen ;) );
- moeten de mensen die niet weten waar het over gaat niet reageren
- moeten de discussies inhoudelijk blijven
- moet het, zoals jij het noemt, Ask a pilot gebeuren gewoon wat minder (gebruik wikipedia maar).

Ben al lang member van het forum en zal het altijd blijven lezen!
 
Verander niet te veel!

Dus alleen gebrevetteerden laten posten, behalve in 'aspiranten' en 'in opleiding'. Dat gaat vervuiling enigszins tegen. Zeker met het groeiende aantal users.

Dit lijkt me geen goed idee, op deze manier sluit je toch een groot deel uit. Hoe wil je beoordelen of iemand aspirant is of niet?
Door het maken van te veel regels (en dus ook weer een heel aantal uitzonderingen) verdwijnt ook de laag-laagdrempeligheid van het forum.

En gezien de meelezende media van tegenwoordig lijkt een afgesloten beroeps-forum mij ook verstandig.
Dit lijkt me alleen verstandig voor een aantal gevoelige thema's/discussies, vlieg rampen bijvoorbeeld.

Dat er een aantal leden over de kwaliteit van Airwork klagen ligt grotendeels aan de leden zelf. Als het je niet interesseert, of het is een post van een lid zonder enige kennis, reageer dan niet... Voor de rest: het is een forum, daar komen mensen bijeen met verschillende meningen, die tot discussies komen. Mooi toch?!
Enja, sommige leden (die alleen maar blaten over stijl en kwaliteit, bijvoorbeeld) roepen het ook een beetje over zichzelf af, die heb je er altijd bij zitten.

Het ask a pilot (met uitzondering van het privé piloten forum) moet minder worden. Hier zouden de moderatoren actiever kunnen worden.

Dat er een aparte toegang tot airline sub-fora's moet komen vind ik niet goed.
Als je gevoelige informatie/gebeurtenissen wilt bespreken of discussiëren moet je maar een eigen forum bouwen, zoals wij dat bij LH, onder de NL-ers hebben.

Diana, ik lees al een heel aantal jaar mee en post ook af en toe, en doe dit met veel plezier.

The Flyer.
 
Diana,

This is the classic "Damned if you do - damned if you don't scenario".

Forums are a place for people to post their opinions/debate issues/share information. Since they are a microcosm of the real world you will get a diversity of posters/information/debate. It is impossible to satisfy everyone.

The question that needs to be asked is "Do the benefits outweigh the cost?"

I believe this is still the case on Airwork. Even if only 1 or 2 people benefit from the information posted it's still worthwhile imho.

Don't let a few posters ruin it for everyone.
 
19 of 77 kan het niet beter verwoorden dan dat ik zou willen.

Er zijn altijd een paar zeikerds, mensen die te snel op hun pik getrapt zijn. Laat ze lekker in hun sop gaar koken, en ga vooral zo door!
 
Wmb mag de censuur wel wat minder. De manier waarop en de matige uitleg als soms topics gesloten worden terwijl er een gewoon een gepeperde discussie aan de gang is vind ik zwaar overdreven. (vb het klm88T topic)

Zolang er geen kwetsende oid dingen gemeld worden vind ik dat wel erg ver gaan. De manier waarop de heren orange en hoe ze allemaal heten tekeer gaan doet mij denken aan amerikaanse werkverschaffing ; geef ze een uniform en een walkie talkie en ze denken dat ze bij de groene baretten zitten.
 
Last edited:
1.Maak een apart forum om accidents en incidents te bespreken, uitsluitend toegangkelijk en leesbaar voor beroepspiloten. Dat voorkomt iig onnozele uitspraken die ook nog eens leesbaar zijn voor de pers!
De beroepspiloten moeten dan wel wat zelfcontrole uitoefenen en geen uitspraken buiten dit besloten accidents/incidents forum doen. Speculeren mag best, maar beter in besloten kring!
Beroeps die niet van speculeren houden hoeven dit forum niet te bezoeken/ toegang aan te vragen.

2. Laat de eerste Posts/ topics van nieuwe members even checken door moderators, vaak zijn het onnozele vragen die al beantwoord zijn.

3. Moderators mogen ook modereren zonder publieke uitspraken te doen, die soms nogal onnozel overkomen. Zelf haal jij nog wel eens gevoelige uitspraken en namen weg uit Posts, heb niet de indruk dat de gekleurde heren dit ook doen.
Oh en haal alsjeblieft al die wat verschrikkelijk voor de nabestaanden RIP Posts weg zodra er een ongeluk gebeurd is. De nabestaanden lezen het toch niet!!! Het is hier toch zeker geen condoleance register...?

4. Laat de rest zoals het is, ik kan niet zeggen dat het forum slechter is geworden over de jaren heen. KLM zal altijd gebashed worden vanwege aanname beleid, Ryanair zolang overload op dit forum rond loopt...
 
Zolang er geen kwetsende oid dingen gemeld worden vindt ik dat wel erg ver gaan. De manier waarop de heren orange en hoe ze allemaal heten tekeer gaan doet mij denken aan amerikaanse werkverschaffing ; geef ze een uniform en een walkie talkie en ze denken dat ze bij de groene baretten zitten.

De spijker op z'n kop ! Helemaal mee eens.

Kreeg soms het idee dat deze heren hun eigen mening / visie gebruikten als moderator in een topic... moet niet kunnen, en dat is dan ook mijn enige klacht hier.
 
Van mij betreft hoeft er geen besloten beroeps forum te komen. Ten eerste is het zo dat er toch al beperkte toegang is tot het beroeps forum. In principe zouden hier dus alleen mensen moeten posten die daadwerkelijk beroeps zijn. In dat opzicht zou je er dus niets mee opschieten. Voordeel zou kunnen zijn dat buitenstaanders niet kunnen meelezen. Voorbeelden hiervan zijn de baas en de pers. Mijns inziens geeft dit echter een enorme vorm van schijnveiligheid, waarin mensen juist getriggerd zijn om dingen te posten die de pers niet zou mogen weten. Alsof Arnold Burlage of Alberto Stegeman niet kunnen regelen dat ze op het beroeps forum kennen komen. Het is nou eenmaal internet en niet een discussie in je huiskamer.
Voor de rest zou ik niet al te veel veranderen. Eventueel eerste posts en nieuwe threads controleren op niveau en eventueel bijsturen. Veel wannabe's worden naar dit forum gedirigeerd en ze zullen ook vragen gaan stellen. Als je dat irritant vindt lees het dan niet, of negeer het. Ga niet met z'n allen de topicstarter afzeiken en en-masse roepen dat hij de helpfunctie moet gebruiken. Als 1 iemand dat gezegd heeft is het genoeg.
Misschien dat de 'rapporteer' functie vaker gebruikt moet worden. Dus niet alleen als iemand zich misdraagt, mensen beledigd enzovoorts, maar ook als iemand voor de 100ste keer een vraag steld. Desbetreffende persoon kan dan van een van de moderators een klein sturend mailtje/PM krijgen met een uitleg.

Voor de rest. Keep up the good word Diana!
Ik heb persoonlijk enorm veel profijt gehad van Airwork gedurende mijn zoektocht naar vliegscholen, selecties, opleiding en sollicitatie fase. Ik weet zeker dat dat geldt voor enorm veel mensen hier.
 
Back
Top