Coolste callsign kiezen

digits

Active member
Hallo iedereen,

naar aanleiding van het "coolste callsign" topic, vroeg ik mij 2 dingen af: hoe wordt er voor gezorgd dat die callsigns internationaal (h)erkend worden ? En is het mogelijk om zelf met een C152 ofzo ook zo'n coole callsign aan te vragen ? Ik veronderstel van niet, maar ik las dat privéjets soms wel een eigen callsign hebben, dus misschien is er toch wat hoop.

Alvast bedankt voor alle informatie :airforce:

Greetings,
Digits
 
Is het niet zo dat callsigns voorbehouden zijn aan scheduled flights, vastgelegde vluchten waarvan niet zeker is met welk toestel ze worden uitgevoerd, dus nog geen registratie bekend? Ook is het wel handig om lijnvluchten op een vast callsign in het systeem te hebben, onafhankelijk van registratie of type of de naam van de vlieger. De maatschappij kan dan de toestellen flexibel inzetten.

Niet-lijnvluchten hebben doorgaans geen callsign en gaan gewoon op registratie. Een uitzondering is het heliverkeer op de Noordzee of formatievluchten, die kunnen wel een callsign hebben.
 
Nazgul, dat laatste is niet waar. Er zijn heel veel charterbedrijven (vracht en passagiers, groot en heel klein) die een eigen call sign hebben. En charters zijn geen lijnvluchten. Zelfde geldt voor fractional ownership. Zelfs enkele prive kisten hebben eigen call sign. je moet er wel voor betalen geloof ik, en er is iets meer papierwerk voor nodig.
 
Nazgul, dat laatste is niet waar. Er zijn heel veel charterbedrijven (vracht en passagiers, groot en heel klein) die een eigen call sign hebben. En charters zijn geen lijnvluchten. Zelfde geldt voor fractional ownership. Zelfs enkele prive kisten hebben eigen call sign. je moet er wel voor betalen geloof ik, en er is iets meer papierwerk voor nodig.

En dat callsign, is dat dan route-afhankelijk of gewoon een alternatieve naam voor je kist?
 
Volgens mij moet je onder een AOC vliegen, daarna kies je zelf je callsign.

Het is absoluut niet route afhankelijk, als jij een drie-letter code hebt, dan file jij gewoon waar jij zin hebt.
vb; ik heb survey gevlogen samen met een spaanse club, GPM (Grupmed) was hun 3-letter code en elke piloot had z'n eigen nummer. Ik kreeg nummer 5, dus ik filede elke dag GPM555, bekte best goed :)

nazgulair, jij denkt aan de bekende Repetitive FPs die route afhankelijk zijn en waarbij de callsigns dus al vastliggen.
 
Je hoeft er volgens mij geen AOC voor te hebben, maar wel een vergunning om een call-sign te kunnen gebruiken. Als je die vergunning hebt, lijkt het mij dan ook dat je in theorie voor elk willekeurig vliegtuig een call-sign kan filen. Dus ook voor je C150'je als je 'Maverick' genoemd wil worden door Hilversum Radio.
 
Je hoeft er volgens mij geen AOC voor te hebben, maar wel een vergunning om een call-sign te kunnen gebruiken. Als je die vergunning hebt, lijkt het mij dan ook dat je in theorie voor elk willekeurig vliegtuig een call-sign kan filen. Dus ook voor je C150'je als je 'Maverick' genoemd wil worden door Hilversum Radio.

Dit is interessant. Hoe noemt zo'n vergunning ? Dan kunnen we de google kanonnen eens bovenhalen :)
 
Je hoeft er volgens mij geen AOC voor te hebben, maar wel een vergunning om een call-sign te kunnen gebruiken. Als je die vergunning hebt, lijkt het mij dan ook dat je in theorie voor elk willekeurig vliegtuig een call-sign kan filen. Dus ook voor je C150'je als je 'Maverick' genoemd wil worden door Hilversum Radio.

Ik wil dan liever Mafferik aanvragen :) Of wellicht een leuke voor een collega van mij: MaffeNick. :)

Voorlopig red ik me wel gewoon met de registratie.
 
Ja je kan het ook mooi maken zonder extra papierwerk

Parachutisten droppen met de OO-JEE
oo-jee.jpg
 
Op Antwerpen staat bij Flying Group een kist met OO-AAA. Dan heb je echt wel vrienden gehad bij de BCAA. ;)
 
Bij BMI Baby kunnen ze elke ATC-dame met baby aanspreken.....
"Baby 123 cleared to land"
"cleared to land, baby! . . . . 123"
 
Een cool callsign kan ook zo zijn nadelen hebben. Vandaag een rapport van de Onderzoeksraad over een incident met de PH-BZN. Ze willen niet zeggen wie er vloog, maar iedereen weet van wie die kist is...

P.
 
Back
Top