Skid vs slip

een ezelsbruggetje voor wanneer je skip of slipt:
slip = te veel "top"-rudder, oftewel teveel voeten aan het "bovenste" pedaal.
 
Het probleem was dat ik dacht dat de neus van het toestel bij een slip aan de binnenkant van de bocht zat en bij een skid aan de buitenkant. Als dit het geval was geweest moest je de rudder andersom gebruiken dan dat nu het geval is. Hierdoor was het een beetje verwarrend geworden. Maar gelukkig zijn hier veel mensen die mij precies kunnen uitleggen hoe het allemaal in elkaar zit!:D
 
Vraag aan jou gabberpietje1 (klassieker):

Wat is gevaarlijker in een bocht: overbanken of onderbanken? Is dat slip of skid?
 
Dat moet skidden zijn (te veel voeten of te weinig bank) Omdat de luchtstroom wordt geblokkeerd op de binnenste vleugel. Dit kan tot een spin en stall leiden.

Klopt dit?:p

groetjes
 
De beste manier om een voertuig een bocht te laten maken, is het te banken. Je ziet bij racebanen dat de bochten schuin aflopen zodat de auto's "banken".

Kan ik hieruit concluderen dat als je met een auto een "normale bocht" neemt, deze ongecoördineerd is?

groetjes!
 
Voor een auto gelden hele andere regels dan voor vliegtuigen. Dat komt omdat een auto met zijn wielen contact maakt met de grond. Daar vind dus frictie plaats, die de middelpuntvliedende kracht op kan heffen.
Kortom maak niet de fout om het krachtenveld dat op een auto werkt, zo maar over te zetten op een vliegtuig. De intuitief juiste keuzes die je voor een auto maakt, komen niet overeen.
 
Back
Top