10 september 2010 - Helikopter Veiligheidsdag

Joshua

New member
NLR organiseert helikopter veiligheidsdag

Op vrijdag 10 september 2010 organiseert het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) te Amsterdam een helikopter veiligheidsdag. Deze dag staat in het teken van het verbeteren van de veiligheid bij helikoptergebruik. Ook bestaat de mogelijkheid een kijkje te nemen bij de helikopter simulator van het NLR.

Jaarlijks gebeuren er nog te veel (onnodige) ongevallen met helikopters (in Nederland ongeveer 1 per jaar, waarbij soms dodelijke slachtoffers te betreuren zijn, zoals recent op de Maasvlakte bij Rotterdam). Daarom zijn internationaal initiatieven ontwikkeld om de (relatief gelijkblijvende) veiligheidstrend naar beneden te buigen (het International Helicopter Safety Team, IHST, en als Europese tak het European Helicopter Safety Team, EHEST). Mogelijke oplossingen om te komen tot verbeteringen zijn o.a. het versterken van de ‘veiligheidscultuur’, het verbeteren van de opleidingen en het introduceren van nieuwe technologieën. Communicatie met belanghebbenden (helikoptergebruikers, regelgevers, ongevalonderzoekers, enz.) is hierin essentieel. Door het organiseren van deze veiligheidsdag brengt het NLR de verschillende belanghebbenden bij elkaar om kennis en ervaringen uit te wisselen en zodoende samen de helikopter veiligheid te versterken.

Voor deze dag zijn een aantal sprekers uitgenodigd. Marieke van Hijum (Safety Analyst bij het European Aviation Safety Agency, EASA) zal de Europese bijdrage aan het International Helicopter Safety Team initiatief toelichten. Tevens zal zij een aantal ongevalscenario’s beschrijven, stil staan bij de suggesties voor verbeteringen en aangeven welke activiteiten op dit moment in EHEST worden ondernomen. Daarnaast zullen Patrick Bosman (Aviation Advisor bij Shell Aircraft International) en Daan Remie (Flight Operations Manager bij ANWB Medical Air Assistance) spreken over helikopter veiligheid in hun specifieke operationele gebied. Tot slot zullen alle aanwezigen uitgenodigd worden deel te nemen aan een paneldiscussie met de eerder genoemde sprekers en elkaar.

De doelgroep voor deze dag betreft iedereen die beroepsmatig of privé iets te maken heeft met helikopters. Alle vliegers, instructeurs, eigenaren, verhuurders, onderhoudspersoneel, regelgevers, “operations & safety” managers, luchtverkeersleiders, helihavenbeheerders, (ongeval)onderzoekers, enz. worden dan ook uitgedaagd om aan deze dag deel te nemen, want ...

helikopter veiligheid gaat iedereen aan!

Deelname is gratis, maar aanmelden is verplicht.

Aanmelden kan bij mij via privé bericht (geef dan graag ook uw naam en e-mailadres door).
Voor meer informatie zie ook: www.nlr.nl
 
Wel over gedacht, maar die dag vlieg ik m'n 1e solo navigatie :)

Informatiedag in de trend van: Ik vlieg veilig of ik vlieg niet.
 
Iemand nog zin om een aantal 'highlights' te benoemen van deze avond..
...voor degene die over de grens aan het werken zijn?
Anders was ik er zeker bijgeweest.
Alvast bedankt,
FTF
 
Het was een dag, geen avond :)
Met alle respect voor de organisatie van deze dag, maar ik denk dat het voor de piloten iets minder interessant was. Het was meer bedoeld voor bedrijven en organisaties.

Het grote geheel stond in het teken van het terugdringen van het aantal ongelukken in de helikopter industrie. Het idee is om in 2016 het aantal ongelukken teruggedrongen te hebben met 80%. Behalve dat er 'oude' ongelukken en bijna ongelukken worden bekeken, om daar lering uit te trekken, werden er niet echt tips of feiten aangedragen waarmee de veiligheid verbeterd kan worden. (Of ik moet niet opgelet hebben)

Ik had verwacht dat er bijvoorbeeld tips gegeven zouden worden, waarmee de veiligheid verbeterd kan worden. Of dat er accident of incident reports geanaliseerd zouden worden, om vervolgens een conclusie er uit te trekken.

We hebben alle presentaties op een USB stick gekregen. Ik zou ze online kunnen zetten, maar ik weet niet of de organisatie het daar mee eens is.
 
Dank je wel LNR,
Ik denk dat zinvol is dat de informatie over het terugdringen van ongelukken terecht komt bij de vliegers (en andere betrokkenen). Misschien niet voor iedereen met een internetverbinding... Hoeveel mb is het? Misschien is het emailbaar?

FTF
 
Het is de intentie om de gegeven presentaties via onze website aan te bieden (www.nlr.nl). Zodra ze hier op staan zal ik hier een linkje naar de precieze pagina plaatsen.

@LNRalph, dank voor de feedback. We zullen kijken of we voor de volgende keer een nog meer praktijk gerichte sessie kunnen invoegen.
 
. . was er ook bij . . wat LNRalph zegt klopt (uiteraard), maar komt m.i. ook omdat dit de eerste keer was van zo'n dag . . en die "eerste" verhalen waren van overheid (EASA), wetenschap (NLR), en praktijk (MAA en SHELL).

Op zich interessant, maar afhankelijk van uit welke sector je komt dus maar beperkt nieuws.

Maar wel een paar belangrijke conclusies:
- er blijkt (duh) een kloof tussen praktijk, beleid, en theorie/wetenschap. En niet alleen inhoudelijk, maar ook in de prioriteiten en in de aanpak.
- maar nu kent men elkaar en er zijn veel contacten gelegd om die kloof te verkleinen.
- eerste test of dat heeft gewerkt is een jaar later als er weer zo'n dag komt ;-)
- en nog een one-liner: meer veiligheid, minder papier!

Greetz,
 
Dat is waar fratc. Misschien moet ik het meer zien als een introductie. Ik vond het zeker geen slechte dag, maar ik had het anders verwacht. Als het volgend jaar plaatsvind ben ik er waarschijnlijk weer bij. Joshua, Joost, bedankt voor alle goede zorgen!
 
De presentaties staan inmiddels op de website, zie hier;

Vanwege het grote succes en de wens van de aanwezigen, wordt volgend jaar weer een helikopter veiligheidsdag op het NLR gehouden. De eerste spreker staat intussen al geboekt. De Onderzoeksraad Voor Veiligheid zal een presentatie geven over een aantal typische helikopterongevallen en hoe die (mogelijk) voorkomen hadden kunnen worden.
 
Back
Top