praktische vraagjes over PPL

wolkenkrabber

New member
Hallo,
Ik ben op zoek naar een redelijk betaalbare PPL opleiding. Wegens mijn budget wil ik graag een paar (bijna in de letterlijke zin van het woord) lessen per maand gaan doen. Ik heb al wat reasearch gedaan voor opleidingen bij Airport Lelystad.

Nu wat practische vragen: Aangezien ik schat ongeveer twee jaar te doen over de opleiding met mijn budget wil ik graag weten wanneer ik het beste met mijn theorie kan beginnen. Ik vermeende namelijk dit maar een beperkte tijd geldig is als je niet optijd je praktijk examen doet. Ook vroeg ik mij af welke vaste kosten (alles behalve de lesuren dus) je het beste van te voren bij elkaar gespaard kunt hebben voordat je aan het vliegen begint.
Zijn er trouwens ook veel clubs of scholen met leden rond de 20?
Kan je ook lessen in een motorzwever, zodat je goedkoper uit bent?

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Ik ben op zoek naar een redelijk betaalbare PPL opleiding. Wegens mijn budget wil ik graag een paar (bijna in de letterlijke zin van het woord) lessen per maand gaan doen. Ik heb al wat reasearch gedaan voor opleidingen bij Airport Lelystad.

Betaalbaar is een rekbaar begrip. Denk voor de totale opleidingskosten aan 12000 tot 15000 euri. Je kunt de exacte prijzen vinden bij de vliegschool waar je naartoe gaat. Reken daarbij op 60 uur praktijkles en 200 landingen, dan zit je aan de ruime kant. Het kan dan altijd nog meevallen. (Hoewel... met twee lessen in de maand kan het zijn dat je nog meer nodig hebt.)

Nu wat practische vragen: Aangezien ik schat ongeveer twee jaar te doen over de opleiding met mijn budget wil ik graag weten wanneer ik het beste met mijn theorie kan beginnen. Ik vermeende namelijk dit maar een beperkte tijd geldig is als je niet op tijd je praktijk examen doet.

Met de theorie zou ik zo snel mogelijk beginnen, zo mogelijk na één of twee praktijklessen. Je mag 18 maanden tussen het eerste en het laatste examen hebben zitten en pas na je laatste examen gaat de klok lopen. Je moet vanaf dat moment binnen twee jaar je brevet halen.

Mocht het tegenzitten met de praktijkopleiding, dan zou je kunnen overwegen om wel de theorie te volgen maar te wachten met examen doen. Wacht in ieder geval met het laatste examen totdat je het praktijkexamen dichterbij ziet komen. Dat mag, zolang je binnen die 18 maanden blijft.

Ook vroeg ik mij af welke vaste kosten (alles behalve de lesuren dus) je het beste van te voren bij elkaar gespaard kunt hebben voordat je aan het vliegen begint.

Zo uit mijn hoofd:

- theoriecursus 1000 euri
- boeken en overige benodigdheden (rekenschijf, kaarten, ...) 300 euri
- theorieëxamens 7 x 89 euri (als je ze alle zeven in één keer haalt)
- goede zonnebril, vliegtas, kneeboard, kortom alles wat je aan boord bij je wilt hebben

Denk ook aan eventuele reiskosten als je voor zowel theorie als praktijk steeds naar Lelystad moet komen.

Zijn er trouwens ook veel clubs of scholen met leden rond de 20?

Bij de Diamond Flyers hebben ze participaties voor twintig personen, maar dan moet je dus eerst gaan investeren in die kist. Dat wordt flink sparen. Daarna heb je een goedkopere cursus, dat wel, maar het duurt dus langer voordat je kunt beginnen.

Kan je ook lessen in een motorzwever, zodat je goedkoper uit bent?

Lelystad verwacht binnen een aantal jaren een verlengde baan en luchtverkeersleiding te hebben. Men verwacht dan dat al het kleine spul (MLA's) moet verdwijnen, al wordt dat door de directie ontkend. Bovendien is er geen PPL voor TMG of MLA. Niet aan beginnen dus.

Heb je overigens al een keuze gemaakt voor een vliegschool? De meesten zijn prima, maar er zitten er een paar tussen die gewoon niet deugen. Kijk gerust rond op dit forum.

P.
 
Dank je voor het advies. Ik had zelf nog niet echt een voorkeur met scholen/clubs, maar wat zou je mij dan afraden?

En hoe gaan solovluchten in zijn werk? Moet je dan meestal ook instructeurskosten betalen?

Overigens bedoelde ik met leden rond de twintig eigenlijk de leeftijd :haha: .

EDIT:
Bedoel je met klein spul ook de eenmotorige hobbyvliegtuigjes als de cesna 172?
 
Dank je voor het advies. Ik had zelf nog niet echt een voorkeur met scholen/clubs, maar wat zou je mij dan afraden?

Lees en huiver... http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=11193

En hoe gaan solovluchten in zijn werk? Moet je dan meestal ook instructeurskosten betalen?

Ja, die moet een briefing vooraf en een debriefing achteraf doen. En hij is gedurende de hele vlucht verantwoordelijk voor je. Bij je eerste solo staat hij vanaf de toren toe te kijken. Daarna heb je een paar vluchten die zo kort zijn dat hij er niks anders tussendoor kan doen. Uiteindelijk ga je grotere vluchten maken, maar ook dan moet je hem betalen.

Overigens bedoelde ik met leden rond de twintig eigenlijk de leeftijd :haha

Er zijn weinig mensen van die leeftijd die vliegen, maar die verdelen zich dan over de beschikbare vliegscholen. Er is voor zover ik weet geen vliegschool of vliegclub waar jongeren in de meerderheid zijn. Maar buiten de theoriecursus heb je ook weinig met de andere leerlingen te maken. Zo af en toe eens een clubvlucht of zo, maar meestal vlieg je met één of twee maten die je hebt opgedaan of met familie, vrienden, collega's enzovoorts.

Bedoel je met klein spul ook de eenmotorige hobbyvliegtuigjes als de cesna 172?

Nee, dat zijn SEP's (Single Engine Piston). Ik had het over MLA's (Micro Light Aircraft). Die maken nu gebruik van de grasbaan en die grasbaan gaat verdwijnen.

P.
 
Veel keuze op Lelystad, als je een paar zoekacties op airwork uitzet vind je genoeg tips voor clubs en scholen. Een club lijkt mij persoonlijk de voorkeur hebben omdat je dan makkelijker een netwerkje van vliegvriendjes kan opbouwen om van te leren en om kosten mee te delen en de kans hebt om mee te doen met clubvluchten etc. Mijn clubje heeft relatief veel afgestudeerde KLSers erbij gekregen de laatste 2 jaar, voor het merendeel twintigers. Maar omdat het toch een relatief dure hobby is om te krijgen en om bij te houden zal je die toch nooit als meerderheid vinden.

Ik woon bij jou in het dorp en ben vandaag vrij als je bakkie wil doen en wat persoonlijke ervaringen wil horen. PM maar.
 
Nog een klein advies:

Probeer je PPL in 1 jaar te doen. Zo blijft de theorie en praktijk het beste hangen en zul je waarschijnlijk minder lessen nodig hebben dan iemand die in meer dan 2 jaar zijn PPL heeft gehaald. Dus eerst de helft van het geld (ongeveer €6000) bij elkaar sparen en dan tijdens het jaar waarin je je PPL haalt nogmaals datzelfde bedrag bij elkaar zien te verzamelen. 1 uur per week lessen is een mooie frequentie en als je het minder gaat doen dan zul je zien dat je veel vaker dingen moet gaan herhalen tijdens de lessen.

Uiteindelijk heb je dan ook 2 jaar moeten wachten op het papiertje, je hebt alleen een jaar minder gevlogen.
 
Bedankt voor het advies. Dat word dus wat langer sparen.

Ik las ook ergens dat je tegenwoordig engels moet hebben op een niveau wat gelijk is aan havo5 voor je RT. Weet iemand hoe zwaar hieraan getrokken word en wat er van je getest word? De luchtvaartermen etc. beheersen lijkt me nog goed te doen, maar hele verhalen in engels praten zonder te haperen is denk ik wat moeilijker.

@nosig: Bedankt voor de uitnodiging maar zover ben ik nog niet.
 
wolkenkrabber said:
Bedankt voor het advies. Dat word dus wat langer sparen.

Ik las ook ergens dat je tegenwoordig engels moet hebben op een niveau wat gelijk is aan havo5 voor je RT. Weet iemand hoe zwaar hieraan getrokken word en wat er van je getest word? De luchtvaartermen etc. beheersen lijkt me nog goed te doen, maar hele verhalen in engels praten zonder te haperen is denk ik wat moeilijker.

@nosig: Bedankt voor de uitnodiging maar zover ben ik nog niet.

Nog niet klaar om een bakkie te doen en lekker wat te ouwehoeren over vliegtuigen? Okido...wat jij wil. Ik kan meteen je RT nivo uitleggen en aanhoren, makkelijker om dat persoonlijk in 2 minuten te doen dan via airwork uit te leggen. Een keertje achterin meekarren legt ook meer uit dan 10 pagina's forum. Ik hoor het wel als je je geestelijk voorbereid hebt op de koffie. Thee mag ook, ik haal zo nieuwe Warsteiner :).
 
Ik las ook ergens dat je tegenwoordig engels moet hebben op een niveau wat gelijk is aan havo5 voor je RT. Weet iemand hoe zwaar hieraan getrokken word en wat er van je getest word?

Ik kan wel weer een linkje sturen (http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtvaart/brevetten_en_opleidingen/wet_en_regelgeving/icaodocumentenlpe.aspx), maar het komt er op neer dat je zowel luchtvaarttermen als algemeen engels moet kunnen. Op mijn LPE-certificaat staan de onderdelen:

- Fluency
- Listening Comprehension
- Interaction
- Vocabulary
- Pronunciation
- Structure

Je moet een totaalscore halen die wordt omgezet naar niveau 1-6. Bij niveau 3 of lager ben je gezakt, niveau 4 betekent dat je na drie jaar weer examen moet doen, niveau 5 na zes jaar en niveau 6 dat je voorgoed geslaagd bent.

Je moet zorgen dat je alle luchtvaarttermen, onderdelen van vliegtuigen, instrumenten in de cockpit, enzovoorts uit je hoofd kent, maar ook dat je gewoon in het engels kunt communiceren. Als je over het Kanaal naar Engeland vliegt en je ziet een schip in nood moet je alarm kunnen slaan. En als je in het buitenland verhoord wordt over een incident waar je bij betrokken bent (al is het maar als getuige) moet je je ook verstaanbaar kunnen maken en de autoriteit ter plaatse kunnen verstaan en begrijpen.

P.
 
@nosig: bedankt voor het aanbod. Misschien over een jaartje ofzo als ik er voor mezelf ook uit ben wat ik echt wil. Ik ben nu nog niet zo serieus ermee bezig en heb voorlopig niet eens geld voor het PPL.

@PPP:
Bedankt voor het geven van een idee wat het inhoud.
 
Een kleine correctie op dat betalen voor Instructeurs tijdens de solo's, ik werk alleen bij scholen waar dat niet zo is(helaas voor mij dus....)
 
OT:

Nog niet klaar om een bakkie te doen en lekker wat te ouwehoeren over vliegtuigen? Okido...wat jij wil. Ik kan meteen je RT nivo uitleggen en aanhoren, makkelijker om dat persoonlijk in 2 minuten te doen dan via airwork uit te leggen. Een keertje achterin meekarren legt ook meer uit dan 10 pagina's forum. Ik hoor het wel als je je geestelijk voorbereid hebt op de koffie. Thee mag ook, ik haal zo nieuwe Warsteiner :).

Hmm Warsteiner.. Als je die meebrengt mag je morgen mooie auto's komen kijken en je persoonlijke ervaring delen in Amsterdam! Topaanbod? :biertje:
 
Kooitje007 said:
OT:

Hmm Warsteiner.. Als je die meebrengt mag je morgen mooie auto's komen kijken en je persoonlijke ervaring delen in Amsterdam! Topaanbod? :biertje:

Tsja, tandarts en een 5 daagse waaronder het 2 keer uitslapen in heet Marseille wacht op me vanaf morgen. Ja ik weet het, afzien. Ik laat ze eerst nog wel een psar dagen koud worden, hou toch meer van mooie motoren anyway ;).
 
@nosig: bedankt voor het aanbod. Misschien over een jaartje ofzo als ik er voor mezelf ook uit ben wat ik echt wil. Ik ben nu nog niet zo serieus ermee bezig en heb voorlopig niet eens geld voor het PPL.

Wat jij wil. Ik had je ook kunnen vertellen over het basis en het simulator lidmaatschap, dan had je de club, het vliegwereldje, de mensen en de simulators (in aanbouw) al kunnen leren kennen voor zeer weinig geld wat wellicht je keuze duidelijker / makkelijker had kunnen maken. Ideaal in jou geval nu klijkt me, maar dat komt volgend jaar dan wel ;).
 
@Nosig

Give him a break. Zo gek is dat toch niet, hij/zij kent je niet, is pas sinds deze maand lid van airwork.
Ik zou ook niet zo maar bij een anoniem iemand die ik net op een internet forum heb ontmoet koffie gaan drinken (of Warsteiner). Nog los van wat mijn vrouw daar van zou denken :haha:
 
LHU said:
@Nosig

Give him a break. Zo gek is dat toch niet, hij/zij kent je niet, is pas sinds deze maand lid van airwork.
Ik zou ook niet zo maar bij een anoniem iemand die ik net op een internet forum heb ontmoet koffie gaan drinken (of Warsteiner). Nog los van wat mijn vrouw daar van zou denken :haha:

True, ik ga er onterecht van uit dat iedereen me wel kent hier. Thx!
 
:nicethread:

Een keer niet bashen en gewoon opbouwende dingen lezen is toch best leuk... Trouwens ook best informatief hier en daar.
 
Back
Top