@RTO:
Ik benader het vraagstuk wellicht vanuit een benadering van een glas dat half leeg is en jij vanuit een benadering dat een glas halfvol is. De waarheid zal wel ergens in het midden liggen. Het is goed dat je een optimistische kijk op deze ontwikkeling hebt. Ik ben het zondemeer met je eens dat het positief is dat AF/KLM niet stil zit en steeds naar nieuwe kansen blijft kijken. Ondaks dat optimisme een paar kanttekeningen t.a.v. jouw bijdrage:
1. Het binnenlandse verkeer van KLC UK is, bij de integratie, afgestoten. Denk o.a. aan het verkeer vanuit Jersey en de binnenlandse routes van/naar Schotland en Noord Ierland. In die zin zie ik wel degelijk krimp. Jij hebt gelijk als je stelt dat de feederfunctie naar AMS in stand is gebleven maar dat was lang niet de gehele KLC UK productie.
2. Flybe en Cityjet hoeven niet eerst een 100% dochter te zijn om ze tegen elkaar uit te splen. Het gaat om de yield. Indien Flybe productie, voor de holding, goedkoper aan kan bieden dan Cityjet gaan de krenten naar Flybe. In die zin zie ik nog steeds een bedreiging voor de vliegers van zowel Cityjet als voor Flybe (en in een later stadium) mogelijk KLC.
3. Omtrent de Cityjet productie en de bedreiging daarvan voor de werkegelegenheid bij KLC zijn wij het roerend eens.
4. Ik denk niet dat Flybe ooit bij KLC geintegreerd zal worden. Indien er ooit van een integratie sprake zal zijn dan zal die wel tussen Flybe en Cityjet zijn. Naar die extra betaling zal je dan wel kunnen fluiten...
5. Het is niet voor niets dat BA als aandeelhouder van Flybe instemt met de samenwerking tussen Flybe en AF/KLM . Dat is een strategische keuze waar we naar de argumenten alleen maar naar kunnen gissen. Maar ik kan mij voorstellen dat Flybe voor BA strategisch minder belangrijk is na de fusie met Iberia, het 100% belang in Cityflyer en de cash die BA nodig heeft om o.a. de kosten van de stakingen van cabincrew te betalen. Wellicht wordt die 15% op (korte) termijn wel afgestoten, het is speculatie maar zeker geen ondenkbaar scenario.