Com/radio failure ifr

Volgende vraag: wat als je op een radar heading gezet bent op 4000' ft na departure en je hebt een lost-comm? Lekker 7 minuten doorbrullen op 4000'ft?
 
Volgende vraag: wat als je op een radar heading gezet bent op 4000' ft na departure en je hebt een lost-comm? Lekker 7 minuten doorbrullen op 4000'ft?

Apply airmanship.

Dat is natuurlijk wel een vies woord in deze tijden waar de advocaten de spelregels van de luchvaart bepalen. :(
 
Ik zou sowieso niet beneden de MFA willen vliegen... Dus op een heading boven MSA klimmen, op een departure
gewoon minimum hoogtes op de SID chart volgen
 
Ben gister ff de boeken ingedoken: Terugkeren naar het eerste belangrijke punt op je flightplan, dan route weer volgen.
 
Ja, dat is logisch. Je moet immers je vliegplan volgen zodat ATC weet welke route je gaat volgen. Lijkt me niet dat het volgen van zo'n heading je naar je bestemming brengt ;) Ik meende dat je bedoelde welke hoogte je vast houd als je waarschijnlijk beneden de MSA komt omdat je op een heading zat ten tijde van de radar vectors....
 
Yep...

Een vliegplan is gefiled inclusief arrival tot IAF. Dit is dus je clearance limit. De IAF is dus daarom de designated fix van een veld. Daarom mag je ook niet voorbij ARTIP, RIVER of SUGOL zonder klaring. Van daar uit ga je via SPL met een procedure turn de instrument approach op voor de baan in gebruik...

Hoi om even hier op trug te komen.

Vorige week van Tunesie naar Nice moeten vliegen. In ons vliegplan stond als laatsts punt het waypoint "lonsu" (zie link pag 6, linkse kaart) http://www.fly-sea.com/charts/LFMN.pdf

Bij het naderen van waypoint lonsu zeg ik aan atc 'callsign approaching lonsu" waarop hij zegt 'roger'.

En nu begint de discussie met de captain. Ik wou de lonsu 5r arrival vliegen, zelfs al waren we niet gecleared, om uiteindelijk te eindigen in Neras en daar dan te holden. De captain was daar niet mee akkoord en ze dat ik recht naar lfmn vliegen omdat bij departure in tunesie gecleared waren naar "destination according flight planned route.

Is dit correct? Hoe zouden jullie dit oplossen.

Tx
 
Hoi om even hier op trug te komen.

Vorige week van Tunesie naar Nice moeten vliegen. In ons vliegplan stond als laatsts punt het waypoint "lonsu" (zie link pag 6, linkse kaart) http://www.fly-sea.com/charts/LFMN.pdf

Bij het naderen van waypoint lonsu zeg ik aan atc 'callsign approaching lonsu" waarop hij zegt 'roger'.

En nu begint de discussie met de captain. Ik wou de lonsu 5r arrival vliegen, zelfs al waren we niet gecleared, om uiteindelijk te eindigen in Neras en daar dan te holden. De captain was daar niet mee akkoord en ze dat ik recht naar lfmn vliegen omdat bij departure in tunesie gecleared waren naar "destination according flight planned route.

Is dit correct? Hoe zouden jullie dit oplossen.

Tx

Ze geven in Nice idd bijna nooit de STAR. Je was gefiled via LONSU. Dit betekent dat je via LONSU naar de IAF NERAS vliegt zoals jij al wilde doen. Het enige wat je eigenlijk beter had kunnen vragen is of je de LONSU 5A of 5R moest volgen. Maar als op het flightplan stond dat je BRNAV bent gaan ze er eigenlijk al vanuit dat je de R gaat volgen.
Succes ermee,
RV
 
Ze geven in Nice idd bijna nooit de STAR. Je was gefiled via LONSU. Dit betekent dat je via LONSU naar de IAF NERAS vliegt zoals jij al wilde doen. Het enige wat je eigenlijk beter had kunnen vragen is of je de LONSU 5A of 5R moest volgen. Maar als op het flightplan stond dat je BRNAV bent gaan ze er eigenlijk al vanuit dat je de R gaat volgen.
Succes ermee,
RV

Wij krijgen altijd de STAR-clearance.... beste wat je kan doen: "confirm we are cleared for the Lonsu5R arrival" bij ATC vragen.

Einde discussie lijkt mij dan.
 
In geval GEEN lost comm zou ik het ook vragen. In principe is de clearance op de grond niet geldig tot op de grond op je destination.

Als wel lost comm, dan wordt het ander verhaal.
"If in doubt, shout"
 
Direct LFMN is geen arrival. Je moet een arrival vliegen die bestaat van je laatse vliegplanpunt naar de IAF. Je hebt helemaal gelijk, beetje rare mening van de captain. Ik denk dat ze op menigeen vliegveld raar opkijken als je een route gaat vliegen die niet gepubliseerd is. Die "cleared to destination" is tot aan de IAF.

When in doubt, just ask atc...
 
Wij krijgen altijd de STAR-clearance.... beste wat je kan doen: "confirm we are cleared for the Lonsu5R arrival" bij ATC vragen.

Einde discussie lijkt mij dan.

Het allerbeste wat je kan doen is: confirm routing after Lonsu? Challenge, nu moet hij responsen. Voordat hij weer roger zegt, zonder na te denken.....
 
Back
Top