Vliegopleider Stella geeft geld terug bij uitblijven baan

Weet je wat ik meest jammer vind aan dit forum: best veel gebruikers zoeken OVERAL gelijk wat negatiefs achter iets. Nu weet ik heus wel de history van Stella, maar stel dat dit een zet is van ze, om het richting goede banen te leiden. Dan bedoel ik niet banen voor vliegers maar hun eigen reputatie.

Wie weet is het wel een goed punt. Laat eerst de daadwerkelijke feiten op tafel komen, voordat we kibbelen. Ik heb niets met Stella te maken, laat staan dat ik er wil ga vliegen, heli doen ze naar mijn weten niet ;) maar ik wil met dit hele verhaalzeggen:

Hoe meer negativiteit er verspreid wordt, des te meer het niveau van het forum onderuit gehaald wordt.

Laten we alsjeblieft ook dingen positief proberen te bekijken, dat is beter voor je geestelijke gesteldheid.. :)

Neem nou ook het voorbeeld van 'Executive Flight', kijk eerst verder voor je wat negatiefs plaatst en zo ja, onderbouw dat duidelijk.

Vaak wordt er gegist, 'ik denk' 'ik verwacht' 'volgens mij'.... Een positieve gedachte komt er bijna nooit uit.

Ik heb niet veel verstand van het leven, maar wel dat je altijd positief moet blijven en altijd blijven lachen..

Fijne BBQ-dagen!
 
Als Stella het over een betaalde job als piloot heeft ben ik de eerste die mijn woorden terugneemt! Helaas zal het minimaal 3 jaar duren voordat we hier achterkomen of het echt zo is...

Correctie, dat duurt dus nog minimaal VIJF jaar voordat die garantie in werking zal treden.

Mensen mensen mensen. Ik begrijp de drang om dit te zien als iets fantastisch. Maar hoe snel we vergeten dat ze bij Stella niet schromen om gewoon keihard te LIEGEN. Neem bijvoorbeeld hun persbericht dat in meerdere kranten heeft gestaan dat ze exclusief studenten voor Lufthansa opleiden. Ten eerste was dat zeker niet exclusief en ten tweede was het LH Cityline, heel wat anders. (kom ik laatst een Stella student tegen die zich geen zorgen maakte over een baan want waarschijnlijk werd hij wel bij Transavia aangenomen en zo niet, dan ging hij toch een paar jaar bij Lufthansa vliegen...)

Tuurlijk, laat Stella maar bewijzen dat dit een echte, correcte en integere deal is. Echter, dat duurt dus nog vijf jaar en, ik noem maar wat, 1500 afgestudeerde studenten verder voordat dat bewijs er is. Tot nu toe rechtvaarigt hun track record dat vertrouwen nog niet en dat is hun eigen schuld, niet dat van het 'negatieve gelul' op Airwork.

De kleine lettertjes worden idd heel belangrijk. Hoe ondervangen ze bijvoorbeeld dat iemand niet drie jaar onderuit gaat zitten en zo probeert alle kosten terug te krijgen en dan een baan gaat zoeken? En in hoeverre gaat die clausule iemand bijten die het echt niet lukt, en die dan niet uitbetaald krijgt? (hij probeerde het niet eens, dus betalen we ook niet) Stella zegt zelf al dat een baan als instructeur ook een 'baan als piloot' is. Dus in het ergste geval bieden ze je na 35 maanden een freelance baan als instructeur aan. Twee vluchten in de week en minder dan het minimum loon verdienen. En dan maar honderden instructeurs hebben.

Vergeet ook niet dat er sowieso altijd iemand in de klas zit die het zelfs na een grondige selectie toch niet blijkt te kunnen. Meestal qua mentaliteit en inzet, soms qua capaciteiten. Daar ontkomt geen enkele opleider aan. En als het waar is dat ze de selectieeisen nogal laag hebben, dan wordt dat probleem des te groter. Dat is dus een kandidaat die, en dat durf ik zelfs zonder bij te betalen te garanderen, zeker gebruik zal gaan maken van die baangarantie.

Vooralsnog zou ik zo'n enorm bedrag niet aan een opleider geven onder het mom van, laten we ze het voordeel van de twijfel geven. Twijfel is niet doen.
 
Laten we alsjeblieft ook dingen positief proberen te bekijken, dat is beter voor je geestelijke gesteldheid.. :)

Neem nou ook het voorbeeld van 'Executive Flight', kijk eerst verder voor je wat negatiefs plaatst en zo ja, onderbouw dat duidelijk.

Ik heb niet veel verstand van het leven, maar wel dat je altijd positief moet blijven en altijd blijven lachen..

Ik heb verder gekeken naar Executive Flight en ben er inderdaad achter dat je daar je vraagtekens bij mag zetten. Zie andere thread.

Ga jij eens lekker op een beleggingsforum kijken. En de mensen daar vertellen dat ze 150.000 euro van een bepaald aandeel moeten kopen. 'Tja, ik weet dat ze het tot nu toe nog niet zo best doen, maar denk positief en koop het gewoon, hell, sluit er gewoon een lening voor af!' En het wrange is, dat tenzij het bedrijf waar je aandelen van koopt failliet gaat, je in ieder geval nog iets hebt wat je kunt verkopen, ook al is het sterk in waarde gedaald. Dat heb je niet eens bij een opleiding!
 
Sterke post Iz.

Enige deel waar ik moeite mee heb is het volgende:

De kleine lettertjes worden idd heel belangrijk. Hoe ondervangen ze bijvoorbeeld dat iemand niet drie jaar onderuit gaat zitten en zo probeert alle kosten terug te krijgen en dan een baan gaat zoeken? En in hoeverre gaat die clausule iemand bijten die het echt niet lukt, en die dan niet uitbetaald krijgt? (hij probeerde het niet eens, dus betalen we ook niet) Stella zegt zelf al dat een baan als instructeur ook een 'baan als piloot' is. Dus in het ergste geval bieden ze je na 35 maanden een freelance baan als instructeur aan. Twee vluchten in de week en minder dan het minimum loon verdienen. En dan maar honderden instructeurs hebben.

Bovenstaand deel is helaas weer puur een stukje tekst in de categorie 'ik denk dat', 'stel dat' en 'misschien'. Niemand weet zeker of Stella een baan bedoelt die afdoende zou moeten zijn de lening af te lossen, of dat het daadwerkelijk een mogelijkheid is dat je 2 uurtjes per week vliegt, onder het mom van 'een baan' hebben.

Ik blijf zeggen, afwachten is het toverwoord.
 
Aussie, als jij moeite hebt met 'stel dat' en 'misschien' (ik heb geen 'ik denk' gebruikt, ook niet impliciet), wat doe je dan in godsnaam als piloot?


'Stel dat op V1 een motor ermee stopt, wat dan?'

'Nee joh, wacht nou maar gewoon af'

En dat dan ook nog in een kist die de afgelopen paar jaar meerdere engine failures heeft gehad.


Als jij bij het tekenen van een contract, het beginnen van een opleiding of ergens heel veel geld voor betalen je geen 'stel dat' scenario's bedenkt, dan ben je echt niet goed bezig!! En in de luchtvaart dien je een zorgvuldige attitude te hebben die risico's analyseert, onderkent en minimaliseert. Dat bereik je alleen door 'stel dat' en 'misschien' scenario's te overwegen!
 
Dat Stella geweldig goed is in het verkopen van mooie praatjes die later gebakken lucht bleken te zijn is genoegzaam bekend, voorbeelden te over op dit forum alleen al.
Dat er een aantal jaren geleden een vliegopleider (IFTC) was die een groot aantal studenten zwaar gedupeerd heeft is al wat minder bekend.
Dat dezelfde mensen die destijds aan het roer stonden bij het voormalige IFTC nu aan het roer staan bij Stella en opnieuw met IFTC bezig zijn in Istanbul is bij de meerderheid onbekend.

Het hele baangarantieplan lijkt een wassen neus, bij geen baan krijg je je geld na 2 jaar terug (maar geen baan), heb je in die tijd zelf wat gevonden ben je ook je geld kwijt. Leerlingen die niet mee doen, lees niet van plan zijn hiervoor nog een flink extra bedrag op tafel te leggen mogen achteraan aansluiten.

Nu is het nog mooier: na drie jaar geen baan gevonden; dan krijg je je opleidingskosten terug!
Dit klinkt de meeste aspirant leerlingen als muziek in de oren, maar pas op!
Voor degenen die geen baan dreigen te kunnen vinden en dus aanspraak zouden kunnen maken op terugbetaling is er altijd wel een zeer tijdelijk plekje te vinden bij een niet nader te noemen turkse operator. Je typerating en "salaris" heb je zelf al vooruit mogen betalen. Daarnaast is er altijd nog de escape dat je "FI" kunt worden bij Stella. Heb je daar geen zin in dan werk je dus niet mee en kun je naar je centen fluiten.
Op deze wijze kan Stella best een dergelijke "garantie" afgeven.

Studenten die nu aan dit avontuur beginnen kunnen zoals IZ aangeeft pas over 5 jaar aanspraak maken. Hoe ziet de markt er dan uit? Als we dan weer of nog steeds in een diep dal zitten en er zou werkelijk moeten worden terugbetaald aan een flink aantal studenten dan is dat niet mogelijk, wellicht dat Stella/IFTC zich dan weer laat opheffen? De tijd zal het leren...........
 
Aussie, als jij moeite hebt met 'stel dat' en 'misschien' (ik heb geen 'ik denk' gebruikt, ook niet impliciet), wat doe je dan in godsnaam als piloot?


'Stel dat op V1 een motor ermee stopt, wat dan?'

'Nee joh, wacht nou maar gewoon af'

En dat dan ook nog in een kist die de afgelopen paar jaar meerdere engine failures heeft gehad.


Als jij bij het tekenen van een contract, het beginnen van een opleiding of ergens heel veel geld voor betalen je geen 'stel dat' scenario's bedenkt, dan ben je echt niet goed bezig!! En in de luchtvaart dien je een zorgvuldige attitude te hebben die risico's analyseert, onderkent en minimaliseert. Dat bereik je alleen door 'stel dat' en 'misschien' scenario's te overwegen!

Een beetje jammer om dit toch weer wat persoonlijker te maken dan nodig is. Het enige wat ik aangeef is dat het nog niet te zeggen is hoe alles in elkaar steekt(mbt het type baan, aantal uren e.d.).
Kijkende naar het feit dat ik zeg afwachten of dit daadwerkelijk goed in elkaar steekt geeft al aan dat ik ook zo mijn twijfels heb. Het voorbeeld is weer een heel ander verhaal dan dit waar we het hier over hebben, dat is appels met peren vergelijken als je het mij vraagt. Tijd en zin om daarover uit te wijden heb ik niet.
 
Mensen die zich aangevallen voelen, reacties wel goed onderbouwen, vind ik uiteraard juist goed, dit had ik misschien beter moeten laten blijken, maar reacties waar ik op doelde, dat je denkt 'zeg dan niks'. Reacties die niet waardevol zijn voor 'onderzoek' over genoemde bedrijven.

Dan bedoel ik met name de beginners, waaronder ikzelf, onder ons, die reacties plaatsen dat ze denken er verstand van te hebben en dan zich vaak negatief daar over uiten. Zelf post ik niet zoveel, waarom zou ik wijs meelullen als ik er nog geen verstand van heb. Haal dan een lering uit de reacties van de ervaren onder ons, stel kritische vragen, leer er van, maar hou die negatieve gissingen voor je.

Hopelijk is m'n standpunt nu wat duidelijker.
 
Last edited:
misschien heeft Stella dit risico wel afgedekt met een verzekering o.i.d.

Voordat een maatschappij iets verzekert, willen ze harde cijfers zien als bewijs dat ze winst gaan maken op de verzekering. Dan zijn we alsnog weer terug bij af; met welk bewijs wil Stella de garantie hardmaken?
 
Ik denk zelf dat het wel meevalt met de kleine lettertjes. Wat ik echter wel zou willen weten is:
Mag je een baan weigeren?

Zo niet dan is het voor Stella makkelijk haalbaar. Simpelweg iemand 25K laten betalen voor een typerating en hem na de proefperiode weer eruit gooien (/500uur).
Met zijn salaris heeft die nooit die 25K terugverdient (=voordeel maatschappij) en Stella heeft deze persoon een baan aangeboden (=weg garantiefonds).

Denk zelf dus dat Stella een maatschappij heeft gevonden die (tegen voorwaarden) bovenstaande wil uitvoeren.
 
Ik denk zelf dat het wel meevalt met de kleine lettertjes. Wat ik echter wel zou willen weten is:
Mag je een baan weigeren?

Zo niet dan is het voor Stella makkelijk haalbaar. Simpelweg iemand 25K laten betalen voor een typerating en hem na de proefperiode weer eruit gooien (/500uur).
Met zijn salaris heeft die nooit die 25K terugverdient (=voordeel maatschappij) en Stella heeft deze persoon een baan aangeboden (=weg garantiefonds).

Denk zelf dus dat Stella een maatschappij heeft gevonden die (tegen voorwaarden) bovenstaande wil uitvoeren.

Ik ben idd bang dat de contructie zo in elkaar steekt. Als dit zo is dan misleid Stella voor de zoveelste keer, want de definitie van een baan is dat je betaald wordt voor de arbeid die je verricht. Een tijdelijke stage plek waar je veel voor moet betalen valt daar dus niet onder. Inmiddels weten we ook dat we alles wat uit die PR machine van Stella komt met een korreltje zout moeten nemen.
 
Bedenk tevens dat dit Stella geen windeieren legt.

Per student een bedrag ontvangen, dit op een (effecten)rekening
plaatsen en tel uit je winst. Uiteindelijk geen baan hebben kunnen
aanbieden, prima...inleg terug. Genoten rente echter blijft bij Stella.
 
Bedenk tevens dat dit Stella geen windeieren legt.

Per student een bedrag ontvangen, dit op een (effecten)rekening
plaatsen en tel uit je winst. Uiteindelijk geen baan hebben kunnen
aanbieden, prima...inleg terug. Genoten rente echter blijft bij Stella.

kleine denkfout; de rente moet dan wel kostendekkend zijn voor de opleiding. Ik denk niet dat de rente per student een slordige 100k is.
 
Ieder weldenkend mens begrijpt toch zeker zelf ook wel dat er geen banen zijn en dat die dus ook niet te koop zijn door stella?
Indien een baan 'geregeld' wordt volgens de baangarantie waarbij je je TQ moet betalen en je na 500 uur oid weer kunt gaan is er gewoonweg geen spraken van een baan maar van een verlengd trainingstraject. Het genereert gewoon inkomsten voor stella.

Je moet je als wannabee/aspirant afvragen wat je nou eigenlijk wil. Wat accepteer jij als 'baan'? Ik las namelijk ergens zo'n vreemde 'one-liner' van die praatjesmaker van een directeur van stella die hardop zei: "je wordt toch zeker geen piloot om in nederland te blijven?" (elke vlieger in NL vliegt trouwens toch op buitenlandse bestemmingen sinds Maastricht niet meer in het routenetwerk zit of mis ik wat? Ah, meneer bedoelde waarschijnlijk emigratie... alsof dat iets te maken heeft met het vliegersvak en alsof dat niet vaak noodgedwongen is..) Bij deze populaire uitspraak over al dan niet in nederland willen blijven als vlieger vertelt de beste man uiteraard niet hoe het is om je sociale leven vaarwel te wuiven, te commuten, vaker op een luchthaven te zitten dan op je eigen vrouw, salarisnormen die niet passen in het plaatje van je studieschuld..ellende alom. Uiteraard zijn er uitzonderingen en kan je een superleuke tijd hebben bij bijvoorbeeld ryanair of easyjet. Dan zit je veelal in (redelijk) westerse landen en meerdere Ollanders in de buurt maar stel je eens voor dat je ergens in turkije of india moet zitten zeg...(ik hoor sommigen al denken 'maar je moet toch wat?' en daar zit het hem nou juist in, je moet namelijk niets want de markt is gewoon zo verrot dat het beter is om nu niet te beginnen.....

Stella doet het voorkomen alsof het hun kracht is om mensen te plaatsen bij habbibabbie-maatschappijen in het oosten, maar eigenlijk is het juist de zwakte van de school en uiteraard heeft ook de crisis er momenteel mee te maken. Het lukt stella namelijk simpelweg niet om een garantie te geven op een baan bij een redelijke maatschappij waar je carriere kunt en wil maken in west europa, laat staan in nederland.
 
Bij deze populaire uitspraak over al dan niet in nederland willen blijven als vlieger vertelt de beste man uiteraard niet hoe het is om je sociale leven vaarwel te wuiven, te commuten, vaker op een luchthaven te zitten dan op je eigen vrouw, salarisnormen die niet passen in het plaatje van je studieschuld..ellende alom.

Dit zal een directeur uiteraard ook nooit zeggen, maar dan kom je weer op de discussie wie hier nou de verantwoording neemt etc.
It's all about the money.
 
kleine denkfout; de rente moet dan wel kostendekkend zijn voor de opleiding. Ik denk niet dat de rente per student een slordige 100k is.

Welke denkfout bedoel je. Als ik het goed begrijp betalen studenten
voor dit garantie-achtig-ding een x bedrag. Los van de opleidingskosten.
Stella ontvangt dit bedrag, en betaalt het na 3 jaar terug, indien men geen
baan heeft of iets van dien aard. Kosten voor Stella zijn...1 persoon die op
internet zoekt naar banen en bedrijven afbelt etc? Nouja, wellicht twee mensen,
net afgestudeerden, tegen een loon wat je een 20 jarige hiervoor geeft...

Dit laatste speculeer ik, maar afgezien hiervan. Stella ontvangt geld voor een extra dienst, kan dit geld investeren, hoeft slechts het aanvangsbedrag terug te betalen. Blijft over, de rente over 3 jaar x 10.000 EUR x aantal studenten. Of zie ik het nog
steeds verkeerd? (ziende als iets wat de nettowinst stimuleert, thats all...het is in ieder
geval geen vriendendienst ;)
 
Yak52,
Wanneer Stella 36 maanden na afronding van de opleiding geen baan voor je heeft gevonden krijg je het opleidingsbedrag vergoed. Dus de 104.500 Euro. De extra 10.000 ben je wel kwijt. Ervan uit gaande dat je studie 2 jaar duurt kan Stella 5 jaar rente trekken over je inleg. Zelfs een briljant belegger zal het niet lukken om daar structureel de opleidingskosten mee te dekken.

nb. info komt grotendeels van de stella site.
 
Back
Top