PPL behaald, welk vliegtuig?

Bullit_NL

New member
Beste lezers,

In de zomervakantie ben ik van plan om te gaan starten met mijn PPL. Nou ben ik bezig met kijken naar verschillende scholen. Nou heb ik er een gevonden, heb ze een keer bezocht, waar ik mij prettig bij voel maar zij vliegen met een De Piper Warrior II en de De Robin 135CDI.
Nou is mijn vraag als ik mijn PPL behaal in een Piper Warrior, kan ik dan een Cessna huren om vrij mee te vliegen? Of ben je verplicht weer een Piper te huren?

En mijn volgende vraag, welke school raden jullie aan? Ik woon iets boven Amsterdam. Graag jullie ervaringen!!
Dat zou zeker een hoop helpen!

Gr,
Eke
 
Zodra je je PPL hebt mag je een bepaalde categorie vliegtuigen besturen. Dit is ongeacht welk merk. Of het nou een Piper of een Cessna of een Socata is. Hieraan zijn geen restricties verbonden.

Wel kan het zo zijn dat wanneer je lid wordt van een vliegclub, je een checkout moet vliegen op het type dat je wilt gaan vliegen. Als je deze haalt, mag je bij de betreffende club de kist dan ook gewoon vliegen.

Mijn ervaring is dat er niet heel veel verschil zit in de kisten. Als je een Piper kunt vliegen. Dan kun je na het bestuderen van de POH van de Cessna (pilot operating handbook) ook gewoon de Cessna vliegen.

Met een school kan ik je helaas niet helpen.

Gr,

PA
 
Last edited:
Voor het geval je het niet zou weten: met een checkout wordt bedoeld dat je even (half uurtje, uur, twee uur, afhankelijk van je ervaring en de zenuwen & ervaring van de instructeur) met een instructeur van de club/bedrijf vliegt.
 
Bij een checkout zal je meestal ook wat verschillende landingen moeten laten zien, dus een landing met full flaps, maar ook eentje zonder flaps. Veelal zullen ze je ook wat dingen vertellen over de specifieke "gekke" dingen van die kist.

Hoe streng een verhuurder is, is ook lang niet altijd gelijk. Ik vlieg zelf MLA en huur meestal een kist van een verhuurder die redelijk makkelijk is, maar ik ken ook verhuurder die het noodzakelijk vind dat je een check-out doet op zijn specifieke kist. Die kist is kennelijk zo speciaal....
Ik zie het probleem niet, ik heb een C42 met 80 PK en 100 PK motor gevlogen. Ook een 80 PK met electrische trim. Echter deze kist is 100 PK met electrische trim, dus dat is zo anders.... Ja, laat maar, ik geloof het wel.... Ik ga wel naar een verhuurder die niet zo moeilijk doet.
 
Bullit, (van het energy drankje?)

Welkom op het forum. Zoals gezegd kan je na het behalen van je PPL op alle SEP (Single Engine Piston) vliegtuigen vliegen. Meestal moet je wel eerst even een uurtje of wat met een instructeur op pad als je voor het eerst op een nieuw type vliegtuig wilt gaan vliegen. Dit is geen examen, maar gewoon instructie voor het nieuwe vliegtuig.

Als je boven Amsterdam woont kan je vliegen op Hilversum of op Lelystad. Ik zou lelystad adviseren omdat ze een verharde baan hebben. Het nadeel van grasbanen is dat als het flink heeft geregend, je niet kan vliegen omdat de baan in een slechte conditie is. Lelystad heeft daar geen last van.

Op Lelystad zitten verschillende leuke clubs waaronder de KLM Aeroclub. Niet te duur vliegen en je kan daar kiezen om op een C172 of Piper Archer te vliegen. Ze zijn nu zelfs bezig om een 2-zitter aan te schaffen waardoor je helemaal keuze hebt waar je op wilt vliegen. Het voordeel van een club bovenop een vliegschool is natuurlijk de gezelligheid. Op dit forum zitten een aantal (bestuur)leden van de KLM Aeroclub die je er alles over kunnen vertellen.

Een andere optie is om bijvoorbeeld een participatie te nemen in een vliegtuig bij de Diamond Flyers, Piper Pilots of ShAir. Je betaald dan een vast bedrag voor een participatie (begint vanaf zo'n 4000 euro) en daarna kan je voor een laag tarief vliegen (tussen de 60 en de 90 euro per uur nat).

Je kan natuurlijk ook gewoon bij een vliegschool lessen nemen bijvoorbeeld Wings Over Holland of Singles & Twins.

Hieronder een rijtje met links:

Vliegclub:
KLM aeroclub

Participatie:
Diamond Flyers
Piper Pilots
ShAir

Vliegschool
Wings Over Holland
Singles & Twins
 
Bedankt allemaal!! Ik ga gewoon eens kijken bij de scholen die daar zitten, informatie opvragen, prijzen vergelijken, gevoel, en dan zie ik wel welke keuze het wordt!

Wat is het voordeel van lid worden van KLM Aero Club. Je hebt dan de beschikking over 3 vliegtuigen. Je betaald dan voor het huren van vliegtuig Cessna Skyhawk 172P € 140,00 per vlieguur + € 8,00 taxi tarief.

Is dit dan goedkoper omdat je lid bent van de club?
Wat kost het zo al om een uurtje een Cessna te huren ergens anders dan?

Gr,
Eke

PS. Bullit had ik al lang voordat de energie drankjes er waren!
 
...

Je betaald dan voor het huren van vliegtuig Cessna Skyhawk 172P € 140,00 per vlieguur + € 8,00 taxi tarief.

Is dit dan goedkoper omdat je lid bent van de club?
Wat kost het zo al om een uurtje een Cessna te huren ergens anders dan?

Waarschijnlijk kan je in Nederland ook ergens anders een Cessna huren voor 140 euro, alleen betaal je dan per uur dat de motor draait. Bij de KAC (Klm AeroClub) betaal je per vlieguur dus vanaf het moment dat de wielen loskomen totdat de wielen de baan weer raken. Vooral als het een drukke dag is kan het voorkomen dat je met tanken erbij zo 15 min bezig bent voordat je in de lucht zit en na het landen ook weer 5 min aan het taxien bent, dus dan ben je ongeveer 46 euro kwijt aan het taxien (!).

Stel je huurt een Cessna 172 á 140 euro per uur ergens anders. Je vliegt een uur en taxiet 20 min, totale kosten: 186 euro.

Bij de KAC: 1 uur vliegen en 15 min taxien: 148 euro.

Dat zijn toch weer een paar: :biertje:'s

Zelf vlieg ik trouwens op een Diamond Katana bij de Diamond Flyers. Dat is unbeatable voor nog geen 60 euro per (motor)uur. :airforce: Het enige nadeel is dat we geen kantine hebben met een tap, dus misschien moet ik toch ook maar lid gaan worden van de KAC... Hebben jullie nog plek in het ledenbestand NOSIG?
 
Bedankt allemaal!

Waarschijnlijk, afhankelijk van mijn ouders, ga ik even kijken bij de KLM Aeroclub en bij vliegschool op teuge. Een ''verre'' kennis heeft hem daar gehaald en is er erg tevreden over! Alleen is die wat duurder +/- 16.000 zegt die. Dus nog even kijken :haha:

Jullie horen wel als ik gekozen heb!

Gr,
Eke
 
Als je in Nederland je PPL wilt gaan halen, is 16.000 euro wel een beetje veel, maar reken er maar op dat je meer dan 10.000 euro kwijt bent als je alle kosten mee rekent.

Maar even snel gerekend.

50 uur vliegen a 140 euro = 7000 euro.
30 uur instructie a 30 euro = 900 euro .
Theorie onderwijs + boeken = 1000 euro.
Landingsgelden en andere kleine kosten ( 150 * 10?) = 1500 euro
medische keuring en afgifte brevet = 1000 euro

Totaal ongeveer 11.500 euro.

Let op: Dit is maar een ruwe berekening en er zitten een paar schattingen in. Je moet minimaal 45 uur (dacht ik) vliegen, maar meestal moet je een paar uur meer rekenen.
140 euro per uur voor een 172 is best heel erg scherp als het gaat om les. Les is meestal duurder dan gewoon vliegen. Waarschijnlijk kan je je meeste uren op een 152 vliegen, dus dan haal je 140 euro per uur wellicht wel...
 
VJ bedankt voor je voorzet.
Bij de club in Hilversum betaald je 99 als je een kortingskaart hebt. Bij langdurige regen kan je soms geen landingen oefenen. Maar het valt best mee allemaal. De banen zijn kort en daar leer je veel van.

Ik ken een aantal mensen die bij de KLM lid zijn, ben er meer dan eens geweest en ook daar kan je het prima naar je zin hebben denk ik.

Ga eens kijken op de diverse clubs, neem een proefles, kijk waar je je het meest thuisvoelt en als alles gelijk is zet dan de kosten eens in een spreadsheet.
 
Jep, wat zij zeggen.

We zijn bij de klm aeroclub niet bezig om een 2zitter aan te schaffen, ik ben alleen aan het orienteren of het iets voor de club is. Ik kan je altijd club laten zien, pm me maar. Bij het lidmaatschap zit ook een simulatorclub inbegrepen met zelf gebouwde 737NG, A320 en Piper sim.

Het is zo goedkoop omdat we een niet commerciële vereniging zijn waar het meeste geregeld wordt door de leden zelf. Van, door en voor de leden dus. Actieve hulp in de operatie wordt dus op prijs gesteld, zorgt voor betrokkenheid, houdt het gezellig en goedkoop. Elk lid moet sowieso 1 dag per jaar een duty pilot dienst doen, gastheer en schoonmaker spelen dus.

Losse checkouts zijn nodig voor de 172 en de archer, initiële checkout heeft zelfde format als vfr examen in principe, moet geen probleem zijn voor een current vlieger. Lessen kan ook, ik geef altijd aan dat een budget van ongeveer 13000 euro totaal realistisch is als je rekent met ca. 55 uur en alle andere kosten. Voor de meeste lessers is de 45 uur niet voldoende.
 
Ik ken één iemand die onder de 50 uur voor zijn PPL is gebleven. Dat is uitzonderlijk!

Niet zo uitzonderlijk hoor. Ikzelf deed het in 48 uur TT, en dat was inclusief een pauze van twee jaar tussen de eerste tien uur en de rest. Ik kon destijds niet meer dan een uurtje per maand betalen, dus ging ik eerst sparen om de rest in korte tijd te kunnen doen. Nooit spijt van gehad!
 
Katanaflyers op EHLE.

De 2de DA20 is onderweg, word verwacht in de eerste week van Juli!
50eu per vlieguur en 55eu voor de instructeur = 105eu per les! niet slecht toch!!
Kistje vliegt super.
Meer weten? even PMen..

Cheerios:rt:
 
Ik ken één iemand die onder de 50 uur voor zijn PPL is gebleven. Dat is uitzonderlijk!

valt mee hoor, had zelf wettelijk minimum... maar goed altijd goed een paar uur extra in je budget mee te nemen ingeval dat je meer uren nodig hebt. zou zonde zijn een pauze in te moeten lassen
 
Natuurlijk zijn er meer mensen die er minder dan 50 uur over deden.
Maar statistisch gezien zijn dat er niet heel veel en ik zou dus oppassen met jezelf tot norm te verheffen.

Doe je er 45 uur over perfect, 50 uur prima. 60 ook best. Wat maakt het uit als je voor de lol gaat vliegen. Het wordt pas zuur als het geld op is voor de laatste loodjes!
 
Back
Top