ABN registreert KLS leningen bij BKR

R_P_M

New member
hey hallo!

even voor de aspirant KLS´ers: mocht je solliciteren bij de KLS, en worden aangenomen, moet je helaas nog een monsterlijke lening afsluiten bij ofwel ABN ofwel Friesland Bank

Nu lijkt het me wel zo eerlijk dat je alle informatie krijgt vooraf, ook de minder leuke zaken zoals wat ABN sinds een half jaar doet, namelijk het registreren van onze leningen bij BKR. Het zal jullie nu nog niet bezighouden, maar hierdoor kan je een veel minder hoge hypotheek krijgen --na je opleiding als je bent aangenomen bij de KLM-- indien de hypotheekverstrekker de standaard, wettelijke formule vasthoudt om je maximale hypotheek te berekenen.

deze formule is echter voor KLM piloten onzinnig, omdat je salaris profiel (tenzij je sterft, of ernstig ziek wordt) de facto van tevoren al vast. verder is de zowel het absolute salaris als de salarisgroei aanzienlijk hoger dan een gemiddeld salaris.

Waarom ABN dit doet is klaarhelder: om de zogenaamd reddende engel te spelen, en je wel een iets hogere ( en dus meer realistische) hypotheek te verstrekken, als je dat wilt. Dit omdat ze uit ervaring dondersgoed weten dat er een leuk centje te verdienen valt op piloten, omdat ze relatief gezond zijn, en dus bijna altijd bovengenoemde hoge salarisgroeiprofiel waarmaken: dussss...weinig risico op die business, en welke onderneming wil dat nu niet voor zichzelf houden?!

bovenstaande is een objectief verhaal, wat nu volgt subjectief: mijn persoonlijke ervaringen bij ABN zijn dat het lager administratief personeel erg vriendelijk is en goed. maar hun managers zijn ronduit inflexibel en nors, en doen niks voor je. helaas is dat laatste het belangrijkste (ivm rente tarieven, speciale voorwaarden etc etc) verder breken ze hun gentlemen´s agreement bij het kennismakingsgesprek dat ze niet zouden registreren bij BKR (ja ik weet het, had ik hard moeten laten maken, maar was jong en naief ok?!)

alle aspirant KLS ers, heel veel succes met alles, en ik hoop dat ik jullie snel mag begroeten bij de KLM!!!!

ps de opleidingskosten van artsen (vergelijkbare opleidingskosten) worden niet bij BKR geregistreert
 
ps de opleidingskosten van artsen (vergelijkbare opleidingskosten) worden niet bij BKR geregistreert
:1855:

ps: De kwaliteit van een mercedes auto is vergelijkbaar met de kwaliteit van een asus laptop.

Sommige dingen zijn nou eenmaal niet zo makkelijk te vergelijken he:dozey:
 
Deze formule is echter voor KLM piloten onzinnig, omdat je salaris profiel (tenzij je sterft, of ernstig ziek wordt) de facto van tevoren al vast. verder is de zowel het absolute salaris als de salarisgroei aanzienlijk hoger dan een gemiddeld salaris.

Heeft dit misschien iets te maken met het feit dat de KLS niet meer een contract met de KLM heeft voor het afleveren van piloten?
 
Het is natuurlijk vervelend als je begint met het opbouwen van een nestje, maar als senior belastingbetaler ben ik wel blij dat ABN en andere 'staatsbanken' de leenprocedures strakker toepassen. Was 1 van de triggers van de kredietcrisis niet dat banken toch te makkelijk kredieten verstrekten? We moeten de komende jaren met elkaar nu 30miljard:1855: bezuinigen, en dat moet niet nog meer worden.
En het is vervelend te moeten constateren, maar als (startend) piloot heb je momenteel toch het etiket-opgeplakt dat je moeilijk aan de slag komt resp. blijft ... "life is a bitch!" :(
 
Het is natuurlijk vervelend als je begint met het opbouwen van een nestje, maar als senior belastingbetaler ben ik wel blij dat ABN en andere 'staatsbanken' de leenprocedures strakker toepassen. Was 1 van de triggers van de kredietcrisis niet dat banken toch te makkelijk kredieten verstrekten? We moeten de komende jaren met elkaar nu 30miljard:1855: bezuinigen, en dat moet niet nog meer worden.
En het is vervelend te moeten constateren, maar als (startend) piloot heb je momenteel toch het etiket-opgeplakt dat je moeilijk aan de slag komt resp. blijft ... "life is a bitch!" :(


Klinkt allemaal leuk, maar wat de ABN doet is gewoon een smerige truc om mensen een (te dure) hypotheek te dwingen af te sluiten bij de eigen bank.
Zeker voor iemand die al jaren bij een maatschappij werkt waar geen waarschijnlijk risico is op het verliezen van een baan en met een behoorlijk en stabiel inkomen is het volstrekt onnodig om zonder enige reden achteraf een (onterechte) BKR-registratie te maken.

*deze post heeft eigenlijk betrekking op de methode die ABN hanteert, zie ook link naar andere thread*
 
@phjpc: thanks!

@who I am: ik vergelijk opleidingskosten, ofwel studieschuld, en die is uitgedrukt in dezelfde grootheid, namelijk euro´s, dus wel degelijk objectief een op een te vergelijken!!!

@airnout: toen ik de KLS verliet was het nog steeds zo dat je na de KLS het recht hebt te solliciteren als ab initio bij de KLM. in goede tijden geldt dus als aanname prioriteit KLS voor ab initios, klu km voor de ervaren mannen. bij teveel vraag ook Nls, en vrije markters.

@putty: je hebt 100 procent gelijk als je de kredietregel rigide toepast voor de gevallen waar hij voor bedoeld is, ie 90 procent van de salarissen, en salarisontwikkelingen. nogmaals, de salarissen van piloten vallen geenszins in absolute en relative zin onder deze regel. daarom dat ABN maar al te graag je een hoger krediet verstrekt, omdat ze dit weten. door bij BKR te registreren, maken ze het voor ons lastig bij andere banken hetzelfde bedrag te krijgen, en hierdoor word de scope van opties voor ons kleiner, en dus ook onze onderhandelingspostie (maw het uitspelen van baken tegen elkaar, concurrentie etc), wat resulteert in slechtere hypotheek voorwaarden. dit is dus appels met peren vergelijken (who i am lol)
 
Klopt wat je zegt, maar wat ik bedoel is omdat de KLS nu geen contract meer heeft met KLM de Abn Amro daarom de lening registreren bij het bkr omdat er toch een soort van "zekerheid" of goede kans op een goed betaalde baan weg is.
 
@putty: je hebt 100 procent gelijk als je de kredietregel rigide toepast voor de gevallen waar hij voor bedoeld is, ie 90 procent van de salarissen, en salarisontwikkelingen. nogmaals, de salarissen van piloten vallen geenszins in absolute en relative zin onder deze regel. daarom dat ABN maar al te graag je een hoger krediet verstrekt, omdat ze dit weten. door bij BKR te registreren, maken ze het voor ons lastig bij andere banken hetzelfde bedrag te krijgen, en hierdoor word de scope van opties voor ons kleiner, en dus ook onze onderhandelingspostie (maw het uitspelen van baken tegen elkaar, concurrentie etc), wat resulteert in slechtere hypotheek voorwaarden. dit is dus appels met peren vergelijken (who i am lol)


Samengevat je voelt je gechanteerd door de bank, i.c. de ABN. Dat begrijp ik wel, maar het ligt waarschijnlijk genuanceerder. De lening die je voor je opleiding bent aangegaan:
1. Is meestal ouder dan de hypotheek die je wilt aangaan
2. Hanteert meestal een clausule waarin staat dat je door ondertekening de aflossing van deze lening voorrang verleent boven andere leningen resp. andere leningen/schuldeisers achterstelt.

M.a.w. de andere partij waar je bij aanklopt voor je hypotheek heeft vanwege deze twee punten een (juridische) achterstand t.o.v. ABN bij het incasseren. Dit is een factor die meetelt bij het acceptatieporces voor kredietverstrekking. Had je de opleiding geleend bij XYZ, dan zou ABN je ook geen hypotheek hebben verstrekt.

Verder. Het inkomen van een piloot mag dan bovengemiddeld zijn, maar dat zegt nog helemaal niks over kredietwaardigheid. Ik vermoed dat kredietverstrekkers ook kijken naar de volgende punten. Echtscheidingen onder de beroepsgroep, kans op uitval (piloten worden periodiek gekeurd en getest ... met dus periodiek kans op uitval), ...
Het is niet anders, maar kredietverstrekkers hebben alleen maar ontzag voor poen en niet voor drie en zelfs niet voor vier-banders ...

p.s. ABN en Fortis liggen momenteel onder een vergrootglas van politiek en DNB ... ze zullen momenteel vooral hun best doen formeel hun zaken te doen en alles doen hun kredietwaardigheid naar andere banken te vergroten ... en maar goed ook, want op een gegeven moment moet die bank natuurlijk voor een goede prijs worden verkocht ... ik wil mijn belastingcenten terug
 
Last edited:
Als oud-KLS-er en recentelijk bezig geweest met de herfinanciering kan ik je gelukkig meedelen dat de BKR-registratie enigszins bekend was onder mij en mijn klasgenoten. Bij ons is toen een negatief beeld ontstaan over de ABN omdat een andere bank geen (hoge) hypotheek zou kunnen verschaffen, en je dus alsnog bent aangewezen om bij de ABN je hypotheek te doen....

Dit gegeven heb ik voorgelegd aan de ABN, en die deden het af als klinkklare nonsens. Volgens de ABN is een BKR-registratie niet positief, noch negatief. Je staat gewoon geregistreerd omdat je een grote schuld op je naam hebt. En als je netjes zou aflossen dan is dat weer een positieve historie die bij het BKR bekend is, en weer positief zou moeten doorwerken in het verkrijgen van een hypotheek.........

Ik ben uiteindelijk bij de Friesland bank gebleven en daar erg tevreden over.

BTW, bij elke nieuwe klas doen de ABN en Friesland Bank een financieringsvoorstel. De ene keer lijkt de ABN gunstiger, de andere keer de Friesland Bank. Daardoor is soms de ene klas overwegend klant bij de Friesland Bank (o.a. mijn klas) en de klas daarna weer overwegend klant bij de ABN.
 
@airnout:

ja ok, die redenering is logisch. alleen ik heb met Abn natuurlijk gebeld hierover, en de betreffende manager komt enkel met het argument dat het nu wettelijk verplicht zou zijn, en dat daarom die gentlemen´s agreement dat ze het niet zouden doen verbroken is. het argument ´wettelijk verplicht´ gebruikt ABN wel vaker onterecht, klein voorbeeldje: mn vriendin heeft dansschool, en wil automatische incasso´s van leerlingen kunnen incasseren via haar zakelijke abn rekening. ABN zegt nee, je moet wettelijk eerst minimaal eenjaar bij ons bankieren, dan pas kan dat. ze is nu overgestapt naar ING, die dat wel vanaf begin leveren, die genoemde service.

maar als antwoord op je vraag, nee dat was niet de reden volgens hen.

@putty

dank voor je redeneringen/ uitleg acceptatieproces voor hypotheken. als je me toestaat enkele kritische vragen:
1) de meest voor de hand liggende: je stelt dat inkomen van verkeersvlieger nog niets over kredietwaardigheid zegt, waarna je met factoren komt die dat wel primair zouden zijn. inkomen is wel degelijk uitermate, zeer zeker de meest belangrijke factor voor het verkrijgen van een hypotheek, immers waarom is anders de standaardregel dat je factor 4 a 5 keer je bruto jaarinkomen mag lenen? dan is de stap erna kijken naar de factoren die jij noemt, ofwel risicoprofielen voor bepaalde beroepsgroepen, wat een statistische studie is, en de uitkomsten zijn per bank anders, afhankelijk van allerlei bankgebonden factoren.
2) die kredietwaardigheid van KLM piloten is behoorlijk hoog, immers ze zijn gezond anders vliegen ze niet, en als ze ziek worden is de studielening gecoverd door de loss of license verzekering, en is dus geen factor meer. Ze hebben een voorspelbaar salarisprofiel, wat veel steiler stijgt dan modaal, en absoluut vele malen hoger is dan modaal. Dit weet ABN, en juist daarom leveren ze nu deze streek, met de crisis als perfecte timingsmoment. net als in de politiek, gebruiken bedrijven ook angst en crises ed om beleid door te voeren dat zogenaamd voor jouw bestwil is, maar ondertussen enkel winst oplevert voor hen.
3) als ABN de algemene kredietregel zou toepassen zouden we een veel lagere hypotheek moeten krijgen, als je rekening zou houden met de opleidingslening. maar nee, deze reddende engelen doen dat niet, en bieden je wel een hogere hypotheek aan, hmmm.....dat is in strijd met dat zogenaamd wettelijk bepaalde kredietproces waar jij het over het nietwaar?! ze houden zich dus ook niet aan de algemene regel, omdat ze uit ervaring dondersgoed weten dat het onzin is in dit geval. juist doordat ABN nu dit doet, met de crisis als smoesje, lijken hun bedoelingen toch wel heeeel duidelijk. bind de klm piloot zn hele leven aan ABN. Zodra je tekent voor een lening bij ABN, registreren zij je bij BKR, zodat je je hypotheek dan bijna wel bij hen moet afsluiten. perfecte strategie, mn complimenten voor het succesvolle ratten gedrag van ABN!! ow ja....ik heb redelijk wat ervaring in het bedrijfsleven voor ik ging vliegen, dus ik herken dit soort streken meteen.
4) verder stel je dat ABN onder een vergrootglas ligt, wat klopt. hun doel is ook van overheidswege, zeer snel goede winst te maken, wat je dus ook bereikt door klsers en klm ers te dwingen bij hen je hele leven te lenen (ook vanwege die clausule waar je het over had). in the end gaat het erom, kan je je hypotheek tijdens de looptijd betalen tot het einde toe, ja of nee. en het moge duidelijk zijn dat het belachelijk is een startend KLM er een hypotheek van 180000 eur te geven, als zn salaris na 5 jaar al 80000 is of meer.

samenvattend:
-inkomen is wel degelijk prio numero uno bij het afsluiten van een hypotheek, met afrek van eerdere leningen.
-dit werkt goed voor gemiddelde salarissen, en de gemiddeld vlakke salarissteigingsprofielen
-het is onzinnig de hypotheekverstrekking volledig te corrigeren voor de opleidingsschuyld van KLM ers, door hun zeer steile salarisstijging.
- dat abn dit stiekem ook vind, blijkt enerzijds uit dat zij ipv die 180000 bv ook een hypotheek van 250000 aanbieden maximaal voor startende vliegers, en anderzijds door ons te limiteren de facto tot abn door het registreren van die leningen. zelfs die manager gaf deze redenering toe in een telefonisch gesprek(!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) en zou er nog over praten op de management vergadering van een paar maanden geleden, en zou me terugbellen, nooit gebeurd natuurlijk.
 
@RPM
Natuurlijk zal een gezonde commerciele instelling doen aan zoveel mogelijk klantenbinding. Ik reageer echter met mijn 'nuances' op de emotionel kreten als 'boevenbende' etc. Mocht het echt zo zijn dat ABN ongeoorloofde praktijken uitoefent (koppelverkoop, afpersing), dan raad ik je aan dit aanhangig te maken bij de AFM ... ik denk dat het nu een goede tijd is om dat te doen (denk aan DSB debacle). Maar nogmaals ik denk dat je geen succes zult hebben, omdat e.e.a. zoals eerder aangegeven genuanceerder ligt .. en zeker nu.

V.w.b. kredietwaardigheid ... natuurlijk is de hoogte een belangrijk gegeven ... maar even belangrijk is het ... UITGAVEPATROON (*).
Ik heb zowel bij een verzekeringsmij als bij een bank projecten gedaan en ik kan je vertellen dat er voor elke beroepsgroep (en ook bedrijven als KLM) nauwkeurige statistieken (incl. risicoprofielen) worden bijgehouden.

p.s. ten aanzien van hypotheekverstrekking nog een volgend persoonlijk statistiekje:
. mijn ouders konden in de jaren zestig geen hypotheek afsluiten die hoger was dan 1,25x het jaarsalaris (top-hypotheken bestond niet)
. mijn 1e hypotheek in de jaren 90 mocht niet meer zijn dan 2x jaarsalaris (top-hypotheken en beleggingshypotheken werden geintroduceerd)
. mijn 2e hypotheek rond 2000 kon ik oprekken tot 3x mijn jaarsalaris (securisatie van hypotheekportefeuilles vierden hoogtij)
. mijn ex kon net voor de kredietcrisis tot 4x haar jaarslaris lenen.


Deze pyramide moest een keer fout gaan, en moet mijns inziens ook worden gecorrigeerd ... afbouwen hypotheekaftrek is onvermijdelijk.

(*) ik heb ook gewerkt bij een persoonlijk kredietverstrekker. Het klantenbestand is een doorsnee van de NL-se samenleving met inkomens van hoog tot laag. Statistisch gezien zijn geldproblemen gelijk verdeeld over de bevolking. Van jan-driedubbel-normaal tot en met bijstandgerechtigden.
 
Last edited:
Back
Top