Emirates - Do of Don't?

The Middle East

The Middle East

I don't work in this region but I have spent enough time there to get a pretty good picture of how things are.

I have layovers in Kuwait and Doha from time to time. Can't get out of there fast enough.

Personal Opinion:- I will only work in this region if the other option is unemployment. It's a f*cked up place full of f*cked up people. I can't deal with the "Arab Trader" mentality and I've seen how they treat labourers from Asia.

I've also seen a lot of people on various websites initially very positive for the first few years then they turn very negative.

Job security is a myth - upset the wrong person and you'll be on the "20-24 list"

In most of these countries you need an exit visa (yes - a visa to leave the country). I know of a case in Qatar where an F/O bought an expensive apartment then got fired. He was denied an exit visa because he had debts which he had no way to pay off. He lived off donations from his fellow Pilots until he was able to sell his property.

@Grasparkiet

Read the posts by Kliko and Jack Daniels.

Understand that Dubai is bankrupt - they have several more bonds due in the coming years which they have no money to pay off. I can't predict how this is going to go but this will have consequences for Emirates.

One question for you (you need to think this through carefully).

You go to the ME and get a Rating - then what? What is your exit strategy?

Whatever you do - do not buy property in this region.

Finally take the time to read some of the articles and comments on this site. Gives you a good idea how f*cked up things are.

Qatar sucks
 
Grasparkiet,

Ik vlieg niet voor Emirates maar zit wel in de UAE dus heb een redelijk beeld over het leven hier. Dubai is een fantastische stad om te stappen, dingen te zien en te doen. Zou ik er voor lange termijn willen wonen? neen... Ik mis toch de zekere vrijheid die je in Europa wel hebt. Lekker op een pleintje een biertje pakken terwijl je kijkt naar mooie dames is er niet bij. Misschien dat je opgewonden raakt van "zwarte ninja's" maar het is gewoon zonde dat de plaatselijke vrouwen verpakt worden in een zwarte tent. Daarnaast heb je als buitenlander weinig tot geen rechten. De rechtsspraak is altijd in het Arabisch dus mocht je in een rechtzaak belanden ben je het haasje. Emirati zijn de "big kahuna's" en als expat ben je toch minder. De witmensen worden nog wel enigszins met respect behandeld maar de paki's, bangladeshi's, filipino's en indiërs worden gezien als voetveeg. Er staan hier letterlijk advertenties in de krant waar je een werkkamp kan kopen!! Ik heb het op wel goed naar mijn zin maar ik zie het persoonlijk echt als tijdelijk. Het geld (en belasting :p is hier goed en de leefkosten zijn stukken lager dan in west europa (appartement en healthcare betaald door de baas). Krijg ik echter de kans om voor een beetje minder terug te gaan naar Europa bij een leuke club dan spring ik gelijk in het vliegtuig. Je leeft hier een luxeleventje. Je boodschappen worden voor je ingepakt en naar de auto gebracht. Ik heb sinds december geen overhemd meer zelf gestreken, zelf getankt en als ik 3x per maand zelf kook dan is het veel. Ik ben hier "noodgedwongen" terecht gekomen maar als je het zoals je het zelf zegt naar je zin hebt bij je huidige werkgever dan zou ik wel een paar keer achter je oren krabben. Mocht je besluiten het toch te doen, doe het dan voor de ervaring en voor het geld. Je krijgt toch een ander beeld van de wereld als je een tijdje in de zandbak zit. Ga niet weg met het idee dat je hier je pensioen gaat halen want dan is de kans groot dat je van een koude kermis terug gaat komen. Daarnaast is het hier nu elke dag 45 graden (in de schaduw!!) en zeker aan de kust is het zo vochtig als bepaalde lichaamsstreken van Kimmetje Holland... Laten we het over de bureaucratie nog maar niet hebben, aanvragen voor visa's, medical, validaties kunnen tijden duren. Vraag je wanneer het klaar is krijg je standaard als antwoord: "insjallah".

Succes iig met je keuze!

Salam Aleikum
 
Gerrit, ouwe drill instructor, je hebt weer wat gemist hoor vanavond! Maar tja, sommige mensen moeten nu eenmaal werken voor hun geld ;-)

a.s. Dinsdag ben je sowieso wel weer van de partij in het "Holland Heineken/Grolsch Huis"!!

ontopic: Ook al zou ik kunnen (willen) strijken, heb niet eens een strijkijzert hier....
 
Wat de meeste mensen niet beseffen voordat ze naar Dubai gaan is dat de Sharia Law in UAE van kracht is en dat dit toch wel behoorlijke invloed heeft op je gezin.

Een heel markant voorbeeld is dat als je komt te overlijden door wat voor reden dan ook gelijk je bankrekening wordt geblokkeerd. Je vrouw met kinderen kan NIETS meer. Er moet dan een mannelijk lid van de familie naar Dubai komen om je bankrekening terug beschikbaar te krijgen. Huur daar maar even een lokale advocaat voor in.

M.a.w. tjsa, tenzij het echt noodzaak is is het toch weer een ervaring...
 
Speedster, agreed, maar zoals met alles. Je moet leren te overleven in het Midden Oosten. Er zijn regels, en manieren om dingen te doen. Die twee zijn zelden hetzelfde hier. Voorbeeld: Er is in Qatar een wet van kracht, die stelt dat als de temperatuur boven de 50 graden is, er niet gebouwd mag worden. Dus... in Qatar gaan de thermometers niet hoger dan 50 graden.

In het geval van jouw voorbeeld: laat niet al je assets in Dubai op een bankrekening staan.

Zolang je je dit realiseert, kun je een hoop problemen voorkomen.
 
Maak ook geen schulden in het grootste deel van het midden-oosten, leen daar niets van particulieren noch banken. Schuld hebben is vaak tegen de wet.... (als je geen inkomen hebt om de lasten te dragen).
Als je je baan om wat voor reden dan ook kwijt bent en je kan die schulden niet per direct afbetalen, kom je het land niet uit, en sterker nog, je kan waarschijnlijk even brommen.
 
Ik zat net als Koning Lucht bij een firma in de UK die er ongeveer 100 FOs heeft uitgegooid. (het is trouwens leuk om te horen dat desbetreffende airline nu een probleem heeft het programma te crewen) En heb toen ook een aanbieding gehad om bij een Airline in het midden oosten te komen vliegen. Kon kiezen tussen A330 of B777.

Inmiddels was ik al genezen van het 'Big and shiny airplane syndrome' en was het toch mogelijk om in Europa te blijven. Geluk bij een ongeluk zal maar zeggen. Nu zit ik wel op veel minder geld dan de mannen in de 'zandbak'. Maar van mezelf weet ik dat ik een hele lage tolerantie heb tegen bullshit en wat daar gebeurd af en toe ......
 
Ik hoor hier steeds mensen praten over "het grote geld" maar volgens mij valt dat reuze tegen. Heeft iemand een idee wat die gasten bij emirates verdienen? Ik weet wel het start salaris maar met hoeveel gaat het omhoog?
 
Het is leuk dat je elke maand een dikke paycheck krijgt,
maar het gaat er natuurlijk om hoeveel er aan het eind van de maand overblijft.
En Dubai is niet zo goedkoop als sommige mensen denken.
 
Dubai gaat binnenkort in de uitverkoop.....

Dubai trekt vliegtuigorders in

De financiële nood in Dubai is zo groot dat het land twee miljardenorders bij Airbus en Boeing heeft ingetrokken. Het emiraat had bij beide fabrikanten 25 vliegtuigen besteld, onder meer de Boeing 787 Dreamliner en de A320.

Dubai moet vanwege torenhoge schulden afzien van grote investeringen. Airbus loopt door het intrekken van de order 3 miljard dollar mis. Boeing raakt een bestelling van 5 miljard dollar kwijt.

De afgelopen maand zagen ook andere opdrachtgevers af van de aankoop van de Boeing 787,een nieuw type dat nog niet in gebruik is. Boeing heeft voor dat toestel nu meer afzeggingen dan orders.


www.nos.nl

Kan niet ontdekken aan het verhaaltje of dit nu Emirates betreft...
 
Ik denk dat dit Etihad betreft.

Emirates heeft geen A320's en er gingen al geruchten dat Etihad orders zouden cancellen.
 
Back
Top