A380 naar schiphol?!

Zojuist met Boeing747 naar de A380 gekeken. Leuk moment. Hierbij wat fotos :

IMG_5629.JPG


IMG_5632.JPG


IMG_5670.JPG


IMG_5675.JPG


IMG_5685.JPG


IMG_5686.JPG


IMG_5716.JPG


IMG_5713.JPG


IMG_5725.JPG
 
Veel bekijks zou de A 380 trekken, zo was de verwachting. Maar zoals Dutchbird-757 al berichtte viel dat alleszins mee.

Rond de klok van acht bevind ik me met mijn auto op de mini-rotonde aan het einde van de IJweg. Een groepje met camera's en teletoeters bewapende mannen heeft zijn opwacht al gemaakt. De kleine ophoging in het midden van het rotondetje blijkt inmiddels voorzien van een gele band. Daar kan ik mijn auto dus niet stallen. Geen probleem want nauwelijks een kilometer verderop is er volop ruimte. Ik sein MelvinR in met wie ik heb afgesproken. Nee, een probleem gaat het niet worden om elkaar in een grote mensenmassa te vinden!
Vouwfiets en plu kunnen allebei in de auto blijven. Op naar de Polderbaan. De IJweg is nu vol met auto's. Politie is er ook genoeg. Er wordt totaal niet moeilijk gedaan over parkeren.
Een meter of tweehonderd bij de rotonde vandaan blijven MelvinR en ik staan: een prima plek om de A 380 mooi in beeld te krijgen. Terwijl een aantal vaste klanten van Schiphol neerstrijkt, verschijnt vanuit de andere richting de gigant aan de horizon om eerst een low pass te maken alvorens de landing in te zetten.
In tegenstelling tot de Antonov An 225 een vertrouwd silhouet, look-alike de A 340, alleen beduidend groter, een albatros in vergelijking met een zeemeeuw.
Eveneens in tegenstelling tot de Antonov An 225 fluisterstil.
Hij verdwijnt uit het zicht om vervolgens volledig in beeld te komen. Groot. Heel, heel groot. Imposant. Meer dan enorm zijn de vleugels. Heel hoog en breed de romp. Torenhoog de staart.
Ondanks sterke wind een perfecte landing. Een eitje.
Naast me gaat de camera van MelvinR als een mitrailleur tekeer om hele series beeldopnamen te maken. Afgesproken is dat hij voor de plaatjes zal zorgen (en die zijn er al!) en ik voor het verhaaltje.
Ruimtevullend taxiet de luchtreus weg. Blijft een eind verderop staan. Een Fokker 70 landt. Lijkt qua grootte wel een Cessna 150 met die A 380 op de achtergrond.
De toeschouwers pakken hun biezen.
Wij ook.

Wat betreft het vertrek van de gigant: is om 18.15 uur gepland en zal plaatsvinden op de baan die op dat moment voor starten in gebruik is.
En nog iets anders... het toestel wordt vanmiddag aan de E-pier geparkeerd. Op het Panoramaterras zullen maximaal 1600 bezoekers worden toegelaten.
 
Last edited:
Ik zal nooit vergeten waar ik tijdens dit historische moment voor de Nederlandse luchtvaart was: ''heerlijk in m'n bed liggen ronken''.
 
Ik zal nooit vergeten waar ik tijdens dit historische moment voor de Nederlandse luchtvaart was: ''heerlijk in m'n bed liggen ronken''.

Prachtig citaat. Hier ook lekker in m'n warme bedje, een oog op de RTL livestream
en de andere op de herhalign van de Silverstone GP van afgelopen weekend. Ideaal.
 
Vetrek zal zijn om 1730LT. In gebruik zijn dan de 24 en de 18L
Vertrek A380 vanaf de 18L (Aalsmeerbaan)
Het zal de laatste kist zijn van de outbound piek die er op dat moment is.
Dus met zijn allen naar het busstation P40 voor mooie plaatjes!
 
Voor de spotters: koop een goedkoop retourtje Heathrow. Daar komen er al een jaar lang elke dag 3 binnen....... (Emirates, Quantas en SIA).
 
Nog enkele momenten waarop MelvinR en ik niet van de partij waren:


9359688_9359765.jpg

9359688_9359723.jpg


@ Kermit
Dank voor de tip! Op soortgelijke wijze heb ik op Heathrow gelekkerbekt bij de aanblik van de Concordes.
Voor mij persoonlijk ging het er dit keer vooral om dat bakbeest een keer live te zien en daarmee schluss. Als ik hem bij toeval nog eens tegenkom dan is het goed en niet... dan is er niets aan te doen!

En nog twee andere fraaie plaatjes die ik elders aantrof toe:

m1azwl0ag51q_medium.jpg

m1azwktao83k_medium.jpg


Zal NustyR ook zijn wezen kijken door de lens?
 
Een Scramble-aar heeft de landing van het flatgebouw op SPL op You Tube gezet:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=ebjylx_uzNc&NR=1[/YOUTUBE]
 
Of zie ik iets over het hoofd?
Geen idee, had je al in het maintenance log gekeken dan?

NB. Als er 1 deactivated is wordt waarschijnlijk symetrisch reverse geadviseerd bij normale operatie.
 
Volgens mij is dit standaard bij de A380, omdat de buitenste motoren zo ver naar buiten zitten dat het risico te groot wordt dat er rotzooi van naast de baan aangezogen wordt.
 
Als je goedkoop en kort met de 380 op stap wil, kijk gewoon even op de AirFrance website. Deze zomer gaat van CDG naar LHR de 380 wat hopjes maken (crewtraining) Ik heb in Aug wat willekeurige data ingevoerd en kwam op 34 tot 75 euro uit. Excl taxen maar misschien een goedkope oplossing voor sommigen. Moet je wel even eerst naar Parijs.

(Neem je partner mee op een romantisch weekendje Parijs, op de top van de Eifeltoren ga je door je knieën en vraagt of ze mee gaat in de A380.)

Zie ook: http://www.airfrance.co.uk/GB/en/lo...Paris_on_Airbus_A380_from_London_heathrow.htm
 
Volgens mij is dit standaard bij de A380, omdat de buitenste motoren zo ver naar buiten zitten dat het risico te groot wordt dat er rotzooi van naast de baan aangezogen wordt.

It's also a huge moment arm if any differential thrust exists.

I'm sure there's a weight saving plus a maintenance benefit too.

As mentioned earlier LHR is the place to see A380 - drive by them all the time in the crew bus.
 
Back
Top