Ryanair vliegtuig in problemen

Airspeed disagree.

Is ook een interessante. Zonder met een vinger te gaan wijzen vind ik dit ook een reden om door te gaan. Ik weet natuurlijk niet bij welke snelheid zij de start hebben afgebroken. Persoonlijk zou ik bij unreliable airspeed de lucht in gaan, trouble shoot en dan terugkeren met genoeg baan. Aangezien je niet zeker weet (in mijn ogen) welke snelheidsindicatie correct is, als er al een correct is, misschien ben je wel voorbij V1 etc etc.....

Zal wel weer een hele discussie worden. Nogmaals, mijn mening. Volgens mij hebben we het hier ook over gehad na gevalletje AB Dortmund.
 
Is ook een interessante. Zonder met een vinger te gaan wijzen vind ik dit ook een reden om door te gaan. Ik weet natuurlijk niet bij welke snelheid zij de start hebben afgebroken. Persoonlijk zou ik bij unreliable airspeed de lucht in gaan, trouble shoot en dan terugkeren met genoeg baan. Aangezien je niet zeker weet (in mijn ogen) welke snelheidsindicatie correct is, als er al een correct is, misschien ben je wel voorbij V1 etc etc.....

Zal wel weer een hele discussie worden. Nogmaals, mijn mening. Volgens mij hebben we het hier ook over gehad na gevalletje AB Dortmund.

Daar is dus o.a. de 80kts call voor tijdens de take-off en zou dus daar moeten ontdekts zijn, tenzij het (zeer onwaarschijnlijk) na deze call is gebeurt... Als het dus bij de 80kts call gebeurt zal het (IMHO) zeer onwaarschijnlijk zijn dat je de echte V1 al voorbij bent.

Echter geef ik jewel gelijk dat het een vrij moeilijke is en er geen kant en klare oplossing voor is.
 
Als je een kristallen bol zou hebben, zou je precies weten wat je
zou kunnen/moeten doen in het gevalletje "post v1" ...

Maar zo'n glass cockpit hebben we nog niet! :)

SA moet ons dus uitsluitsel geven.. hopelijk weet je dan genoeg
om een verantwoorde RTO uit te voeren.
In de meeste gevallen is dat na v1 -> bent metal.
Maar soms is bent metal beter dan uit de lucht komen vallen...

Air France Concorde AF4590 wist niet genoeg helaas @ V1 ....

Hier nog een artikel uit Business & Commercial Aviation magazine:
om es door te lezen:

http://selair.selkirk.ca/Training/CRM/documents/RTOs.pdf

Just my 2 cents worth...

grtz VF

PS SOP's keep you out of shit,
SA & good Decision making skills can keep you out of greater shit...
 
De hele V1 discussie toont niet minder dan dat het soms interessant is terug in de boeken te duiken.

Theoretisch gezien heb je een reglementaire definitie van V1, en bepaalde regels waaraan de V1 moet voldoen. V1 mag volgens de regels nooit groter zijn dan VR. In die gevallen is er niets dat stelt dat het onmogelijk is te stoppen indien deze regel de maximale V1 bepaalt... En de 737 valt heel vaak onder geval. Hoe vaak hebben we geen V1 en Vr die maar één of twee knopen verschillen? Aangezien de meeste 737s (zeg maar de meest twin jets) climb limited zijn, heb je meestal ook wel voldoende baan om te stoppen, zelfs na V1.

Een vergelijking maken met 747s doe je dan ook beter niet, die hun performance is totaal anders. Met een 737 heb je ook dergelijke situaties natuurlijk. Bij een korte baan, of als je met een 737 "improved" vertrekt. Dan ben je plots field limited en wordt het belang van een strikte procedurele aanpak duidelijk.

Voor die situaties is het heel belangrijk om V1 duidelijk af te bakenen als "action speed". Puur om problemen te vermijden. Wat niet wil zeggen dat het anders kan zijn, maar over het algemeen heb je met die werkwijze de veiligste oplossing. Een vliegtuig vliegt nu eenmaal beter dan dat het rijdt.

Trouwens, ooit stegen we op in Frankfurt op 18, net nadat een widebody voor de 07 overkwam. Tijdens onze roll ging de snelheid plots van 120 naar 100kts IAS. Je kan je dan de vraag stellen wat de waarde van je V1 bug dan nog is. Voor een 737 op zo'n lange baan, zo licht als we waren, maakt het uiteindelijk weinig uit. Voor een zware 747 ligt dat ietsje anders.

PS: als je "rotate" hoort, en er gebeurt niets, gaat je vinger toch meteen naar de trim?
 
He Vanfan,

Hoezo sorry, wat had de afkorting anders moeten betekenen ??

Tenzij je uit Zuid Afrika komt natuurlijk...hahahahaha,

Het gaat je goed makker,

Ger:haha:
 
Allright guys, laat ik dit onderwerp weer eens nieuw leven in blazen...!!
Een aantal van jullie heeft het regelmatig over '' out of the box '' denken en handelen..!!
What the hell does this mean..??
We moeten allemaal eens per 6 maanden in de sim om de meest denkbare emergencies te analyseren en op te lossen. Dit is een constant en altijd drillmatige procedure ..!!
Memory items are there to memorize, and once their complete you grab the QRH.
Maybe a lack of experience from my side, but if anyone can tell us a good example of '' thinking out of the box '' which kept him and his crew / passengers out of trouble, please feel free to do so !!

Ger Pols
 
By the way.... Buzzer,

To land the aircraft in the Hudson, when push come to shove, is in my sincere opnion, a very good example of '' thinking out of the box ''....!!!:kerst:
 
Je moet in de eerste plaats ook al weten wat het probleem juist is, en dan achterhalen wat de echte gevolgen zijn. Ook dat is lang niet duidelijk.

Voor de 737 classic:
* air/ground sensor problems kan meer dan genoeg systemen laten tilt slaan. QRH zal je weinig helpen.
*Dual gen failure on takeoff. Bij welke snelheid kan je nog stoppen op korte baan (je anti-skid werking is nl zwaar aangetast op dat moment)? 's Nachts is het bovendien plots pikdonker in de cockpit. Wat is de kans dat zoiets gebeurd? Ik dacht dit op een 727 ooit is gebeurd door een waterlek in het toilet, en waterinsijpeling op de bussen.
*RPR die bij een CATII/III weigert naar de normale druk terug te keren. Je krijgt enkel een indicatie van "een" hydraulisch probleem met systeem B. Dat het de RPR is moet je zelf maar zien te weten te komen met je eigen boekenkennis. Maar je hebt wel een master caution aan je broek, en de meeste companies zullen in hun SOP's wel een go-around eisen. Bij het uiklimmen verdwijnt het probleem weer want dan mag de RPR zonder probleem weer in low pressure werken. Alles terug normaal. Je kan terug een CATIII proberen maar het probleem komt ook terug dan. Je moet al in de FCTM gaan om te lezen dat het eigenlijk weinig uitmaakt: "autolands are not affected". Tenzij je company het al ergens in de SOP's vermeld heeft natuurlijk.
* TR failures

Boeing zegt trouwens zelf dat de QRH onmogelijk alle mogelijke problemen kan behandelen.

Cheerz :biertje:
 
To land the aircraft in the Hudson, when push come to shove, is in my sincere opnion, a very good example of '' thinking out of the box ''....!!!

Ja in dat specifieke geval, was dat een hele goede beslissing... Echter gebeurde dat incident op 3000ft en niet net na V1... maaruh hoeveel Hudsons zijn er vergeleken met vliegvelden... Tenzij jij alleen LGA-JFK of EWR-JFK etc vliegt ....

Dus jij dumpt liever een vliegtuig in een rivier dan dicht bij een airport waar, laten we wel wezen, meer emergenxy services aanwezig zijn op permanent standby.....

Het klonk alleen als een ondoordachte statement. Iedere situatie is uniek en als zodanig kan je vooraf gewoon niet zeggen wat beter is....
 
Die Kalitta 747 heeft geen enkele overeenkomst met dit 737 incident. De 747 had al alle beschikbare runwaylength nodig. De 737 niet.
 
Allright guys, laat ik dit onderwerp weer eens nieuw leven in blazen...!!
Een aantal van jullie heeft het regelmatig over '' out of the box '' denken en handelen..!!
What the hell does this mean..??
We moeten allemaal eens per 6 maanden in de sim om de meest denkbare emergencies te analyseren en op te lossen. Dit is een constant en altijd drillmatige procedure ..!!
Memory items are there to memorize, and once their complete you grab the QRH.
Maybe a lack of experience from my side, but if anyone can tell us a good example of '' thinking out of the box '' which kept him and his crew / passengers out of trouble, please feel free to do so !!

Ger Pols

Ik heb meerdere malen besloten om niet een procedure of QRH checklist te volgen om problemen te voorkomen. Een goede systeemkennis is erg belangrijk. Ik had recent een fout waarvan ik wist dat die waarschijnlijk door een groundsensor werd veroorzaakt en dat ik door een cb te resetten als ik airborne was het probleem zou kunnen oplossen. Volgens de boeken zou ik er niet mee weg kunnen, maar na mijn probleem aan de CP en een Boeing vertegenwoordiger te hebben voorgelegd kreeg ik toch toestemming. Airborne bleek ik inderdaad gelijk te hebben. (Dit was overigens een ferry vlucht, zonder cabin crew of passagiers). Een ander voorbeeld. Laatst kreeg ik tijdens de start rare instrument indications en riep de groundcrew dat m'n motor in brand stond. Volgens de QRH laat je de motor een minuut draaien op de starter of ga je de engine fire procedure in. Ik dacht echter dat het de startermotor was en heb onmiddelijk de starter ge-disengaged. Dat heeft waarschijnlijk de motor gered, want het bleek dat inderdaad de turbine van de starter motor was ontploft. (heb de scherven op de boekenplank). Had ik de procedures gevolgd, dan was die motor totaal de soep in gedraaid of ik had er een fire bottle in gespoten en dan dan was de kist geground. Nu hoefde alleen de starter te worden vervangen en een uur later waren we airborne. Dit zijn slechts twee voorbeelden uit de laatste paar maanden. ik kan er veel meer noemen van zowel mijzelf als mijn collega's. Het is de reden dat we nog niet door computers zijn vervangen.
 
Last edited:
Back
Top