Zuurstof

LHU

New member
Is er iemand die ervaring heeft met zuurstof in een SEP ? Of misschien een zweefvlieger, want die gaan toch ook nog wel eens hoog ?
Het gaat me met name om waar om de flessen te laten vullen. Lijkt me het handigste om de keuze voor het zuurstof systeem af te laten hangen van waar goedkoop gevuld kan worden. Het hoeft wat mij betreft geen aviation zuurstof te zijn (ik ken de controverse, heb er veel over gelezen, begrijp dat sommigen perse aviation zuurstof willen, maar voor wat ik wil doen, heb ik het niet nodig).
Laszuurstof zou een hele goede oplossing kunnen zijn. Iemand ervaring met vullen bij een handel in laszuurstof (met name qua aansluitingen etc.). Maar het liefst zou ik natuurlijk gewoon een "aviation bottle" willen laten vullen met (las)zuurstof
Een oplossing zou kunnen zijn om te vullen met een "cascade systeem" van (las)flessen, zoals hier http://www.peter2000.co.uk/aviation/oxygen/index.html beschreven (erg leuke website trouwens, met veel IFR tips). Nadeel is dan weer dat het een redelijk grote investering vergt (minimaal 2 grote flessen extra), dat je zo veel zuurstof in huis hebt en een groot deel niet kunt gebruiken (aangezien je geen zuurstof compressor hebt). Voor ik aan zo iets zou beginnen, wil ik het liefst van te voren precies weten wat ik nodig heb aan aansluitingen etc.
Er wordt ook erg wantrouwend gekeken naar particulieren die grote cylinders laszuurstof onder zo hoog mogelijke druk (nodig om je fles voor in het vliegtuig te vullen) willen hebben. Het helpt niet echt als je probeert uit te leggen wat je van plan bent.
Wil de mogelijkheid hebben om tijdens IFR cross country boven de wolken te gaan.

Leon.
 
Last edited:
De hoogte waar je effectief zuurstof nodig hebt is niet interessant om met een niet-turbo SEP te vliegen. De meeste toestellen met kunstmatige adem hebben een zuurstof systeempje aanboord. Voor de meeste vluchten boven de wolken is ook nog geen zuurstof nodig.
Let op, je neemt ook weer erg veel belast mee. Bepaal eerst welke hoogte je op wil en kan.

groet,

Joost
 
"Duikzuurstof" kun je gewoon krijgen op duikcentra voor technisch duikers.

(overigens duiken de meeste duikers met perslucht, dus gewone gecomprimeerde lucht)

Waar je naar op zoek moet zijn duikshops met vulstation voor de zgn. technisch duikers. Die gebruiken bijvoorbeeld trimix en hebben 100% zuurstof staan.
 
Het zal met name om een turbo arrow gaan. Natuurlijk kan ik nu ook regelmatig boven de wolken vliegen, maar het leven wordt een stuk gemakkelijker als je wat hoger kan. Mijn meeste IFR vluchten die nu niet door kunnen gaan, gaan niet door omdat ik niet boven de toppen uitkom. Bovendien wil ik in sommige situaties een escape mogelijkheid naar boven hebben i.p.v. alleen omlaag. Extra gewicht is niet zo erg, zit er alleen in.
Duikshop heb ik aan gedacht, maar er zijn vrijwel geen duikshops die pure zuurstof verkopen. Ze hebben het wel, maar willen het niet verkopen (alleen als blend met stikstof/helium). Verder willen de shops waar ik gevraagd heb, je sowieso alleen iets verkopen als je een techduik brevet/rating (weet ik veel hoe dat heet in die wereld) hebt.
Misschien moet ik eens informeren op een zweefvliegforum.
 
Ik kan me zo voorstellen dat de spullen die je wilt gebruiken voor de luchtvaart gecertificeerd moeten zijn. Net als b.v. brandblussers etc.. Ik moet hierbij wel toegeven dat ik geen expert ben op dit gebied. Vraag me alleen af wat een verzekeringsmaatschappij zegt, als je een ongeluk hebt gehad terwijl je duikerszuurstof aan boord had.
 
@koning lucht,
Ik denk dat het veilig is, maar dat je bij de verzekering de Sjaak bent.
Mede daarom (maar natuurlijk vooral voor de veiligheid) wil ik een single use bottle met 30 min zuurstof meenemen, die zijn klein, niet al te duur (als hem alleen als backup hebt) en approved. Ik vlieg in Europa, dus altijd in radar enviroment. Moet niet zo een probleem zijn om in 30 min maximaal 10.000 ft. te zakken (behoudens terrein natuurlijk). Mocht de boel toch bevriezen, door te veel water in de zuurstof (maar volgens mij is dit vrijwel zeker onzin) of anderszins niet meer functioneren.
Iets anders is het natuurlijk als de zaak in fik vliegt of zo, met een niet approved bottle aan boord, dan zal je wel een probleem hebben, maar dat zie ik niet zo gauw gebeuren.

Leon.
 
Last edited:
Zit je niet over het algemeen op FL100 al boven de meeste toppen? Voor die paar keer dat ze hoger zijn kan je toch even klimmen naar 130 voor een half uurtje en dan verder kijken? Of komen ze rond deze tijd nog hoger te zitten?
 
Fl160-180 zou mijns inziens ideaal zijn. Natuurlijk hoeft lang niet altijd, maar is fijn als het kan. Mede omdat je van te voren nooit zeker weet hoe hoog de toppen zijn.
 
Indien je duikersmateriaal gaat gebruiken, moet je op volgend punt letten. Mix in de fles is meestal zoals in de omgeving (21% zuurstof etc.) Neem je een nitrox vulling, gaat dat % omhoog.
De druk in de fles zit op bv 180 bar (neemt af), de eerste trap op de fles herleidt deze druk tot ongeveer 10 bar. De tweede trap (hetgeen in je mond), maakt dat je alles inademd aan omgevingsdruk (bv. op 10 meter onder water = 2 bar). Dit maakt dat je op hoogte gewoon alles aan omgevingsdruk inademd en zonder meer % zuurstof in je fles dus nutteloos.
Pure zuurstof wordt enkel bij duiken gebruikt voor calamiteiten, in kleine flesjes beschikbaar onder de noemer veiligheid (online duikshop).
Zelf over de alpen tot FL15 gegaan zonder zuurstof en geen problemen. Wil je het dan verder opzoeken, lijkt mij dan beter naar luchtvaartwaardige oplossingen te kijken.

succes ermee,

Joost
 
Last edited:
Tot FL150 gegaan zonder zuurstof? Dat is an sich al een probleem. Je merkt toch niet dat je te weinig zuurstof in je bloed krijgt! Klinkt niet goed. Corrigeer me als ik het mis heb!

Groeten
Bumperking
 
Zelf over de alpen tot FL15 gegaan zonder zuurstof en geen problemen.

wel een probleem, dat mag namelijk niet; en het is ook erg dom (vooral over een alp).

(ten minste: als je bedoeld 'in een vliegtuig' anders heb ik niets gezegd en is het zelfs erg knap)

@LHU

Herkenbaar probleem, maar heb je niet liever de-icing. Ook al kan je straks hoger je zal vaak toch eerst door het 'weer' heen moeten en naar mijn ervaring is dat vaak een veel groter probleem.
 
Probleem is inderdaad dat je niets van te weinig zuurstof merkt. Heb wel masker klaar liggen voor als ik te lang op hoogte hang. Maakt het echter niet comfortabeler.
Had me ondertussen voorgenomen om dit echter wel voortaan te gebruiken. Rede waarom ik eerder in een post ook niet pro duikspullen ben voor in de lucht, maar wel luchtvaartwaardig materiaal.

Niet zo lang actief bezig, dus moet nog veel leren!
 
100% zuurstof lijkt me sowieso geen goed idee , dat brandt als een fakkel..

Heb zelf eens*zonder aan het gas te gaan*een poosje te lang op FL130 gehangen : je wordt zo stoned als een aap.
Zelf heb je dus geheel niet het idee dat je een probleem hebt.
 
Even meedoen aangezien dit op mijn huidige vakgebied komt...

Iedereen reageert anders op hypoxie,
maar in de meeste gevallen gaat het inderdaad geruisloos.

Oppassen dus! En nooit proberen.

De meeste mensen worden nog eufoor ook,
denken dat ze de wereld aankunnen.

Ikzelf heb een keer gecontroleerd mijn "zuurstofvoorraad" opgebruikt
(op een operatie-afdeling onder toezicht van een anesthesioloog).
totdat ik een zuurstofsaturatie had van zo'n 80% (voor de ingewijden)
was daarbij licht cyanotisch (blauwig) en kreeg van de anesthesioloog
sommetjes te doen (eenvoudig) zoals 11 + 27 e.d.
Steevast gaf ik de verkeerde antwoorden maar ik ben tot heden ten dage
overtuigd dat ik wel de goede antwoorden gaf.
De video bewees het tegendeel....

Dus boven 10.000 voet gewoon zuurstof gebruiken!
En 's nachts is het zelfs goed om boven de 5.000 voet
zuurstof te gebruiken ivm je "night-vision".

En gewoon 100% zuurstof gebruiken.


Dan nog wat voor de degene die zin hebben iets "dieper" te gaan...

Het gaat uiteindelijk om de partiële druk van zuurstof in je longetjes...

Simpel gezegd: op 18.000 voet is de partiële omgevingsdruk van zuurstof de helft
van dat op zeeniveau en moet je zorgen dat je zuurstofpercentage dus (zo'n 2x)
hoger is om in je longen toch weer de partiële zuurstofdruk te laten krijgen die
nodig is om de zuurstof in je bloed te krijgen....

Even verdergaand (voor geinteresseerden dus...)
Om bij een "normaal volwassene" het percentage zuurstof te verdubbelen,
heb je zo'n ruim 4 liter O2 per minuut nodig.

Een gemiddeld volwassene (80 kg) ademt zo'n 14x600 ml
Totaal: 8,4 liter met 21% zuurstof
Dus je zou zeggen 1,7 liter/min zuurstof erbij en het is voor elkaar...
helaas is dat niet het geval met een simpele neussonde en zuurstoffles,
die loopt nl constant en dus ook tijdens je uitademing.
Normaal is de verhouding inademing/uitademing 1:1.5
wat betekent dat 40% van een minuut voor de inademing is.
en je in die tijd die 1,7 liter moet aanbieden, wat betekent dat
je 2.5 x 1,7 l/min verbruikt is 4,25 l./min.

Nu snap je misschien ook de term "on demand supply"
waarbij alleen zuurstof wordt gegeven bij de inademing,
bespaart aanzienlijk.

En natuurlijk ook de maskers met zakje, waarin zuurstof stroomt
tijdens de uitademing om tijdens de inademing gebruikt te worden...

Hoop dat dit bijdraagt aan enig inzicht in de materie!

mhg VanFan alias de "gasboer"! ;)
 
Bedankt voor jullie reacties allemaal.
@VanFan: Ik ben zelf anesthesioloog, wil het inderdaad eerst met een non-rebreather masker proberen voor in een on-demand systeem te investeren. Overigens is met een goede neusbril wel wat meer rendement te behalen, door het vullen van je anatomisch dode ruimte met zuurstof (maar dat weet je vast ook wel). Een masker is wel niet zo comfortabel en vergt wel wat aanpassing voor de mic van je headset. Ik heb een kleine pulse oximeter en ga het dan eerst wel eens proberen in een setting waar ik desgewenst weer snel lager kan.
@QED: Natuurlijk zou deice ook erg lekker zijn, maar ik kan geen deiced kist huren voor een acceptabele prijs. De enige optie is dan eruit blijven, dus vaak hoog.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij doet, maar boven FL130 zonder O2 (en dan nog niet lang) vind ik onverantwoord.

Leon
 
@LHU

OK, dan weet jij er in ieder geval hoe er verantwoord mee om te gaan!
Ik ben zelf (weer) anesthesiemedewerker.

Ik had zelf in Afrika de Nonix pulse oxymeter aangeschaft, (ook voor de medevacs)
en dan sta je verbaasd hoe snel het nog naar beneden gaat met de SaO2..

In de Caravan was het makkelijk met ingebouwde zuurstofflessen, maar om ze gevuld te krijgen was een probleem...

Ik hoop dat je ergens een portable zuurstofsysteempje op de kop kan tikken.
Zoals hier: http://www.skyox.com/

En vullen van die flessen moet dan toch bij een AMO kunnen?

Grtz VanFan
 
Portable zuurstofsysteempje is niet zo een probleem. Als je echter bij een luchtvaart gecertificeerd onderhoudsbedrij laat vullen is het megaduur. Vandaar dat ik op zoek ben naar een alternatief, niet zo zeer voor de flessen, maar voor het vullen.
 
Back
Top