'PvdA zet JSF-banen op het spel'

Venir

New member
'PvdA zet JSF-banen op het spel'

(Novum) - De PvdA zet honderden banen op de tocht door zich terug te trekken uit het JSF-project. Dat laten de bedrijven weten die betrokken zijn bij de ontwikkeling van de Joint Stike Fighter, de beoogd opvolger van de F-16.

Tijdens een debat in de Tweede Kamer liet defensiewoordvoerder Angelien Eijsink (PvdA) donderdag weten dat haar partij niet langer wil dat Nederland meedoet aan de ontwikkeling van het jachtvliegtuig. De PvdA vindt dat de kosten en de vertraging te veel oplopen. Het is 'niet langer financieel verantwoord' om te blijven meedoen aan de testfase, aldus Eijsink.

Met het wegvallen van de steun van de PvdA valt een Kamermeerderheid weg voor het deelnemen aan de testfase. Eijsink sluit overigens niet uit dat Nederland later kant-en-klare JSF's van de plank koopt.

Met dit besluit zet de PvdA niet alleen 'honderden banen' op de tocht, maar vernietigen ook 'volstrekt onnodig honderden miljoenen euro's', laat Nifarp weten, de organisatie waarin de Nederlandse vliegtuigindustrie is vertegenwoordigd die betrokken is bij het project. Omdat Nederland meedoet aan de ontwikkeling van het toestel, krijgen zij orders.

"Uitstappen uit de testfase zal een dramatisch effect hebben op de betrokkenheid van Nederlandse bedrijven bij de ontwikkeling van de JSF en is daarmee een directe bedreiging van de honderden huidige en nog eens duizenden toekomstige banen." Het Nederlandse bedrijfsleven zal bovendien schade oplopen als betrouwbare partner, verwacht Nifarp.

De vliegtuigindustrie vraagt zich verder 'hardop af' of de 'plotselinge draai van de PvdA wellicht is ingegeven door verkiezingsbelangen'. Dat partijen 'keiharde werkgelegenheid' kennelijk in de waagschaal willen stellen voor hun eigen verkiezingscampagne, noemen de bedrijven 'gevaarlijk'.

Ook demissionair minister van Defensie Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) vindt het 'ongehoord' dat de PvdA de stekker uit te testfase wil trekken. Een eventueel besluit daarover moet pas na de verkiezingen worden genomen, als een nieuw kabinet heeft besloten wat verder met de JSF moet gebeuren.

http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3073346.ece/_PvdA_zet_JSF-banen_op_het_spel_.html
 
PvdA doet aan stemmen winnen in de tijd wanneer ze het nodig hebben. Echt reeël is het niet van ze als je het mij vraagt maarja. Bezuinigen op defensie ligt populair bij het grote publiek dus hebben zij dat standpunt... Denk niet dat je er heel veel aandacht aan moet geven tenzij ze weer in de coalitie komen.
 
Terecht, te duur en te overpowered voor de huidige en toekomstige missies. Ze zouden sowieso een europees inkoopbeleid moeten volgen ipv elk europees land haar eigen luchtmacht willen geven. Als we dan ook meteen alle militaire oefengebieden binnen europa verplaatsten naar noord Scandinavie of oost Polen zijn we klaar.
 
je bedoelt zoits als de belgen nu hebben verzonnen? De F16's opvliegen en daarna niets nieuws meer aanschaffen, maar de luchtcomponent zich alleen nog laten bezighouden met recon en transport?

Toch is een gezamelijke europese luchtmacht of een leger onmogelijk omdat veel verschillende europese landen hele andere ambities hebben met hun krijgsmacht en de capaciteiten van hun gevechtstoestellen.
 
Ik vind dat als je besloten hebt om èèn Europa te worden, je er ook helemaal voor moet gaan. Dwz, èèn centrale regering, èèn belastingdienst, èen leger en niet te vergeten èèn militaire industrie. Daarna ga je serieus nadenken wat je wil met een leger en er toegepast voor bouwen.

Wat dat betreft vind ik wat de belgen besloten hebben in een eerste begin helemaal niet slecht. Wat heeft het voor zin dat we straks allemaal met 50+ eurofighters/gripens/JSF's zitten terwijl we met de huidige missies veel meer belang hebben bij transport en grondtroepen ondersteunend materiaal.

Daarnaast ziet die JSF er gewoon niet uit als een vliegtuig maar als een baksteen met wingtips en dat zou al reden genoeg moeten zijn om een zweeds product te kopen. Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om of je er stoer uitziet als je erin zit en dat gaat bij zo'n JSF gewoon niet werken.
 
Maar met de Gripen als vervanger voor de huidige F-16's (dus met alle updates tot aan de M5 toe) boek je weinig vooruitgang in tegenstelling tot de F-35..

Als we een nieuwe gevechtsvliegtuig willen, moet dat ook zeker tussen nu en 10 jaar gebeuren als je kijkt naar de staat van de huidige F-16's, die kunnen echt niet 10 jaar lang of langer nog meevliegen (ondanks wat erin de politiek gezegd wordt).

In mijn ogen; als ze een vervanger kopen (dus gaan we door met fighters) doe dan ook een goede zodat het het geld waard is.. Ik betwijfel dat bij de Gripen als je kijkt naar prestaties en mogelijkheden vergelijken met de F-35.;)
 
Verbeter me als ik het niet goed heb, maar de JSF is toch geen vliegtuig meer van deze tijd? De conflicten waar we nu mee stoeien zijn toch guerrilla oorlogen, of oorlogen tegen landen met een zwaar verouderde luchtmacht en luchtafweer waar olie is? Zeg maar een Ferrari als boodschappenauto hebben. Ik zie ook niet Iran aangevallen worden, want daar gaan de Russen en Chinezen nooit mee akkoord. Daarbij is over 10 of 15 jaar Iran ook gewoon een democratie. Deze mensen konden al lezen en schrijven toen wij in de klei elkaar nog met knuppels te lijf gingen. Bepaalde plekken in Rotterdam zijn in die 2000 jaar trouwens niet veel verder gekomen. :grijns:

Gewoon een Europa, en inderdaad niet zo als nu. Wordt de euro weer sterk van en versterkt ook de invloed van Europa in de wereld.

Grtz Mike5
 
dus als het aan jou had gelegen zou de nederlandse luchtmacht nu nog steeds met britse mosquito's vliegen? We hebben toch nooit meer nodig gehad dan dat: luchtgevechten zijn er nooit geweest, en bommen en raketten afwerpen kan een mosquito ook. Er bestaat ook nog zo iets als moderniseren, bij de tijd blijven en ook niet onbelangrijk: je reputatie als krijgsmacht hooghouden, en dat gaat niet met antieke kisten als andere landen om je heen hyper moderen gevechtstoestellen hebben.
 
Daarnaast is er al onwijs wel veel geïnvesteerd door Nederland IN de JSF, als we nu stoppen zou dat geld gewoon weggegooid zijn voor ons doel. ZONDE!

De PvDA is er nu uit, in deze situatie is de meerderheid tegen de JSF. Maar zo als het er nu uit ziet zal de VVD WAARSCHIJNLIJK sterk worden na de verkiezingen.. En dat is gunstig voor de JSF als op volger. ;)
 
Mja van mijn part kopen ze gewoon 200 sukhoi's :eek: Die dingen vind ik persoonlijk wat liever. Eurofighter mag ook uiteraard.

JSF heb ik het niet meer zo op nu al die rapporten naar buiten zijn gekomen over de prestaties die andere landen getest hebben.
 
Mja die zijn misschien leuk om in Flaming Cliffs 2 te simmen maar real-life kijk ik dan toch meer naar de lieve a-10c.

Als we naar sukhoi's kijken doe dan toch maar een PAK-FA/HAL-FGFA of su-35/37

Zelfs de su-27sm is een leuk vliegtuig in combinatie met de R-77.

Dromen is toch o zo fijn :grijns:
 
Wat we trouwens ook moeten realiseren is dat als ze de JSF gaan aanschaffen het er geen 85 zullen worden maar echter iets van 30-40.. Dit zou kunnen leiden tot het sluiten van Leeuwarden AB en een dus veel minder plek voorFighter pilots..30 kisten past namelijk prima op Volkel. Zou jammer zijn aangezien we nu al relatief weinig fighter pilots hebben!

Kopen we niet de JSF, maar een goedkopere, bijvoorbeeld de Gripen, dan zouden er meer aantallen gekocht kunnen worden wat leidt tot eventueel meer plekken voor fighter pilots..;)

Either way, toekomst ziet er 'bekrimpend' uit helaas.. :(

P.s Yorz/Zero_Mass: F/A-18E Super Hornet a.k.a. "Super Bug" ?! :D
 
De kans dat men besluit leeuwarden te sluite is wel heel erg klein, en de persoon die dat voorstelt zou ik gelijk voor gek verklaren. Dat zou betekenen dat de kisten vanaf volkel helemaal over het land moeten vliegen om bij de oefengebieden boven de noordzee te komen. Zelfde geld voor de QRA. Tevens zou volkel dan de noordelijkste vliegbasis van Nederland worden, dat zou toch wel heel vreemd zijn.

Ik denk dat mn uiteindeljik besluit in nederland 50 kisten verdeeld of 3 of 4 squadrons op de beide MOB's te houden, en 10 kisten op springfield.
 
Dat zou betekenen dat de kisten vanaf volkel helemaal over het land moeten vliegen om bij de oefengebieden boven de noordzee te komen.

En op dit moment pakken de vliegers op Volkel de trein naar Leeuwarden en stijgen daar op, of ??? :confused:
 
Mja het zit er wel aan te komen... Jammer genoeg heeft de politiek niets geleerd van de historie (ok ok duitsland zal niet zo snel binnenvallen). Maar toch vind ik het een beetje hypocriet...


En nee superbug gaat hem niet worden bij mij, niet echt een heel snel vliegtuig ofzo in dogfights e.d. Meer super-slowass-bug.
 
@ Yorz; Het sluiten van EHLW is reeël, er staat zowat maandelijks/al niet wekelijks berichten over in de Leeuwarder Courant.. Hoop zelf van niet:(
 
En op dit moment pakken de vliegers op Volkel de trein naar Leeuwarden en stijgen daar op, of ??? :confused:

De vliegers van volkel moeten nu eerst 300 km over land vliegen voordat ze bij de oefen plekken zijn. Dat is dus 300 heen, 300 terug. Dan hebben ze niet zo heel veel tijd meer om te oefenen, zonder peut te tanken. Is dan toch wel zo handig als vlb. leeuwarden daar blijft. Of je moet constant met de kdc's gaan werken.

Waarom denk je dat ze deelen weer gaan gebruiken als kleine basis? Omdat anders de helis van gilze helemaal naar de veluwe moeten vliegen, om vervolgens daar een uur te kunnen oefenen, en dan weer terug moeten naar gilze om bij te tanken. Nu kunnen zo ook op Dedlen gaan tanken, of zelfs overnachten.
 
Tja, toch is het goedkoper om Leeuwarden te sluiten. Dit is een groot punt op het moment.
http://www.liwwadders.nl/data/nieuws/items/EkyAlyZpFZzNaKLFgX.php
http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article2676281.ece
http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=49448

Ik zou het erg jammer vinden als EHLW gesloten wordt, buitengewoon historisch veld (o.a gebruikt door KLM, Luftwaffe en KLu) met ons oudste squadron. En net zoals Shooter aanscherpt, Leeuwarden ligt vanuit strategische punten goed. Maar als er één basis dicht moet door bijvoorbeeld minder fighters (30 JSF's for instance) zal denk ik EHLW sluiten.. :(

Buitengewoon interessant onderwerp dit.. de toekomst van de KLu in de moderne krijgsmacht. Wat voor opvolger krijgen we? Wanneer? Hoeveel?! En waar komen ze? Denk zeker een belangrijk topic dit, voor ieder die wil werken voor de KLu in de toekomst.

:airforce:
 
Back
Top