Medical & Aviation

MarkVersteegh

New member
Ik heb misschien gekke vraag maar hoe zit dat als je zwaarder bent dan 100 Kilo?
Dan bedoel ik rond 100-120 Kilo range. Ik heb gehoord dat er in Amerika al mensen extra moeten betalen omdat ze niet in een stoel passen bijvoorbeeld bij Air Southwest al tijdje geleden terug.

Wat nou als je 120 Kilo bent je wilt je PPL halen en je bent bijna 1.90m Ik heb gehoord dat bij 2.03 het ophoudt dat je te lang bent om piloot te worden.

Maar het gaat toch erom als je maar gezond bent en dat je dus niet zo dik bent dat je niet eens in een stoel past dat je er twee nodig hebt. :eek:

Gelukkig ben ik 95 Kilo en 1.90m dus kan ik wel piloot worden medishe gezien.

Gr.

M.Versteegh
 
Ik denk dat als je 120 kg weegt (zeker bij 1.90 m) er zoveel andere gezondheidsproblemen zich gaan manifesteren (niet fit genoeg onder andere) dat zo'n persoon sowieso moeilijkheden zal krijgen met een medische keuring, zelfs als ze niet naar zijn of haar afmetingen zouden kijken (beetje moeilijk een richtlijn daarvoor te maken, zeer afhankelijk van waar het gewicht zit wat sowieso al anders is tussen vrouwen en mannen). Mocht dat wel goed gaan zullen er zich waarschijnlijk problemen voordoen tijdens de praktische opleiding zelf vanwege het niet kunnen passen in de stoel, het niet goed (volledig) kunnen bedienen van de stuurorganen, etc.

Doet me overigens denken aan een ongeluk met een GA kist in NL waarbij de stoel van een gezette passagier die rechtsvoor zat, niet goed gelocked was. Hij rolde naar voren en drukte met zijn buik het stuur naar voren, waardoor de kist naar beneden dook en de situatie (persoon terug naar achter duwen met stuur) niet meer op te lossen was.

Jou BMI heb ik wel meer gezien in cockpits, maar ik weet ook dat je op dit moment met zo'n lengte en gewicht (BMI 27) tegenwoordig wel degelijk kans hebt op een (tijdelijke) uitstelling van goedkeuring.
 
Hmm ik weet het niet goed, een vriend van mij speelt american football in de defense(weegt dan ook rond de 120kg) en die heeft wel z'n FAA medical gehaald, wellicht omdat hij ook in een goede conditie is!
 
Last edited:
Zoals Nosig al zegt; Op korte termijn levert het misschien geen problemen, maar gezondheidsproblemen ga je later dan waarschijnlijk wel krijgen, dat zou maar net kunnen zijn als jij 150000 hebt geinvesteerd in de opleiding.
Zou gewoon wat kilo's proberen af te vallen ( Hoe moeilijk dat voor sommigen ook is );)

Beter een BMI van 22-24...
 
Ervaringsdeskundige.
Zelf weeg ik momenteel 117 kg en natuurlijk ben ik het met iedereen eens die zegt dat je beter minder kunt wegen (daar wordt ook aan gewerkt!!) maar voor mijn vliegopleiding (C152) en medical maakte het niets uit. Het gaat er dan inderdaad om dat je verder gezond bent.
Wel is het natuurlijk zo dat je iedere keer als je een W&B zit uit te rekenen last hebt van je eigen gewicht --> Iedere pound die jij NIET weegt kun je als fuel meenemen.
 
Ervaringsdeskundige.
Zelf weeg ik momenteel 117 kg en natuurlijk ben ik het met iedereen eens die zegt dat je beter minder kunt wegen (daar wordt ook aan gewerkt!!) maar voor mijn vliegopleiding (C152) en medical maakte het niets uit.

Niet lullig bedoeld, maar als je naast mijn oude instructeur had gezeten (als dat al had gelukt) had dat denk ik wel degelijk een probleem geweest. Zoals je al zegt, in dat geval had je denk ik niet eens legaal van Lelystad naar Teuge kunnen vliegen. Het aantal mensen met hogere BMI's neemt erg snel toe, dus de kans is steeds groter dat er 2 zwaardere mensen naast elkaar in een kist plaatsnemen. Het feit dat ik zelf een BMI van 18 had (ik vreet me rot, the envy of every stess) maakte het vliegen naast mijn instructeur gelukkig geen enkel probleem (alleen wat krap).
 
Zoals Nosig al zegt; Op korte termijn levert het misschien geen problemen, maar gezondheidsproblemen ga je later dan waarschijnlijk wel krijgen, dat zou maar net kunnen zijn als jij 150000 hebt geinvesteerd in de opleiding.
Zou gewoon wat kilo's proberen af te vallen ( Hoe moeilijk dat voor sommigen ook is );)

Beter een BMI van 22-24...

Whoehoe! 23. Niet sarcastisch bedoeld o.i.d. :), maar dat is meer omdat ik gewoon graag sport. Ik denk dat regelmatig sporten sowieso goed is (in dit vak). Ik merk dat het mij in ieder geval een stuk alerter en scherper maakt.
 
Dat hele BMI gebeuren is pure onzin. Ik zit op atletiek waardoor ik geen problemen hebt met mijn gewicht, maar ik ken genoeg mensen die volgens het BMI schema zwaar overgewicht hebben, maar ondertussen wel 400 meter in 48 seconden lopen (dat is snel. Toppers lopen rond 42 s zoiets). Dit komt omdat deze personen zwaar gespierd zijn.

Met andere woorden het ligt aan jezelf hoe je je voelt. Denk je dat je te zwaar bent om lekker te zitten als piloot, doe er wat aan. Voel je je prima en zit je lekker. Lekker blijven zitten en geniet ervan.
 
Een hoog BMI of een hoger gewicht betekent zeker niet dat je niet gezond bent, maar als je zwart wit wilt kijken, is het natuurlijk wel zo dat mensen met een hoger gewicht vaker minder gezond zijn, vaker medische problemen hebben en vaker een minder goede conditie hebben.

(@ Richard: Helemaal mee eens, er zijn zeker uitzonderingen op bovenstaande, ik ken ze zelf ook.)

Echter meer gewicht van de mensen aan boord van het vliegtuig, betekent inderdaad dat je minder peut mee kunt nemen. Ik moet er even niet aan denken dat ik met de vliegende jurist in een vliegtuig zit, want als ik 117 kilo denk, zie ik toch enig volume en dan wordt het wat krap in sommige kisten, maar laat ik nu eens uitgaan van bijvoorbeeld een C42, waar je best lekker ruim in kunt zitten. Stevige middenconsole ook, zodat hij niet half op mijn stoel kan komen* Maar opstijgen kan ik dan niet meer.
Achterliggende rekensom:

MTOW: 472,5 kg
Leeggewicht C42: ~ 300 kg (afhankelijk van de configuratie)
Gewicht Jurist: 117 kg
Gewicht Ikke: 75 kg
______________________________
subtotaal: 492 kg

Maximaal mee te nemen brandstof: ( 472,5 - 492 ) / 0,8 = -25 liter

Volgens mij ga ik niet ver vliegen met die configuratie......

*Disclaimer:
Voor ik nu een proces aan mijn broek krijg van de vliegende jurist:
Bovenstaande voorbeeld is niet bedoeld als belediging etc. etc. bla bla bla (Zeg vliegende jurist, kun jij hiervoor een sluitende juridische disclaimer opstellen? Biertje op de BBQ (waar ik helaas niet bij kan zijn.))
Maar goed, dus niet bedoeld als aanval of belediging, gewoon bedoeld om even duidelijk te maken dat vliegen en gewicht wel een duidelijke relatie kunnen hebben en dat laatste bij voorkeur op een manier die een glimlach op gezichten kan toveren.
 
:eek:fftopic: Fotojunky moet leren lezen en niet meer half naar avatars kijken.... Gewicht heb ik uit de post van Flying Chicken geleend... :eek:


n.b. Wel nog even een compliment voor de artiest die jullie beide avatars in elkaar heeft geschroefd/gephotoshopped
 
Ja ik vondt dit topic altijd al iets dat ik me afvroeg. hoe dikker je bent hoe nauwer je krijgt in de cockpit. Als je erg dikke buik heb dan druk je de stuur naar voren met je buik soort Automatishe piloot haha. Nee ik maak maar grapje je moet gewoon goedt in een stoel kunnen pasen en dat je niet klem zit. Dat je niet bij elke beweging zit zuchten.
 
Hoe zit het eigenlijk met de luchtmacht als je F-16 piloot wil worden en je bent rond 110kg ?
want ik weet zeker vroeg of laat ga je g krachten voelen dan moet je denk ik hopen op laage g want 9Gs betekent 110 x 9 = 990kg dat is bijna 1000 kilo. Is dat eigenlijk dodelijk ?
 
Back
Top