Oke, ik word gek!

agieja

New member
Hallo,
ik zal me eerst even voorstellen,
Ik ben een jongen die in VWO 5 zit. Mijn passie is vliegen en ik weet ook ZEKER dat ik dat wil doen! ik heb goeie profiel NT met eco en bio.
tot zover ik:p

ik heb KLS bezocht en toen was mijn passie voor vliegen nog groter.
mijn angst is alleen de werkloosheid tegenwoordig!
ik heb gehoord dat als je nu bij kls "solliciteert" , je een contract moet tekenen dat je niet bij klm mag solliciteren! dat lijkt mij niet zo fijn.
ik wil ook best wel naar stella(ik moet er nog heen voor een opendag) maar nu is mijn vraag eigenlijks. wat is het verschil dat je gaat verdienen later als je bij klm werkt of bij een ander luchtvaartmaatschappij(die stella voor je vind).
de KLS coordinator had het heel mooi en prachtig(verkoopspraatje) over dat je veel verdient blabla. maar is dat ook echt zo? ik hoor namelijk overal dat het niet zo is!
dus mijn 2 vragen zijn!
klopt het dat een piloot zoveel verdient?(na10 jaar ongeveer 8,000 bruto permaand?)
Is het verschil in loon tussen klm en andere luchtvaarmaatschappijen groot?

alvast bedankt!!
 
Agieja wilt vliegen voor het geld :grijns:

Kijk ook eens bij EPST, een dorpsgenoot van je doet daar nu de opleiding! Een tip, begin niet aan een opleiding als je alleen bij de KLM wilt vliegen want dan zul je hevig teleurgesteld worden..

Zit op trouwens op het JFC? Heb daar zelf samen met die dorpsgenoot van jou onze havo afgerond 6 jaar geleden.

Waarom heeft iedereen het eigenlijk altijd over bruto in Nederland? Het gaat er toch om wat je uiteindelijk netto ontvangt? ;)
 
Wat je verdient loopt heel erg uiteen. Een gezagvoerder met vele dienstjaren bij KLM of AirFrance verdient nog wel wat meer dan je noemt. Echter, als beginnend piloot begin je niet met zo'n riant salaris. Sterker nog, er is inderdaad een pilotenoverschot van beginnend piloten. Het gevolg is dan ook dat je soms moet betalen om te werken, puur om extra ervaring op te doen. Houdt hierbij rekening dat dit overschot wereldwijd is.

Over de verschillende vliegscholen is op Airwork veel geschreven, waarbij Stella vaak is gepasseerd. Stella recruit studenten op een zeer actieve manier en biedt garanties waarvan het labeltje minimaal als misleidend omschreven kan worden; zogenaamde baangaranties. Lees hiervan eerst de kleine lettertjes! Lees ook http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=10629&highlight=stella&page=5
 
Hallo,
ik zal me eerst even voorstellen,
Ik ben een jongen die in VWO 5 zit. Mijn passie is vliegen en ik weet ook ZEKER dat ik dat wil doen! ik heb goeie profiel NT met eco en bio.
tot zover ik:p

ik heb KLS bezocht en toen was mijn passie voor vliegen nog groter.
mijn angst is alleen de werkloosheid tegenwoordig!
ik heb gehoord dat als je nu bij kls "solliciteert" , je een contract moet tekenen dat je niet bij klm mag solliciteren! dat lijkt mij niet zo fijn.
ik wil ook best wel naar stella(ik moet er nog heen voor een opendag) maar nu is mijn vraag eigenlijks. wat is het verschil dat je gaat verdienen later als je bij klm werkt of bij een ander luchtvaartmaatschappij(die stella voor je vind).
de KLS coordinator had het heel mooi en prachtig(verkoopspraatje) over dat je veel verdient blabla. maar is dat ook echt zo? ik hoor namelijk overal dat het niet zo is!
dus mijn 2 vragen zijn!
klopt het dat een piloot zoveel verdient?(na10 jaar ongeveer 8,000 bruto permaand?)
Is het verschil in loon tussen klm en andere luchtvaarmaatschappijen groot?

alvast bedankt!!

Je kunt de salarissen van verschillende luchtvaartmaatschappijen met elkaar vergelijken op www.pilotjobsnetwork.com
 
ik heb KLS bezocht en toen was mijn passie voor vliegen nog groter.
mijn angst is alleen de werkloosheid tegenwoordig!
ik heb gehoord dat als je nu bij kls "solliciteert" , je een contract moet tekenen dat je niet bij klm mag solliciteren! dat lijkt mij niet zo fijn.
ik wil ook best wel naar stella(ik moet er nog heen voor een opendag) maar nu is mijn vraag eigenlijks. wat is het verschil dat je gaat verdienen later als je bij klm werkt of bij een ander luchtvaartmaatschappij(die stella voor je vind).
de KLS coordinator had het heel mooi en prachtig(verkoopspraatje) over dat je veel verdient blabla. maar is dat ook echt zo? ik hoor namelijk overal dat het niet zo is!
dus mijn 2 vragen zijn!
klopt het dat een piloot zoveel verdient?(na10 jaar ongeveer 8,000 bruto permaand?)
Is het verschil in loon tussen klm en andere luchtvaarmaatschappijen groot?

Hallo agieja,

Welkom op het forum. Je vragen zijn al heel heel heel vaak gesteld en er wordt je daarom gevraagd om je eerst in te lezen en dan met specifieke vragen te komen. Hou hier rekening mee, als je serieus genomen wilt worden.

Het goede nieuws is dat je een gedegen vooropleiding aan het doen bent, waardoor je straks in ieder geval mogelijkheden hebt.

Dan je vragen. De banenmarkt voor piloten is nog NOOIT zo slecht geweest als dat'ie nu is. Er zijn heel veel mensen die net uit de opleiding komen en thuis zitten met een enorme berg schuld, die geen enkel uitzicht hebben op betaald werk. In sommige gevallen kunnen ze zelfs de rente niet betalen, waardoor de schuld alleen maar groter wordt. Dan is er nog een heel LEGER aan mensen die al wel voor een luchtvaartmaatschappij gevlogen hebben, die failliet gegaan is, of waarbij mensen overbodig zijn gemaakt. Dit is mij dit jaar overkomen, na 4 jaar trouwe dienst, bij een bedrijf, dat als carriere-bedrijf gezien kon worden. Het had mij na mijn opleiding 4,5 jaar zoeken gekost, voordat ik sowieso aan de slag kon. Gelukkig is dit goed afgelopen, maar voor vele anderen is dit NIET het geval.

Persoonlijk raad ik mensen op het ogenblik AF om aan een vliegopleiding te beginnen, puur omdat ik vind dat je het risico moet afwegen tegen het uiteindelijke gewin. Ik vind dat je het risico niet moet nemen, te meer omdat ik persoonlijk denk, dat er de komende 10 (!) jaar geen groei zal zitten in de Europese markt.

Dan een aantal misvattingen wegnemen:
1) er zijn meer maatschappijen dan alleen KLM
2) je vliegschool regelt GEEN baan voor je, dat zul je zelf moeten doen
3) het loon van een piloot is van teveel factoren afhankelijk. hou er rekening mee dat je de eerste jaren zelfs op een negatief inkomen kunt zitten, omdat je betaalt (ja, je leest het goed) betaalt, om ervaring op te doen. dit is helaas schering en inslag op het ogenblik
4) hou er rekening mee dat je niet in Nederland aan de slag zult komen


Misschien kun je uitleggen, waarom je vlieger wilt worden? Wat weet je van het beroep? Denk je dat je veel gaat verdienen en wil je het daarom gaan doen?

Groet KL
 
Koning lucht omschrijft het goed.

En om nog een stukje pessimistischer te zijn.
De Nederlandse markt is op dit moment helemaal SHIT!

Sinds 2008 is er bij de KLM groep (KLM,Trans,MAC) niets meer aangenomen!
KLM heeft nog steeds een overschot aan vliegers en zolang die niet weg gewerkt is zal er ook niets worden aangenomen.

In nederland werken... Zou er geen rekening mee houden.
 
Goed verwoord KL, kan wel zien dat je te veel vrije dagen hebt ;)
 
KL maakt het goed duidelijk dat je eerst een alternatieve opleiding moet doen, zoals Luchtvaarttechnologie. Met jouw vooropleiding zal dat zo te zien geen probleem zijn.

Ik zal er in ieder geval voor zorgen dat ik minimaal in staat ben een andere baan te doen na mijn vliegopleiding, voordat ik eraan begin. Dat raad ik je hierbij ook aan.
 
Agieja,

Zoals gezegd, zoek en lees eerst eens het forum door voordat je vragen stelt. Dan had je al kunnen lezen dat er geen enkele school is die een baan voor je regelt, dat je bij KLS helemaal niet een contract tekent waarin staat dat je niet mag solliciteren (alleen dat je er rekening mee moet houden dat er wellicht geen vacatures zijn als je klaar zou zijn bij KLS en dus niet er van uit moet gaan dat je een selectie in kan (voorheen wel namelijk)) en dat het salaris wel leuk klinkt bij sommige airlines (na een paar jaar) maar dat de schuld voor de opleiding soms onoverkomelijk kan zijn zelfs als het je gelukt is om aan een baan te komen (wat je inderdaad helemaal zelf moet proberen te regelen, onafhankelijk van wat Stella je wil wijsmaken).

Verder zal je echt een stuk beter je best moeten doen voor wat betreft grammatica, zinsopbouw, spelling en gebruik van hoofdletters en leestekens, wil je niet een flater slaan tijdens welke selectie dan ook. Nog naast het feit dat het wel een erg slechte indruk maakt voor een eerste post, het leest echt zeer onduidelijk (je maakt zinnen niet af, er missen woorden, je gebruikt vaak verkeerde woorden en je gebruikt constant uitroeptekens!). Besides that, welkom :D.
 
Verder zal je echt een stuk beter je best moeten doen voor wat betreft grammatica

nou nou, inderdaad, en dat zit in 5 VWO? Het onderwijs is echt naar de klote.

zucht... waarom lees ik deze threads eigenlijk nog? :passed:
 
Ik zou zelf AP&M gaan doen. (doe ik nu zelf ook) Heb je tenminste iets om op terug te vallen mocht je niet direct een baan vinden.

Om te vragen hoeveel het verdient is nou niet bepaald een goede eerste post. Bij de open dag van de KLS heb je te horen gekregen dat een piloot bij de KLM een startsalaris heeft van €4000,00 Bruto per maand. Dit lijkt mij redelijk hoog, maar als de KLS het zegt zal het zeker in de buurt liggen.
 
Om te vragen hoeveel het verdient is nou niet bepaald een goede eerste post. Bij de open dag van de KLS heb je te horen gekregen dat een piloot bij de KLM een startsalaris heeft van €4000,00 Bruto per maand. Dit lijkt mij redelijk hoog, maar als de KLS het zegt zal het zeker in de buurt liggen.

Ik vind het een legitieme vraag. Met het vakkenpakket wat TS heeft, zijn er genoeg carrièremogelijkheden te bedenken die een behoorlijk salaris opleveren. Daarbij is het aan hem om wel of niet voor een vliegende carrière te kiezen. Mijn persoonlijk advies is trouwens om een vliegopleiding op dit moment volledig uit je hoofd te zetten als je het voor het geld doet.

Ten eerste is, zoals uitvoerig besproken, de kans om überhaupt ook maar een rooie cent te verdienen met vliegen de komende (tientallen?) jaren erg laag, vooral als je het vergelijkt met de enorme investering die je er in doet.
Ten tweede ben je, ook al zou je goed terecht komen en een aardig salaris opstrijken, in ieder geval de eerste jaren behoorlijk wat kwijt aan de rente over, en eventuele aflossing van je studielening.

Wil je toch persé vliegen? Probeer het dan bij de luchtmacht. Lekker veilig (financieel gezien dan ;)) en als je niet te oud bent kun je later altijd nog een mooie burgercarrière hebben.

By the way, het startsalaris bij KLM ligt tussen de €3300 (21 jaar) en €4100 (30 jaar) bruto.
 
Vind het ook een legitieme vraag.

Antwoord: Ja! Het salaris kan heel veel uitmaken. Zoals hierboven staat zal je bij de KLM 3000 tot 4000 bruto beginnen afhankelijk van je leeftijd. Airlines als Air France, BA, Lufthansa zullen vergelijkbare salarissen bieden. In het ergste geval moet je betalen om te mogen vliegen. Pay-to-Fly heet dat. Dit is een van de meest genante zaken voor piloten, maar wordt door sommige gezien als noodzakelijk kwaad om uren bij elkaar te sprokkelen. Dan heb je de General Aviation. Je dropt para's, bent instructeur of maakt rondvluchten. Hier is je salaris vaak niet super hoog, voornamelijk omdat je bijna altijd per uur wordt betaald. Dus bij mooi weer kan je een aardig bedragje bij elkaar vliegen. In de winter als het regent verdien je niets. Daarna krijg je regional airlines, lowcost airlines charters enz. Salarissen variëren hier van onder de 1000 Euro per maand (in sommige landen) tot misschien wel boven de 4000 euro per maand.
Maar dat is nog niet alles. Bij sommige airlines krijg je je opleiding betaald (air france, sommige in het midden oosten) of sterk gesubsidieerd (Lufthansa). Soms krijg je geld als je begint (KLM) maar meestal moet je het zelf betalen. Dan zijn er nog de kosten voor je type rating die je al dan niet zelf moet betalen. Soms vooraf ophoesten, soms aftrekken van je salaris. En verder varieren de regelingen voor uniform, daggeld, medische keuringen, omscholing, pensioen, ziekte enzovoort. Soms is alles geregeld, soms moet je het zelf regelen. En als laatste zijn belastingregels in andere landen anders.
Uiteindelijk komt het er dus op neer dat je met wat inzet en een hoop geluk heel goed terecht kan komen. Echter als het mis gaat zit je zonder baan, zonder hoop en met 1.5 tot 2 ton schuld. En alles daar tussen in is mogelijk. Dus denk er nog maar eens goed over na. Vliegen is geweldig, maar zeker niet ten koste van alles!!
 
Wil iemand hoe dan ook piloot worden citerend "Mijn passie is vliegen en ik weet ook ZEKER dat ik dat wil doen!" lijkt mij de vraag naar het salaris niet helemaal legitiem.

Tuurlijk, je wilt lekker verdienen zodat je de schuld snel kan aflossen en riant kan leven. Echter vind ik dat je hier niet je baan voor later op uitzoekt. Je wilt het omdat het dé droombaan voor jou is.

Tegenwoordig is het gewoon heel onzeker. Maar ik zou het mezelf altijd kwalijk nemen als ik de opleiding niet doe omdat ik bang ben voor werkloosheid, vervolgens de markt aantrekt en er wel werk is. Daarom; doe er een studie naast zodat je hier op kan terugvallen / kan afwachten tot de markt beter is.

Mijn visie.
 
Tuurlijk, je wilt lekker verdienen zodat je de schuld snel kan aflossen en riant kan leven. Echter vind ik dat je hier niet je baan voor later op uitzoekt. Je wilt het omdat het dé droombaan voor jou is.

Vond ik ook toen ik 17 was en me inschreef voor de selectie van de school.
Achteraf gezien heb ik veel geluk gehad in de periode dat ik 'op de markt kwam' en als ik nu zie in wat voor ellende (let's face it, geen baan met 150k schuld is doffe ellende) ik terecht had kunnen komen, had ik dan nog steeds aan de opleiding begonnen?

No way :eek!:

Het is en blijft het mooiste beroep ter wereld, maar je kan ook wel té veel op het spel willen zetten voor een baan (want dat is het, niet meer niet minder).
Vooral met de kennis van de huidige markt die je nu hebt. De luchtvaart is traditioneel een markt van pieken en dalen, maar de klappen die er nu gevallen zijn en wellicht nog zullen vallen hebben de luchtvaart voor altijd veranderd.

Ik heb veel bewondering voor jouw visie Marc1991, hopelijk kun je deze vast houden als je straks van school komt.
 
Op dit moment heb ik mijn HBO Informatica studie bijna afgerond. Voorafgaand aan het HBO heb ik mijn HAVO gehaald met N&T. Een geschikt profiel zo lijkt me.

Hiermee valt het risico van volledige werkeloosheid redelijk weg. Op dit moment overweeg ik nog steeds te gaan starten bij een vliegschool. Niemand weet het zeker maar ik neem aan dat over 2 jaar, als ik klaar ben met de opleiding, de markt lichtelijk is aangetrokken. Misschien zijn er dan weer kansen, en zoals ik al zei met minder risico. Denken jullie dat ik gelijk heb?
 
Op dit moment heb ik mijn HBO Informatica studie bijna afgerond. Voorafgaand aan het HBO heb ik mijn HAVO gehaald met N&T. Een geschikt profiel zo lijkt me.

Hiermee valt het risico van volledige werkeloosheid redelijk weg. Op dit moment overweeg ik nog steeds te gaan starten bij een vliegschool. Niemand weet het zeker maar ik neem aan dat over 2 jaar, als ik klaar ben met de opleiding, de markt lichtelijk is aangetrokken. Misschien zijn er dan weer kansen, en zoals ik al zei met minder risico. Denken jullie dat ik gelijk heb?

Je hebt in ieder geval een erg goede back-up, dus wat betreft jouw kans op werkeloosheid is die inderdaad kleiner. Zeker aangezien de IT een bloeiende markt is (en voorlopig blijft).

Het tweede puntje dat je noemt -dat de markt over 2 jaar is aangetrokken- durf ik niet te bevestigen. Ik durf wel te stellen dat er over 2 jaar nog steeds geen werk is voor AI's die net van school komen.
Ik bedoel... er komt net weer een bericht naar buiten over een verlies van 1,2 MILJARD euro voor AirFrance-KLM. Dat werk je niet zo 123 weg en er zijn tientallen andere airlines die zwaar in de shit zitten momenteel.
(Zo'n beetje de enige airline die nu (veel!) winst maakt is Emirates en een aantal LCC's.)

Zo denk ik er over..

DCP


@ Vliegende Jurist, ik doe maar de eerste duit in 't zakkie voor de discussie! Helaas geen pils voor mij, moet even blokken voor CE.
 
Je hebt in ieder geval een erg goede back-up, dus wat betreft jouw kans op werkeloosheid is die inderdaad kleiner. Zeker aangezien de IT een bloeiende markt is (en voorlopig blijft).

Het tweede puntje dat je noemt -dat de markt over 2 jaar is aangetrokken- durf ik niet te bevestigen. Ik durf wel te stellen dat er over 2 jaar nog steeds geen werk is voor AI's die net van school komen.
Ik bedoel... er komt net weer een bericht naar buiten over een verlies van 1,2 MILJARD euro voor AirFrance-KLM. Dat werk je niet zo 123 weg en er zijn tientallen andere airlines die zwaar in de shit zitten momenteel.
(Zo'n beetje de enige airline die nu (veel!) winst maakt is Emirates en een aantal LCC's.)

Zo denk ik er over..

DCP


@ Vliegende Jurist, ik doe maar de eerste duit in 't zakkie voor de discussie! Helaas geen pils voor mij, moet even blokken voor CE.

IT markt heeft het ook zwaarder te verduren.

Pilsje gaat er ook wel in, student hier, vandaar.:p:
 
Back
Top