A330 neer bij Tripoli

om niet al te veel commotie te beginnen zal ik het een beetje voorzichtig vragen, maar zou dit niet goed een terroristische aanval kunnen zijn? Ik bedoel Libie (hoorde ik zojuist op nederland 1) wordt blijkbaar erg centraal geregeerd en de media zou zomaar beinvloed kunnen worden.

Want ze sluitten al direct een terroristische aanval uit, terwijl het mij sterk lijkt dat je al zoveel informatie hebt.

Ik had eens een documentaire of iets gezien over twee journalisten die getuige waren van hoe een groep bij een landingsbaan met een raket gewoon stonden te wachten.

Maar enfin, laten we niet te spectaculair worden. Vind gewoon dat je niks kan uitsluiten, wat daar wel gebeurd nu
 
Ik had eens een documentaire of iets gezien over twee journalisten die getuige waren van hoe een groep bij een landingsbaan met een raket gewoon stonden te wachten.

Je bent denk ik in de war met Baghdad en de A300 van DHL. Libië is een veilig land, dat is het voordeel van dictaturen.

Ik denk ook niet dat ze erover zouden liegen, want dat zou uiteindelijk toch wel uitkomen.
 
Volgens de NOS heeft 1 Nederlands jongetje de crash overleefd. Als enige helaas... Verschrikkelijk nieuws en evenzo verbijsterend is dat het om een nieuwe kist ging.
Tevens zegt de NOS dat er ongeveer 2km zicht was en nauwelijks wind. Wat ik wel 'knap' vind is dat de overheid nu al kan zeggen dat het geen terroristische aanslag was, zoals eerder gezegd.

Sterkte aan de nabestaanden.
 
Ik las ergens 93 maar er blijken 103 inderdaad aan boord te zijn geweest.

En verder heb je op zich wel gelijk, het is triest voor alle 104 passagiers (voor dat ene jongetje vind ik het misschien nog wel het ergst. Wat zal hij hebben meegemaakt zeg..)

maar het feit dat meer dan de helft van de passagiers nederlanders waren, zorgt er wel voor dat het in de media van nederland zo'n omvang heeft. Zelfs politieke campagnes zijn afgelast.
 
Notams HLLT, for archive purpose

Notams HLLT, for archive purpose

A0061/10 - STAND 14 ARE CLOSED DUE TO WIP. 30 MAR 07:10 2010 UNTIL PERM. CREATED: 30 MAR
07:18 2010


A0046/10 - AD CLOSED. MAR 30 TIL OCT 26 2100/0400 DAILY, 30 MAR 21:00 2010 UNTIL 26 OCT
04:00 2010. CREATED: 15 MAR 12:04 2010


A0033/10 - INTERFERNCE FROM SIGNAL BEING EXPERIENCED DURING CURRUNT AIRPORT
DEVELOPMENT WORK ( TPI VOR SHOULD BE USED WITH CAUTION. 21 FEB 10:47 2010 UNTIL
15 MAY 10:30 2010. CREATED: 21 FEB 11:12 2010


A0115/09 - DUE TO WIP NORTH MIDDLE OF RWY 09/27 CRANES ARE ERECTED AS THE FWG:
CRANE COORD HIGT/MSL
TC1 324011.30274N0130857.95222E 129.113M
TC2 324014.06655N0130858.55325E 120.897M
TC3 324010.70549N0130854.71021E 124.799M
TC4 324013.19879N0130855.63737E 135.300M
TC5 324015.96004N0130856.23092E 129.400M
TC6 324012.59968N0130852.39289E 129.700M
TC7 324015.09433N0130853.31757E 121.600M
TCT 324002.99146N0130919.33498E 167.070M. 08 OCT 10:14 2009 UNTIL
PERM. CREATED: 08 OCT 10:46 2009


A0069/09 - TWY(Y)CLOSED. 10 JUN 12:19 2009 UNTIL PERM. CREATED: 10 JUN 12:22 2009
 
Rwy 09 dus.. Van wat ik me kan herinneren is er allen een dodgy NPA voor de 09.. Dat in combinatie met de opkomende zon en lage bewolking maakt me nieuwsgierig waarom de crew de ILS op 27 niet gebruikt hebben... anyway, we zullen het zien..

Wind/ tijdswinst etc... Btw het vliegen van een npa op een moderene airbus is net zo simplel als een ils. Je drukt zelfs op de zelfde knoppen!
 
Metars, for archive purpose

Metars, for archive purpose

HLLT 120620 VRB03KT 2000 BR BKN003 20/18 Q1009
HLLT 120620Z VRB03KT 2000 BR BKN003 20/18 Q1009
HLLT 120550 00000KT 2000 BR BKN003 19/18 Q1009
HLLT 120550Z 00000KT 2000 BR BKN003 19/18 Q1009
HLLT 120520Z VRB03KT 2000 BR BKN003 19/17 Q1009
HLLT 120450Z 26007KT 2000 BR FEW003 19/17 Q1009
HLLT 120425Z 27008KT 2000 BR NSC 19/17 Q1009
HLLT 120420Z 27007KT 5000 BR NSC 19/17 Q1009
HLLT 120350Z VRB01KT 6000 NSC 19/17 Q1008
HLLT 120250Z 35003KT 6000 SKC 19/17 Q1008
HLLT 112350Z 31004KT 7000 SKC 20/17 Q1008
HLLT 112250 32005KT 7000 SKC 21/17 Q1008
HLLT 112250Z 32005KT 7000 SKC 21/17 Q1008
HLLT 112150 34003KT 7000 SKC 22/16 Q1008

(Copy-paste van een andere site...)
 
Airbus NPA

Airbus NPA

Wind/ tijdswinst etc... Btw het vliegen van een npa op een moderene airbus is net zo simplel als een ils. Je drukt zelfs op de zelfde knoppen!

That depends on the Airline.

At DutchBird we were not permitted to fly managed NPA's - only Mixed (NAV/FPA) or Selected (TRACK/FPA).

At my present operator we are allowed to fly managed approaches.

I agree it's very straight forward as long as everything works as it should - I've seen things fall apart completely when things don't.
 
Dat is idd waar, ik heb het dan idd over een fully managed approach

Maar ik moet zeggen dat een selected/selected approach waarbij dus track/flightpath angle of managed/selected (nav/ fpa) approach nog altijd een stuk eenvoudiger is dan de oude boeing hdg/vertical speed (wat is mijn opstuurhoek en hoeveel voet per minuut moet ik dalen voor een 3 graden glijpad) methode

Daarnaast zie je natuurlijk ook de verticale deviate van de geprogrammeerde approach op een zee vergelijkbare wijze als een ils glidepath. Welke methode je ook vliegt.

Ik ga er even vanuit dat deze crew geen fouten heeft gemaakt.
 
Hoor net dat de piloot nog wel een call heeft gemaakt voor ambulance on the ground...
Alhoewel ik het gevaarlijk vind om zomaar alles aan te nemen wat de media de wereld in slingert.
Veel sterkte voor alle betrokkenen.
 
Wind/ tijdswinst etc... Btw het vliegen van een npa op een moderene airbus is net zo simplel als een ils. Je drukt zelfs op de zelfde knoppen!

ja, zover was ik ook nog wel gekomen.... Ik doelde eigenlijk meer op de hogere minima's van een NPA vergeleken met die van een ILS..
 
Jezus, wat een drama dit. Ongelofelijk. Een extra harde klap voor Airbus, nu de AF crash nog vers in het geheugen is.
 
Ik vind het trouwens raar, dat die ene ooggetuige waar de NOS gebruik van gemaakt, vermeld dat de gehele scene al is opgeruimd en dat er nog maar weinig te zien is van een vliegtuigramp.

Is hij soms letterlijk om de tuin geleid? Hebben ze met tractoren al die kleine stukjes gewoon weggescheept ofzo? Het lijkt me toch dat alles goed onderzocht moet worden
 
ja, zover was ik ook nog wel gekomen.... Ik doelde eigenlijk meer op de hogere minima's van een NPA vergeleken met die van een ILS..

Dat blijkt niet uit je post:

Rwy 09 dus.. Van wat ik me kan herinneren is er allen een dodgy NPA voor de 09.. Dat in combinatie met de opkomende zon en lage bewolking maakt me nieuwsgierig waarom de crew de ILS op 27 niet gebruikt hebben... anyway, we zullen het zien..

Anyhow als er al een npa gevlogen is, dan is er geen reden om aan te nemen dat ze deze npa hebben gevlogen terwijl het weer below minima was. Dus maakt het op de minima geen moer uit, de baan zien is landen de baan niet zien is go-around.
 
Back
Top