Tussenjaar

stickstof

New member
Heeft iemand van jullie misschien een goed idee wat ik als 'tussenjaar' zou kunnen doen voordat ik bij defensie ga.(denk hierbij aan Luchtmacht,Mariniers,Marechausee)

Ik weet dat er Veiligheid en Vakmanschap bestaat alleen dit in MBO niveau 2 en dit werd mij zeer afgeraden aangezien ik HBO kan gaan doen..

Kan iemand mij helpen?:)

Cheers,

kay
 
ik weet niet wat precies je plannen zijn bij defensie, maar als ik jou was zou ik iets zoeken wat daar op aansluit. Mijn tussenjaartje bestond uit een jaartje universiteit. Nadeel hieraan was dat de universiteit ontzettend theoretisch is, terwijl ik zelf meer van praktische dingen houd. Anders zou ik ook niet bij de luchtmacht gaan. Persoonlijk denk ik dat het beter is om bijvoorbeeld een jaartje te reizen, dingen doen die je altijd al had willen doen. Ipv een studie die nergens op aansluit met je toekomstplannen; demotiveert enorm.
 
Aan de OP kan/mag ik concluderen dat je nog geen selectierondes gedaan hebt? Waarom dan niet je propedeuse halen bij een hogeschool? Reizen is leuk, maar constant reizen voor dik een jaar begint na verloop van tijd, klinkt raar maar waar, vervelend te worden. (en dan hebben we het nog niet eens over het financiële plaatje). Ken behoorlijk wat mensen die ff een half jaartje nieuw Zeeland gingen doen. En vervolgens 2,5 maand later gewoon weer bij moeders aan tafel aanschoven voor het avondeten. nadeel: Studiejaar was begonnen.

What if's zijn niet leuk om over te denken, maar wel noodzakelijk. 'What if' je haalt de selectie niet, gaan we natuurlijk niet van uit, dan heb je in ieder geval iets. Tevens is beginnen met iets altijd beter dan beginnen met niets. Kies gewoon het beste dat bij je past en waar je zeker weet dat het een leuk jaar gaat worden. Mocht dat toevallig aansluiten, mooi! Zo niet, So what? Niets heb je, iets kun je krijgen.

En mocht de krijgsmacht onverhoopt toch niets worden, heb je mooi wel een studie gekozen waarmee je verder wilt en een jaar afgerond.

Deze vraag is volgens mij al meerdere keren voorbijgekomen (ook in het hoe word ik piloot deel) en iedere keer is de uitkomst, doe wat je zelf wilt en waar jij je het beste bij voelt. Zal bij jou keuze waarschijnlijk niet verschillen.

Groeten,

Dr. Phil
:biertje:
 
Allereerst dank voor de reacties. Mijn probleem is dat ik echt niet weet wat ik wil als defensie/luchtmacht me niet gaat lukken. Ik vind het zonde om een jaar een studie te gaan doen waar ik niet volledig achter sta..

Heb gebeld met defensie zei zeiden: ''Je voldoet gewoon aan de minimumeisen dus je kan ervaring op gaan doen door te werken/reizen.''

@Priest Ik heb al 1 x selectie gedaan en had het verpest door niet echt m'n rechterhand te gebruiken bij de driehoek-test:rolleyes:.. mag het over een maandje weer proberen/ga het over een maandje halen!:)
 
Zelfde probleem

Zelfde probleem

heey kay,

Ik had het zelfde probleem als jij, ik was kwa leeftijd nog niet oud genoeg.

Ik ben toen 6 maanden naar het buitenland gegaan, Nepal, om ervaring op te doen.
Het is heel goed voor je eigen persoonlijke ontwikkeling en je leert jezelf en de wereld heel goed kennen.

Een jaar een opleiding doen is eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee. Als je een opleiding kiest waar je wel wat in ziet, dan kan je bij een niet goed gevolg tijdens de test procedure, die opleiding gewoon doorzetten! En een beetje basiskennis van iets wat je leuk vind is altijd meegenomen toch?

Het is alleen aan jouw om te kiezen of je naar het buitenland gaat, of toch een opleiding.

groetjes jeroen
 
Ik ken juist een hoop vrienden van mij die met succes een jaar in het buitenland hebben doorgebracht (en aan het brengen zijn)! Als ik jou was zou ik dat doen! Hoe fantastisch is het om een jaar lang levenservaring op te doen op elk willekeurig deel van de wereld!?! Ik heb het, helaas, niet gedaan, maar ik had het wel geweten... Bovendien is een jaar missen (als je het missen mag noemen wanneer je een fantastisch jaar hebt gereisd) echt niet erg om nog met een andere studie te beginnen.

Maarja, studiebanken kunnen ook heel leuk zijn...
Groetjes, Carelines :)
 
Ik had ongeveer hetzelfde maar niet helemaal. Ik wist zeker dat ik bij de klu wilde en nog niet wat ik zou willen als ik het niet zou halen.
Wat ik ook zeker wist te willen was een tussenjaar en heb daar echt geen greintje spijt van.

Ben naar zuid-oost Azië en Australië geweest. Beste jaar van mijn leven, sowieso. Je doet daar zo ontzettend veel ervaringen op. Dat nemen ze ook mee met de PO2 dus ik denk zelfs dat het je PO2 zou vergemakkelijken.

Ik zeg: naar het buitenland.

Mocht je ook die kant opgaan, stuur maar een mailtje, heb ik nog wel wat tips.
 
Thanks for the reactions guys,

Het enige wat ik zeker weet is dat ik bij de luchtmacht wil. Kan het niet als Vlieger, vind ik het ook niet erg om alles op alles te zetten voor luchtverkeersleiding. (ik weet dat dit heel anders is etc.:radar::rt:):)haha:)

Ik zit er dan ook inderdaad aan te denken om verschillende reizen te maken en (nog) meer van de wereld te gaan zien.

Misschien een beetje off-topic, maar iemand suggesties? Ik zal grotendeels alleen doorbrengen of eventueel met m'n vriendin.

Cheers!
 
zoals ik al eerder zei: Z-O Azië (Thailand, Laos, Vietnam) en Australië is mij perfectbevallen.

Ik weet niet hoe je budgettechnisch zit maar als je het ruim hebt zou ik ook zeker en roadtrip door Amerika maken. Mocht je dat doen, koop dan een around-the-world-ticket...

wat je ook doet: geniet!
 
Ga gewoon een jaartje hier werken:

logo_albert_heijn.jpg


of bij deze:

mcdonalds-logo.jpg
 
Je capaciteit rond je 20e is enorm (leer en prestatievermogen), beetje zonde IMO om dat te verne*ken bij dit soort bedrijven waar je saai/routine werk doet en niks leert..

Je kan beter iets nuttigs doen als studeren of ervaring opdoen in het buitenland! Of doe wat leuk werk;)
 
Je capaciteit rond je 20e is enorm (leer en prestatievermogen), beetje zonde IMO om dat te verne*ken bij dit soort bedrijven waar je saai/routine werk doet en niks leert..

Je kan beter iets nuttigs doen als studeren of ervaring opdoen in het buitenland! Of doe wat leuk werk;)

Ik denk eerlijk gezegd ook dat Primer een grapje maakte.
 
Ik heb al een zeer leuke, sociale baan. Ik werk bij Jack & Jones (kledingwinkel). Hierbij kom je veel in contact met andere mensen en dit is natuurlijk goed voor sociale vaardigheden. (helaas verdient het wel kut haha)

ik ga binnenkort, na m'n tweede PO1, plannen maken! Thanks guys
 
Een jaar werken is zeker aan te raden, ik heb het ook gedaan, veel verschillende baantjes om ervaring op te bouwen. Nu werk ik dus bij PON in Leusden, daar los ik auto's (Audi, Porsche, Seat, Skoda & VW) van de trein, of ik rij ze van A naar B. Niet echt werk waar je wat van leert (behalve heul snel inparkeren), maar zo heb ik eerder dit jaar ook veel in tuinen gewerkt, en in de ICT. Veel contact met mensen ook gehad, soms leiding moeten geven.

Het slimste is natuurlijk om eerst een half jaar fulltime te werken, om vervolgens op reis te gaan voor de rest van dat halve jaar. Dat was ook mijn plan, maar dat ging helaas niet door.
 
Of werken en reizen combineren, ben zelf skileraar in Zwitserland geweest. Maar je kan ook in Australie op ranches en in bars gaan werken.
 
Ik heb al een zeer leuke, sociale baan. Ik werk bij Jack & Jones (kledingwinkel). Hierbij kom je veel in contact met andere mensen en dit is natuurlijk goed voor sociale vaardigheden. (helaas verdient het wel kut haha)

ik ga binnenkort, na m'n tweede PO1, plannen maken! Thanks guys

First and foremost, voor je de KLu uberhaupt ingaat:
Backup+plan.jpg


Second:
Dit volgt na je jaartje vrij-zijn..
mud.jpg


Dus wellicht moet je iets zoeken zoals dit:
eden-paradise-eden-nude-beach-bear-beer-lime-demotivational-poster-1215367953.jpg


Ofzo..
 
Back
Top