Uren loggen

Helder

New member
Een tweetal - overigens puur hypothetische - vragen over uren loggen:

Stel ik vlieg als F/O op een single pilot kist (zeg een king air). Het toestel wordt wegen verzekeringstechnische redenen met twee vliegers gevlogen. Mag ik die uren dan loggen?

Om hier nog even op verder te gaan:

Stel ik huur een single pilot toestel (bijvoorbeeld ook een king air - waarom ook niet), en ik besluit deze voor de oefening met een maatje multi-pilot te gaan vliegen. Mogen wij dan beiden deze uren loggen?
 
Hallo Helder,

Dit hangt af van de autoriteiten. Als het operations manual van de betreffende bedrijf (dat door de autoriteiten wordt goedgekeurd) vereist dat er twee vliegers zijn. Multi pilot operations, kun je deze uren loggen.

Wanneer je deze kist zou huren, kun je dit dus niet doen, omdat het toestel niet commercieel en dus ook niet onder een ops manual gevlogen wordt.

Gr KL.
 
Als een operator dus besluit om een king air/citation/whatever multi-pilot te vliegen met oog op safety, zou je die uren beiden kunnen loggen (mits is voldaan aan de door jou gestelde voorwaarde)?

Ik kom hierbij omdat een kennis het onlangs had over een F/O positie op een single pilot kist (weet even niet meer wat precies). Dan is het natuurlijk altijd mooi als je centen binnenkrijgt, maar als je die uren niet kan loggen schiet je er (wat je carriere betreft) nog weinig mee op...
 
behalve dan dat je wel vliegt tegen betaling...

je kunt ook geld verdienen met burgers flippen maar die uren kan je ook niet loggen. Zie het dan maar als betaalde hobby!
 
en als ik nou vlieg als PIC op een kist, gecertificeerd voor single pilot ops, met een me/ir multi crew? Kan het niet ook vlieger afhankelijk zijn?
 
Interessant documentje, wist niet dat je als leerling ook PIC mag loggen als je instructeur ernaast zit en hij niet hoeft in te grijpen tijdens de vlucht.

antwoord op de vraag van de TS:

7. Tijdens een verkeersvlucht in een meermotorig, eenvlieger gecertificeerd vliegtuig zijn twee vliegers aan boord. Het toestel (bijv. een Beech 1900) moet door de luchtvaartmaatschappij multi-pilot worden geopereerd. Beide vliegers loggen de uren dan als ware het een meervlieger gecertificeerd luchtvaartuig.
 
Back
Top