Cirrus SR 22 of de Trinidad TB 20?

bo1a

New member
Hallo allemaal. Graag argumenten waarom men voor de één of de ander zou kiezen.

Doel is regelmatig lange trips te maken (ongeveer 600nm) met 3 personen en bagage. Beide toestellen zijn goede reiskisten, snel en kunnen beide meer dan voldoende gewicht meenemen.

Cirrus met 310 PK wat sneller maar verbruikt ook iets meer. de Cirrus zijn doorgaans jongere toestellen met moderne avionics. Toestellen zijn rond de 6 jaar tot 4 oud die ik in het vizier heb. Prijs is toch al gauw 50.000 tot 70.000 hoger.

De TB 20 is rond de 11 jaar.

Comfort voor passagiers vind ook wel een belangrijk argument.

Volgens mij zijn er ook geen grote verschillen in de jaarlijkse en periodieke kosten.

Wat de marktwaarde gaat doen van beide toestellen? geen enkel idee. Ik denk dat de Cirrus, jonger, wat beter in de markt ligt. Maar misschien zit er helemaal naast.

Qua vliegeigenschappen heb ik het vermoeden dat ik op de cirrus wat sneller los bent en minder complex is dan de TB 20.

Iemand suggesties?
 
Als je het kunt betalen zou ik de Cirrus pakken:

- Stuk sneller
- Couranter model met meer rest waarde
- Raket-reddingssysteem
- TB20 wordt niet meer gebouwd dus onderdelen lastiger te krijgen
- Geweldige cockpit met veel ruimte dankzij sidestick
- Meer ramp-appeal
 
Ik zou ook even kijken naar de verzekeringskosten voor beide typen, gezien je uren. De TB-20 is behalve een complex ook een retractable wat een nog duurdere verzekering kan opleveren.

Daarnaast lijkt me de SR-22 erg gebruiksvriendelijk en veilig.
 
Als je het kunt betalen zou ik de Cirrus pakken:

- Stuk sneller
- Couranter model met meer rest waarde
- Raket-reddingssysteem
- TB20 wordt niet meer gebouwd dus onderdelen lastiger te krijgen
- Geweldige cockpit met veel ruimte dankzij sidestick
- Meer ramp-appeal

Bedankt voor de input. Ik meen gelezen te hebben dat de onderdelen nog wel verkrijgbaar zijn daar de fabriek is overgenomen. Voor de rest deel ik je opmerkingen.

Afspraken staan gepland om beide toestellen te gaan bekijken en te beoordelen.
Wel dacht ik dat de TB20 net wat meer payload heeft dan de Cirrus SR22.

Wordt een lastige keuze. Prijsverschil gaat op zo'n investering toch ook wel meewegen.
 
Ik zou ook even kijken naar de verzekeringskosten voor beide typen, gezien je uren. De TB-20 is behalve een complex ook een retractable wat een nog duurdere verzekering kan opleveren.

Daarnaast lijkt me de SR-22 erg gebruiksvriendelijk en veilig.


Bedankt voor je reactie.

Ik weet dat mijn uren aan de lage kant zijn en dat er toch een uur of vijftien nodig is om solo weg te kunnen. Als dat een voorwaarden is van de verzekering dan kan daar wel mee leven.

De vergelijking van de verzekeringskosten moet ik nog maken. Ik denk wel dat de aanschafwaarde van de Cirrus hoger ligt dan de TB 20 en derhalve de cascopremie een afgeleide hiervan is. Waarschijnlijk zullen ze uiteindelijk elkaar niet ver ontlopen. Maar ik moet daar nog induiken.

Ik heb eerst druk bezig geweest om te zoeken naar een hangar. Dat lukt gelukkig.

Iets praktisch nog. De meeste Cirrussen hebben een N-reg. en van meerdere kanten hoor ik dat het e.e.a. wel voordeliger is om de N-reg. te handhaven.

Met mijn PPl ben ik in principe beperkt tot vliegen binnen NL tenzij er een aantekening komt op mijn licence zodat ik ook buiten NL kan vliegen. Waar kan je zoiets aanvragen/regelen?

Iemand enig idee?
 
Je bedoelt vliegen met een N-reg met een JAA PPL? Dat kan alleen binnen Nederland inderdaad. Maar dat is simpel op te lossen door even een Amerikaanse gelijkstelling te halen. Dat kan overal in de VS op een FSDO (Flight Standards District Office) van de FAA. En het kost helemaal niks...:D....wel even 90 dagen van te voren de nodige papieren faxen en vervolgens tijd en datum met een FSDO afspreken om de boel te regelen (duurt een half uurtje).

Meteen een goed excuus voor een vakantie ofzo....;)

Info staat hier: http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/
 
Het is heel eenvoudig om een FAA PPL te krijgen o.b.v. een europees PPL, wat papierwerk invullen en je kunt een gelijkstelling gratis afhalen bij een FSDO in de USA. dan heb je wel nog een flight review (is beslist geen examen en heel relaxed) van een FFA CFI (instructeur, dus geen examinator) nodig. http://www.faa.gov/licenses_certificates/airmen_certification/foreign_license_verification/
Dit is echter geen volledig PPL, maar een gelijkstelling, die alleen geldig is zolang je JAA brevet geldig is en waarvoor alle beperkingen van je JAA brevet gelden. Je mag dus niet opeens nachtvliegen, als je geen JAA night qualification hebt.
Je kunt een dergelijke gelijkstelling ook in Europa regelen, maar dan kost het wel geld.
Misschien kun je de trip naar de USA gelijk gebruiken om eens wat ervaring op te doen in een SR22. Ik vind dat zelf nogal een brute kist om (met alle respect) met beperkte ervaring VFR mee door europa te knallen. Realiseer je je wel dat die kist bijna twee keer zo hard gaat als de C152 uit je profiel. Je zult veel meer moeten plannen en vooruit denken. TB20 komt ook heel wat bij kijken, is een high performance, complex kist.
Is natuurlijk allemaal wel te leren met genoeg instructie, maar waarom niet langzaam ervaring uitbouwen. Bijvoorbeeld eerst een SR20, daar een IR op halen en dan over een aantal jaren overstappen naar een snellere kist.
Overigens denk ik zelf dat een kist met glass cockpit veel waardevaster zal blijken in de toekomst dan met conventionele instrumenten.
In ieder geval succes,

Leon
 
Dat van die checkride met een instructeur is alleen nodig bij CPL dacht ik. Bij mij (PPL) was dat niet nodig en kreeg ik meteen een temporary FAA-PPL (gelijkstelling) mee. Na 2 maanden kreeg ik uiteindelijk een plastic pasje thuisgestuurd. Zo'n geval dus:

200px-Private_Pilot.jpg


Voor PPL zijn die testjes dus niet nodig of er moet het afgelopen jaar wat veranderd zijn in de regelgeving...
 
Je krijgt het pasje wel, maar je mag pas vliegen als je een (biennial) flight review hebt gedaan, met instructeur. Tot die tijd mag je niks met je pasje.
LET HIER OP (verzekering).
Als gelijkstelling krijg je zowieso niet hoger dan PPL, ook al heb je een JAA CPL.


Leon.
 
Ok, zit dat zo....ik dacht dat dat gewoon samen viel met de Nederlandse profcheck (om de 2 jaar).

Beetje off-topic, ik heb nog niks met de gelijkstelling gedaan, maar mocht ik ooit eens op een N-reg willen vliegen, kan ik die check dan ook bij een Nederlandse instructeur (of tegelijk met je Nederlandse profcheck) doen?

gr,
 
Beetje off-topic, ik heb nog niks met de gelijkstelling gedaan, maar mocht ik ooit eens op een N-reg willen vliegen, kan ik die check dan ook bij een Nederlandse instructeur (of tegelijk met je Nederlandse profcheck) doen?

Zolang de instructeur een FAA-licenced CFI is, dan kan dat.

Als je dus met een JAA én FAA licenced instructeur vliegt, :)
heb je 2 vliegen in 1 klap!

Grtz VF
 
Keuze gemaakt

Keuze gemaakt

allemaal bedankt voor jullie opmerkingen/suggesties. Keuze is gemaakt en het is de Cirrus SR22 GTS uit 2006 geworden.

PH-FMM wordt morgen overgedragen. Vervolgens een cursus ingepland voor een drie-daagse cursus door een Cirrus gecertificeerd instructeur.

Jullie opmerkingen hebben bijgedragen aan mijn keuze. Thanks.
 
Echt niet om te katten...eerlijk waar niet.
Ik denk niet dat een 3 daagse kursus genoeg is.
Je zal toch echt dat ding moeten leren vliegen op overland vluchten.
Dat is uiteindelijk je doel toch om door Europa te knallen?
Ik zou daar wat meer tijd voor uittrekken en zeker een paar internationale vluchten met een instructeur doen. En dan bedoel ik niet even naar Belgie.
Dat is een hoop vliegtuig voor iemand met 80 uur.
Ik zie dat al veel te veel, wel het geld niet de skill om zo'n ding te vliegen.
Als je een goede Cirrus instructeur zoekt dan ken ik iemand in Engeland.
Hij komt voor zolang het nodig is over om je op je eigen vliegtuig te trainen.

Advies knop uit.....

Gefeliciteerd met je aankoop..........:airforce:
Jammer dat het geen N-reg is trouwens, supercharger:
http://www.forcedaeromotive.com/cirrusproduct.htm
 
gefeliciteerd met je aankoop!!! vind het ook een pracht machine.

vraagje:

ik vroeg me af hoeveel je ongeveer kwijt bent aan vaste kosten per uur als je zo'n kist in eigen beheer hebt.

alvast bedankt,
 
Misschien een domme opmerking van mij hoor, maar als je een Cirrus vliegt ben je toch niet zo bezig met kosten per uur en zo. Het kost veel geld, dat weet je van te voren. Maar om je uit de brand te helpen, je bent zo`n 300 Euro per uur kwijt (excl. B.T.W.).
 
Back
Top