CAE Brussel (Sabena)

rein

New member
Hallo,

Heeft er iemand ervaring met de CAE opleiding in Brussel? In mijn ogen heeft het hetzelfde programma als de CAE NLS in Hoofddorp, alleen is de school in Brussel 20.000 euro goedkoper?? Waar zou dat verschil in zitten?

De Sabena school zit samen met de KLS in Arizona, dus dat onderdeel zal wel goed zitten neem ik aan.

Hier een linkje van de school;

http://www.sfa.be/pilot-training/en/bpintro.htm
 
Ik ben er naar school geweest, zit nu bij Ryanair. Als er specifieke vragen zijn, shoot :)
 
ja het is inderdaad ongeveer het zelfde programma als de nls met zelfs nog een paar extras die er reeds zijn van het sabena tijdperk. Het is goedkoper als de nls maar in belgie zijn alle opleidingen goedkoper. Van de kwaliteit bij sfa valt niks te zegen het is altijd al een hoge standaard school geweest in belgie omdat het oorspronkelijk onstaan is voor de opleiding van piloten voor sabena en haar dochtermaatschappijen. Niet te vergeten dat leerlingen ook observatie vluchten mogen doen met een paar belgische luchtvaartmaatschappijen en dit van in de briefingroom tot het einde van de vlucht met een beoordeling van de bemanning van die vlucht. En na afstuderen is er zoals bij de nls de cae pilot provisioning dienst.
 
Dit is niet helemaal waar, in die 85.000 euro schoolgeld van SFA zitten al verzekeringen en bij de NLS is 104.000(schoolgeld) + 5000 verzekeringen.

De verzekering bij de SFA keert het school geld uit, als je om medische redenen niet meer verder kan. Dit komt op het zelfde neer als bij de NLS, want het heet wel garantie fonds, maar zij keren ook alleen maar uit als je om medische redenen niet verder kan.
 
Je haalt wat dingen door elkaar. NLS heeft niet echt een garantiefonds, is meer een waarborgfonds. Keert in principe niet uit als je de opleiding niet haalt, noch als je medisch afgekeurd wordt. Fonds is er enkel om borg te staan mits je je lening niet meer bij de bank kan afbetalen, waarna de stichting de lening overneemt.

Een losse Loss of Training (Loss of License) verzekering dekt de opleidingskosten (zonder rente!) als je medisch afgekeurd zou worden, deze verzekering wordt ook door de meeste banken vereist (alsmede geregeld en vaak door middel van koppelverkoop bijgeleverd).
 
Een garantiefonds is prima, maar niet zaligmakend want in sommige gevallen moet je alsnog de hele hap terug betalen. Het geeft soms even lucht.

Als je vragen hebt over verzekeringen neem dan gerust contact met me op.

TIP: Lees andere posts goed mbt het garantiefonds! Daarin staat eea duidelijk alles uitgelegd.

Succes!
 
Kan ik dan hieruit concluderen dat als je het niet zo nauw hebt op het waarborgfonds van NLS, Sabena een beter alternatief is? Hoe zit het qua plaatsing bij maatschappijen, heeft een recent ex-sabena student hier ervaring mee? Bij NLS word in ieder geval niemand geplaatst op het moment. Op de site van Sabena staan er een paar.. maar maakt dat het verschil?
 
Kan ik dan hieruit concluderen dat als je het niet zo nauw hebt op het waarborgfonds van NLS, Sabena een beter alternatief is? Hoe zit het qua plaatsing bij maatschappijen, heeft een recent ex-sabena student hier ervaring mee? Bij NLS word in ieder geval niemand geplaatst op het moment. Op de site van Sabena staan er een paar.. maar maakt dat het verschil?

Zal hier ook antwoorden wat ik al in je PM gezet had, qua aannames de laatste 6 maanden van SFA zit het ongeveer zo (waar ik weet van heb): 6 Thomas Cook, 2 Jetairfly, 1 Air Baltic, 2tal Lionair, 1 Brussels Airlines en 6 Ryanair.
 
Last edited:
Ik heb ook nog een vraagje, wat zijn de vooropleiding(s) eisen: HAVO OF VWO ,etc ?:confused:
 
In België hebben we een ander onderwijs systeem. Best eens contact opnemen met SFA daarvoor of naar een infodag gaan.
 
Ik ben één van die NLS studenten die een deel van zijn opleiding bij Sabena in zowel Amerika als Brussel/Antwerpen heeft gedaan. Sabena kwam op mij over als een hele goede school!
 
@springbok

Voel je je niet genaaid? Je hebt deels bij Sabena de opleiding gevolgd, maar wel de volle mep betaald bij de NLS.
Wat zijn je vooruitzichten op een baan?

Ik ga in september beginnen bij Sabena.

Thanks, gr. Reinout
 
Nee ik voel me zeker niet genaaid! Ik heb mijn VFR training in Evora gedaan. Ik kreeg toen van de NLS de kans om mijn IFR in Amerika te gaan doen bij Sabena. Alles tot en met mijn huur werd netjes door de NLS betaald. In Amerika heb ik met NLS,KLS en ook Sabena instructeurs gevlogen en hierdoor veel geleerd.

Vervolgens heb ik mijn IFR afgemaakt in Brussel/Antwerpen. Hier wederom met hele goede en ervaren instructeurs gevlogen en ook kennis gemaakt met het "echte" IFR vliegen wat in Arizona altijd gesimuleerd moest worden.

Vooraf had ik waarschijnlijk niet voor dit traject gekozen, maar al met al ben ik toch heel blij dat het voor mij zo gegaan is!
 
Back
Top