straalstromen

WhoAmI

New member
Hallo,
Ik vroeg me af hoe verkeersvliegtuigen gebruik maken van straalstromen en zo de route ermee bepalen. Wordt de route bepaald aan de hand van schattingen van de straalstroommeteo van dat moment of hoe wordt dit gedaan? is er iemand die mij dit in detail zou kunnen uitleggen? :)

:)offtopic:is er een mogelijkheid om dit naar het beroepspiloten gedeelte te verplaatsen?:eek:fftopic:)
 
Ja , met gemiddelde meewind zoeken we (= de computer) de route op met de meeste meewind. Andersom met tegen wind blijven we zoveel mogelijk weg van de straalstromen.
Er wordt dus zowel in route als in hoogte met straalstromen rekening gehouden.
Dit geldt overigens alleen maar op de wat langere routes. Op de kortere vlieg je al gauw te ver om en dan heeft het geen zin meer.
Op vluchten van 10 uur of meer is het opmerkelijk dat de voorspelde wind erg nauwkeurig is. Hulde aan de meteo.
 
Weet je toevallig ook de naam van het programma dat de meest ideale weg berekend met behulp van deze straalstromen?
 
Thanks Kermit. Volgende keer zet ik er wel een disclaimer bij voor mensen die mijn woordgrapje niet begrijpen...
 
Back
Top