Flight Information service in Nederland

Flight Information service in Nederland

  • is goed

    Votes: 6 17.1%
  • is nauwelijks bruikbaar

    Votes: 5 14.3%
  • ik gebruik geen NL FIS omdat ik er niks aan heb

    Votes: 6 17.1%
  • ik verwacht meer traffic info van verkeer rond me

    Votes: 17 48.6%
  • ik verwacht meer info over naderende gebieden

    Votes: 8 22.9%
  • FIS in NL is slechter als in buitenland

    Votes: 22 62.9%
  • FIS in NL is beter als in buitenland

    Votes: 0 0.0%

  • Total voters
    35
  • Poll closed .

dutchfly

New member
Hallo,

Graag wil ik eens een objectieve mening verzamelen over de kwaliteit van flight information service in Nederland, met name gericht op het VFR vliegen.

Deze poll is een poging om jullie mening te verzamelen om afhankelijk van de resultaten er hopelijk daarna wat verder mee te gaan doen.

De bedoeling is om de kwaliteit van de dienstverlening van het FIS in Nederland inzichtelijk te maken.


Ik ben benieuwd naar jullie mening ;)
 
Last edited:
Om echt inzicht te krijgen in de kwaliteit van FIS in Nederland, ben ik bang dat de meeste polls veel te beperkt zijn. Daarbij vind ik de voorop staande insteek die uit je bericht blijkt ook niet zodanig dat ik me groepen voel om inhoudelijk te gaan reageren.

(Als ik e.a. zo lees, zal van een genuanceerd oordeel dat ik zou willen geven, niet bepaald de essentie bewaard blijven.)
 
(Als ik e.a. zo lees, zal van een genuanceerd oordeel dat ik zou willen geven, niet bepaald de essentie bewaard blijven.)

Jammer dat je geen oordeel wil geven.

Met een beeld uit deze poll hoop ik iets te kunnen doen ter verbetering.

Aan het einde van de poll (over 30 dagen) zal ik een samenvattend stukje maken wat ik hier bij deze poll zal publiceren. Daarmee zal ik invulling geven aan de objectiviteit zoals (ook) ik deze wil.

Dus wat mij betreft graag je genuanceerd oordeel en mijn toezegging om daar ook genuanceerd mee om te gaan.

Groeten, Hans.
 
Last edited:
Ik moet zeggen dat ik de poll te beperkt vindt en erg leidend naar jou overduidelijke mening. Daarmee zeg ik niet dat ik het niet eens ben met je mening, maar dat de poll genuanceerder of veel uitgebreider zou moeten zijn om een objectief resultaat te geven.

Zo is bijvoorbeeld te sprong van FIS "nauwelijks bruikbaar" (redelijk gelijk aan "ik heb er niks aan") tot oordeel "goed" een redelijk grote. "Voldoende" of "ik weet wat ik er van kan verwachten en kan er mee leven" zouden keuzes zijn die zeker een groot deel van de vliegers zou aanspreken maar die er niet bij staan. Je weet dat we in NL vrij slecht iets echt "goed" kunnen noemen, dus zal men automatisch naar de keuzes daaronder gaan. De poll is dus te leidend naar mijn mening.

Je zou eens moeten proberen een wat uitgebreidere versie samen te stellen bij bijvoorbeeld www.surveymonkey.com . Makkelijk, gratis, kan je een stuk meer keuzes, uitleg en nuances geven. Als je dat zorgvuldig doet kan je wel degelijk een objectief beeld krijgen, dat is met deze poll niet mogelijk naar mijn mening.
 
Bovendien staan er twee verschrikkelijke taalfouten in je poll.

FIS in NL is slechter als in buitenland. En de beter-variant.
 
Ik heb geen ervaring met Nederland, maar hier in Noorwegen wordt je over het algemeen goed geholpen, vooral als je op een flight plan vliegt. De Oslo frequentie's zijn soms erg druk, dan krijg je minder aandacht. Maar je wordt in 99% van de gevallen constant op de hoogte gehouden over verkeer rond je wanneer dat een factor is en zijn ze erg vriendelijk en behulpzaam. Hopelijk heb ik later dit jaar wat ervaring met Nederlandse FIS, ben benieuwd....
 
Ik moet zeggen dat ik de poll te beperkt vindt en erg leidend naar jou overduidelijke mening. Daarmee zeg ik niet dat ik het niet eens ben met je mening, maar dat de poll genuanceerder of veel uitgebreider zou moeten zijn om een objectief resultaat te geven.

Een poll is natuurlijk een beperkt instrument. Als ik nu zie dat er van de ruim 300 lezers er 22 stemmen dan zal bij een nog veel uitgebreidere enquête het aantal deelnemers naar mijn gevoel nog veel minder zijn.
Het stellen van antwoorden met sterke tegenstellingen geven een duidelijker beeld dan het vragen van een mening met bijvoorbeeld een glijdende schaal waarbij de antwoorden allemaal net rond het midden zullen liggen.

Uit de antwoorden die nu gegeven zijn is een duidelijke tendens te zien. Bij veel meer tussenstappen is een tendens veel moeilijker of niet te zien of wordt het resultaat weer door anderen ter discussie gesteld.

Wellicht had ik mijn mening beter niet erbij kunnen zetten en daarom ga ik die dadelijk weghalen.

@Talsma
MBT de taalfouten: lekker belangrijk :eek:fftopic:
 
Misschien is het ook slim om in je vergelijking mee te nemen dat je in bijv. Duitsland vaak een rekening toegestuurd krijgt als je Bremen of Langen Info hebt opgeroepen. Dit in tegenstelling tot AMS info en Dutchmil Info.

Verder blijkt jou overduidelijke eigen standpunt wel heel erg duidelijk uit de poll, vandaar dat ik hem sowieso al niet meer serieus neem. Aangezien je dit toch enkel probeert te gebruiken om je eigen punt te maken. (5 Negatieve opties tegen 2 Positieve)

Daarnaast krijg je ook enorm vertekende onderzoeksresultaten. 'FIS in het buitenland is beter' Welk buitenland dan? In Duitsland? In Frankrijk? In Amerika? En wat is er daar dan beter aan?

Waar ik me aan kan ergeren is dat de AFISO op EHLE per overland een dikke 20 Euro afrekend en dan met veel zuchten en steunen de windread-out wil voorlezen als je daarom smeekt. (Itt tot bijvoorbeeld Duitsland waarbij je netjes op Downwind, Base en Final de wind krijgt!)

Niet aan dat de FIS-VKL's niet jou eigen taak als VFR-sportvlieger om uit je doppen te kijken en je vlucht voor te bereiden uit handen nemen (of daar verantwoording voor moeten afleggen) terwijl je daar geen stuiver voor betaalt!

Verder is en blijft klasse G ongecontroleerd, dus je hebt niks te verlangen. Alles meer dan 'QNH is 10xx' ligt buiten hun eigenlijke kerntaken, en is dus serviceverlening die ze niet zouden hoeven doen!
 
Last edited:
Misschien is het ook slim om in je vergelijking mee te nemen dat je in bijv. Duitsland vaak een rekening toegestuurd krijgt als je Bremen of Langen Info hebt opgeroepen. Dit in tegenstelling tot AMS info en Dutchmil Info.

Verder is en blijft klasse G ongecontroleerd, dus je hebt niks te verlangen. Alles meer dan 'QNH is 10xx' ligt buiten hun eigenlijke kerntaken, en is dus serviceverlening die ze niet zouden hoeven doen!

Ik heb van Bremen of Langen info nog nooit een rekening gekregen. Alleen toen ik de Frankfurt TMA gekruist heb kreeg ik een rekening.
De Schiphol TMA is klasse A en mag je niet kruisen dus een vergelijking is niet echt op zijn plaats. Wel raar dat je de Frankfurt TMA wel mag kruisen en de SPL TMA niet.

Volgens mij moet je eens een keer de ICAO definitie van flight information service na gaan kijken. Dan zal je zien dat het veel meer inhoudt dan de regional QNH geven. De QNH kan ik trouwens ook al ontvangen op Amsterdam arrival info op 132.975 MHz daar heb ik het FIS niet voor nodig.

Flight Information service:
A service provided for the purpose of giving advice and information useful for the safe and efficient conduct of flights (ICAO). Flight information services include providing information on:
i. Pertinent SIGMETs (significant meteorological information) and AIRMETs (airmen’s meteorological information).
ii. Pre-eruption and current volcanic activity, including volcanic and ash clouds.
iii. Changes in the navigational aids serviceability.
iv. Changes in the condition of aerodromes and their facilities.
v. Other information likely to affect safety.
vi. Current and forecast weather at the aerodrome of departure, destination, and alternate destinations.
vii. Collision hazards to aircraft operating in airspace classes C, D, E, F, and G.
viii. For flights over water areas, radio call signs, position, true track, speed, etc. of surface vessels in the area (to the extent possible and when requested by a pilot).
 
Goed dan hebben ze je vergeten te loggen, ik heb meerdere keren gehoord van mensen die daar wel rekeningen voor kregen. SPL-TMA mag je best kruisen hoor, op een IFR-plan. Of met ontheffing van de OPS Helpdesk op een VFR-plan.
 
Voor een grootdeel ben ik het met Surferboy eens (wat betreft de Poll en EHLE).

Wel een opmerking:
Uit je doppen kijken moet je altijd als piloot - VFR of IFR (in VMC) - prive-piloot of beroepspiloot maakt niet uit. Dat onslaat de authoriteit (Nederland in dit geval) echter niet van het aanbieden van FIS. Dat is nu eenmaal zo geregeld in de internationale verdragen die Nederland heeft ondertekend.

Opmerking 2 (bij dutchfly):
Volgens mij staat alleen de eerste regel : "A service provided for the purpose of giving advice and information useful for the safe and efficient conduct of flights" in de ICAO verdragen, maar ik kan het mis hebben. Volgens mij is dit de reden waarom het zo verschillend per land uitpakt. Wat je er verder onderzet zou overigens goed zijn als het wel zo specifiek werd afgesproken.

Ik behoor tot die gene die nooit FIS gebruikt in NL... Heb er idd niet veel aan als er niets bijzonders aan de hand is. Ik gebruik het wel in de TMA's van bv. Rotterdam, Eelde of Maastricht(laatste verplicht).

PS. heb idd nog nooit een rekeing gezien van Lange of Bremen info... wel van de radar frq.
 
i. Pertinent SIGMETs (significant meteorological information) and AIRMETs (airmen’s meteorological information).

Krijg je als ze van toepassing zijn.

ii. Pre-eruption and current volcanic activity, including volcanic and ash clouds.

Lekker belangrijk in NL

iii. Changes in the navigational aids serviceability.

Je vliegt VFR, denk niet dat je dan geïnteresseerd ben in de Cat-status van de ILS 18R?

iv. Changes in the condition of aerodromes and their facilities.

Krijg je indien bekend.

v. Other information likely to affect safety.

Krijg je indien bekend.

vi. Current and forecast weather at the aerodrome of departure, destination, and alternate destinations.

Krijg je desgevraagd.

vii. Collision hazards to aircraft operating in airspace classes C, D, E, F, and G.

Krijg je zover dat bij te praten is. Range waarop wordt gekeken is Ca. 120 á 140 NM, vanwege de vele boorplatformen in de Noordzee waarvoor ook een service wordt geleverd. Daarop is echt niet te zien of Pietje nou op ramkoers ligt t.o.v jou, of dat ie 500M verderop langs je heen vliegt.

viii. For flights over water areas, radio call signs, position, true track, speed, etc. of surface vessels in the area (to the extent possible and when requested by a pilot

Geen idee.

Edit:

Natuurlijk kan FIS beter, natuurlijk is het technisch mogelijk om die persoon elk vliegtuig dat ook VFR rondboort naar jou uit te callen. En te blijven monitoren wanneer elk vliegtuig een orbitje boven zijn/haar huis maakt, en dat jou weer door te geven en andersom.

Maar daar is wel mankracht/geld voor nodig, en heb niet het vermoeden dat de gemiddelde Nederlandse sportvlieger wil betalen daarvoor.
 
Krijg je zover dat bij te praten is.

En daar gaat het om !!!

Je kan niet als Flight Information Service provider volstaan met de opmerking voor zover dat bij te praten is. Dat is een kwestie van je organisatie zodanig inrichten dat het wel bij te praten is.

Als ik zie dan van de reacties er 17 al aangeven dat het FIS in het buitenland beter is als in Nederland dan moet dat toch aan het denken zetten.
Waarom kan men het in het buitenland wel bij praten en in NL niet ????

Als je schrijft dat een andere service verlening meer geld zal kosten dan geloof ik dat maar dat zou dan in het buitenland ook zo zijn.
Trouwens is er internationaal geregeld dat VFR vliegers geen rekening krijgen voor het FIS dat geleverd wordt.
Een van de speerpunten in het Eurocontrol actionplan voor airspace infringements is het harmoniseren van de FIS zoals deze binnen Europa gegeven wordt. Ik mag hopen dat het dan geharmoniseerd wordt op een gewenst nivo en niet op het minimale nivo van alleen een regional QNH.

Ook in het buitenland is het druk en zelfs in een land als Bulgarije krijg je meer en beter FIS als hier.

Nee wat doen de NL FIS providers, we verzinnen een systeem REFIS die de Regionale QNH gaat uitzenden. Dat kan helpen maar voor een groot deel van Nederland hadden we al Amsterdam arrival info waar je de QNH ook krijgt.

Verder valt toch op dat er nu al in deze poll heel vaak aangegeven wordt dat we meer traffic info willen ontvangen van verkeer rond om ons heen.
Als ik op de Eurocontrol website lees dat de Nederlandse FIS technisch erg goed is uitgerust en de informatie beschikbaar krijgt op moderne displays met peillijnen en andere hulpmiddelen dan vraag ik me toch af waarom die kwaliteit van FIS hier dan toch als zoveel minder wordt ervaren.
 
Is het 'probleem' niet vooral dat het grootste (overland) FIS gebied wordt gedaan door de Militairen (overigens wel weer een ander potje met geld)... Ik wil niet suggereren dat DM het 'slecht' doet, maar ze hebben ook veel andere taken en een ander opbouw van de organisatie en ook andere prioriteiten met hun geld. In de UK kan je in veel gebieden kiezen tussen civiel FIS en Militair FIS.
 
Krijg je zover dat bij te praten is.

Net even geturft op Amsterdam info freq gedurende 15 minuten.
10 verschillende callsigns gehoord waarvan 8 heli's boven de noordzee en 1 fotovlucht en 1 VFR kist.
RT bezetting gedurende 15 minuten totaal 2 minuten en 39 seconden dus dat moet toch wel bij te praten zijn, komt neer op 17% bezetting op het RT kanaal.
In mijn beleven is er noch ruimte zat om bij te praten. Laat er dan nog eens 17 % bijkomen voor coordinatie met anderen dan is het dus nog steeds 66 % van de tijd rustig.

Als we dan kijken naar FIS voor het VFR verkeer dan is het in 15 minuten slechts 5 seconden dus een bezetting van nog minder dan 1%.

Het is nu toch prima VFR weer en er zijn zeker wel wat kisten airborne die FIS zouden kunnen gebruiken.
 
Krijg je zover dat bij te praten is.

Ik ben de eerste die het eens is met het feit dat als er geen controller capacity is, of als het moeilijk te zien is, dat traffic info voor VFR verkeer inzakt. Fact of life.

Maar het valt me in NL gewoon op dat ook als het rustig is er erg weinig wordt gezegd....

Misschien valt het de controller niet op vanwege de schaal van de radar, dat zou kunnen. Maar daar staat tegenover dat ik in extreem zeldzame gevallen heel scherpe calls heb gehad van Dutch Mil waar de controller niet alleen precies zag wie/wat/waar maar ook de intenties goed interpreteerde en dus waarschuwde voor een situatie die mogelijk kon onstaan. Dus het kan wel zichtbaar zijn lijkt het, hoewel ik helemaal begrijp dat dat afhangt van hoe druk de controller in kwestie het heeft.

Maar bijvoorbeeld op mijn vorige vlucht kreeg een IFR toestel een waarschuwing van het feit dat ik bij hem in de buurt vloog. Eerst wist ik natuurlijk niet zeker dat het om mij ging (hoewel de hoogte overeen kwam), maar later zag ik de kist in kwestie en kon het callsign zien. Het ging dus wel om mij. De frequentie was doodstil. Waarom kan die vent nou niet even ook naar mij een heads-up geven met traffic info? Of waarom noemt hij mijn reg niet even in de call naar die andere kist. Dat is een no-brainer en daar was tijd genoeg voor. Ik kan nog zoiets noemen waar ik naast iemand zat die dicht langs twee F16s ging terwijl hij aan het oefenen was met hoogte/bochten. Die F16s kregen elke 15 seconden zo'n beetje een call over ons (bleek later dus weer), maar waarom niet *één* keer naar ons? Helaas heb ik meer van dit soort voorbeelden, dan van de vorige alinea.
 
En daar gaat het om !!!
Als ik zie dan van de reacties er 17 al aangeven dat het FIS in het buitenland beter is als in Nederland dan moet dat toch aan het denken zetten.
Waarom kan men het in het buitenland wel bij praten en in NL niet ????

Eigenlijk vond ik dat ik in mijn eerste post al duidelijk had gemaakt dat ik (net als Nosig) vind dat je poll veel te leidend is. Echter ik kan niet anders dan concluderen dat je echt heel sterk vooringenomen bent. Jij geeft aan dat er 17 mensen FIS in het buitenland beter is. Als je daarmee doelt op de reacties hier in deze thread, dan zie ik er echt geen 17 die aangeven dat het buitenland het beter doet.

Als ik kijk naar mijn ervaring met DutchMil, dan moet ik zeggen dat ik van hen te horen krijg wat ik nodig heb en wat ik vind dat ik van ze mag verwachten. Het positieve antwoord dat ik zou willen geven, zie ik niet terug in de poll, maar de vijf !!!! negatieve antwoorden ondersteunen zeker niet mijn gevoel.

(n.b. dat FIS in het buitenland anders is dan in Nederland, dat vind ik logisch. Dat is niet noodzakelijkerwijs slechter of beter.)
 
Eigenlijk vond ik dat ik in mijn eerste post al duidelijk had gemaakt dat ik (net als Nosig) vind dat je poll veel te leidend is. Echter ik kan niet anders dan concluderen dat je echt heel sterk vooringenomen bent. Jij geeft aan dat er 17 mensen FIS in het buitenland beter is. Als je daarmee doelt op de reacties hier in deze thread, dan zie ik er echt geen 17 die aangeven dat het buitenland het beter doet.

Hoeveel mensen zijn er al een poll begonnen die ergens zelf geen mening over hadden.

Ja ik heb zelf een mening en daarom ben ik de poll begonnen.

Die 17 antwoorden geven nu toch aan dat het FIS in NL slechter is dan in het buitenland, of geeft mijn computer nou andere dingen weer als die van jou ??
 
Als de FIS in het buitenland ongelooflijk goed is, betekend het dan dat de FIS in Nederland heel goed is? -> "Slechter dan" is nogal subjectief.

Ik vind DM en Ams Info prima. Er zijn sowieso al teveel mooiweervliegers op de radio die alleen maar lopen te kwekken om niets.
Mijn ervaringen met Langen info zijn prima, maar niet echt anders dan Dutchmil.
 
Back
Top