Twenthe: T-33 T-Bird voorzorgslanding vandaag...

En de kist zou deze woensdag 25 mei eindelijk moeten vertrekken vanaf Twenthe...

Gevist van http://www.scramble.nl/forum/viewtopic.php?f=44&t=61723:

http://www.tctubantia.nl/regio/twente/6457297/Noodlanding-op-dichte-vliegbasis-Twenthe.ece
A Lockheed T-33A (N132GB) made a precautionary landing at Twenthe today. The aircraft was enroute from Billund, via Nordholz to Niederrhein for a fuel stop. Final destination is Hahn. The aircraft had an electrical failure and had no radio contact with any ATC station.
 
Last edited:
En die ouwe Engelsman had blijkbaar ook geen license (mss verlopen welliswaar).

idd

Alweer piloot zonder vliegbrevet: 67-jarige betrapt na noodlanding

In Nederland hebben het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD) en de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) gisteren een onderzoek ingesteld naar de noodlanding van een Lockheed T33 op het vliegveld Twente in Enschede.

Volledig artikel (HLN.be)
 
Het toestel zou niet in grote problemen zijn geweest, en de landing verliep voor zover bekend voorspoedig, als een gewone landing. De actie werd gadegeslagen door enkele spotters.

Spotters op Twenthe? Dan heb je wel een heel saaie hobby geloof ik.
 
Volgende vraag wordt hoe dat ding daar weg komt. Een andere T33 rated vlieger zal wel te vinden zijn maar of de IVW het toelaat om daar een "complex" jet te laten opstijgen........

Zou zonde zijn om zo'n historische kist die je toch al met zijden handschoentjes moet behandelen in stukken over de weg te laten gaan.
 
Raar dat hij op Twente geland is i.p.v. Munster. Een veld 30 mijl verderop dat wel open is. Misschien zaten er nog kaartjes van Twente in de kist uit de tijd dat die T 33 bij de luchtmacht vloog. :grijns:

Vluchtvoorbereiding?
 
Raar dat hij op Twente geland is i.p.v. Munster. Een veld 30 mijl verderop dat wel open is. Misschien zaten er nog kaartjes van Twente in de kist uit de tijd dat die T 33 bij de luchtmacht vloog. :grijns:

Vluchtvoorbereiding?

Misschien niet eens zo héél raar als je er over nadenkt.....

Deze kist zit in de categorie high performance en zal een ietswat hogere approach speed hebben dan een C172. Hoewel er genoeg procedures zijn voor lost com betwijfel ik of deze kist een vliegplan had waardoor hij op EAT ergens verwacht wordt. Dat hij zo'n haast had om de kist ergens aan de grond te dumpen duid er misschien op dat hij wel meer dan alleen een simpel electrisch probleem had, misschien deed z'n x-ponder het daarom ook wel niet meer en was hij alles kwijt. Snel naar beneden om IMC of wat dan ook te vermijden. Om je dan vervolgens met zo'n "snelle" kist in een ander druk bezochte CTR of veld met circuit te bevinden met alle gevolgen van dien..... (Wij bevinden ons af en toe ook wel eens voor een charter met de F50 in een VFR circuitje met andere lichte kistjes buzzing around....thrust me, ginne pretje en alle hands aan dek!)
k'zou me enigzins voor kunnen stellen dat hij eieren voor z'n geld koos. Maar da's een hoop speculatie op een rij hoor ;)

Grtz,
 
Je hebt toch gewoon non comm. procedures?

VFR is uitwijken naar een groen veld, dat heeft hij dan wel heel letterlijk genomen. :grijns:
 
Volgende vraag wordt hoe dat ding daar weg komt. Een andere T33 rated vlieger zal wel te vinden zijn maar of de IVW het toelaat om daar een "complex" jet te laten opstijgen........

Zou zonde zijn om zo'n historische kist die je toch al met zijden handschoentjes moet behandelen in stukken over de weg te laten gaan.

Mwah, die vliegclub doet daar zo af en toe ook nog wel eens vliegen, en als die er mogen vliegen dan moet het ook wel te regelen zijn dat die T-33 weer weg komt.
 
Mwah, die vliegclub doet daar zo af en toe ook nog wel eens vliegen,....

De vliegclub is weer helemaal terug op Twenthe na een jaar Nordhorn geprobeerd te hebben. En geef ze eens ongelijk! 2 banen van 1800m en 3000m in de winter maanden helemaal voor jezelf en in de zomer maanden 4 van de 7dagen voor jezelf. De overige 3 dagen delen ze deze met de zweef vliegclub. Geen landingsgelden afhandeling (militaire) verkeersleiding die zich met je bemoeien etc etc. (lijkt aardig op een prive vliegveld naar amerikaans voorbeeld) Voor de vlieg -en zweef vliegclub hoop ik dat de deze status quo nog lang blijft.
De kans dat deze T-bird "langzaam verkeer" tegen zou komen tijdens de approach was dus niet geheel ondenkbeeldig.
 
Nu nog even een paar vrijwilligers die op de toren gaan zitten om de roger controller uit te gaan hangen, en klaar is kees.

Kunnen we lekker naar Enschede met een overland. Paar fietsjes bij de toren welke je voor een paar Euro kan huren en het word DE X-country bestemming van 2010!

Even naar Lonneker om een ijsje te eten, of naar Enschede om te genieten op het terras bij een van de kroegen in het centrum, en na een paar uur weer terug. Super toch?

Groeten

:radar: André :radar:
 
Ik moet zeggen dat als ik daar in de buurt zou rondhangen en met een complexe jet zonder com ergens zou willen landen, ik ook zeker zou overwegen om naar Twenthe te gaan. (Beetje jammer dat hij geen geldige typerating voor dat ding had. Laatste dat ik las is dat hij wel een geldig brevet had.)

Andere opties daar:
Nordhorn... Ehm, met je approach op 700 ft, door een smalle corridor, waar je wellicht ook nog een UL tegen komt.

Stadlohn... Is de baan daar lang genoeg? (1200m) (Ook voor Norhorn trouwens) Kan toch ook knap druk zijn met UL's, PPL's en wat al niet meer. (Altijd dikke pret als er een Citation land...)

Munster osnabruck... zonder Radio een CTR in?

Munster Telgte... baan te kort.

Kortom Twente lijkt me wel prettig. Relatief rustig en een mooie lange baan.
 
Nogmaals, je hebt gewoon non comm. procedures... Wie zegt trouwens dat hij non comm. was?

Misschien was de baan van Twente wel geblokkeerd geweest. Een Saab 2000 wilde ooit een noodlanding maken op een gesloten veld in Duitsland. Hadden ze even over het hoofd gezien dat er aardwallen op de baan waren geplaatst om dragracers van de baan te houden. Je hebt verder ook geen enkele emergency services als het fout gaat en de poorten zitten dicht dus de hulptroepen komen ook niet makkelijk het veld op...
 
Poorten zijn niet dicht en al helemaal niet voor de hulp troepen, die trouwens wel uit Enschede moeten komen.
Allemaal een kwestie van afwegingen maken als vlieger. Ik zat niet in het vliegtuig kan het niet beoordelen. Hij heeft de kist zonder verdere schade aan de grond gezet. Lijkt me dat hij wat de landings keuze betreft een goede beslissing heeft genomen. En wellicht was de situatie wel kritiek en had hij de keuze tussen de parallel lopen de A1 of Rwy 24 in dat geval lijkt me de 24 een betere optie. Te weinig info om z'n beslissing echt te beoordelen
 
In 1988 / 1989 is er een DC3 op Twente geland nadat er een motorstoring was opgetreden. Deze kist was onderweg van de VS naar Berlijn om als luftbrucke monument te gaan dienen.
Anyway, hij landde net na 5 uur op een vrijdag avond en n iemand had iets in de gaten. Verkeersleiding was al naar huis, bewaking zat ergens anders. Na een tijdje taxien zijn ze uiteindelijk opgemerkt en naar het platform begeleid.

Ook ooit een ballon 5 meter boven de baan zien hangen voor een half uur met 0 wind. Toen uiteindelijk het gas op was hebben ze hem net naast de baan in het gras gezet. Hier stond de bewaking wel te blaffen dat ze niet mochten landen...
 
Nogmaals, je hebt gewoon non comm. procedures... Wie zegt trouwens dat hij non comm. was?

Misschien was de baan van Twente wel geblokkeerd geweest. Een Saab 2000 wilde ooit een noodlanding maken op een gesloten veld in Duitsland. Hadden ze even over het hoofd gezien dat er aardwallen op de baan waren geplaatst om dragracers van de baan te houden. Je hebt verder ook geen enkele emergency services als het fout gaat en de poorten zitten dicht dus de hulptroepen komen ook niet makkelijk het veld op...

Non comm. procedures zijn leuk als je daarvoor in contact hebt gestaan met verkeersleiding, die dus een label/vliegplan/squawk hebben van je. Als je gezellig zomaar een CTR in komt boren zonder dat ze je ooit verwacht hebben, 7600 of niet, chaos wordt het sowieso.

Zelfs als ze je wél kennen dan is het nog steeds maar afwachten wat er gaat gebeuren zodra 7600 ingesleuteld wordt!
 
Een Saab 2000 wilde ooit een noodlanding maken op een gesloten veld in Duitsland. Hadden ze even over het hoofd gezien dat er aardwallen op de baan waren geplaatst om dragracers van de baan te houden. ...

Wie had dat over het hoofd gezien?
 
Back
Top