Negativiteit toekomst luchtvaart

FP7

New member
Geachte allen,

Na een redelijk aantal negatieve voorspellingen over de toekomst van de luchtvaart vanuit meerdere hoeken (de ervaren vliegers oa.), vraag ik mij toch af waar deze stoot negativiteit (zonder enig vleugje positiviteit) vandaan komt. Ik heb berichten gelezen die impliceerden dat er over zoveel jaar in de luchtvaart veel minder werk zou zijn voor piloten. Enkele voorbeelden hiervan zijn de toekomstige kostenbesparingen die menig airlines halve beleid bepalen, de ontwikkelingen van vliegtuigen die niet stil staan en het steeds geautomatiseerder worden en tot slot de zogenaamde verre toekomst: geen piloten meer nodig in de luchtvaart (waar ik zelf absoluut niet in geloof overigens).

Oke, we zitten in een crisis. Nouja, jullie zitten in een crisis. Ik als aspirant heb daar nog niks tastbaars van gemerkt, gezien ik natuurlijk nog niet in deze sector zit. Maar deze crisis, die alle vliegers aangaat, gaat ook alle mensen in andere takken aangaat, is erger dan wat hiervoor is gemaakt. Nog nooit is er zo'n erge dip geweest. Er is alleen maar negativiteit gaande rondom deze crisis. Correct me if I'm wrong, maar waren de kostenreducties en enorme besparingen niet allang in de maak voordat de crisis in Nederland is aangekomen? Was er niet allang een enorm toegenomen concurrentie aan de gang? Het enige echte verschil door de crisis is volgens mij eigenlijk dat de vraag naar vluchten minder is door de afgenomen koopkracht van zowel bedrijven als individuen (die dan weer voortvloeit uit de toegenomen prijzen en doorrekeningen adhv. brandstofprijzen). Het is een samenloop van omstandigheden die de huidige situatie heeft gemaakt tot wat het is.

Daarnaast is de crisis neergezet als het meest desastreuze verschijnsel dat nog zeker tot 2012 zou gaan duren voordat de economie weer iets zou aan aantrekken. De waarde van een voorspelling is zo overschat. Ik geloof er allang niet meer in. Maargoed, tot 2012 geen positieve cijfers? Het is nu nog bijna begin 2010 en verschillende bedrijven en bedrijfstakken hebben al weer lichte winsten geboekt. Het gaat allemaal weer de goede enigszins de goede kant op.

Maar zelfs als de crisis bijna helemaal over is, zijn er nog overschotten aan goede piloten. Daarnaast zijn er nog steeds immens veel commercieel vliegscholen die wellicht wel in de toekomst 500 man per jaar op de markt gaan afleveren, terwijl er geen plaats voor is. Moet ik toch eerlijk bekennen dat die werkloze lui die van zo'n school afkomen het wel een beetje aan zichzelf te danken hebben door daar een opleiding te gaan volgen, maargoed, dat terzijde.

Maar laten we eerlijk zijn; Airlines willen gewoon de beste piloten hebben. Ook al zijn er veel te veel piloten, de goede zullen er (na de crisis) toch wel uitgepikt worden? Als jij ontzettend graag piloot wil worden en je motivatie is enorm, waarom zou je het dan niet doen? Dat is wat ik namelijk veel lees op airwork. Zelf ben ik een aspirant, en moet ik mijn selecties nog ingaan. Maar ik heb het volste vertrouwen dat het me gaat lukken. Dit is namelijk (naast eigen bedrijf), het enige wat ik het liefst zou doen. Ik ga het ook zeker doen, met volle overtuiging, ondanks dat het afgeraden wordt. Uiteraard ga ik wel met een dik plan B mijn selecties en daarna hopelijk mijn vliegopleiding in, mocht iets mislukken en mocht ik geen werk hebben na mijn opleiding.

Nog even over alle negativiteit. Je zou het ook van een andere kant kunnen bekijken. Er zijn dan van tal van airlines failliet gegaan, maar juist door deze crisis houdt je de gezonde en sterke maatschappijen erbij. Zie het als een soort van correctie binnen de luchtvaart. Slimme maatschappijen blijven over. Deze maatschappijen weten dondersgoed hoe een marktwerking in elkaar steekt, hoe ze kostenbesparingen kunnen realiseren en daarmee de winst kunnen boeken. Dat de gestegen olieprijs en de crisis dit hebben tegengewerkt is een feit, maar er wordt alweer op ingespeeld door zuinigere vliegtuigen te ontwerpen en alternatieve brandstof te ontwikkelen zodat kosten gedrukt kunnen worden. En zo zijn er tal van oplossingen in de maak om te kunnen overleven, en vervolgens winsten te kunnen boeken.

Tot slot. ik probeer het absoluut niet heel erg zonnig te zien. Ik weet dondersgoed dat ik niet mijn droom losgeslagen achterna moet jagen, maar een weloverwogen keuze moet maken om die droom te realiseren. Daarnaast kan je in een enorme rotsituatie komen als jij je rente moet gaan betalen zonder dat je een baan hebt. Nogmaals, een plan B is een absolute vereiste en daar heb ik ook allang over gedacht. Daarnaast een vliegopleiding bij een goede school, maar vrijwel iedereen die niet naief is, weet denk ik wel zijn weg naar een goede school te vinden. En ja, als je heel erg behouden bent en geen enkel risico wil nemen, ga dan lekker een studie doen. Maar als jij je toekomst als piloot wil zien en je hebt een prima plan B, dan zou ik er gewoon volledig voor gaan, ook in de huidige tijd, ondanks alle negativiteit. Wie de stap niet zet, zal nooit verder komen. ;)

Groet,
FP7
 
FP7,

Ik twijfel niet aan je motivatie en ben er ook zeker van dat je daardoor de opleiding zal halen. Maar wat daarna?
Je staat helemaal achter in de grote rij wachtenden zonder ervaring en de bank zal gelijk van je verwachten dat je begint met betalen (rente en aflossing) daarbij komen nog de kosten voor je levensonderhoud wat je uiteindelijk brengt op een riant maandbedrag wat betaald moet worden.

Details hierover kun je elders op dit board vinden. Hopelijk heb je hierover nagedacht en heb je ook een sterk financieel plan wat ook uitvoerbaar is.

Zorg dan in ieder geval dat je een opleiding doet waardoor je gegarandeerd direct bij een fatsoenlijk bedrijf kunt gaan werken om zodoende te voorkomen dat je na je opleiding op straat komt te staan en niet aan je financiele verplichtingen kunt voldoen.

Uiteraard is en blijft het een fantastisch beroep!

GF.
 
@ Alinea 3 en 5:
De economie is inderdaad gestopt met krimpen en is zelfs als iets gegroeid, maar de groei zal niet snel toenemen. Het vertrouwen is flink aangetast en bedrijven zullen voorzichtiger investeren (wat overigens niet heel verkeerd is, want door te veel investeren (extreme overbesteding) wordt een 'normale' economische crisis veroorzaakt). Toch maar een voorspelling: De Nederlandsche Bank verwacht een economische groei van 0,7% in 2010 en 1,2% in 2011. Deze verwachtingen zijn een tijd terug naar boven bijgesteld, er werd namelijk tot voor kort nog een krimp in 2010 verwacht. Ervan uitgaande dat die groei misschien iets groter zal zijn dan verwacht, zal dat nog niet heel hoog zijn... De luchtvaart zal dan na verloop van tijd ook weer gaan aantrekken, maar dit hoeft natuurlijk niet meteen zo te zijn als het BBP stijgt. Daarbij komt er nog iets: De arbeidsmarkt loopt minimaal een half jaar op de economie achter. Over het algemeen worden er dus veranderingen in de arbeidsmarkt gevoeld als de economie al een half jaar aan het groeien is, en die verwachtte groei is zo groot nog niet....

Nog even over je survival of the fittest: Ze zullen vast de beste uitzoeken (vandaag bij een open dag nog gehoord dat de maatschappijen bij de vliegscholen langs gaan om cijfers te bekijken (echt waar of niet, ze zullen vast de beste willen, zeker bij een groot overschot)), maar de beste zullen geen ab initio's zijn toch?! Het lijkt mij dat ze voorkeur hebben aan piloten met ervaring en uren die zich natuurlijk óók op de markt begeven...
 
Nog even over je survival of the fittest: Ze zullen vast de beste uitzoeken (vandaag bij een open dag nog gehoord dat de maatschappijen bij de vliegscholen langs gaan om cijfers te bekijken (echt waar of niet, ze zullen vast de beste willen, zeker bij een groot overschot)), maar de beste zullen geen ab initio's zijn toch?! Het lijkt mij dat ze voorkeur hebben aan piloten met ervaring en uren die zich natuurlijk óók op de markt begeven...

Voor de maatschappijen is een vlieger deel van de TCO (Total Cost of Operation). Een ab initio heeft de papieren en kennis die ze nodig hebben, en kost een stuk minder. Ervaring komt vanzelf. "Good enough" is het motto.
 
Er zijn dan van tal van airlines failliet gegaan, maar juist door deze crisis houdt je de gezonde en sterke maatschappijen erbij. Zie het als een soort van correctie binnen de luchtvaart. Slimme maatschappijen blijven over.
FP7

Vraag me af of je hier niet de volgende denkfout maakt; het wegvallen van de één betekent niet meteen dat dit werk oplevert voor de ander.

Ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb maar ik vroeg me gewoon af of er, in ieder geval binnen Europa, niet gewoon sprake is van een structurele overcapaciteit op de lijndiensten. En in hoeverre de credit crunch door het wegblijven van de business class passagiers deze nu ook financieel zichtbaar is geworden?
 
Voor de maatschappijen is een vlieger deel van de TCO (Total Cost of Operation). Een ab initio heeft de papieren en kennis die ze nodig hebben, en kost een stuk minder. Ervaring komt vanzelf. "Good enough" is het motto.

Sorry maar hier zit je er toch een beetje naast.
Tuurlijk is een beginnend vlieger goedkoper in de loonlasten maar de trainingskosten zijn vele malen hoger. Als je als ervaren vlieger bij een ander bedrijf op hetzelfde type een baan kan krijgen duren de meeste OCC's (Operators Conversion Course) 'slechts' 2 weken. Een volldedige type-rating duurt 2 maanden en is vele malen duurder. Daarnaast hoeft de ervaren vlieger zijn circuits niet te vliegen (gemiddeld €6000,-/sessie) en line training met een duurbetaalde trainingscaptain is slechts een paar dagen ipv een aantal weken.

De grote boze maatschappij uit Ierland heeft op de website staan dat er op het moment alleen Direct Entry Captains én ervaren First Officers worden aangenomen! Het addertje zit 'em in het feit dat deze ervaren FO's een cadetship wordt aangeboden. Met andere woorden zelf 30 ruggen neerlegen voor de type-rating en de rest van de kosten zijn voor het bedrijf.

Op deze manier worden de kosten gespreid en zijn ze ongeveer even duur uit (de Total Costs of Operation) als met iemand met 200hrs en hebben ze toch de ervaren mannen en vrouwen binnen.

My 2 cents.
 
Met andere woorden zelf 30 ruggen neerlegen voor de type-rating en de rest van de kosten zijn voor het bedrijf.
WTF?! De rest van de kosten?

Yeah rrrright, en daarom zoeken ze zeker alleen maar NON-rated mensen met 200 uur TT op een Cessna omdat ze die kosten zo laag mogelijk proberen te houden? Hahaha! Wat een onzin, man dat geloof je toch werkelijk zelf niet!

Als kosten werkelijk een issue zouden zijn (en als FR dus nog eens geld op een training moet bijleggen) dan neem je toch ervaren mensen die sneller door een training komen, of is dat weer te simpel?

Safety first....hahaha wat is het toch een grap!:angel:
 
Met andere woorden zelf 30 ruggen neerlegen voor de type-rating en de rest van de kosten zijn voor het bedrijf.

Een typerating kost het bedrijf zo'n 22k-25k, de rest van de kosten (voor de student) zijn idd voor het bedrijf (maar dan als winst....)

Easyjet mag best een businessclass stoel gaan plaatsen in de cockpit, want als je nieuwe FO's 40K betalen voor een TR met laag salaris, en de passagiers voor nop laat vliegen, dan komt de meeste winst van die kerel die rechts voorin een raamplaats heeft bemachtigd...... :yeehaa:

Nog ff en je hoeft geen AOC meer te hebben want zonder passagiers vliegen wordt dan rendabeler door deze constructie....

Ik ken een schandalig verhaal uit de praktijk van een bekende nederlandse vliegschool die in 'goede tijden' al gesprekken had met luchtvaartmaatschappijen om een deal te sluiten over TR's (die toen nog door de maatschappij werd betaald). Deze school wilde de TR gaan verzorgen en dat de vliegschool + maatschappij eraan gingen verdienen ten koste van de student.... En dat van een school waar je het in eerste instantie niet van zou verwachten (en het is NIET Stella).
 
Maar laten we eerlijk zijn; Airlines willen gewoon de beste piloten hebben. Ook al zijn er veel te veel piloten, de goede zullen er (na de crisis) toch wel uitgepikt worden?

Om eerlijk te zijn zoeken airlines tegenwoordig gewoon de goedkoopste piloten die aan de standaard voldoen. Dus vergeet dat idee maar dat de beste wel boven komen drijven.

Zorg gewoon dat je plenty euri's op de bank hebt staan om over te maken aan MOL en consorten dan moet het wel lukken toch..

Je bent in ieder geval preferred banking client bij ABNAMRO met je 100.000+ lening, dus krijg je altijd nog een koffie met koekje in de lounge op Schiphol om je dat warme gevoel van binnen te geven.
 
Ik ken een schandalig verhaal uit de praktijk van een bekende nederlandse vliegschool die in 'goede tijden' al gesprekken had met luchtvaartmaatschappijen om een deal te sluiten over TR's (die toen nog door de maatschappij werd betaald). Deze school wilde de TR gaan verzorgen en dat de vliegschool + maatschappij eraan gingen verdienen ten koste van de student.... En dat van een school waar je het in eerste instantie niet van zou verwachten (en het is NIET Stella).

Ojeee het is toch niet deze he?

"Cost of the program is € 94.000,-- . ~
Including a B737-NG Type Rating in the above, the price is € 113.000,-- ."

Hmmm, op de Nederlandse site staan trouwens andere bedragen, vaag.
 
Om eerlijk te zijn zoeken airlines tegenwoordig gewoon de goedkoopste piloten die aan de standaard voldoen. Dus vergeet dat idee maar dat de beste wel boven komen drijven.
Psies!

Selecteer wat kredietwaardige en wanhopige wannabee FO's met nul uur ervaring, zet ze naast een enigzins ervaren captain, timmer iedere vorm van zelfstandig denken dicht met SOP's, memo's, NTC's en flight data monitoring, maar zet voor de zekerheid wel in het OM dat "in case of an emergency the captain has the right to deviate from SOP's blablabla" om vooral de piloten (en niet de selectie of het business model) de schuld te geven voor het geval dat er dan toch ergens een smeulend gat in de grond is... Geef jezelf (ehhh, management welteverstaan!) een dikke vette bonus et voila: welcome to (low cost!) aviation in 2010!

Zo...en nu maar weer wachten tot er een of andere wannabee sufk*t (brevet: geen, type rating: geen, uren: geen) een plaatje post van de Alpen en begint over het uitzicht vanaf je werkplek...
 
Ojeee het is toch niet deze he?

"Cost of the program is € 94.000,-- . ~
Including a B737-NG Type Rating in the above, the price is € 113.000,-- ."

Hmmm, op de Nederlandse site staan trouwens andere bedragen, vaag.

Nee, het is al een aantal jaren geleden (ver voor de crisis) en het verhaal dat ik (uit 1ste bron) ken ging om een 'flag-carrier' die normaliter de TR betaald en waar alle arbeidsvoorwaarden uitstekend zijn verzorgd. Doordat een aantal studenten van een Nederlandse vliegschool daar een arbeidscontract kreeg aangeboden, werd deze studenten gevraagd om de contacten met de vliegdienst door te spelen aan deze school met als doel "om meer studenten daar geplaatst te krijgen". Vervolgens nam die Nederlandse vliegschool contact op met deze maatschappij en kreeg het contact een hele andere wending want vanuit de vliegschool werd voorgesteld om de TR's te gaan verzorgen waarvoor de studenten dan moesten betalen. De maatschappij EN de vliegschool zouden hier aan gaan verdienen dus een soort van win/win. Omdat dit tegen de policy van deze maatschappij in druist, is men hier niet op ingegaan. Maar de studenten laten betalen door de TR werd in dit geval geïnitieerd door de vliegschool!!!

Degene die bij deze maatschappij werkten en hun contacten door hadden gespeeld naar de vliegschool voelden zich zwaar misbruikt door de commerciële houding van hun 'oude' vliegschool......
 
Nee, het is al een aantal jaren geleden (ver voor de crisis) en het verhaal dat ik (uit 1ste bron) ken ging om een 'flag-carrier' die normaliter de TR betaald en waar alle arbeidsvoorwaarden uitstekend zijn verzorgd. Doordat een aantal studenten van een Nederlandse vliegschool daar een arbeidscontract kreeg aangeboden, werd deze studenten gevraagd om de contacten met de vliegdienst door te spelen aan deze school met als doel "om meer studenten daar geplaatst te krijgen". Vervolgens nam die Nederlandse vliegschool contact op met deze maatschappij en kreeg het contact een hele andere wending want vanuit de vliegschool werd voorgesteld om de TR's te gaan verzorgen waarvoor de studenten dan moesten betalen. De maatschappij EN de vliegschool zouden hier aan gaan verdienen dus een soort van win/win. Omdat dit tegen de policy van deze maatschappij in druist, is men hier niet op ingegaan. Maar de studenten laten betalen door de TR werd in dit geval geïnitieerd door de vliegschool!!!

Degene die bij deze maatschappij werkten en hun contacten door hadden gespeeld naar de vliegschool voelden zich zwaar misbruikt door de commerciële houding van hun 'oude' vliegschool......

Goed, dus ik neem aan dat dát verleden tijd is?
 
Airlines willen gewoon de beste piloten hebben. Ook al zijn er veel te veel piloten, de goede zullen er (na de crisis) toch wel uitgepikt worden? Als jij ontzettend graag piloot wil worden en je motivatie is enorm, waarom zou je het dan niet doen?

:passed:ik geef het op hoor.

Wannabe's : succes ermee.
Niet bij ons komen zeuren als je vriendin haar kontje moet gaan verkopen op het station.
 
Wat de allereerste poster nog steeds niet begrijpt is dat de moderne luchtvaart niet meer te vergelijken is met dat van een 10-tal jaren geleden.
Salarissen gaan naar beneden, opleidingskosten gaan omhoog, pensioenen verdwijnen. Valt jouw bedrijf om, dan begin je weer onderaan de salarislijst, met mogelijk weer een nieuwe T/R die je moet betalen, weer een probation jaar voordat je een vast contract krijgt. Er begint een hele generatie vliegers te komen die in hun 40 zijn en absoluut niets overgehouden hebben aan hun carriere. Gewoon de pech gehad dat de laatste 5 bedrijven waar ze voor gewerkt hebben failliet gingen. Wordt je bij een KLM, Lufthansa, BA, Air France oid aangenomen dan zit je goed. De rest? Goed totdat ze omvallen of gaan snoeien. De lijst is lang en wordt met de dag langer.

Dit my friend, zijn de redenen dat veel vliegers het zat zijn met de huidige luchtvaart en naar wegen gaan kijken om een ander beroep te zoeken. Financieel vallen en proberen weer op te staan keer op keer gaat je uiteindelijk de strot uithangen.

Maar goed, ga je gang, doe wat je wil.
 
Die "crisis" is niet uitsluitend luchtvaart gericht. Luchtvaart wordt geconfronteerd met een paar extra problemen erbovenop, maar ook met het essentiële probleem.

Wat je ook doet, in welke sector dan ook, je wordt geconfronteerd met leningen. Luchtvaartopleiding zit trouwens in eenzelfde straatje en dat straatje gaat wel heel donker tegenwoordig.

Als beginnende piloten om hun opleiding te financieren zware schulden moeten aangaan, dan maak je de economie al mank van bij de start. Van mij mag je lenen, maar er moet zekerheid van terugbetaling tegenoverstaan. Kijk naar Amerika, daar zijn huizenprijzen gekelderd omdat er onvoldoende terugbetaalkracht tegenover stond. Wat was hun "reserve"? Nagenoeg geen. Want naast de lening voor het huis werd ook voor de auto geleend en eten... daarvoor dient de credit card. Er stond nergens een reserve tegenover, wel een "toekomstige" nl die van de job. Het is een viscieuze cirkel. Leningen worden gesteund door een toekomstige verwachte groei, maar als die groei plots een beetje hapert valt het hele kaartenhuis in elkaar.

Wat is jouw "reserve"? Ofwel heb je een mama en papa die gespaard hebben en jou financieren. Ofwel moet je het zelf doen en dat is je "reserve" een job bij een airline. Maar je hebt de job nog niet, en die airline... tja... welke zal het zijn? Hoeveel gaat die job opbrengen? Dat weet je niet. Minder dan vroeger. Hoe zeker is die job bij een airline? Onzeker. Denk wel dat een meerderheid van de piloten weten wat een faillissementsdreiging is.

Onze economie draait maar om één ding tegenwoordig: groei en dat is niet mogelijk zonder dat mensen consumeren. En dat consumptiegedrag is nu blijkbaar meer dan ooit gestoeld op leengedrag. Jij? Je hebt niet eens een dak boven je hoofd en je gaat al leningen aan van relatief grote bedragen... waar moet jouw consumptiegedrag vandaan komen?

Loopt het slechter af, dan kan je de bank niet meer terugbetalen en komt de bank in problemen. Zie het op een grotere schaal en je krijgt overheden die aan banken moeten gaan lenen.

En dat is wat nu gebeurd eigenlijk, ja, zo ver zitten we al. De overheden, de laatste strohalm, moeten alle hens aan dek roepen om hun land te laten overleven. Want de tekorten swingen weer de pan uit. Daar waar ze bij de "piek"-jaren reserves hadden moeten opbouwen, hebben ze het ook iets te veel opgeconsumeerd.

Het probleem is dat er veel te veel uitgeleend wordt, en dat er bitter weinig reserve tegenover staat.
 
Maar laten we eerlijk zijn; Airlines willen gewoon de beste piloten hebben.
:passed:

Volgens mij ben je een beetje (erg) naïef. Op zich is dat mooi, want cynisch zijn is ook niet alles, maar anno 2010 kan je hierdoor zomaar een groot gat in je portomonnee slaan. Beetje meer realiteitszin kan geen kwaad.
 
Ik hoor ook meer en meer van collega's dat je als piloot ervoor moet zorgen dat je een b plan hebt. Om heel eerlijk te zijn, ze hebben gelijk maar ik vind dit moeilijk. Ik zou gewoon niet weten wat ik voor de rest van m'n dagen wil doen en waarvoor ik goed wordt betaald.
 
Back
Top