FP7
New member
Geachte allen,
Na een redelijk aantal negatieve voorspellingen over de toekomst van de luchtvaart vanuit meerdere hoeken (de ervaren vliegers oa.), vraag ik mij toch af waar deze stoot negativiteit (zonder enig vleugje positiviteit) vandaan komt. Ik heb berichten gelezen die impliceerden dat er over zoveel jaar in de luchtvaart veel minder werk zou zijn voor piloten. Enkele voorbeelden hiervan zijn de toekomstige kostenbesparingen die menig airlines halve beleid bepalen, de ontwikkelingen van vliegtuigen die niet stil staan en het steeds geautomatiseerder worden en tot slot de zogenaamde verre toekomst: geen piloten meer nodig in de luchtvaart (waar ik zelf absoluut niet in geloof overigens).
Oke, we zitten in een crisis. Nouja, jullie zitten in een crisis. Ik als aspirant heb daar nog niks tastbaars van gemerkt, gezien ik natuurlijk nog niet in deze sector zit. Maar deze crisis, die alle vliegers aangaat, gaat ook alle mensen in andere takken aangaat, is erger dan wat hiervoor is gemaakt. Nog nooit is er zo'n erge dip geweest. Er is alleen maar negativiteit gaande rondom deze crisis. Correct me if I'm wrong, maar waren de kostenreducties en enorme besparingen niet allang in de maak voordat de crisis in Nederland is aangekomen? Was er niet allang een enorm toegenomen concurrentie aan de gang? Het enige echte verschil door de crisis is volgens mij eigenlijk dat de vraag naar vluchten minder is door de afgenomen koopkracht van zowel bedrijven als individuen (die dan weer voortvloeit uit de toegenomen prijzen en doorrekeningen adhv. brandstofprijzen). Het is een samenloop van omstandigheden die de huidige situatie heeft gemaakt tot wat het is.
Daarnaast is de crisis neergezet als het meest desastreuze verschijnsel dat nog zeker tot 2012 zou gaan duren voordat de economie weer iets zou aan aantrekken. De waarde van een voorspelling is zo overschat. Ik geloof er allang niet meer in. Maargoed, tot 2012 geen positieve cijfers? Het is nu nog bijna begin 2010 en verschillende bedrijven en bedrijfstakken hebben al weer lichte winsten geboekt. Het gaat allemaal weer de goede enigszins de goede kant op.
Maar zelfs als de crisis bijna helemaal over is, zijn er nog overschotten aan goede piloten. Daarnaast zijn er nog steeds immens veel commercieel vliegscholen die wellicht wel in de toekomst 500 man per jaar op de markt gaan afleveren, terwijl er geen plaats voor is. Moet ik toch eerlijk bekennen dat die werkloze lui die van zo'n school afkomen het wel een beetje aan zichzelf te danken hebben door daar een opleiding te gaan volgen, maargoed, dat terzijde.
Maar laten we eerlijk zijn; Airlines willen gewoon de beste piloten hebben. Ook al zijn er veel te veel piloten, de goede zullen er (na de crisis) toch wel uitgepikt worden? Als jij ontzettend graag piloot wil worden en je motivatie is enorm, waarom zou je het dan niet doen? Dat is wat ik namelijk veel lees op airwork. Zelf ben ik een aspirant, en moet ik mijn selecties nog ingaan. Maar ik heb het volste vertrouwen dat het me gaat lukken. Dit is namelijk (naast eigen bedrijf), het enige wat ik het liefst zou doen. Ik ga het ook zeker doen, met volle overtuiging, ondanks dat het afgeraden wordt. Uiteraard ga ik wel met een dik plan B mijn selecties en daarna hopelijk mijn vliegopleiding in, mocht iets mislukken en mocht ik geen werk hebben na mijn opleiding.
Nog even over alle negativiteit. Je zou het ook van een andere kant kunnen bekijken. Er zijn dan van tal van airlines failliet gegaan, maar juist door deze crisis houdt je de gezonde en sterke maatschappijen erbij. Zie het als een soort van correctie binnen de luchtvaart. Slimme maatschappijen blijven over. Deze maatschappijen weten dondersgoed hoe een marktwerking in elkaar steekt, hoe ze kostenbesparingen kunnen realiseren en daarmee de winst kunnen boeken. Dat de gestegen olieprijs en de crisis dit hebben tegengewerkt is een feit, maar er wordt alweer op ingespeeld door zuinigere vliegtuigen te ontwerpen en alternatieve brandstof te ontwikkelen zodat kosten gedrukt kunnen worden. En zo zijn er tal van oplossingen in de maak om te kunnen overleven, en vervolgens winsten te kunnen boeken.
Tot slot. ik probeer het absoluut niet heel erg zonnig te zien. Ik weet dondersgoed dat ik niet mijn droom losgeslagen achterna moet jagen, maar een weloverwogen keuze moet maken om die droom te realiseren. Daarnaast kan je in een enorme rotsituatie komen als jij je rente moet gaan betalen zonder dat je een baan hebt. Nogmaals, een plan B is een absolute vereiste en daar heb ik ook allang over gedacht. Daarnaast een vliegopleiding bij een goede school, maar vrijwel iedereen die niet naief is, weet denk ik wel zijn weg naar een goede school te vinden. En ja, als je heel erg behouden bent en geen enkel risico wil nemen, ga dan lekker een studie doen. Maar als jij je toekomst als piloot wil zien en je hebt een prima plan B, dan zou ik er gewoon volledig voor gaan, ook in de huidige tijd, ondanks alle negativiteit. Wie de stap niet zet, zal nooit verder komen.
Groet,
FP7
Na een redelijk aantal negatieve voorspellingen over de toekomst van de luchtvaart vanuit meerdere hoeken (de ervaren vliegers oa.), vraag ik mij toch af waar deze stoot negativiteit (zonder enig vleugje positiviteit) vandaan komt. Ik heb berichten gelezen die impliceerden dat er over zoveel jaar in de luchtvaart veel minder werk zou zijn voor piloten. Enkele voorbeelden hiervan zijn de toekomstige kostenbesparingen die menig airlines halve beleid bepalen, de ontwikkelingen van vliegtuigen die niet stil staan en het steeds geautomatiseerder worden en tot slot de zogenaamde verre toekomst: geen piloten meer nodig in de luchtvaart (waar ik zelf absoluut niet in geloof overigens).
Oke, we zitten in een crisis. Nouja, jullie zitten in een crisis. Ik als aspirant heb daar nog niks tastbaars van gemerkt, gezien ik natuurlijk nog niet in deze sector zit. Maar deze crisis, die alle vliegers aangaat, gaat ook alle mensen in andere takken aangaat, is erger dan wat hiervoor is gemaakt. Nog nooit is er zo'n erge dip geweest. Er is alleen maar negativiteit gaande rondom deze crisis. Correct me if I'm wrong, maar waren de kostenreducties en enorme besparingen niet allang in de maak voordat de crisis in Nederland is aangekomen? Was er niet allang een enorm toegenomen concurrentie aan de gang? Het enige echte verschil door de crisis is volgens mij eigenlijk dat de vraag naar vluchten minder is door de afgenomen koopkracht van zowel bedrijven als individuen (die dan weer voortvloeit uit de toegenomen prijzen en doorrekeningen adhv. brandstofprijzen). Het is een samenloop van omstandigheden die de huidige situatie heeft gemaakt tot wat het is.
Daarnaast is de crisis neergezet als het meest desastreuze verschijnsel dat nog zeker tot 2012 zou gaan duren voordat de economie weer iets zou aan aantrekken. De waarde van een voorspelling is zo overschat. Ik geloof er allang niet meer in. Maargoed, tot 2012 geen positieve cijfers? Het is nu nog bijna begin 2010 en verschillende bedrijven en bedrijfstakken hebben al weer lichte winsten geboekt. Het gaat allemaal weer de goede enigszins de goede kant op.
Maar zelfs als de crisis bijna helemaal over is, zijn er nog overschotten aan goede piloten. Daarnaast zijn er nog steeds immens veel commercieel vliegscholen die wellicht wel in de toekomst 500 man per jaar op de markt gaan afleveren, terwijl er geen plaats voor is. Moet ik toch eerlijk bekennen dat die werkloze lui die van zo'n school afkomen het wel een beetje aan zichzelf te danken hebben door daar een opleiding te gaan volgen, maargoed, dat terzijde.
Maar laten we eerlijk zijn; Airlines willen gewoon de beste piloten hebben. Ook al zijn er veel te veel piloten, de goede zullen er (na de crisis) toch wel uitgepikt worden? Als jij ontzettend graag piloot wil worden en je motivatie is enorm, waarom zou je het dan niet doen? Dat is wat ik namelijk veel lees op airwork. Zelf ben ik een aspirant, en moet ik mijn selecties nog ingaan. Maar ik heb het volste vertrouwen dat het me gaat lukken. Dit is namelijk (naast eigen bedrijf), het enige wat ik het liefst zou doen. Ik ga het ook zeker doen, met volle overtuiging, ondanks dat het afgeraden wordt. Uiteraard ga ik wel met een dik plan B mijn selecties en daarna hopelijk mijn vliegopleiding in, mocht iets mislukken en mocht ik geen werk hebben na mijn opleiding.
Nog even over alle negativiteit. Je zou het ook van een andere kant kunnen bekijken. Er zijn dan van tal van airlines failliet gegaan, maar juist door deze crisis houdt je de gezonde en sterke maatschappijen erbij. Zie het als een soort van correctie binnen de luchtvaart. Slimme maatschappijen blijven over. Deze maatschappijen weten dondersgoed hoe een marktwerking in elkaar steekt, hoe ze kostenbesparingen kunnen realiseren en daarmee de winst kunnen boeken. Dat de gestegen olieprijs en de crisis dit hebben tegengewerkt is een feit, maar er wordt alweer op ingespeeld door zuinigere vliegtuigen te ontwerpen en alternatieve brandstof te ontwikkelen zodat kosten gedrukt kunnen worden. En zo zijn er tal van oplossingen in de maak om te kunnen overleven, en vervolgens winsten te kunnen boeken.
Tot slot. ik probeer het absoluut niet heel erg zonnig te zien. Ik weet dondersgoed dat ik niet mijn droom losgeslagen achterna moet jagen, maar een weloverwogen keuze moet maken om die droom te realiseren. Daarnaast kan je in een enorme rotsituatie komen als jij je rente moet gaan betalen zonder dat je een baan hebt. Nogmaals, een plan B is een absolute vereiste en daar heb ik ook allang over gedacht. Daarnaast een vliegopleiding bij een goede school, maar vrijwel iedereen die niet naief is, weet denk ik wel zijn weg naar een goede school te vinden. En ja, als je heel erg behouden bent en geen enkel risico wil nemen, ga dan lekker een studie doen. Maar als jij je toekomst als piloot wil zien en je hebt een prima plan B, dan zou ik er gewoon volledig voor gaan, ook in de huidige tijd, ondanks alle negativiteit. Wie de stap niet zet, zal nooit verder komen.
Groet,
FP7