ECAM trainer

chupito

New member
Hoi,

heeft iemand wel eens van een A-320 ECAM-trainer gehoord? En zo ja, weet iemand een site waar deze te downloaden is?

Gr. C
 
Ga liever op zoek naar een FMGS trainer. ECAM is weinig voor te trainen.

"ECAM ACTIONS COMPLETED"
 
Hahaha. Succes.
Hoor het wel wanneer je het met me eens bent.

Ik ben het met je eens dat als je klaar bent met alles dat inderdaad "ecam actions completed is". Maar oefening baart kunst. Knowledge is power. Dus ipv failures door de ogen van de FCOM te bekijken en te bestuderen wil ik graag oefenen voor mijn CMD aan de hand van de ECAM. De drills doornemen en als ik een ECAM oversla omdat QRH meer applicable is, kijken welke onderdelen verdwijnen (blue) en welke niet. Etc. FCOM is leuk, maar schetst niet het plaatje. En zeker niet in geval van double failures, waarvan ik zeker weet dat ze gaan komen in de SIM: TL fault met fuel leak opposite side bijv., TL fault met SLAT fault..... ECAM actions kan je dood worden. Om maar een voorbeeld te geven. Ik wil de TRE voor zijn door zoveel mogelijk double failures te bekijken en een plan of action opmaken voor mezelf. Hoe meer capaciteit ik over hou, hoe beter.

Ik kan natuurlijk ook wel "direct to" en het programmeren van het FMS oefen, maar ik denk niet dat ik dat nodig heb....


Maar we hoeven het niet eens te worden, no hard feelings....
 
Hahaha. Succes.
Hoor het wel wanneer je het met me eens bent.

Zonnair, ik wil niet veel zeggen, maar...
Na de typerating wist ik prima om te gaan met een MCDU, ECAM is echter heel andere koek. Zeker als je gewend bent om je hersenen te gebruiken in een conventioneel toestel. Het duurt enige recurrent simsessies voordat je er volledig vertrouwd mee raakt. Niet voor niets is er een markt voor ECAM trainers.
 
Ga liever op zoek naar een FMGS trainer. ECAM is weinig voor te trainen.

"ECAM ACTIONS COMPLETED"

Dat is echt onzin. FMGS heeft meestal geen geheimen meer na een tijdje. ECAM daarentegen........
 
De mysterieuze airbus..........vliegtuig designed voor de vlieger of voor ?????

Om je ECAM te trainen kan je FCOM 3 perfect gebruiken(alle ECAM shit staat erin). Voor een FMGS trainer kan je mij altijd mailen.

Saludos desde el desierto.
 
De mysterieuze airbus..........vliegtuig designed voor de vlieger of voor ?????

Om je ECAM te trainen kan je FCOM 3 perfect gebruiken(alle ECAM shit staat erin). Voor een FMGS trainer kan je mij altijd mailen.

Saludos desde el desierto.

Klopt, maar geen combinaties van ECAM's. Maar daar draait het niet om:

Wie weet waar je er eentje kan downloaden????
 
Ja je kan FCOM3 gebruiken. Maar het gaat chupito om de interactie. ECAM trainer kan ik je niet aan helpen helaas. Die online versie is niet heel erg veel soeps, maar beter dan niets. Kan me herinneren dat LH vroeger een ECAM trainer had, maar hoe en of die beschikbaar is, weet ik niet.
Succes!
 
Geloof me nou. Je ECAM philosophy is in principe altijd het zelfde. Dat leer je wel tijdens de sim. Maar ja, ieder zijn ding
 
Het is behelpen omdat de SOP's afwijken maar voor elke OPC kijk ik altijd even deze filmpjes.

Er zitten flink wat ECAM stukken bij. Ik begrijp zonnair niet zo want zelf krijg ik er altijd weer een "Aha Erlebnis" bij, zeker ook omdat je op de lijn nooit (ik in ieder geval) zoveel ECAM drills uitvoert terwijl je de hele dag op je FMGC zit te rammen.
 
Hey buschauffeur, ik ken deze filmpjes. Zijn idd goed. Begrijp me a.u.b. niet verkeerd. Ik ben er zeker mee eens, om abnormale procedures te oefenen.

Maar ECAM is niet te oefenen. Vooral niet zonder dat je de acties daadwerkelijk kan uitvoeren. De filosofie is altijd het zelfde. Alleen de actie lijnen zijn anders.

Uiteraard is het goed om deze filmpjes te bekijken en je FCOM3 te raadplegen, zodat je weet wat te verwachten. Daar ben ik zeker mee eens.

P.s. FMGS is geen MCDU. FMGS is het hart van je toestel. Dat is veel meer dan de box waar je op zit te rammen.
 
P.s. FMGS is geen MCDU. FMGS is het hart van je toestel. Dat is veel meer dan de box waar je op zit te rammen.

Touché, maar wel een beetje een jammere opmerking. Want je weet wat er bedoeld wordt.

Ik ben het overigens totaal niet met je eens wat betreft je opvatting over ECAM. ECAM valt zeker wel te trainen. Dat is ook waarom bepaalde TRTO's/airlines een ECAM trainer hebben. Natuurlijk is er een standaard ECAM handling methodologie, die is vrij eenvoudig. Maar het is chupito te doen om het totaal plaatje: secundary failures, appr proc etc etc bij multiple failures. Een beetje kennis van wat je kan verwachten helpt in de praktijk/sim.

Ik heb de originele TAP DVD's met die videos liggen hier. Qua ECAM methodologie/fraseologie is het vrijwel word perfect, maar procedureel is het vrij zwakjes. Wel leuk om alle action lines een keertje te zien zonder de bijbehorende stress. Ik hoef niet te vertellen dat de ECAM al tig keer is geupdate inmiddels en er dingen zijn die met een korreltje zout genomen moeten worden.

Sandertje, Sandertje. Hoe jij het wilt man.

Zo praat je maar tegen je vrienden.
 
Back
Top