Middelbare school

mercedes98

New member
Mijn dochter van 11 wil al vanaf dat ze kleuter is,piloot worden.
In hoeverre dat haalbaar is,is nu moeilijk te zeggen,maar de belangstelling voor de luchtvaart in het algemeen is erg groot bij haar,en dan is het vooral flight simulator spelen op de pc maar vliegtuigen(technisch) tekenen vindt ze ook erg leuk,daarnaast kan ze heel goed rekenen.
Vanuit school wordt al een beetje gekeken wat voor soort vervolgonderwijs het beste is en daarbij wou ik graag jullie advies;de minimum eis voor piloot is Havo maar als het advies VMBO wordt,kan ze dan doorstromen?
En,welke vakken zijn handig om erbij te doen(naast wis en natuurkunde)om toch in de luchtvaart aan de slag te gaan,mocht het piloot worden niet lukken want momenteel is ze daar best op gefocussed.
 
Een N&T profiel op minimaal HAVO niveau.

Dus met Wiskunde B / natuurkunde en alle andere beta-vakken.

Alleen profielkeuze gebeurt einde van het 3de jaar pas ( nog 4 jaar dus ).
 
Last edited:
He Mercedes,

Om even een kort antwoord te geven op je vraag, Havo is inderdaad het minimum wat veel maatschappijen hanteren. Daarnaast is Wiskunde (B) en natuurkunde erg handig (vaak verplicht) om te hebben voordat je aan een pilotenopleiding begint. Als je Vmbo doet kan je na het halen van het diploma doorstromen naar de Havo waar je de laatste 2 jaar doet.

Wat ik zou adviseren is om je dochter kennis te laten maken met het vliegen door te gaan zweefvliegen. Nu wil het toeval zijn dat er bij Venlo een zweefvlieclub zit:
http://www.venlosezweefvliegclub.nl/
Hiermee kan je misschien een beetje peilen hoe leuk ze het vindt om in de lucht te zijn en te vliegen.

Immortal
 
Hallo Mercedes98,

Harstikke leuk dat hier zich ook eens moeders van aspiranten melden. Dat hebben we voor zover ik me kan herinneren nog niet eerder gezien.

Hoe de vliegwereld en banenmarkt er over pakweg tien jaar uit gaan zien, is erg moeilijk te voorspellen. De situatie zoals'ie nu is, is buitengewoon slecht. Mijns inziens zelfs zo slecht dat het op het ogenblik NIET gerechtvaardigd is om € 150,000.- in een opleiding te steken, ZONDER ENIGE GARANTIE. Misschien dat dit voor u nieuw is, maar de opleiding is een privé-opleiding, die uit eigen (of geleende) middelen betaald moet worden.

Er is hier erg veel informatie te vinden over vooropleiding als u de zoekfunctie gebruikt.

Ik vind zelf dat aspirant vliegers moeten proberen een zo hoog mogelijke vooropleiding te doen. Omdat het een privé-opleiding betreft, zijn de vliegscholen soms bereid om water bij de wijn te doen als het aankomt op selectie-eisen. De student komt dan van een koude kermis thuis, als blijkt dat de vooropleiding niet hoog genoeg was om NA de vliegopleiding aan de slag te gaan bij een luchtvaartmaatschappij.

Ook komt er nog een ander aspect bij, dat naar mijn mening altijd onderbelicht is. Om uiteindelijk een baan te vinden als vlieger, is een zekere vorm van assertiviteit nodig. Dit is natuurlijk niet helemaal gekoppeld aan vooropleiding, maar een hogere vooropleiding kan wel helpen. Niet in de laatste plaats omdat de student vaak ouder is, wanneer deze een hogere vooropleiding heeft gevolgd.

Persoonlijk denk ik dat het met alleen een VMBO mogelijk is om een vliegopleiding succesvol af te ronden, met heel heel hard werken. Echter, denk ik ook dat het nagenoeg onmogelijk is, om later bij een luchtvaartmaatschappij binnen te komen.

Groet Koning Lucht.
 
Bedankt voor jullie reacties,en leuk dat ik de eerste moeder ben die hier komt rondsnuffelen.:cool:
Mijn dochter vindt het vliegen zo leuk(wij reizen ook veel)dat ik haar graag de goede richting op help.
Koning Lucht:het klopt wat je zegt,hoe de luchtvaartindustrie er over 10 jaar uitziet is moeilijk te zeggen.Mijn broer zat in de jaren 90 op het NLC in Hoofddorp(daarvoor Anthony Fokker school,Den Haag)en toen stortte alles inmekaar,hij is uiteindelijk in de ICT terechtgekomen als software ingenieur.
Zweefvliegen zaten we zelf ook aan te denken,alleen moet ze dan wachten tot ze 14 is.Heel toevallig wonen we nu bij mensen in waarvan de oudste zoon(nu 16)dit ook heeft gedaan maar moest stoppen vanwege een beperking.
Al met al lees ik hier goede tips waar we mee aan de slag kunnen.:)
 
Back
Top