RPL abroad

HansLab

New member
Hi,
Er is nogal wat vraag omtrent het wel-of-niet kunnen vliegen binnen Europa met een RPL. Sommige landen schijnen het te accepteren, andere niet - maar accepteren ze dan ook vliegen met een in Nederland geregistreerd toestel?
Benieuwd waar jullie ervaring ligt?
 
RPL is een nationaal brevet en niet JAA erkend. Je mag hier officieel niet mee naar het buitenland. Dat is ook het grote verschil tussen RPL en PPL.
 
Last edited:
Ik vloog vanaf 1990-2004 ook op een A2-tje, later omgedoopt tot RPL. Met dat A2-tje mocht ik destijds een strookje Belgie en Duitsland vliegen. Meen dat het strookje 75 km was. Zou het met RPL niet eender zijn?

In 2004 (min of meer verplicht) m'n PPL moeten halen van het IVW. Uitleg: Ik kreeg een jaar ontheffing om de kist, die ik notabene al heel wat jaren vloog, te kunnen blijven vliegen. Was een 206 turbine Cessna (Soloy) met 6 (para-) zitplaatsen. Aangezien ik met dat RPL opeens alleen nog maar vliegtuigen tot 4 seats mocht vliegen (waar dat met A2 nog onbeperkt was) ben ik overstag gegaan en heb m'n PPL gehaald (ook onbeperkt aantal zitplaatsen).
 
Volgens mij is dat strookje Duitsland en Belgie niet meer toegestaan met RPL. Ikzelf heb in het grijze verleden het A2 gehaald dat is overgegaan in RPL. Hopelijk wordt het voorgestelde LPL (Leisure Pilot License) snel ingevoerd en kunnen we geheel in de Europese gedachte (vrij verkeer van personenen en goederen) grenzeloos door de EU vliegen!
 
RPL is een nationaal brevet en niet JAA erkend. Je mag hier officieel niet mee naar het buitenland. Dat is ook het grote verschil tussen RPL en PPL.

Klopt. Ik heb overigens wel eens gehoord dat sommige landen RPL-brevetten van andere landen wel accepteren. Duitsland schijnt dat wel te doen, België niet. Dat zou dan in de VFR-gids van het betreffende land moeten staan.

Andere vraag is dan natuurlijk of de verzekeraar die het vliegtuig verzekert dan vindt dat je met een geldig brevet vliegt. Daar kun je dan ook een hele discussie aan wijden.

Ik zou er dus niet aan beginnen.

P.
 
Ik heb mijn RPL in duitsland gehaald. Het Duitse RPL is geen nationaal brevet, maar een internationaal brevet. Met een Duits brevet mag je gewoon met een Nederlandse kist boven Nederlands grondgebied vliegen en tevens mag je met een Duits brevet mag je met een Nederlandse kist over Duits grondgebied vliegen.

(Ook naar Belgie, Frankrijk, Italie, Spanje (dat geen RPL brevet kent!!) vliegen kan gewoon, ook verzekeringtechnisch.)
Officieel mag je met een NL RPL niet naar de oosterburen vliegen, maar er is geen vliegveld dat moeilijk zal doen. Enige vraag is wat de duitse luchtvaartpolitie zegt.... Geen idee...
 
Ik heb mijn RPL in duitsland gehaald. Het Duitse RPL is geen nationaal brevet, maar een internationaal brevet. Met een Duits brevet mag je gewoon met een Nederlandse kist boven Nederlands grondgebied vliegen en tevens mag je met een Duits brevet mag je met een Nederlandse kist over Duits grondgebied vliegen.

(Ook naar Belgie, Frankrijk, Italie, Spanje (dat geen RPL brevet kent!!) vliegen kan gewoon, ook verzekeringtechnisch.)
Officieel mag je met een NL RPL niet naar de oosterburen vliegen, maar er is geen vliegveld dat moeilijk zal doen. Enige vraag is wat de duitse luchtvaartpolitie zegt.... Geen idee...

Wat raar, dit heb ik echt nog nooit gehoord. Kan iemand dit bevestigen?
 
Een Duits RPL wat internationaal erkend is?
Dat denk ik niet..het JAA kende helemaal geen RPL.
Ik zeg kende omdat we in de overgang JAA-EASA zitten...
Dus die erkenning lijkt me erg sterk!

Er zijn/waren landen die het overvliegen met een RPL wel toestonden na melding vooraf, maar landen verboden.

Laten we wel wezen, er zal vermoedelijk geen haan naar kraaien.
Maar op het moment dat jij in de landing een klapband o.i.d. krijgt ben je de sjaak, dus...
 
Wat FotoJunky aangeeft is grotendeels correct.
Met een Duits "RPL MLA", een zogenaamd SPL-F, is het toegestaan met een Duitse MLA naar Nederland te vliegen MITS men in het bezit is van BZF-I (Engelse RT). Standaard wordt bij het Duitse SPL-F BZF-II (Duitse RT) afgenomen.
Met een Nederlands geregistreerde MLA mag deze SPL-F/BZF-I houder in Duitsland vliegen en in Nederland vliegen, maar is het niet toegestaan van Duitsland naar Nederland te vliegen :passed: (wat in theorie wel zou kunnen is het toestel op een aanhanger over de grens rijden en vanaf een veld aldaar weer take-off, scheelt weer flightplan). Met een Duits geregistreerde MLA mag deze SPL-F/BZF-I houder uiteraard in Duitsland vliegen en in Nederland vliegen en is het toegestaan internationale vluchten uit te voeren in landen die dat toestaan.

Zie onder andere: http://www.dulv.de/Auslandsfliegen/K119.htm.
 
Last edited:
Een Duits RPL wat internationaal erkend is?
Dat denk ik niet..het JAA kende helemaal geen RPL.
Ik zeg kende omdat we in de overgang JAA-EASA zitten...
Dus die erkenning lijkt me erg sterk!

Er zijn/waren landen die het overvliegen met een RPL wel toestonden na melding vooraf, maar landen verboden.

Laten we wel wezen, er zal vermoedelijk geen haan naar kraaien.
Maar op het moment dat jij in de landing een klapband o.i.d. krijgt ben je de sjaak, dus...

Neen, niet internationaal erkent. Het is absoluut een nationaal brevet. Bij problemen ben je overigens in het buitenland niet de sjaak.
Duitse MLA's landen overigens regelmatig in Nederland, België, Engeland, Frankrijk e.d.
 
Bij problemen ben je overigens in het buitenland niet de sjaak.

Vipert: thnx voor je nadere toelichting!
Maar waarom zou je niet de sjaak zijn?

Bij controle van het BvB val je toch echt door de mand hoor
 
Ooit met een NL RPL een NL-geregistreerde MLA naar Borkum gevlogen. Gewoon netjes een vliegplan ingeleverd, geen enkel probleem. Waar men nog het meeste problemen over maakte toen we het vliegplan voor de terugweg indienden, was dat we in die MLA geen ELT hadden.
 
Ik heb hele goede ervaringen met schriftelijk mijn vragen te stellen aan de IVW middels het contactformulier http://www.ivw.nl/contact/ In de regel binnen 2 werkdagen een reactie en uiterlijk 10 werkdagen. De IVW mensen gaan aan het werk voor je en je hebt het antwoord nog zwart op wit ook.
 
Ooit met een NL RPL een NL-geregistreerde MLA naar Borkum gevlogen. Gewoon netjes een vliegplan ingeleverd, geen enkel probleem. Waar men nog het meeste problemen over maakte toen we het vliegplan voor de terugweg indienden, was dat we in die MLA geen ELT hadden.

Geen enkel probleem tot je op Borkum een ongelukje krijgt en de verzekering (of luchtvaartpolitie) erachter komt dat jij je brevet gebruikt buiten het voor jou toegestane gebied. Als daarbij mensen verwond zijn geraakt ben je voor je verdere leven wellicht wel de sjaak...
 
Vipert: thnx voor je nadere toelichting!
Maar waarom zou je niet de sjaak zijn?

Bij controle van het BvB val je toch echt door de mand hoor

Hallo N-1,

Voor de duidelijkheid: ik ga uit van het Duitse SPL-F (als reactie op de stelling van FotoJunky), met de daarbij behorende verzekering (D-MXXX kist) die ook in het buitenland dekt tot € 1.000.000,00 (diverse smaken zijn mogelijk).
De verderop beschreven ELT is zoals bij elke internationale vlucht naar Nederland verplicht.
Over het Nederlandse RPL MLA weet ik dat er ooit een gedoogbeleid was op het vliegen naar de aangrenzende landen.
Daarnaast is het op dit moment mogelijk om met je MLA van Stadskanaal naar Dankern (en vice versa) te vliegen zonder vliegplan.
 
Last edited:
Ik heb informatie (via via, niet van een autoriteit)) ontvangen waaruit zou blijken dat het vliegen met een RPL in duitsland mag. Het zou staan in de luftverkehrs zulassungs ordnung. (hoofdstuk 28)
http://www.gesetze-im-internet.de/luftvzo/index.html#BJNR003700964BJNE006005308

Ook wordt verwezen naar hetvolgende artikel van de LBA
Ref. www.lba.de , A -Z, kies “N”, Nachrichten fur luftfahrer relevant fur technik. pag. 7, General Recognition of Foreign Certificates or Licences.

Ik haal het er niet helemaal uit, maar nu is mijn duits ook matig. Wat zijn de meningen? Zou de knvvl mening hierop zijn gebaseerd?

Overigens heb ik een RPL-TMG en heb een mail aan de LBA gestuurd. Zij verwijzen mij naar de deelstaten, de LBA zou niet verantwoordelijk zijn voor de TMG brevetten.....

reactie LBA:

thank you for your inquiry to the Luftfahrt-Bundesamt (LBA).

The LBA is not responsible for the licence for motor gliders. Please contact the responsible Aviation Authority of the Country.
Enclosed you will find the adresses.
 
Last edited:
Wat zijn de meningen? Zou de knvvl mening hierop zijn gebaseerd?

De Duitse overheid vindt het dus goed dat je met een RPL naar Duitsland vliegt. Dat is hun goed recht. De Nederlandse overheid heeft het brevet uitsluitend voor het Nederlandse luchtruim afgegeven, maar de Nederlandse overheid gaat niet over het Duitse luchtruim.

Dan nu de verzekeringsvraag: De verzekering vergoedt alleen als je met een geldig brevet vliegt. Beschouwt de verzekering een brevet dat niet voor Duitsland wordt afgegeven, maar daar wel wordt geaccepteerd ook als een geldig brevet? Van die vraag hangt het af of je beter wel of niet naar Duitsland kunt vliegen.

P.
 
Ik begrijp wel uit dit alles dat veel is "van horen zeggen". Een soort twilight zone ....
Wat ik me heb laten vertellen is dat het niet zo'n probleem is om bijvoorbeeld naar Duitsland te vliegen, die doet daar schijnbaar niet moeilijk over, maar als je wilt terugvliegen naar NL. Mocht je gecontroleerd worden, dan ben je in overtreding. Dit is overigens ook van "van horen zeggen"....
 
Back
Top