RPL is een nationaal brevet en niet JAA erkend. Je mag hier officieel niet mee naar het buitenland. Dat is ook het grote verschil tussen RPL en PPL.
Ik heb mijn RPL in duitsland gehaald. Het Duitse RPL is geen nationaal brevet, maar een internationaal brevet. Met een Duits brevet mag je gewoon met een Nederlandse kist boven Nederlands grondgebied vliegen en tevens mag je met een Duits brevet mag je met een Nederlandse kist over Duits grondgebied vliegen.
(Ook naar Belgie, Frankrijk, Italie, Spanje (dat geen RPL brevet kent!!) vliegen kan gewoon, ook verzekeringtechnisch.)
Officieel mag je met een NL RPL niet naar de oosterburen vliegen, maar er is geen vliegveld dat moeilijk zal doen. Enige vraag is wat de duitse luchtvaartpolitie zegt.... Geen idee...
Een Duits RPL wat internationaal erkend is?
Dat denk ik niet..het JAA kende helemaal geen RPL.
Ik zeg kende omdat we in de overgang JAA-EASA zitten...
Dus die erkenning lijkt me erg sterk!
Er zijn/waren landen die het overvliegen met een RPL wel toestonden na melding vooraf, maar landen verboden.
Laten we wel wezen, er zal vermoedelijk geen haan naar kraaien.
Maar op het moment dat jij in de landing een klapband o.i.d. krijgt ben je de sjaak, dus...
Bij problemen ben je overigens in het buitenland niet de sjaak.
Ooit met een NL RPL een NL-geregistreerde MLA naar Borkum gevlogen. Gewoon netjes een vliegplan ingeleverd, geen enkel probleem. Waar men nog het meeste problemen over maakte toen we het vliegplan voor de terugweg indienden, was dat we in die MLA geen ELT hadden.
Vipert: thnx voor je nadere toelichting!
Maar waarom zou je niet de sjaak zijn?
Bij controle van het BvB val je toch echt door de mand hoor
Wat zijn de meningen? Zou de knvvl mening hierop zijn gebaseerd?