Undercover in Nederland

Als het al mogelijk is om de beveiliging voor 99% dicht te krijgen voor vloeistofbommen, vindt men wel weer iets anders. Daarbij als die 1% het wel lukt ben je ook weer terug bij af.

Beveiligingsmaatregelen op de luchthavens zijn reactieven maatregelen. Ze zijn dus ontstaan nadat er iets geprobeerd is. M.a.w. je was dus al te laat!!!

Nu die vloeistoffen zo’n hot item zijn, mag ik even iedereen laten herinneren dat het niet een oplettende beveiligingsmedewerker was die dit ooit heeft verijdeld. Door constant aan te tonen dat de beveiliging op Schiphol niet 100% waterdicht is dien je niemand mee, alleen de kijkcijfers van SBS6. Zo is autorijden ook niet 100% veilig, en zijn treinstations, uitgaansgelegenheden, festivals of militaire terreinen ook niet 100% waterdicht te maken.

Door stickers op een flesje te doen, ben je weer reactief bezig. Reken nu zelf eens uit hoeveel mensen omgekomen zijn bij terroristische aanslagen in een vliegtuig. Bekijk nu de commerciële belangen en de kosten van de beveiliging... Maar als zelfs iedereen naakt het vliegtuig in gaat, je geen bagage mag meenemen en alle antecedenten zijn gecheckt voordat je instapt dan nog zijn er nog genoeg gaten te vinden...

Grtz Mike5
 
Ik ken stansted niet als veld. Maar zijn daar de aankomende en vertrekkende passagiers niet van elkaar gescheiden. Dat is een beetje het probleem op AMS. Aankomende passagiers lopen dwars door de vertrekkende heen. Op het moment dat je dat scheid, kan je de vertrekarea bij de ingang voorzien van controle en ben je van alles af...

En wat doen 'we' met de transfer passagiers?
 
My 2 cts om het luchtig te houden :

m1czmx0aw47l.jpg
 
Een aantal van de nieuwe maatregelen nu op Schiphol in the Duty-Free winkels:
- Een aantal man beveiliging per winkel.
- Zij moeten, at random, flessen van betalende klanten verwisselen met flessen die in het schap staan.
- Het winkelpersoneel moet iedere fles die in een doos zit er uit halen en visueel controleren.
- Een aantal winkels heeft al zijn drank uit de schappen moeten halen. Deze staan nu overigens weer terug volgens mij.
- De plastic flessen mogen niet meer verkocht worden, alleen flessen van glas.

En wie weet wat nog meer allemaal buiten de Duty-Free winkels om. Dit is in ieder geval wat ik weet. Allemaal behoorlijk zinloos, maar Schiphol moet nou eenmaal reageren. Hoop dat ze snel met constructievere en concrete maatregelen komen...
 
En wat doen 'we' met de transfer passagiers?

ALs aankomende passagiers gescheiden worden van vertrekkende, zoals door mij voorgesteld, heb je de mogelijkheid om enkelt de transferpassagiers te controleren ipv alle aankomende passagiers. Als dat op de luchthaven van PUJ kan in een bananenrepubliek, dan ook zeker hier,.
 
Hmz. Hoe zat het nou voor Sjengen? Ik twijfel nu enorm....

Lang voor Schengen was er ook als sprake van "Centrale Security". Aan het begin van de C-pier stond toen een securityfilter. De C-pier was toen een "Clean-Area". De-centrale security (aan de gate, zo dicht mogelijk op het vliegtuig) is natuurlijk het beste, maar de commercie op Schiphol heeft duidelijk gewonnen. :niet_bli:
 
Wanneer was het omnummeren van de gates op SPL?
De huidige C-Pier was vroeger de A-Pier.Iemand die de switch datum weet (totally off-topic, I know)
 
Het vervelende is, dat zo'n uitzending van Stegeman tot gevolg heeft, dat de passagier volgende keer zijn piemel geinspecteerd ziet door een VNV medewerker (of equivalent), terwijl 100 meter verderop smokkelwaar, explosieven en exotische diersoorten via een 'personnell' ingang aan boord komen.

Kortom, het is duidelijk dat de politiek altijd voor de gemakkelijkste maatregel kiest, terwijl de effectiviteit waarschijnlijk 0,0 is.

Ik snap heel goed dat het als personeel niet leuk is, in het verdachtenbankje gezet te worden, en dat het nog veel vervelender is elke keer als je gaat werken, gechecked te worden. Maar 99,999999% van de passagiers die wil vliegen, wordt ten onrechte aan allerlei onderzoeksmaatregelen onderworpen. Misschien wordt het tijd voor 'intelligente' verdediging, in plaats van politiek wenselijk gewauwel.
 
Het vervelende is, dat zo'n uitzending van Stegeman tot gevolg heeft, dat de passagier volgende keer zijn piemel geinspecteerd ziet door een VNV medewerker (of equivalent), terwijl 100 meter verderop smokkelwaar, explosieven en exotische diersoorten via een 'personnell' ingang aan boord komen.
Waarom zou een lid van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers in vredesnaam piemels van passagiers inspecteren?

En hoe kom je erbij dat er via de personeel ingang van alles aan boord komt? Ooit op Schiphol door die doorgang gegaan? Naar mijn weten is de controle daar hetzelfde als op elke andere doorgang...
 
Back
Top