KLM-piloten inzetten in de cabine.

Boss du Manche

New member
Er is in een bericht geopperd dat het tekort aan cabine-personeel bij de KLM deels opgelost zou kunnen worden, door boventallige KLM-vliegers om te scholen als tijdelijke Cabin Attendant.

Is het niet een idee om alle ex-Denimair-vliegers ook deze kans aan te bieden, zodat men nog enigzins een baan heeft, feeling houdt met de luchtvaart en wacht op betere tijden?

Misschien een aktie-puntje voor de ex-Denimairvliegers en het VNV........
 
Er is in een bericht geopperd dat het tekort aan cabine-personeel bij de KLM deels opgelost zou kunnen worden, door boventallige KLM-vliegers om te scholen als tijdelijke Cabin Attendant.

Is het niet een idee om alle ex-Denimair-vliegers ook deze kans aan te bieden, zodat men nog enigzins een baan heeft, feeling houdt met de luchtvaart en wacht op betere tijden?

Misschien een aktie-puntje voor de ex-Denimairvliegers en het VNV........

Zolang klm een overschot aan klm ers heeft op verschillende posities zal men geen externe mensen aannemen. Dat is dan ook de gedachte achter klc vliegers die steward(ess) gaan worden ( vrijwillig ) :dozey:!
 
klc vliegers die steward(ess) gaan worden ( vrijwillig ) :dozey:!

Correctie: iedereen binnen KLM, waarvoor geen vervanging hoeft worden gezocht, mag zich aanmelden. Het gaat om KLC cabine, niet persé KLC vliegers. De meesten hiervan hebben nl al een vervangende bezigheid ergens op de grond.

En volgens mij zijn er meer dan te veel coco's 777 dus meld je aan zou ik zeggen :biertje:
 
En volgens mij zijn er meer dan te veel coco's 777 dus meld je aan zou ik zeggen :biertje:

Ok..dat wist ik niet..

Een teveel aan coco's op de 777 hebben we voorlopig nog niet ( Ik vlieg maximaal met heel af en toe een dag niet indeelbaar... ), maar zal ongetwijfeld onstaan met het aantal nog geplande opleidingen..

Als het om een deeltijd functie gaat die te combineren is met een coco 777 functie dan wil ik er wel over nadenken.. Lijkt me wel een leuke ervaring voor een paar maandjes..:dozey:
 
Het ''contract'' is voor 1 jaar, dus ook voor de F50 boys is dit geen optie...
 
Kom op jongens! Er wordt echt teveel gegist zonder dat mensen bekend zijn met de details en vervolgens worden die als waarheid op het board gezet.

Zoals hierboven al gezegd er is momenteel geen overschot aan coco's op de 777. Dit is wel het geval op de 747 divisie. Aangezien er echter wel meer opleidingen op het programma staan dan dat strikt noodzakelijk is, met als achterliggende gedachte dat de Fokker 50 vliegers ergens heen moeten is het wel te verwachten dat een overschot zich in de toekomst zou kunnen voordoen.

Het feit dat dit voor een jaar zou zijn sluit de Fokker 50 vliegers niet uit. Juist deze groep zou voor de KLM fantastisch zijn als ze in plaats van een omscholing deze functie zouden willen accepteren. De gestelde deadline voor omscholing die met het vnv op 1 januari 2011 is geplaatst zou in dit geval een paar maanden opgeschoven kunnen worden. Ik geloof niet dat dit veel problemen zou hoeven op te leveren van de kant van het vnv.
 
...De gestelde deadline voor omscholing die met het vnv op 1 januari 2011 is geplaatst zou in dit geval een paar maanden opgeschoven kunnen worden. Ik geloof niet dat dit veel problemen zou hoeven op te leveren van de kant van het vnv.

Indien dat zou kunnen zou het zeker een mooie optie zijn. Alleen zijn er nog wat haken en ogen aan het tewerkstellen van vliegers al C/A's. Ik neem aan dat de F50 jongens niet willen dat hun binding voor het nieuwe type een half jaar later begint dan orgineel gepland. Maar indien KLM iets met de VNV kan uitwerken dan zou dit een win-win situatie zijn.
 
De gestelde deadline voor omscholing die met het vnv op 1 januari 2011 is geplaatst zou in dit geval een paar maanden opgeschoven kunnen worden.

Helaas is deze datum niet hard, ondanks meerdere verzoeken. Het enige wat we nu hebben is de welbekende "9 maanden na...." uitspraak.

Aangezien de F50 operatie nu al verlengd is, zij het een zeer korte, kan dus theoretisch die datum ook verschoven worden.

Starten na 1 jan, zou dus betekenen dat je binding ook later ingaat. 1 jan ipv 1 jul. Plus alle bijbehorende nadelen die hierbij komen kijken.....
 
Indien dat zou kunnen zou het zeker een mooie optie zijn. Alleen zijn er nog wat haken en ogen aan het tewerkstellen van vliegers al C/A's. Ik neem aan dat de F50 jongens niet willen dat hun binding voor het nieuwe type een half jaar later begint dan orgineel gepland. Maar indien KLM iets met de VNV kan uitwerken dan zou dit een win-win situatie zijn.

Ik vind dit een vreemd plan. Zeker voor de mesnen wiens salaris gewoon doorbetaald wordt al wachtende op een nieuw type. Waarom zouden ze een heel jaar willen zwoegen in de cabine? Dat doe je toch niet vrijwillig? Af en toe rondhuppelen op Schiphol tot daar aan toe, maar fulltime als cabin crew?
 
Uiteindelijk is het belang van KLM ook jouw belang, je kan wel lekker 9 maanden op het strand gaan liggen en je geld cashen, maar als die crisis nog ff doorhakt en je dan ontslagen wordt had je misschien toch liever een tijdje in de cabine gestaan.
Vind t mooi dat iedereen zo solidair hier aan mee doet, de sfeer binnen het bedrijf is op t moment dan ook heel goed en dat is ook wat waard!
 
Starten na 1 jan, zou dus betekenen dat je binding ook later ingaat. 1 jan ipv 1 jul. Plus alle bijbehorende nadelen die hierbij komen kijken.....

Zie die nadelen niet zo mate. Je binding is 2 jaar als je aangewezen wordt. Maar dit geldt alleen als je binnen blok 5 wilt bieden. Mocht je in aanmerking komen voor blok 4 dan vervalt deze binding. Met andere woorden, je binding is alleen interessant indien je co 737 of co Cityhopper wilt bieden, maar daar is weer geen ruimte de komende tijd. Het is natuurlijk koffie dik kijken, maar ik vraag me af hoeveel mensen het probleem zullen hebben dat ze met 4 of 5 dienstjaren niet op co 737 kunnen bieden vanwege binding van 6 maanden langer na aanwijzing. Persoonlijk heb ik dit probleem niet, omdat ik me met zoveel dienstjaren niet voor nog eens 3 jaar binnen blok 5 zou willen binden, maar goed het blijft natuurlijk allemaal hypotetisch. Mocht de hele boel jaren vast staan dan is dat weer wel een optie.
 
Ik vind dit een vreemd plan. Zeker voor de mesnen wiens salaris gewoon doorbetaald wordt al wachtende op een nieuw type. Waarom zouden ze een heel jaar willen zwoegen in de cabine? Dat doe je toch niet vrijwillig? Af en toe rondhuppelen op Schiphol tot daar aan toe, maar fulltime als cabin crew?

Vooral zo doorgaan kerel, zo kom je er wel! Natuurlijk doe je dat vrijwillig want als je werkgever zo goed is als de klm dan mogen ze wel wat terug verwachten. Wat werk verrichten in de cabine is een fantastische ervaring en ik weet zeker dat dit respect en veel goodwill zal opleveren van zowel het bedrijf als de collega's in de cabine.

Maar goed als je dit allemaal niet begrijpt, misschien kun je dan even wat denim collega's bellen die deze week in de rij voor het uwv kantoor staan :eek:.
 
Vooral zo doorgaan kerel, zo kom je er wel! Natuurlijk doe je dat vrijwillig want als je werkgever zo goed is als de klm dan mogen ze wel wat terug verwachten. Wat werk verrichten in de cabine is een fantastische ervaring en ik weet zeker dat dit respect en veel goodwill zal opleveren van zowel het bedrijf als de collega's in de cabine.

Maar goed als je dit allemaal niet begrijpt, misschien kun je dan even wat denim collega's bellen die deze week in de rij voor het uwv kantoor staan :eek:.

Waarom mag 49015 dit geen vreemd plan vinden. Dat is ook namelijk. Een hapje en een drankje serveren etc klinkt natuurlijk harstikke gezellig, maar er hangt ook nog een formele kant aan. De meeste jongens vliegen al jaren als gezagvoerder rond en moeten straks aan de slag als CA2 onder supervisie van de IFS/CA (gemiddelde leeftijd 20-23 jaar. Waarschijnlijk kennen die mekaar al van de voorgaande "normale situatie". Ik vraag me af hoe daar in de praktijk van beide kanten tegenaan wordt gekeken en gehandeld. Denk dat er daar wel wat addertjes onder het gras op de loer liggen. Ieder zo zijn eigen vak, denk dat er nog voldoende alternatieven te vinden moeten zijn.
 
Ik vind het ook onzinnig om piloten in de cabine te laten werken. Zeker omdat het hier voornamelijk om F50 vliegers gaat die al redelijk wat dienstjaren hebben, terwijl de collega's met minder dienstjaren (die dus ook eerder aan de beurt zouden zijn bij een evt. ontslag) lekker op de ICA vliegen. Ik zie het al voor me als er dadelijk te weinig piloten zijn en teveel cabine personeel!!!!!!

Laat de chef etage op dit voorstel maar eerst het goede voorbeeld geven.
 
Ik vind het ook onzinnig om piloten in de cabine te laten werken. Zeker omdat het hier voornamelijk om F50 vliegers gaat die al redelijk wat dienstjaren hebben, terwijl de collega's met minder dienstjaren (die dus ook eerder aan de beurt zouden zijn bij een evt. ontslag) lekker op de ICA vliegen. Ik zie het al voor me als er dadelijk te weinig piloten zijn en teveel cabine personeel!!!!!!

Laat de chef etage op dit voorstel maar eerst het goede voorbeeld geven.

Het worden aangewezen voor een coco functie gaat NIET vrijwillig! Daar heb je geen invloed op. Dat is dan ook de reden dat er van onderaf de lijst wordt aangewezen.

Het in de cabine staan wel is op vrijwillige basis is. Dit zou je dan ook als reden kunnen opvoeren om geen nevenfunctie te accepteren.

Laat de chef F50 idd maar het voorbeeld geven door zelf iets in te leveren en in de cabine te staan ipv dit zelf van anderen te verwachten....
 
642 said:
terwijl de collega's met minder dienstjaren (die dus ook eerder aan de beurt zouden zijn bij een evt. ontslag)

Niet waar. Het is bij wet geregeld dat gedwongen ontslagen een afspiegeling van de bevolking dienen te zijn. Destijds leefde bij Martinair ook bovenstaande illusie en waanden velen zich (onterecht) veilig.

On topic: F50 vliegers zouden wellicht de enigen zijn die in aanmerking komen voor die verhaal, wil niet zeggen dat het moet. Een handje helpen elders in het bedrijf zou echter geen kwaad kunnen....
 
Niet waar. Het is bij wet geregeld dat gedwongen ontslagen een afspiegeling van de bevolking dienen te zijn. Destijds leefde bij Martinair ook bovenstaande illusie en waanden velen zich (onterecht) veilig.

On topic: F50 vliegers zouden wellicht de enigen zijn die in aanmerking komen voor die verhaal, wil niet zeggen dat het moet. Een handje helpen elders in het bedrijf zou echter geen kwaad kunnen....

Wel waar. Het staat zo in onze CAO. En het VNV heeft al aangegeven, mocht het zo ver komen, dat ze alles op alles zetten om het volgens de CAO te spelen!!

En hoezo alleen de F50 vliegers. Andere afdelingen waar overschotten zijn kunnen dit voor een jaar doen. Ook voor hun geldt: Een handje helpen elders in het bedrijf zou echter geen kwaad kunnen.....
 
En hoezo alleen de F50 vliegers. Andere afdelingen waar overschotten zijn kunnen dit voor een jaar doen. Ook voor hun geldt: Een handje helpen elders in het bedrijf zou echter geen kwaad kunnen.....

spreek ik voor de 73 divisie; daar worden al heel wat handen ergens anders uit de mouwen gestoken dan alleen in de cockpit!!! sterker nog.... ik heb al een paar gesproken die maar wat graag een half jaartje in de cabine willen staan, maar dan op de voor waarde alleen 777/747 (om toch weer dat ica gevoel weer terug te krijgen)

thuis zitten en niks doen lijkt mij geen eerlijke optie en mag onze maatschappij wel degelijk iets van je verwachten....
 
Sjezus, 642, je lijkt wel serieus opgejut! Misschien moet je eens wat beter om je heen kijken wie er overal lopen uit te helpen. Ik heb zelfs captains 777 bij de kist gehad voor de warme lucht, in alle divisies gebeurt een hoop, je doet net alsof het alleen van jullie verwacht wordt.
Er wordt helemaal niks verwacht, maar t zou je wel sieren als je ff 2 weekjes crewtransport gaat doen ofzo voordat je goed betaalde vakantie begint.
 
Back
Top