metrodriver
New member
Veijk, bestaat zo'n systeem al niet? Schermpje geeft rood terrein of groen terrein. De rode waar je met de huidige rate of climb/descend tegen aan vliegt, de groene waar je overheen gaat. Voor mij is dat meer dan genoeg situational awareness. Als je koers er ook nog opstaat dan is het helemaal mooi. Ik heb hier zeer veel gebruik van gemaakt in Zuid Amerika (Quito, Bogota, Medellin, San Jose CR, en nog een paar leuke plaatsen in die omgeving). Zelfde voor Addis Abeba, Entebbe, Nairobi, Kabul. Oftewel overal waar de molshopen iets hoger zijn dan in NL. De eerste 2 letters in TAWS staan voor Terrain Awareness (=weten waar het terrein is) en zie je op een schermpje. De W staat voor warning, en gaat luid schreeuwen als je binnen zeer korte tijd contact gaat maken met het terrein op een manier die niet bevordelijk is voor de gezondheid van vliegtuig en / of crew + lading.
Ik ben het een beetje eens met Andre en MG. Wij geven kostbare tijd thuis met vrouw en kinderen op voor iets waar jij (via een patent, zou het ooit zover zou komen) de vruchten van gaat plukken. Als een fabrikant een nieuw medicijn wil testen, dan krijgt men er ook iets voor. Willen de studenten van een school iets onderzoeken en daarvoor mensen zoeken dan zou daar ook iets tegenover kunnen staan, uit de pot van de universiteit.
Ik ben het een beetje eens met Andre en MG. Wij geven kostbare tijd thuis met vrouw en kinderen op voor iets waar jij (via een patent, zou het ooit zover zou komen) de vruchten van gaat plukken. Als een fabrikant een nieuw medicijn wil testen, dan krijgt men er ook iets voor. Willen de studenten van een school iets onderzoeken en daarvoor mensen zoeken dan zou daar ook iets tegenover kunnen staan, uit de pot van de universiteit.