Piloten gezocht voor experiment!

Veijk, bestaat zo'n systeem al niet? Schermpje geeft rood terrein of groen terrein. De rode waar je met de huidige rate of climb/descend tegen aan vliegt, de groene waar je overheen gaat. Voor mij is dat meer dan genoeg situational awareness. Als je koers er ook nog opstaat dan is het helemaal mooi. Ik heb hier zeer veel gebruik van gemaakt in Zuid Amerika (Quito, Bogota, Medellin, San Jose CR, en nog een paar leuke plaatsen in die omgeving). Zelfde voor Addis Abeba, Entebbe, Nairobi, Kabul. Oftewel overal waar de molshopen iets hoger zijn dan in NL. De eerste 2 letters in TAWS staan voor Terrain Awareness (=weten waar het terrein is) en zie je op een schermpje. De W staat voor warning, en gaat luid schreeuwen als je binnen zeer korte tijd contact gaat maken met het terrein op een manier die niet bevordelijk is voor de gezondheid van vliegtuig en / of crew + lading.

Ik ben het een beetje eens met Andre en MG. Wij geven kostbare tijd thuis met vrouw en kinderen op voor iets waar jij (via een patent, zou het ooit zover zou komen) de vruchten van gaat plukken. Als een fabrikant een nieuw medicijn wil testen, dan krijgt men er ook iets voor. Willen de studenten van een school iets onderzoeken en daarvoor mensen zoeken dan zou daar ook iets tegenover kunnen staan, uit de pot van de universiteit.
 
Ik ben het een beetje eens met Andre en MG. Wij geven kostbare tijd thuis met vrouw en kinderen op voor iets waar jij (via een patent, zou het ooit zover zou komen) de vruchten van gaat plukken.

Hier plukt een student dus geen vruchten van, echter wellicht wel de universiteit.
 
En dat is nou net wat ik bedoel.
Natuurlijk wil je een arme student geen geld uit de zak kloppen.

Het gaat mij meer om de arrogantie van de Nederlandse kennis centra.

En nee ik hoef niet overal geld voor te hebben, maar dan gaat het wel om mensen die ik ken.

Onbekenden die nog nooit iets voor mij gedaan hebben en ook nooit iets meer voor mij zullen doen en waar ik echt moeite voor moet doen kunnen gewoon schuiven.

Heb al meeeer dan genoeg leergeld gegeven in mijn leven.

Ieders vriend is allemans gek luid het spreekwoord!

Groeten

Andre

ps: nee ik ben niet gefrustreerd maar gewoon al wat ouder, dan ga je dat soort dingen doorkrijgen.
 
Vreemd genoeg lijkt mij het wel leuk. Beetje paar uurtjes rondboren op een Cessna Citation sim met wat software aanpassingen met een kaasbroodje tussendoor. Weer is wat anders :)
 
Dan moet je je aanmelden bij het NLR...Doen wel eens wat opdrachten voor Eurocontrol etc...Dagvergoeding geloof ik 90 Eu bruto...Aardige gasten en lekkere cantinebroodjes
 
@metrodriver:
Er bestaan inderdaad systemen die piloten helpen met het vergroten van terrain awareness. Het systeem wat ik test voegt hieraan toe dat de piloot meer 'in-the-loop' blijft m.b.t. het te ondernemen maneuvre en bovendien ook informatie geeft op wat links en rechts van je zit, waardoor horizontale maneuvres beter worden ondersteund. De eerste reacties zijn vrij positief, dus dat is mooi ;-)
 
Weer tijd voor een berichtje van mijn kant. Ondertussen heb ik 13 piloten mogen ontvangen in Delft die een halve dag in de sim een nieuw type display hebben getest. Althans... ze dachten dat dit display mijn ontwerp was en ik hierop af ging studeren. De meeste deelnemende piloten heb ik ondertussen ook persoonlijk verteld wat mijn werkelijke onderzoeksvraag is. En aangezien ik beloofd heb alle geïnteresseerde airworkers een beetje op de hoogte te houden van mijn vorderingen bij deze dus in het kort een omschrijving van mijn werkelijke onderzoek :)

Het experiment op het gebied van terrain avoidance diende als kapstok voor het testen van een veelgebruikte methode om Situation Awareness (SA) te meten bij de piloot. Bij een zogenaamde 'freeze technique' wordt de simulatie stopgezet en alle informatie van de schermen verwijderd. Vervolgens wordt er een vragenlijst getoond met vragen over de huidige situatie (in dit geval variërend van je huidige airspeed, heading, etc tot de mogelijke uitwijkmogelijkheden en de invloed van de wind hierop). Aangezien SA al een tamelijk wazig begrip is (behoorlijk subjectief en over de relatie tussen SA en menselijk falen is men het nog niet eens), lijkt het objectief meten van SA zo ongeveer een 'mission impossible'. De freeze technique heeft de naam een objectieve methode te zijn, maar het risico bestaat dat dit de piloot attendeert op zaken waar hij/zij anders helemaal niet op gelet zou hebben. Mijn onderzoeksvraag was dan ook: is er een verschil in gedrag tussen piloten wiens SA gemeten wordt dmv een dergelijke vragenlijst en piloten die deze vragenlijst niet krijgen?

Hiervoor heb ik de 13 piloten over 2 gelijke groepen verdeeld (voor de wakkere airworkers... dat gaat inderdaad niet, maar halverwege bleek bij 1 piloot de data van de eye-tracker van te lage kwaliteit te zijn, zodat ik genoodzaakt was deze data te schrappen, er bleef dus eye-track data over van 12 piloten). Hiervan kregen dus 6 piloten een vragenlijst tussendoor en 6 piloten kregen deze niet. De groep die geen vragenlijst heb ik in hun laatste run alsnog één keer deze vragenlijst gegeven. Hiermee wordt het ook mogelijk om te achterhalen of piloten die geconditioneerd zijn met deze vragenlijst deze na 10 keer ook beter invullen dan piloten die deze (ondanks dat ze evenveel ervaring hebben met de display) nog niet hadden ingevuld. Bovendien vergelijk ik de hoeveelheid correct genomen beslissingen en het kijkgedrag van de piloten om zo tot een conclusie te komen over het effect van de vragenlijst op het gedrag van de piloot. Hiermee ben ik nu druk bezig. Indien hieruit blijkt dat deze SA meet-methode invloed heeft op het gedrag van de piloot dan lijkt het beter om deze methode in de toekomst niet meer te gebruiken, omdat hiermee ook indirect het gemeten SA mee beïnvloedt kan worden.

Aan de TU is hier interesse voor omdat vrijwel iedereen die een experiment uitvoert om een zelfontworpen display te testen iets wil kunnen zeggen over de toegevoegde waarde van deze display aan de SA van de gebruiker (piloot of ATCo).

Dus aan alle piloten die deelgenomen hebben: nogmaals heel hartelijk bedankt voor jullie hulp, tijd en interesse!! En sorry voor de misleiding, maar uiteraard had het weinig zin gehad als ik jullie vooraf had verteld wat ik werkelijk aan het onderzoeken was. Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen!

Groeten!
 
Aangezien ik nog steeds enthousiaste reacties ontvang van piloten die nog deel willen nemen aan het experiment.... dank je wel! Maar het experiment zit er nu echt op. Omdat ik veel reacties heb gehad zullen in de toekomst wellicht meer studenten hier een oproep doen voor een experiment, dus er komen vast nog kansen voor de mensen die deel willen nemen.

Groeten!
 
Ter afsluiting van dit topic de beloofde uitkomsten van mijn onderzoek. Zie hieronder de samenvatting:

When developing new human-machine interfaces for aircraft cockpits, the contribution of the interface to the pilot's Situation Awareness (SA) is of interest because this might influence human decision-making. Besides subjective measures, a frequently used objective method of measuring SA is the freezing of the task, removing information from the displays and querying the pilot about the situation. It is believed that by doing so, the pilot's notion of what is important during this task may change, thereby influencing decision-making. As a result, it is not always clear whether positive SA measurements can be solely attributed to the interface.
An experiment was conducted in which pilots are given a terrain avoidance task, either with or without an interruption and SA query. The behavior of the pilots is observed during this task to investigate whether this measurement technique for SA has a significant effect on the pilot's direction of attention and decision-making. The results show a reorientation of the pilot's gaze, an increase in response time and a higher workload due to the addition of the query. It can therefore be concluded that the freeze technique for measuring SA has an effect on the pilot's behavior. This could partly be due to the nature of the experiment, which involves a limited subtask instead of a global task. In the future, the researcher therefore needs to be very careful with application of this method.
 
Very careful indeed, anders mogen we nog een SAPC gaan doen. Naast de Language proficiency check nog even je SA meten.

Mooi werk. Op naar Ashgate met de resultaten
 
Back
Top