Advies nodig

A340

New member
Ik weet het, er zijn al een behoorlijk aantal threads met de vraag naar vliegschool iemand het best kan gaan, en heb ook redelijk wat doorgelezen maar wordt er niet veel wijzer van, dus sorry weer een.

Ik werk momenteel als programmeur bij een internet bureau. Mijn plan was om daar te blijven werken tot eind april (wanner mijn derde tijdelijke contract afloopt). En vervolgens bij Martinair Flight Academy een beroeps opleiding te beginnen. Maar wegens de economische crisis heeft MFA geen garantie fonds meer. Aangezien ik geen rijke ouders heb, is dat wel nodig voor mij. De ING bank heeft geroepen "geen uitstroom van leerlingen dan ook geen instroom". Nu is MFA wel bezig met ABN Amro, en dat zal in augustus klaar moeten zijn. Maar niks is 100% zeker natuurlijk. En april - augustus kan ik met en beetje geluk wel opvullen met uitzend baantjes, maar dat is ook niet alles.

Afgelopen zaterdag ben ik naar AIS Flight Academy geweest. Het ziet er uit als een goed alternatieve, goede sfeer, mooie vloot etc. En daar zal ik ook wat sneller kunnen beginnen. Het enigen wat mij daar tegen staat is, doordat het nog een jong bedrijf zijn er niet nog niet zo veel ex-studenten te vinden bij (grote) Airlines, wat het volgens mij mogelijker maakt om een baan te vinden. AIS Airlines biedt wel wat extra hoop daar voor, met name multi-crew, turboprop vlieguren.

Ik vind het een hele lastige beslissing. Wat denken jullie?

Ik voel de vraag "waarom niet vliegschool x?" al aankomen, dus:
Stella Aviation Accadamy
Wordt elders op het forum wel de pilotenfabriek genoemd, lijkt me geen prettige omgeving.

NLS / CAE
Een van de mooiweervliegers (Evora, Portugal)
eerste maand hotel in Portugal word voor je geregeld en is inbegrepen in de prijs,
de rest van de tijd zoek je zelf maar uit vind ik en beetje oneerlijk.

EPST
Ook een van de mooiweervliegers (San Diego, USA)

KLS
Deels een mooiweervlieger(Phoenix).
wil ik op zich nog wel is wat beter naar kijken, even de sfeer proeven bij een informatiedag.

Alvast bedankt voor de reacties,

Met vriendelijke groet,

Daniel
 
Wat moet ik precies verstaan onder 'mooiweervliegers' voordat ik met een lullige opmerking kom.
 
Wat ik begrepen heb, is dat weer (wolken, wind, slecht zicht) wel een belangrijk factor is in de luchtvaart en in een woestijn-klimaat is dat weer niet echt interessant.
Als mensen daar anders over denken sta ik daar natuurlijk helemaal open voor.
 
Hallo Daniel,

Welkom op het forum. Je eerste stap is meteen de goede: je hebt je aangemeld bij dit forum.

Verder geloof ik niet, dat je enig idee hebt waar je aan gaat beginnen. Dat is geen enkel probleem, maar je zult je eerst heel diep moeten informeren. In de eerste plaats denk ik niet dat je nog genoeg tijd hebt om al eind april aan een vliegopleiding te beginnen. Selecties duren op zich al lang, maar je hebt nog lang niet genoeg inzicht om een gegronde keuze te kunnen maken.

De enige reden om voor een bepaalde vliegschool te gaan, moet zijn het perspectief NA de opleiding. M.a.w. waar heb ik de meeste kans op een betaalde baan als verkeersvlieger? Sterker nog, persoonlijk zou ik NIET aan een vliegopleiding beginnen, tenzij deze deels gesponsord is door een airline. Deze schema's bestaan momenteel NIET in Nederland en slechts sporadisch in het buitenland. Er zijn hier threads te vinden waarin je meer info over deze sponsorships kunt vinden.

Sfeer op de school, of 'je gevoel' bij de opleiding, met welke vloot ze vliegen, of ze in Portugal, Amerika of Timboektoe vliegen, wel of geen garantie(?)fonds, al deze zaken moet ondergeschikt zijn aan het baanperspectief. Hou altijd in de gaten, dat je niet meer op een door de staat betaalde universiteit of hogeschool gaat studeren. Alle vliegscholen in Nederland zijn commerciële instellingen. Natuurlijk zullen ze je een warm welkom geven. Je kunt er immers ongeveer 100.000 Euro brengen. Verhalen over toekomstige pensioenen of tekorten aan piloten en massieve vlootsuitbreidingen zijn allemaal BULLSHIT. Deze verhalen doen al de ronde sinds ik me in 1996 ging oriënteren op de markt en moeten nog plaatsvinden. Er is, was en komt nooit een tekort aan verse piloten met 200 uur totale vliegtijd en een frozen ATPL (het brevet dat je 'krijgt' na je opleiding).

Je eerste stap is gezet, oriënteer je goed op dit forum, voordat je een keuze maakt.

Groet KL
 
Wat ik begrepen heb, is dat weer (wolken, wind, slecht zicht) wel een belangrijk factor is in de luchtvaart en in een woestijn-klimaat is dat weer niet echt interessant.
Als mensen daar anders over denken sta ik daar natuurlijk helemaal open voor.

Om het maar positief te houden; het VFR traject wordt door de KLS en EPST in "mooi weer" landen gevlogen juist omdat het zicht vliegen betreft. Tenzij je eerdere vliegervaring hebt is continuïteit heel belangrijk als beginnend vlieger en dan heb je er bitter weinig aan als je een beetje op een regionaal NL vliegveld moet rondhangen wachtende op VMC condities.

Daarnaast denk ik dat de meeste maatschappijen het 'boeiend' vinden of je een gedeelte van een JAA-FTO traject in severe CAVOK in de VS hebt gevlogen of dat je in EUR de ene CB na de andere hebt moeten ontwijken. Bovendien zal je gedurende je Multi-Engine trajet in de London of Groningen (ik weet, lang nie zo interessant) TMA genoeg mogelijkheden hebben om "sportief" vliegweer te ervaren.

In het verlengde van KL zijn post; ik kan me een opmerking herinneren van één van die Dragon Dens die in dat programma zat waar ook die werkeloze piloot zijn zegje mocht doen. Dat was iets in de trant van "Je doet een investering met de verwachting die terug te kunnen verdienen." Speur hier en op andere fora rond, lees je in en probeer bij je uiteindelijke beslissing ook je verstand te gebruiken en niet alleen je droom/hart/gevoel.

Succes!
 
Hallo KL,

Bedankt voor je reactie. Wat je bedoelt met afweging tussen de opleiding zelf en na de opleiding snap ik. Echter lijkt het mij ook belangrijk om je goed te voelen bij een school. Als je ergens niet goed voelt, zal ook minder makkelijk leren.

Partial Sponorship programma's moet ik me nog in verdiepen, heb wel een thread gezien en en beetje gekeken wat de mogelijkheden daar zijn.

De vraag wel of geen garantiefonds is voor mij wel belangrijk aangezien ik geen rijke ouders heb die gerant kunnen staan voor de lening.

Dat de markt niet zo mooi is als de vliegscholen tekenen had ik al lang begrepen, als Spotter zie ik dat namelijk heel erg goed :).

Met vriendelijke groet,

Daniel
 
Hallo KL,

Bedankt voor je reactie. Wat je bedoelt met afweging tussen de opleiding zelf en na de opleiding snap ik. Echter lijkt het mij ook belangrijk om je goed te voelen bij een school. Als je ergens niet goed voelt, zal ook minder makkelijk leren.

Daniel, ik stel het hard, maar daar heb je meer aan dan mooie (slechts gedeeltelijk op waarheid berustende) woorden.

Hoe goed denk je dat je je voelt als je 2,5 jaar na afronding van je opleiding nog steeds geen uitzicht hebt op een goed betaalde baan? Met een schuld die alleen maar oploopt, omdat je de rente niet kunt betalen en een bank die achter je aanzit? Het is zeker niet ondenkbeeldig. In mijn geval heeft het meer dan 4 jaar geduurd, voordat ik een baan kreeg op een groot toestel. Dit was gelukkig meteen een goed betaalde baan. Deze baan ga ik dit jaar kwijtraken, door een management dat meer aan zichzelf denkt, dan aan wat goed is voor het bedrijf. Ik ga het opnieuw proberen in het Midden Oosten, waar ik na 12 jaar bezig te zijn in de luchtvaart weer onderaan de lijst kan gaan beginnen.

Groet KL
 
Beste A340,

Welkom. EPST/OAA zit inderdaad een Phoenix, en inderdaad wat is het daar voor een lekker weer voor bij het zwembad en de BBQ. Wat je niet moet vergeten is dat je de Instrument Rating in Oxford doet en kan je uit eigen ervaring vertellen, daar is het weer vaak niet zo mooi waardoor je ook goed met slechter weer om leert gaan.

Andere scholen kan ik niet voor spreken.

Succes.
 
Bekijk die baan als vlieger niet als een 'droom', maar als een weloverwogen keuze waarin je meeweegt dat het momenteel ZEER slecht gaat met de luchtvaart en het ZEER risicovol is om 120K te investeren in jezelf...

Ondanks deze wijze raad, zijn er helaas vliegscholen die hun promotie hebben ingericht om jou je droom te laten waarmaken, in plaats van dat ze maatschappelijk verantwoord bezig zijn en de wannabee's objectief inlichten.

Simpelgezegd kan elke aap piloot worden, als je hem maar genoeg bananen geeft. Wel of geen aanleg, met extra vlieguren of herkansingen van de examens kan iedereen zijn brevet binnenhalen en losgaan op de arbeidsmarkt. Dat zorgt momenteel voor een gespannen situatie want ondanks de crisis zijn er in 2009 meer piloten aan een vliegopleiding begonnen dan in 2008 (met 'dank' aan ambitieuze vliegscholen die de grootste willen worden). Een selectie is bij sommige opleidingen meer 'propaganda' om jezelf te overtuigen dat je de 'one and only' bent, maar in de praktijk kun je je brevetten halen zolang je maar het geld bij een bank weet los te peuteren. De droom om piloot te worden spat voor velen pas uit elkaar NADAT ze een opleiding hebben afgerond, in plaats van dat ze voor de opleiding zijn tegengehouden. Begrijp je mijn punt?

Als je goed rondkijkt op dit forum, of op Pprune.org, zul je verhalen lezen van piloten in spé die steeds meer moeten investeren, en steeds grotere onzekerheden moeten accepteren en nu dus noodgedwongen thuiszitten zonder baan maar wel elke maand 800 euro rente moeten betalen. In uitzonderlijke gevallen ben je jaarlijks 10.000 euro kwijt aan rentebetalingen terwijl de opleidingsschuld geen cent minder wordt. En als je dan de komende jaren moet wachten op een baan, is het het dan waard om jaarlijks deze 10.000 euro 'weg te gooien'? Denk dat je zelf wel inziet dat het dan beter is om een paar jaar te wachten totdat de markt weer uit zijn dip begint te komen en je je baankansen vertienvoudigt in vergelijking met nu,

Het kwalitatief goede EPST kan momenteel geen piloten plaatsen bij maatschappijen. Het enige waar Oxford (EPST) mee op de proppen komt is een 'pay to fly' constructie waarbij je 40K aan Easyjet betaald en een zomerbaantje krijgt waarmee je niet kunt rondkomen en in het najaar weer op straat staat. KLS heeft ook bijna 180 werklozen in een vijver bij de KLM uitgezet, met de hoop dat de KLM straks gaat vissen en ze allemaal uit de vijver haalt. NLS heeft momenteel ook niets, behalve die kans om bij Ryanair en LionAir aan de slag te kunnen na betaling van 30K. Stella pretendeert geen problemen te kennen met 'maar 5 werklozen', maar ook hier worden de studenten uitgemolken doordat ze nu 10.000 euro wordt gevraagd voor een 'baankans' die helemaal geen baankans is. Martinair Vliegschool heeft helemaal geen connecties meer, zelfs niet met Martinair zelf (ook al vertelt hun website je iets anders). En dan kom ik uit bij AIS, waar je zelf ook geïnteresseerd in bent. Deze hebben helemaal geen connecties en hun studenten moeten het in de vrije markt dan ook opnemen met de andere 700 studenten die jaarlijks door bovenstaande opleidingen worden 'uitgepoept'.

Nogmaals, praat jezelf niet de droom aan om piloot te worden!
 
Tampie, ik ben mij ook aan het oriënteren. En heb ook mijn vraagtekens. De hele Nederlandse luchtvaart ligt op zijn gat, luchtvaart gebeurt juist elders in de wereld. Waarom wil AIS alleen maar voor de Nederlandse markt opleiden? De eerste leerlingen van AIS zijn al geruime tijd klaar met de opleiding, volgens mij heeft nog niemand een baan in de luchtvaart. Daarbij groeit AIS airlines met een vloot uitbereiding van 300% terwijl om ons heen airlines failliet gaan, Bikkair, Sky Taxi, Denim Air etc.
Hoe kan je in een halve dag een kandidaat serieus selecteren voor een opleiding. Ik heb ook verhalen gehoord dat ze niet goed aangeschreven staan bij IVW. Met name kwaliteit van de leerlingen blijkt niet voldoende. Is dit het bekende kaartenhuis wat straks in elkaar valt? Zoals mijn vader zegt “Don’t throw good money after bad”. Ik ga wel mooi weer vliegen.
 
Eventjes iets heel off-topics en hoeft alleen een ja/nee antwoord. Ik zie dat NLS in portugal vliegt. Is het die vliegschool waarvan vorig jaar (of was het al eerder?) wat jongens zijn neergestort en overleden tijdens de vlieglessen?

Veel succes A340, als je voor de KLS kiest kan ik je altijd helpen met antwoorden wat betreft de selectieprocedure enzo, ik heb zelf net die selecties afgerond. =)
 
Eventjes iets heel off-topics en hoeft alleen een ja/nee antwoord. Ik zie dat NLS in portugal vliegt. Is het die vliegschool waarvan vorig jaar (of was het al eerder?) wat jongens zijn neergestort en overleden tijdens de vlieglessen?

Ja, und?

Deze gebeurtenis had bij elke willekeurige vliegschool kunnen gebeuren. Is in september 2009 gebeurd.
 
Ja, und?

Deze gebeurtenis had bij elke willekeurige vliegschool kunnen gebeuren. Is in september 2009 gebeurd.

Ik heb geen achterliggende betekenis achter mijn woorden. Dus als ik vraag of het NLS was bedoel ik puur of het NLS was omdat ik het antwoord niet weet. Er is dus geen 'und'.

Bedankt voor het antwoord, en sorry voor het off-topic
 
en een bank die achter je aanzit?
Hoe erg is dat eigenlijk, wat moet ik me daar bij voorstellen?

Deze baan ga ik dit jaar kwijtraken, door een management dat meer aan zichzelf denkt, dan aan wat goed is voor het bedrijf.
Tja, daar hebben we voor een groot deel de crisis aan te danken.

en inderdaad wat is het daar voor een lekker weer voor bij het zwembad en de BBQ.
Kijk, daar doen we het voor :haha:.
Doet me en beetje denken aan de nutteloze toevoeging van een discotheek bij Stella :biertje:.

Wat je niet moet vergeten is dat je de Instrument Rating in Oxford doet en kan je uit eigen ervaring vertellen, daar is het weer vaak niet zo mooi waardoor je ook goed met slechter weer om leert gaan.
OK, maak ik er een halve mooiweervlieger van, net als de KLS dus.

Bekijk die baan als vlieger niet als een 'droom', maar als een weloverwogen keuze waarin je meeweegt dat het momenteel ZEER slecht gaat met de luchtvaart en het ZEER risicovol is om 120K te investeren in jezelf...
Ik had het ook nooit als droom gezien en had ook nooit gedacht dat het makkelijk en risicoloos zou zijn.

Een selectie is bij sommige opleidingen meer 'propaganda' om jezelf te overtuigen dat je de 'one and only' bent, maar in de praktijk kun je je brevetten halen zolang je maar het geld bij een bank weet los te peuteren.
De selectie ben ik al lang niet meer bang voor, vanaf het begin maakte ik me al meer zorgen over de financiering hier van.

Denk dat je zelf wel inziet dat het dan beter is om een paar jaar te wachten totdat de markt weer uit zijn dip begint te komen en je je baankansen vertienvoudigt in vergelijking met nu
Een paar jaar wachten is inderdaad wel een optie en heeft ook wel wat meer voordelen: tijd om meer geld te sparen en meer ervaring op te doen met me huidige werk.

Echter, ik sprak een paar manden gelden, bij McDonalds 9-27 op Schiphol, met een piloot van PIA en die zij dat mijn leeftijd, 21, de perfecte leeftijd is om te beginnen aan een opleiding. Hoe zit dat eigenlijk? Vliegscholen eisen wel dat je tussen de 17 en 28 jaar bent. In hoeverre speelt die ideale leeftijd mee bij sollicitaties?

Het kwalitatief goede EPST kan momenteel geen piloten plaatsen bij maatschappijen. Het enige waar Oxford (EPST) mee op de proppen komt is een 'pay to fly' constructie waarbij je 40K aan Easyjet betaald en een zomerbaantje krijgt waarmee je niet kunt rondkomen en in het najaar weer op straat staat.
Dat is ook een manier om de ticket prijs laag te houden :eek:

Stella pretendeert geen problemen te kennen met 'maar 5 werklozen', maar ook hier worden de studenten uitgemolken doordat ze nu 10.000 euro wordt gevraagd voor een 'baankans' die helemaal geen baankans is.
Heb het gelezen op de site, vind ik echt helemaal nergens over gaan, en beetje het Ryanair priciepe waar je moet betalen om naar de WC te gaan, maar dan zonder de 'goedkope tickets'.

Martinair Vliegschool heeft helemaal geen connecties meer, zelfs niet met Martinair zelf (ook al vertelt hun website je iets anders).
Martinair zelf, nou nou, 4 767's, 7 MD-11s, 4 747's (waarvan 1 in de woestijn, en 2 bij KLM) en 0 vliegtuigen in een order boek bij een fabrikant. Ja, die hebben echt een boel piloten nodig de komende jaren:haha:.
Maar Martinair Flight Academy heb ik ook helemaal niet meegerekend om bij Martinair te kunnen werken, ik zal meteen al dat die kans zeer klein was, helemaal toen de A320's er uit gingen.

Waarom wil AIS alleen maar voor de Nederlandse markt opleiden?
De hele wereld toch, net als elke andere opleiding. Een JAA brevet kan je gewoon overal gebruiken (eventueel met een gelijkstelling).

De eerste leerlingen van AIS zijn al geruime tijd klaar met de opleiding, volgens mij heeft nog niemand een baan in de luchtvaart.
Wat ik zaterdag gehoord heb, na wat rond vragen, zijn een paar vlieginstructeur geworden, en een paar bij Orange Aircraft Leasing terecht gekomen. Al zal mij het niks verbazen als een deel daar van al weer weg is, sinds die nog maar 1 1900D hebben.

Daarbij groeit AIS airlines met een vloot uitbereiding van 300% terwijl om ons heen airlines failliet gaan, Bikkair, Sky Taxi, Denim Air etc.

Ik vind AIS airlines wel een mooi uitgekookt concept, je neemt 2 oude bakken (JS31's), huurt een paar 'dure' piloten om gezagvoerder hier op te zijn. De rest van de crew laat je door je werkloze ex-studenten doen voor bijna geen geld. Wat je er mee bereikt: je zet een airlinejte neer, en je ex-studenten houd je blij met bijna geen geld en wat vlieguren.

Hoe kan je in een halve dag een kandidaat serieus selecteren voor een opleiding.
Klein detail: 2 dagen.

Maar om even op iets terug te komen:
maar je hebt nog lang niet genoeg inzicht om een gegronde keuze te kunnen maken.

De enige reden om voor een bepaalde vliegschool te gaan, moet zijn het perspectief NA de opleiding.
Daar probeer ik ook rekening mee te houden, maar ik vind het gewoon heel lastig. Ik weet gewoon niet waar airlines nou op letten als ze piloten moeten aannemen. Vlieguren zal heel erg meespelen, maar de bij de meeste scholen krijg je gewoon +/- 200 uur, dus daar zit bijna geen variatie in. Tot nu toe heb ik echt gelet op dingen als waar kan ik nu ex-studenten kan vinden.
 
PS. in Eelde is het inderdaad 365 dagen per jaar mooi weer.

-edit-

achteraf gezien disregard. begrijpend lezen is moeilijk met een kater.
 
Last edited:
begrijpend lezen is moeilijk met een kater.
gewoon weer beginnen te drinken, dat helpt het beste;)

ontopic: over dat mooiweervliegen. Dat valt allemaal nogal mee. Inderdaad Vlieg je na de USA in nederland. (en bij EPST in engeland) Buiten dat is het hier in de USA echt niet zo geweldig als je het je voorstelt. Als het hier warm wordt, wordt het ook ontzettend turbulent, echt niet makkelijk vliegen in zo'n klein vliegtuigje. Dat geldt voor de zomer, ik zit er nu hier in de 'winter' en ik heb al vaak genoeg hier gevlogen met volledige bewolking, slecht zicht en regen, dus dat mooiweervliegen valt allemaal wel mee. En zoals eerder gezegd is dat nou echt niet relevant voor de keuze van een opleiding, kijk inderdaad naar baanperspectief en ik vind zelf ook inderdaad financiering wel belangrijk.
 
Hoe erg is dat eigenlijk, wat moet ik me daar bij voorstellen?


Tja, daar hebben we voor een groot deel de crisis aan te danken.


Kijk, daar doen we het voor :haha:.
Doet me en beetje denken aan de nutteloze toevoeging van een discotheek bij Stella :biertje:.


OK, maak ik er een halve mooiweervlieger van, net als de KLS dus.


Ik had het ook nooit als droom gezien en had ook nooit gedacht dat het makkelijk en risicoloos zou zijn.


De selectie ben ik al lang niet meer bang voor, vanaf het begin maakte ik me al meer zorgen over de financiering hier van.


Een paar jaar wachten is inderdaad wel een optie en heeft ook wel wat meer voordelen: tijd om meer geld te sparen en meer ervaring op te doen met me huidige werk.

Echter, ik sprak een paar manden gelden, bij McDonalds 9-27 op Schiphol, met een piloot van PIA en die zij dat mijn leeftijd, 21, de perfecte leeftijd is om te beginnen aan een opleiding. Hoe zit dat eigenlijk? Vliegscholen eisen wel dat je tussen de 17 en 28 jaar bent. In hoeverre speelt die ideale leeftijd mee bij sollicitaties?


Dat is ook een manier om de ticket prijs laag te houden :eek:


Heb het gelezen op de site, vind ik echt helemaal nergens over gaan, en beetje het Ryanair priciepe waar je moet betalen om naar de WC te gaan, maar dan zonder de 'goedkope tickets'.


Martinair zelf, nou nou, 4 767's, 7 MD-11s, 4 747's (waarvan 1 in de woestijn, en 2 bij KLM) en 0 vliegtuigen in een order boek bij een fabrikant. Ja, die hebben echt een boel piloten nodig de komende jaren:haha:.
Maar Martinair Flight Academy heb ik ook helemaal niet meegerekend om bij Martinair te kunnen werken, ik zal meteen al dat die kans zeer klein was, helemaal toen de A320's er uit gingen.


De hele wereld toch, net als elke andere opleiding. Een JAA brevet kan je gewoon overal gebruiken (eventueel met een gelijkstelling).


Wat ik zaterdag gehoord heb, na wat rond vragen, zijn een paar vlieginstructeur geworden, en een paar bij Orange Aircraft Leasing terecht gekomen. Al zal mij het niks verbazen als een deel daar van al weer weg is, sinds die nog maar 1 1900D hebben.



Ik vind AIS airlines wel een mooi uitgekookt concept, je neemt 2 oude bakken (JS31's), huurt een paar 'dure' piloten om gezagvoerder hier op te zijn. De rest van de crew laat je door je werkloze ex-studenten doen voor bijna geen geld. Wat je er mee bereikt: je zet een airlinejte neer, en je ex-studenten houd je blij met bijna geen geld en wat vlieguren.


Klein detail: 2 dagen.

Maar om even op iets terug te komen:

Daar probeer ik ook rekening mee te houden, maar ik vind het gewoon heel lastig. Ik weet gewoon niet waar airlines nou op letten als ze piloten moeten aannemen. Vlieguren zal heel erg meespelen, maar de bij de meeste scholen krijg je gewoon +/- 200 uur, dus daar zit bijna geen variatie in. Tot nu toe heb ik echt gelet op dingen als waar kan ik nu ex-studenten kan vinden.

A340, er zijn een aantal mensen die de tijd en moeite om antwoord te geven op je vraag en het lijkt alsof ze tegen een muur praten.
Ik vind persoonlijk dat je een beetje lacherig en vooral lichtzinnig (en jij niet alleen hoor) omgaat met niet alleen de crisis nu (of je bent nog nooit ontslagen of je bent dat wel en betuigt er weinig empathie voor de gene die, door de crisis zoals je dat zelf zegt, hun baan kwijt zijn) maar ook het toekomstperspectief van de luchtvaart (het loopt wel los over een jaar of 4 of 5).
Let wel, dat met een rente van 5% op basis van een studielening van E130000 je 6500 euries aan rente per jaar moet betalen. Dat is alleen in de "wachttijd" op betere tijden al bijna E20000. Wellicht dat dit soort cijfers je de ernst van de zaak doet inzien.
 
Back
Top