PPL Theorie

ewie1

New member
hallo,

Ik ga binnenkort waarschijnlijk aan mijn theoretische opleiding PPL beginnen.
Momenteel ben ik bijna 18jaar en zit in een TSO(België) richting elektriciteit ik vraag mij af of ik enige slaagkansen heb om dit brevet te behalen of zijn er hier sommige die zoiets hebben van ==>onmogelijk??

Ik zou denken dat de richting die ik momenteel volg ook best praktisch nut heeft voor de opleiding niet??

grtz
Ewie1
 
Ik heb geen idee wat TSO is, maar als het te vergelijken is met het VMBO hier in Nederland denk ik dat het prima moet lukken.

De PPL theorie is niet moeilijk. Een beetje kennis van natuurkunde en wiskunde zal zeker in je voordeel werken. Gezien je elektrotechnische achtergrond lijkt me dat dat wel goed zit.

Alleen voorschriften en een gedeelte van Meteorologie is puur stampwerk en daar is weinig technisch aan, dus als je slecht bent in leren zullen dit de lastigste vakken zijn.

De theorie bestaat uit 9 vakken en je doet 7 keer examen.

Voorschriften
Operationele procedures
Navigatie
Prestaties
Algemene kennis luchtvaartuigen
Grondbeginselen van het vliegen
Meteorologie
Menselijke prestaties & beperkingen
Communicatie

Waarom begin je niet tegelijk aan je praktijk? Heb je al eens een proefles gedaan bij een vliegschool?

I.
 
Moet zeker lukken hoor. Een technische achtergrond is niet verkeerd, klein beetje wis en natuurkunde inderdaad ook niet.

Tis gewoon veel, that's all. Maar prima te doen hoor.
 
Financieel gewijs is het nogal moeilijk om men theorie met de praktijk te combineren he..
Ben nu bijna 18jaar en heb nog geen werk he en als je hoort wat de praktische opleiding kost....
 
Als je maar niet vergeet dat je na het behalen van je theorie 24 maanden de tijd hebt om je praktijk te halen. Dat lijkt veel, maar dat kan nog wel eens tegenvallen, vooral als het weer zo slecht is als de afgelopen winter.
 
Als je maar niet vergeet dat je na het behalen van je theorie 24 maanden de tijd hebt om je praktijk te halen.

Klopt, maar als je niet toekomt kan je altijd een extensie aanvragen op je oefenvergunning voor nog eens 2 jaar. :)

@ewie: Veel vliegscholen in Belgie gebruiken de cursus van Carpels, probeer die te bemachtigen of eens in te kijken en dan kan je je zelf al een beeld vormen van de stof. Ik denk dat vooral de motivatie en een portie gezond verstand van belang zijn...

Grts
 
Je kan het liever tegelijk doen, althans dat is wat ik ga doen. Je bent nog 18 jaar, maak lekker je opleiding af en zoek daarna een vaste baan op het mee te financieren! Ik ben over pakweg zes maandjes klaar met mijn opleiding, zodra ik een baan heb ga ik er werk van maken. Ben tegen die tijd 23.
 
Ga de theorie examens inderdaad pas doen als je al met de praktijk bezig bent, zodanig timend dat het zeker niet gaat verlopen. Als je nu nog lang geen geld voor praktijk hebt, heeft dat toch geen zin.

Maar dat neemt niet weg dat je gewoon zelf de juiste boeken kan bestellen en al lekker kan gaan studeren. Maar geen geld uitgeven aan een cursus of examen totdat je al bezig bent met je praktijk en je uitzicht hebt op een praktijk examen. En ook die lessen pas nemen als je weet dat je daarna genoeg geld overhoudt om de hobby op een degelijke (veilige) manier te bekostigen.
 
Back
Top