Lufthansa piloten gaan staken...

zomerkoning

New member
Van nu.nl

FRANKFURT - De piloten van Lufthansa in Duitsland gaan komende week drie dagen in staking. Dit heeft de vakbond Cockpit woensdag aangekondigd.


De piloten van de Duitse luchtvaartmaatschappij willen een beter salaris en strijden bovendien tegen een inkrimping van het personeelsbestand met 4500 personen.
De staking, van maandag tot en met woensdag, treft niet alleen het personenvervoer, maar ook het vrachtverkeer van Lufthansa en strekt zich ook uit tot dochteronderneming Germanwings.

Lufthansa probeert de gevolgen van de staking voor reizigers te beperken, onder meer door hen over te boeken naar andere maatschappijen en door hun treintickets aan te bieden.

Van de Duitse cockpit vakbond:

Rund 94 Prozent der zur Urabstimmung aufgerufenen Piloten bei Lufthansa, Lufthansa Cargo und Germanwings haben für Streikmaßnahmen gestimmt, wie die Vereinigung Cockpit am Mittwoch in Frankfurt mitteilte. Damit unterstützen sie das Ziel der Pilotenvereinigung eine Sicherung der Arbeitsplätze der Lufthansa Mitarbeiter in Deutschland gegen eine Verlagerung ins Ausland zu erreichen, denn zunehmend ersetzt Lufthansa originäre Strecken der Lufthansa-Passage durch Angebote ihrer ausländischen Zukäufe wie Brussels Airlines, Austrian Airlines oder British Midland.

„In monatelangen Gesprächen haben wir dargelegt, zu welchen Zugeständnissen die Piloten bereit gewesen wären, so auch zu einer Nullrunde. Doch die Lufthansa sah sich nicht in der Lage die geforderten Absicherungen gegen Verlagerung der deutschen Arbeitsplätze abzugeben.“ erklärt Markus Germann, Verhandlungsführer der Vereinigung Cockpit. „Somit hat das Lufthansa-Management die nun folgenden Maßnahmen nicht nur zu verantworten, sondern provoziert.“

Die Vereinigung Cockpit hat alle Piloten bei Lufthansa, Lufthansa Cargo und Germanwings zu Arbeitsniederlegungen beginnend am Montag 22.02.2010 0:00 Uhr bis Donnerstag 25.02.2010 23:59 Uhr aufgerufen.

Bereits seit dem Jahr 2006 ist der Manteltarifvertrag, der die Arbeitsbedingungen der Piloten regelt, gekündigt. Seit April 2009 ist auch der Vergütungstarifvertrag, in dem die Gehaltsstrukturen festgeschrieben sind, gekündigt und es besteht keine Friedenspflicht mehr. „Doch bis heute haben wir für keinen der offenen Tarifverträge in den betroffenen Gesellschaften Lufthansa, Lufthansa Cargo und Germanwings auch nur ein einziges Angebot erhalten. Auch der Kahlschlag bei den Lufthansa-Regionalgesellschaften Contact Air und Eurowings muss ein Ende haben.“ appelliert Germann. Durch die Entscheidung der Lufthansa alle 50-sitzigen Flugzeuge ersatzlos aus dem Programm zu nehmen verlieren hunderte Piloten ihren Arbeitsplatz. „Hier zeigt sich deutlich, dass auch die dortigen Haustarifverträge, die niedrigere Gehaltsstrukturen gewährleisten, keinen Schutz vor Arbeitsplatzabbau bieten können.“ so Germann weiter.
 
Korte reactie want moet zo vliegen;

Het gaat ons niet om een hoger salaris. Lufthansa probeert op dit moment meer en meer Europese routes door goedkopere dochters te laten vliegen. Buitenlandse piloten bij LH Italia, LH Cargo kisten staan stil terwijl o.a. Jade de routes overneemt. Zo zijn er nog 100 voorbeelden. Kortom als we nu niet ingrijpen vliegt binnenkort alles onder LH callsign behalve LH kisten met LH piloten.
 
hmm ik vlieg zondag met lufthansa naar münchen en vrijdag terug, hoop dat er geen vertragingen zijn........Op de ticket staat wel voor de terug augsburg airways...... betekent dit dat ik de terug weg met augsburg airways vlieg?
 
Korte reactie want moet zo vliegen;

Het gaat ons niet om een hoger salaris. Lufthansa probeert op dit moment meer en meer Europese routes door goedkopere dochters te laten vliegen. Buitenlandse piloten bij LH Italia, LH Cargo kisten staan stil terwijl o.a. Jade de routes overneemt. Zo zijn er nog 100 voorbeelden. Kortom als we nu niet ingrijpen vliegt binnenkort alles onder LH callsign behalve LH kisten met LH piloten.

En graag ook nog even de Embraers van Cityline innemen, bedankt voor ONZE toekomst!
 
Korte reactie want moet zo vliegen;

Het gaat ons niet om een hoger salaris. Lufthansa probeert op dit moment meer en meer Europese routes door goedkopere dochters te laten vliegen. Buitenlandse piloten bij LH Italia, LH Cargo kisten staan stil terwijl o.a. Jade de routes overneemt. Zo zijn er nog 100 voorbeelden. Kortom als we nu niet ingrijpen vliegt binnenkort alles onder LH callsign behalve LH kisten met LH piloten.

Can somebody tell me the difference between Italian and Dutch pilots flying for a german company ?
Italian Pilots are "Buitenlanders" and Dutch Pilots are "Germans" ??????

Sounds strange to me.

DITOP
 
Can somebody tell me the difference between Italian and Dutch pilots flying for a german company ?
Italian Pilots are "Buitenlanders" and Dutch Pilots are "Germans" ??????

Sounds strange to me.

DITOP

Hi Ditop,

In het voorbeeld LH Italia gaat het erom dat Italianen ons werk overnemen. Vliegtuigen van LH worden verplaatst naar Italie en zo verliezen wij die werkplekken. Op 6 vliegtuigen praat je dan al snel over meer dan 60 jobs.

Met buitenlandse firma's bedoel ik maatschappijen buiten Duitsland. Bij Lufthansa vliegen naast Nederlanders trouwens ook een hoop andere nationaliteiten. De groep Nederlanders is wel de grootste.
 
Om even bij LH Italia te blijven, er worden nog actief vliegers gezocht:

http://www.lufthansa-pilot.de/lhitalia/index.php

Zoals je kan zien is het mogelijk om direct entry captain te worden. Dit kan omdat deze vliegers niet bij ons op de senioriteitslijst komen. Bij Lufthansa zelf kan je namelijk helemaal niet direct entry captain worden.

Verder werd er altijd gezegd dat ze Italianen zoeken omdat het raar zou zijn met Duitsers daar rond te vliegen. Maar zie:

Additional Requirements

* Fluent in English (written and spoken), preferably Italian fluent

PREFERABLY; hoeft dus niet eens. Kortom is gewoon een manier om goedkopere vliegers te krijgen.

Wij willen dan ook tegen gaan dat banen verdwijnen door goedkopere vliegers elders. Uiteindelijk is dat voor de hele markt goed dat goedbetaalde banen blijven bestaan. Doen we niets krijgt iedereen over x jaar een salaris waarmee je niets mee kunt beginnen. Dit is helemaal belangrijk voor de komende vliegers met een studieschuld van 150.000 euro of meer.
 
Als de rechter nu bepaalt dat jullie niet mogen staken staan jullie mooi voor lul.

Dat klopt maar dat gaat niet gebeuren. LH's argument waarvoor wij zouden staken hebben wij nooit geeist. Dus dan kan de rechter het ook niet af-/goedkeuren.
 
Origineel gepost door papierprikker
Als de rechter nu bepaalt dat jullie niet mogen staken staan jullie mooi voor lul.

Alsof werken ben de check-in niet voor lul is :)

Of krijg je zo'n mooi karretje met een emmer en een mops? :) :)
 
Uiteindelijk is dat voor de hele markt goed dat goedbetaalde banen blijven bestaan. Doen we niets krijgt iedereen over x jaar een salaris waarmee je niets mee kunt beginnen. Dit is helemaal belangrijk voor de komende vliegers met een studieschuld van 150.000 euro of meer.

Dit is dus het standaard mantra van de door LH-piloten gedomineerde VC.

Er wordt werkelijk gedacht dat het management van bv TUI-FLy of Eurowings het ook meer iets uitmaakt wat LH-piloten verdienen. Laat staan dat de salarisonderhandelingspositie van deze collega's er ook maar enigszins beter van wordt.

De VC (lees de LH-piloten) had haar sociale gezicht kunnen tonen door een constructieve oplossing te vinden voor de Cityline-piloten zodat er hier nu geen ontslagen vallen en er collega's werkloos thuis moeten gaan zitten.
 
Er wordt werkelijk gedacht dat het management van bv TUI-FLy of Eurowings het ook meer iets uitmaakt wat LH-piloten verdienen. Laat staan dat de salarisonderhandelingspositie van deze collega's er ook maar enigszins beter van wordt.

De VC (lees de LH-piloten) had haar sociale gezicht kunnen tonen door een constructieve oplossing te vinden voor de Cityline-piloten zodat er hier nu geen ontslagen vallen en er collega's werkloos thuis moeten gaan zitten.

Ok weet je wat dan gaan we allemaal hetzelfde verdienen en doen we alsof we in het Rusland van 1960 wonen. Natuurlijk maakt het heel veel uit dat er nog premium carriers zijn met goede betaling en secundaire voorwaarden. Waarom denk je dat het Cityline salaris zo goed is vergeleken met andere CRJ operators? Of was je daar ook liever solidair geweest met 50% minder?

Snap nou a.u.b. een keer dat Cityline en Eurowings en de rest pas geregeld kan worden als duidelijk is wie wat mag vliegen. LH zou het liefste de hele Europa operatie willen outsourcen, dan is er voor "ons" en "jullie" geen werk meer. Daar gaat deze staking om!!!
 
Last edited:
Om even bij LH Italia te blijven, er worden nog actief vliegers gezocht:

http://www.lufthansa-pilot.de/lhitalia/index.php

Zoals je kan zien is het mogelijk om direct entry captain te worden. Dit kan omdat deze vliegers niet bij ons op de senioriteitslijst komen. Bij Lufthansa zelf kan je namelijk helemaal niet direct entry captain worden.

Verder werd er altijd gezegd dat ze Italianen zoeken omdat het raar zou zijn met Duitsers daar rond te vliegen. Maar zie:

Additional Requirements

* Fluent in English (written and spoken), preferably Italian fluent

PREFERABLY; hoeft dus niet eens. Kortom is gewoon een manier om goedkopere vliegers te krijgen.

Draaien die LH Italia machines nog wel, zie dat ding steeds roerloos staan op MXP? Hoorde laatst dat het een eis was van de Italiaanse IVW om Italianen (lees ex-Ali vliegers, hence het Italian fluent) in dienst te nemen maar dat deze zowat allemaal in het sollicitatie proces zijn afgeserveerd.
 
Last edited:
Draaien die LH Italia machines nog wel, zie dat ding steeds roerloos staan op MXP? Hoorde laatst dat het een eis was van de Italiaanse IVW om Italianen (lees ex-Ali vliegers, hence het Italian fluent) in dienst te nemen maar dat deze zowat allemaal in het sollicitatie proces zijn afgeserveerd.

Van wat ik hoor loopt het idd niet goed. Iets nieuws draait wel vaker verlies aan het begin maar vraag me ook af of dit nou een goed idee was. Van de eerste selecties vielen meer dan 90% af. Dit komt ook deels omdat de DLR testen gemaakt zijn voor 20-30 jarige mensen en veel Italianen ouder zijn die zich aangemeld hadden.
 
Back
Top