Wat kan ik doen ?

Piloot12345

New member
Voordat ik begin wil ik even zeggen dat ik dit forum weken lang heb doorgelezen voordat ik een account aangemaakt heb.
Om te beginnen wil ik zeggen dat er aanzienlijk veel informatie op dit forum te vinden is, en "nieuwelingen" die piloot willen worden heel veel info kunnen vinden.
Mijn probleem luidt dus als volgt, op m'n 13e (ben nu 17) ben ik naar Aruba verhuist omdat het bedrijf waar me moeder werkt verhuisd is.
Ik moest natuurlijk dus ook mee verhuizen.
Fast forward.
Grofweg 1 jaar geleden mocht ik met me ouders mee naar Nederland om familie te bezoeken. Vanaf het moment dat ik het vliegtuig instapte kreeg ik dus een adrenaline rush.
Dat was dus nog niet alles, bij het opstijgen kreeg ik nog een zwaarder gevoel doordat je dus in je stoel gedrukt werdt. Sedert dat moment kreeg ik iets met de luchtvaart.
Toen ik in Nederland aankwam zocht ik dus allemaal dingen op van de luchtvaart.
Ik kwam er dus achter dat je een HAVO/VWO diploma nodig had om te beginnen. Ik was helemaal onthutst. Ik dacht dat ik nooit piloot zou kunnen worden aangezien ik VMBO deed.
Na in Aruba te zijn aangekomen zocht ik opnieuw wat informatie op en kwam erachter dat een MBO4 diploma ook zou kunnen voldoen.
Ik zit inmiddels op een Arubaanse middelbare school voor Nederlands onderwijs in de 3e VMBO (ben 2 keer blijven zitten.)

Mijn vraag is dus; wat kan ik het beste doen ? Ik ga het liefst terug naar Nederland/Europa om aan een vliegopleiding te beginnen. Maar dan ben heb ik helaas nog geen diploma.
Voldoet een VMBO diploma echt niet aan de eisen van een vliegschool/maatschappij ? Zo niet, waarom niet ? Een maatschappij zou toch alleen maar naar je brevetten moeten vragen ?
Of moet ik mijn VMBO gewoon afmaken en dan HAVO proberen ? Een andere optie is dan natuurlijk een Modulaire opleiding te beginnen. Dan begin ik dus gewoon met mijn PPL.

Wat stellen jullie voor ?
 
Voordat ik begin wil ik even zeggen dat ik dit forum weken lang heb doorgelezen voordat ik een account aangemaakt heb.
Om te beginnen wil ik zeggen dat er aanzienlijk veel informatie op dit forum te vinden is, en "nieuwelingen" die piloot willen worden heel veel info kunnen vinden.
Mijn probleem luidt dus als volgt, op m'n 13e (ben nu 17) ben ik naar Aruba verhuist omdat het bedrijf waar me moeder werkt verhuisd is.
Ik moest natuurlijk dus ook mee verhuizen.
Fast forward.
Grofweg 1 jaar geleden mocht ik met me ouders mee naar Nederland om familie te bezoeken. Vanaf het moment dat ik het vliegtuig instapte kreeg ik dus een adrenaline rush.
Dat was dus nog niet alles, bij het opstijgen kreeg ik nog een zwaarder gevoel doordat je dus in je stoel gedrukt werdt. Sedert dat moment kreeg ik iets met de luchtvaart.
Toen ik in Nederland aankwam zocht ik dus allemaal dingen op van de luchtvaart.
Ik kwam er dus achter dat je een HAVO/VWO diploma nodig had om te beginnen. Ik was helemaal onthutst. Ik dacht dat ik nooit piloot zou kunnen worden aangezien ik VMBO deed.
Na in Aruba te zijn aangekomen zocht ik opnieuw wat informatie op en kwam erachter dat een MBO4 diploma ook zou kunnen voldoen.
Ik zit inmiddels op een Arubaanse middelbare school voor Nederlands onderwijs in de 3e VMBO (ben 2 keer blijven zitten.)

Mijn vraag is dus; wat kan ik het beste doen ? Ik ga het liefst terug naar Nederland/Europa om aan een vliegopleiding te beginnen. Maar dan ben heb ik helaas nog geen diploma.
Voldoet een VMBO diploma echt niet aan de eisen van een vliegschool/maatschappij ? Zo niet, waarom niet ? Een maatschappij zou toch alleen maar naar je brevetten moeten vragen ?
Of moet ik mijn VMBO gewoon afmaken en dan HAVO proberen ? Een andere optie is dan natuurlijk een Modulaire opleiding te beginnen. Dan begin ik dus gewoon met mijn PPL.

Wat stellen jullie voor ?

Voor zover ik weet is het niet mogelijk met een vmbo diploma een vliegopleiding te starten. Wat hier precies de reden van is kan ik alleen maar gokken omdat ik die reden niet heb bedacht, maar ik kan me voorstellen dat je met een vmbo diploma nog niet op het juiste niveau zit om een pilotenopleiding succesvol af te ronden (en vat dit niet verkeerd op, maar zeker niet als je al 2x bent blijven zitten). De stof die je krijgt tijdens een pilotenopleiding gaat, wat ik mij heb laten vertellen, erg snel en je moet dus wel een bepaald denkniveau hebben. Wel is het bijvoorbeeld mogelijk om na je vmbo nog mbo te gaan doen en dan bijvoorbeeld via de KLS AP&M te gaan studeren. Dit is een gecombineerde hbo opleiding met pilotenopleiding. Ook is het mogelijk na je vmbo alsnog je havo te gaan doen en dan kan je ook bij andere pilotenopleidingen terecht. Wat is de reden dat je 2x bent blijven zitten? Als dit is omdat je het niveau niet aan kon dan betwijfel ik het of je een pilotenopleiding uberhaupt gaat redden. Als je hier een goede reden voor hebt ga je het waarschijnlijk alsnog zwaar krijgen tijdens je selecties. Succes ermee!
 
Wat is de reden dat je 2x bent blijven zitten?

Bedankt voor je reactie.

Ik ben 1x blijven zitten omdat er wat strubbelingen thuis waren en op het randje ben blijven zitten. De 2e keer was omdat ik veel reisde en op een gegeven moment niet meer gemotiveerd was om naar school te gaan.

Nu is alles veranderd en wil ik mijn HAVO dipoma gaan halen.
 
Ga voor je HAVO en dan eventueel HBO.
Je moet niet kijken naar de eisen van de vliegscholen maar ook naar de eisen van de maatschappijen.
Veel maatschappijen kijken niet alleen naar je brevetten, maar ook naar je vooropleiding.
Er zitten natuurlijk ook maatschappijen tussen die alleen naar je brevetten kijkt.
Maak je VMBO AF ( nog een jaar en 3 maanden ), ga dan naar een VAVO instelling en doe daar je havo.
zit je aan de 3 jaar ongeveer.
 
Piloot12345: De reden dat scholen vragen naar een bepaalde vooropleiding is heel simpel; veel scholen bieden een garantiefonds aan wat ervoor zorgt dat (een deel van) je studiekosten worden terugbetaald. Omdat zij hiermee natuurlijk een risico lopen willen zij mensen hebben die bewezen hebben al over een bepaald denkniveau te beschikken en die een opleiding hebben gedaan die in lijn ligt met de vliegopleiding.
Nog simpelere verklaring: leren vliegen is niet alleen maar aan een knuppel en een throttle trekken, je zal vele maanden theorie moeten gaan leren voordat je in een kist aan de slag kan. Natuurkunde, wiskunde en dergelijke vakken spelen dan een grote rol en het is belangrijk dat je hier alvast over de nodige voorkennis beschikt zoals bepaalde natuurkundige wetten en wiskundige formules.

Daarnaast kijken maatschappijen ook vaak naar een vooropleiding, beetje om dezelfde redenen. Zij willen een aanwijzing hebben dat jij goed kan leren, zodat zij je straks geen 10 beurtjes extra moeten geven voor dat je je type-rating hebt.

Iedere beroepsopleiding zal een vooropleiding vragen. Ik raad je aan eerst lekker havo te gaan doen. Ik ken (in Nederland) geen enkele opleiding die mensen aanneemt met een mavo diploma. Doe je stinkende best op die havo en begin over een paar jaar, als mensen eindelijk weer geld hebben om het vliegtuig in te stappen, eens na te denken over een vliegopleiding.

Succes!
 
Ook bedankt voor je reactie, SS.

Is het verstandig om intussen een PPL te halen ? Ook om dan erachter te komen als ik het vliegen inderdaad zo geweldig vindt.
 
Zelfs al zou je het kunnen betalen zou ik nog niet je ppl gaan halen! Dit is heel duur en is bij elke 'bekende' vliegopleiding in nederland inbegrepen dus dan betaal je dubbel. Zweefvliegen is wel een optie! Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik heb veel positieve verhalen gehoord. Succes!

Inuniform
 
Niet als ik Modulair zou gaan doen, toch ?

Nee, niet als je het modulair doet. Maar modulair verkleint je kansen op de markt wel degelijk, nog meer dan een relatief lage opleiding. Kosten zijn wel weer minder, maar voor de discussie tussen modulair en integraal raad ik je de andere, specifieke topics hierover aan. Een enkele vliegles of proefles kan natuurlijk geen kwaad.
 
Nee, niet als je het modulair doet. Maar modulair verkleint je kansen op de markt wel degelijk, nog meer dan een relatief lage opleiding. Kosten zijn wel weer minder, maar voor de discussie tussen modulair en integraal raad ik je de andere, specifieke topics hierover aan. Een enkele vliegles of proefles kan natuurlijk geen kwaad.

Daar heb ik inderdaad wat over gelezen. Ook op andere fora. Echter kan ik op dit ogenblik niks meer vinden over de Modulair vs Integrated discussie.

Heb je misschien een link ?
 
Je kan ook nu in de VS je PPL halen, daar voor hoef je niet naar Europa.
Veel goedkoper ook.
Als je daarna het virus echt te pakken hebt je HAVO afmaken en vervolgens de rest van de opleiding in de VS.
Conversie naar het Europese JAA kan altijd later nog.
Heel het Caraibische gebied kan je volgens mij met een FAA brevet terecht, Zuid Amerika ook trouwens.
 
Je kan ook nu in de VS je PPL halen, daar voor hoef je niet naar Europa.
Veel goedkoper ook.
Als je daarna het virus echt te pakken hebt je HAVO afmaken en vervolgens de rest van de opleiding in de VS.
Conversie naar het Europese JAA kan altijd later nog.
Heel het Caraibische gebied kan je volgens mij met een FAA brevet terecht, Zuid Amerika ook trouwens.

Als ik naar Amerika m'n opleiding ga doen, dan heb je weer dat geharrewar met Visa's, e.d. Als je dan daar wilt werken ook.

Zuid Amerika interesseert me wel, echter spreek ik geen Spaans/Portugees. Ben wel bereid dit te leren als je dan niet per se vloeiend hoeft te zijn voor een job bij een Zuid Amerikaanse airline.
 
Zuid Amerika interesseert me wel, echter spreek ik geen Spaans/Portugees. Ben wel bereid dit te leren als je dan niet per se vloeiend hoeft te zijn voor een job bij een Zuid Amerikaanse airline.

Alleen zal je dat wel vloeiend moeten spreken en zal je ook de nationaliteit moeten hebben, die je niet even zomaar regelt. Net als in Europaland en elders dus. Uitzonderingen daargelaten (die zijn er wel zoals ten oosten van het midden en zo).
 
dan heb je weer dat geharrewar met Visa's

En wat is daar zo moeilijk aan?
Amerika is naast de deur voor je en training is de helft van wat het in Europa kost.


job bij een Zuid Amerikaanse airline

Da's een beetje hoog gegrepen om mee te beginnen.
Zou eerst eens gaan kijken naar charter in het Caraibische gebied;
Trinidad & Tobago, Puerto Rico, Caymans, Virgin Islands...weet je wel is allemaal bij je in de buurt.
En in 4 jaar Aruba geen Spaans geleerd?
Niet om te katten, we kennen je tenslotte niet, maar lijkt het geen tijd om wat meer moeite voor dingen te doen?
 
Back
Top