Het gezinsleven van een Piloot?

Jack the Pilot

New member
Beste airworkers,

Ik ben van plan om piloot te worden. Maar ik begin toch te twijfelen.

Kun je er genoeg zijn voor je gezin? Missen je kinderen en je vrouw je niet veel?
Want het lijkt erop dat je als piloot steeds weg van huis bent, en niet voor je gezin kan zijn. En dat je niet als een normale gezin kan leven. Zijn er ook geen andere opties, zodat je als piloot toch zeg maar dezelfde dag nog terug kan vliegen naar huis, of na maximaal 1 dag?

Alvast bedankt!
 
Er is hier al het één en ander over geschreven op deze site.

De hoeveelheid dagen/nachten dat je van huis bent is erg afhankelijk van de maatschappij waar je voor vliegt en het type toestel.
Vlieg je bij een maatschappij waar je voornamelijk ICA (intercontinentaal) vliegt ben je langer van huis, echter ben je dan vaak ook een langere periode thuis.
Bij een Europa-vakantiecharter maatschappij (bv Transavia) kan het zo zijn dat je bijna elke avond thuis bent, maar in de zomer erg drukke roosters hebt.
Vaak moet je dan erg vroeg naar bed omdat je de volgende dag vroeg moet opstaan (0300-0400 uur melden is geen uitzondering) of kom je juist erg laat thuis (0200-0600 landen) en mag je dezelfde dag wellicht wéér vliegen.
Op die manier zal je van je 'vrije tijd' thuis niet veel met je vrouw en kinderen en hond en kat kunnen doorbrengen omdat je dan enkel aan het slapen bent of wakker bent als iedereen naar school of werk is. (uitgezonderd de hond en de kat)

Besef je dat als je kiest voor een baan in de cockpit je kiest voor een onregelmatig bestaan en je vaker dan een gemiddelde kantoorwerknemer van huis bent.
Als je dat niet aan staat moet je er niet aan beginnen want later bij een werkgever zit men niet te wachten op mensen die een speciale behandeling of aangepaste roosters wil hebben omdat ze vaker dan anderen thuis willen zijn.

Overigens hebben erg veel collega's van me kinderen (vrij veel van meerdere (ex-)echtgenotes, maar toch! ;)) waar ze heel goed mee om kunnen gaan, dus het hóeft geen probleem te zijn.
 
Er is hier al het één en ander over geschreven op deze site.

De hoeveelheid dagen/nachten dat je van huis bent is erg afhankelijk van de maatschappij waar je voor vliegt en het type toestel.
Vlieg je bij een maatschappij waar je voornamelijk ICA (intercontinentaal) vliegt ben je langer van huis, echter ben je dan vaak ook een langere periode thuis.
Bij een Europa-vakantiecharter maatschappij (bv Transavia) kan het zo zijn dat je bijna elke avond thuis bent, maar in de zomer erg drukke roosters hebt.
Vaak moet je dan erg vroeg naar bed omdat je de volgende dag vroeg moet opstaan (0300-0400 uur melden is geen uitzondering) of kom je juist erg laat thuis (0200-0600 landen) en mag je dezelfde dag wellicht wéér vliegen.
Op die manier zal je van je 'vrije tijd' thuis niet veel met je vrouw en kinderen en hond en kat kunnen doorbrengen omdat je dan enkel aan het slapen bent of wakker bent als iedereen naar school of werk is. (uitgezonderd de hond en de kat)

Besef je dat als je kiest voor een baan in de cockpit je kiest voor een onregelmatig bestaan en je vaker dan een gemiddelde kantoorwerknemer van huis bent.
Als je dat niet aan staat moet je er niet aan beginnen want later bij een werkgever zit men niet te wachten op mensen die een speciale behandeling of aangepaste roosters wil hebben omdat ze vaker dan anderen thuis willen zijn.

Overigens hebben erg veel collega's van me kinderen (vrij veel van meerdere (ex-)echtgenotes, maar toch! ;)) waar ze heel goed mee om kunnen gaan, dus het hóeft geen probleem te zijn.

Bedankt voor de reactie!

Ja ik hou juist van onregelmatige werktijden (maakt niet uit welke werktijd, als het maar elke keer anders is), ik hou sowieso niet van kantoorwerk, dus dat moet geen probleem opleveren. Het is me allemaal toch wat duidelijker geworden. Als het echt zo is dat je bij Transavia bijna elke dag in de avond thuis bent, dan is dat echt de oplossing voor mij. Piloot lijkt me het mooiste beroep wat er is, maar ik wil er ook zijn voor mn gezin. En dat ik dan in de zomer een druk rooster heb, vind ik helemaal geen probleem. Als het maar niet het hele jaar zo is. Alleen dat ik dan geen tijd met mn vrouw en kinderen kan doorbrengen, dat mn vrouw alles in haar eentje moet doen, zit me toch dwars. Toch een groot dilemma, of ik nou voor mn toekomstige gezin moet kiezen of voor mn droomberoep...

Hartelijk bedankt!!!
 
Last edited:
thuis?

thuis?

Ga er behalve wat hierboven geschreven staat ook vanuit dat je zeker in het buitenland aan het werk gaat..
Dan zal je dus meerdere dagen achter elkaar van huis zijn en slechts je weekenden in NL doorbrengen (er vanuit gaande dat je het voldhoudt om te commuten).
 
Zoals het er nu voor staat, hoef je niet bang te zijn dat je na de opleiding weinig thuis bent...:biertje:
 
Ga er behalve wat hierboven geschreven staat ook vanuit dat je zeker in het buitenland aan het werk gaat..
Dan zal je dus meerdere dagen achter elkaar van huis zijn en slechts je weekenden in NL doorbrengen (er vanuit gaande dat je het voldhoudt om te commuten).

Er vanuit gaande dat je telkens precies in de weekenden vrij bent..... Ervaring leert me dat dit 2 weekenden per maand is, meestal ben ik zelf vaak doordeweekse dagen thuis, en als het weekend begint, ik weer aan de slag moet.

Mvg
 
Het is me allemaal toch wat duidelijker geworden. Als het echt zo is dat je bij Transavia bijna elke dag in de avond thuis bent, dan is dat echt de oplossing voor mij.

Ik vrees dat er met jou nog ongeveer 500 piloten zo over denken, die allemaal zitten te trappelen om aan de slag te gaan..... Houd er dus sterk rekening mee dat dat dus de eerste jaren niet gaat lukken, en je in het buitenland aan de slag zal moeten. (Als je gelukt hebt)
 
Er vanuit gaande dat je telkens precies in de weekenden vrij bent..... Ervaring leert me dat dit 2 weekenden per maand is, meestal ben ik zelf vaak doordeweekse dagen thuis, en als het weekend begint, ik weer aan de slag moet.

Mvg

..Ik noem zaterdag en zondag allang geen weekend meer. Met 'weekend' doel ik op de dagen op je rooster dat je vrij bent... hetzij doordeweeks, hetzij tijdens het traditionele za-zo weekend..
 
Ga er maar vanuit dat je uberhaupt geen idee hebt welke dag van de week het is! Welke dag zit jij? ... Oh dag 2 jij? ... Ik zit op 4!

Ga er ook maar vanuit dat je nooit in nederland komt te werken! Het is namelijk niet echt een grote markt... Dus zie je je vrouw en kinderen misschien 3 dagen per week! Meestal alleen s'avonds omdat ze naar werk/school zijn! Waarbij je op je eerste vrije dag nog even uit het buitenland moet komen en op dag 3 s'avonds terug.

Waarom niet airtraffic controller worden, net zo onregelmatig. Maar wel thuis!
 
Ga er trouwens ook maar vanuit dat je volgende vrouw ook in de luchtvaart werkzaam is en dus net als jij onregelmatig werkt... Elke keer weer leuk als je eens samen vrij bent.. ;)
 
... en als je thuis komt krijg je je kind in de handen gedrukt want je vrouw wordt gillend gek na 5 dagen alleen met 't jonge grut. Natuurlijk ben je al 30 uur wakker want je komt net uit 't verre oosten met een nachtvlucht. Bovendien moeten de boodschappen gedaan worden en, o ja, je had 3 maanden geleden belooft naar die leuke verjaardagspartij te gaan... om 8 uur 's avonds. De volgende dagen ben je aangewezen als hoofd-ouder want je moet quality-time doorbrengen met de kleintjes. Je vrouw wil de komende dagen ook eens wat leuks doen voor zichzelf... jij hebt immers lekker kunnen uitrusten in Singapore... Uiteraard komt er deze week weer niets van je voornemen om te sleutelen aan je (hobby-)auto en op dag 3 kijk je voorzichtig weer eens op je rooster... "wanneer mag ik weer vliegen?". Op dag 4 klaagt je vrouw dat je afwezig bent. "Hou je nog van mij?", vraagt ze zich af. "Ja, natuurlijk schat!" is 't antwoord maar daar neemt ze geen genoegen mee. "Waarom hou je van mij, geef eens een voorbeeld!". De spanning stijgt want 't antwoord blijft iets te lang uit. De rapen zijn gaar... "en je hebt ook vergeten de vuilniszak buiten te zetten, ik moet ook alles zelf doen!", zegt ze. Nu klinkt die 7-daagse Kuala Lumpur wel heel erg aantrekkelijk... Met een knallende ruzie stap je in de auto... over een uur mag je je weer inklokken... eindelijk!

't Leven is een groot feest! :)
 
Je moet gewoon de maatschappij en de vrouw kiezen die het beste bij je past.

Wil je niet elke nacht wakker worden van je komende baby, kies dan KLM, die jongens slapen altijd in verre oorden.
Wil je je vrouw elke dag zien maar wil je ook elke dag een excuus hebben dat je te moe bent om wat 'leuks' te doen, kies dan Transavia.
Wil je een Engelse vrouw en een enigszins regelmatig leven, kies dan EZY of Ryanair.
Maar combineer EZY met een Nederlandse vrouw als je graag twee huishoudens er op na houdt, je wordt dan de befaamde commuter.

Dit is maar een kleine greep uit de grote keus. Tenzij je eruit ziet als Tom Cruise dan is het vinden van de juiste vrouw de moeilijkste stap. Op de voet gevolgd door het binnenkomen bij de juiste airline! Als het één of ander niet lukt, dan zul je je moeten aanpassen.
 
... en als je thuis komt krijg je je kind in de handen gedrukt want je vrouw wordt gillend gek na 5 dagen alleen met 't jonge grut. Natuurlijk ben je al 30 uur wakker want je komt net uit 't verre oosten met een nachtvlucht. Bovendien moeten de boodschappen gedaan worden en, o ja, je had 3 maanden geleden belooft naar die leuke verjaardagspartij te gaan... om 8 uur 's avonds. De volgende dagen ben je aangewezen als hoofd-ouder want je moet quality-time doorbrengen met de kleintjes. Je vrouw wil de komende dagen ook eens wat leuks doen voor zichzelf... jij hebt immers lekker kunnen uitrusten in Singapore... Uiteraard komt er deze week weer niets van je voornemen om te sleutelen aan je (hobby-)auto en op dag 3 kijk je voorzichtig weer eens op je rooster... "wanneer mag ik weer vliegen?". Op dag 4 klaagt je vrouw dat je afwezig bent. "Hou je nog van mij?", vraagt ze zich af. "Ja, natuurlijk schat!" is 't antwoord maar daar neemt ze geen genoegen mee. "Waarom hou je van mij, geef eens een voorbeeld!". De spanning stijgt want 't antwoord blijft iets te lang uit. De rapen zijn gaar... "en je hebt ook vergeten de vuilniszak buiten te zetten, ik moet ook alles zelf doen!", zegt ze. Nu klinkt die 7-daagse Kuala Lumpur wel heel erg aantrekkelijk... Met een knallende ruzie stap je in de auto... over een uur mag je je weer inklokken... eindelijk!

't Leven is een groot feest! :)

Meesterlijk goed! Zo herkenbaar...behalve dat ruzie gedeelte dan. Weekends zijn mijn days off, genummerd van 1 tot 3. Welke dagen dat ook mogen zijn. Opzich is het goed te combineren met vrouw en kids. Maar zoals al eerder gezegd, hangt ervan af wat voor soort vliegen je doet. Ik eindig nooit later dan 1100pm en start nooit eerder dan 520am, maar daarentegen wel verschillende nachtstops per maand. Varierend van 3 tot 12 nachtstops.

Uiteindelijk zal je altijd weg zijn wanneer je nou net thuis had moet zijn.
Maar het glas is altijd half vol, dus je bent soms thuis wanneer andere echtgenoten/papa's naar hun werk zijn en dat heeft ook zijn voordelen.
 
Dutchbird-757: dus je bent soms thuis wanneer andere echtgenoten/papa's naar hun werk zijn en dat heeft ook zijn voordelen.

Hmmmmzzz... Denk jij wat ik denk wat jij denkt??
 
Tja, iemand moet voor die arme moeders zorgen die dan ook thuis zitten...
 
Bedankt nog allemaal voor de reacties.

Ja het valt idd moeilijk te combineren, en zal toch snel mijn keus moeten maken, want als je er eenmáál aan begint..
Verder zal ik nog rondkijken over de mogelijkheden van Transavia. Ik denk toch echter dat er veel echtscheidingen voorkomt bij piloten.
 
Nee geen echtscheidingen, alleen een hoge omloopsnelheid van vrouwen in je leven en een lege bankrekening
 
ik ben echt 99% van de tijd 's nachts thuis. Heerlijk, perfect gezins leven en als ik werk dan is het zo dat ik de kids of naar school breng of ophaal (early/late start), kortom perfecte levenstijl voor mij, binnenkort wel wat langer vrijwillig voor het bedrijf weg maar dat is goed voor de doekoes!
 
Back
Top