KLM 737 opgestegen van taxibaan

Wat heeft dat er nou mee te maken? :confused:
Het mag duidelijk zijn dat het meenemen van dat boek in de cockpit de kans op natte voeten doet toenemen, dus ik vat zijn post op als een waarschuwing om dat boek thuis te laten...
 
Het mag duidelijk zijn dat het meenemen van dat boek in de cockpit de kans op natte voeten doet toenemen, dus ik vat zijn post op als een waarschuwing om dat boek thuis te laten...

Nee, nee. Je snapt 'm niet. Het boek staat zo vol met gebakken lucht dat zelfs een A320 erop kan blijven drijven.

Of nee, dat past niet bij de rest van z'n verhaal.

Misschien is het dan wel zeer luchtige lectuur.

Hoe dan ook. Het is handig om een exemplaar mee te nemen voor als je moet ditchen. Houdt de neus ook lang omhoog als de snelheid eruit loopt.

Nu ik er zo over nadenk, misschien had die Turkish kist er dan wel te veel van aan boord. Waren natuurlijk ook drie vliegers.

Misschien handig om de vliegers voor te waarschuwen. "This book may cause unexpected nose-up effects". Een ideetje voor de safety department? :)
 
Zal hem maar bestellen dan.

Misschien moeten we ook maar eens uitzoeken wat voor kleur sokken Sully aan had bij zijn famous ditch, gaan we dat ook allemaal doen voortaan.
 
Hoe dan ook. Het is handig om een exemplaar mee te nemen voor als je moet ditchen. Houdt de neus ook lang omhoog als de snelheid eruit loopt...
... en de flight control software zorgt er wel voor dat je niet stalled. Vraag me af of 't em in een ouwe good ol' 737 ook was gelukt. Anyway, we dwalen af...
 
... en de flight control software zorgt er wel voor dat je niet stalled. Vraag me af of 't em in een ouwe good ol' 737 ook was gelukt. Anyway, we dwalen af...

't Is hier al laat en ik moet nodig naar bed... maar... is 't bovenstaande serieus bedoeld?
 
Na grofweg door dit topic te hebben gebrowst, valt het mij op dat vn de crew onder de loep wordt genomen.
Terecht natuurlijk, want het is in eerste aanleg hun F-U.

Maar hoe zit het met de TWR controller?
Zit er geen visual check meer voorafgaand aan de 'KL1234 RW 36C, clear for take-off?'
 
Weet dat ze naar aanleiding van dit hele gebeuren een versneld onderzoek zijn begonnen naar de implementatie van RAAS....
 
Wat een onzin, daar is helemaal geen geld voor. Training wordt aangepast en de safety cultuur onder de loep gelegd.

Andere projecten worden in de koelkast gezet en wegbezuinigd en dan gaan we wel ineens een paar miljoen uitgeven voor RAAS n.a.v. 1 incident terwijl de oorzaak nog niet eens bekend is?
 
Of het daadwerkelijk wordt geimplementeerd is natuurlijk de vraag. Maar ze zijn in ieder geval wel met een haalbaarheidsonderzoek bezig.

Het is natuurlijk wel een logische vraag om n.a.v. een incident zoveel geld uit te geven. Ik zelf zou zeggen om idd de training aan te passen en de safety cultuur onder de loep te nemen.
 
Last edited:
Maar hoe zit het met de TWR controller?
Zit er geen visual check meer voorafgaand aan de 'KL1234 RW 36C, clear for take-off?'
Bedoel je hiermee of de toren checkt of het vliegtuig al daadwerkelijk op de (juiste) baan staat alvorens een takeoff clearance te geven? Heb niet het idee dat dat een gevestigde procedure is, krijg regelmatig een clearance terwijl ik nog vrolijk op de taxibaan ronddwarrel. (en niet alleen op SPL overigens).
 
Op sommige velden krijg je niet de clearance 'Cleared for take-off ...' als je nog op de taxiway bent maar iets van 'Cleared for line up and cleared for take-off ...'

Ideetje?
 
Of het daadwerkelijk wordt geimplementeerd is natuurlijk de vraag. Maar ze zijn in ieder geval wel met een haalbaarheidsonderzoek bezig.

Iets wat meerdere miljoenen kost en waar men ook zonder kan is op dit moment niet haalbaar. Veel belangrijkere projecten die minder kosten zijn ook in de ijskast gezet. Er kan geen euro meer extra uitgegeven worden...
 
Dat is wel zo, maar vergeet niet dat dit incident uitgebreid in de pers is behandeld. En soms....heel soms kan dat een investering van enkele miljoenen wel rechtvaardigen...
Ik weet dat onze vrienden van E&M ook bezig zijn met een onderzoek naar datacommunicatie...nu nog niet echt nodig, maar gesprekken met een mogelijke leverancier zijn al behoorlijk ver gevorderd en daar praten we ook over een behoorlijke investering.

We zullen zien...
 
Op sommige velden krijg je niet de clearance 'Cleared for take-off ...' als je nog op de taxiway bent maar iets van 'Cleared for line up and cleared for take-off ...'

Ideetje?

Had in dit geval niets uitgemaakt. Ze zijn keurig van (waarschijnlijk) alpha opgelijnd op bravo en opgestegen.
 
Bedoel je hiermee of de toren checkt of het vliegtuig al daadwerkelijk op de (juiste) baan staat alvorens een takeoff clearance te geven? Heb niet het idee dat dat een gevestigde procedure is, krijg regelmatig een clearance terwijl ik nog vrolijk op de taxibaan ronddwarrel. (en niet alleen op SPL overigens).

Dat bedoelde ik inderdaad...
Vind ik wel zorgelijk als dat niet meer gebeurt.
Volgens mij is het namelijk de ook de bedoeling dat de controller bij de cleared-to-land klaring visual checkt(indien mogelijk) of mijn gear down is...
Of ben ik echt pre-historisch voorgelicht en blijven hangen in de tijd :D
 
Dat bedoelde ik inderdaad...
Vind ik wel zorgelijk als dat niet meer gebeurt.
Volgens mij is het namelijk de ook de bedoeling dat de controller bij de cleared-to-land klaring visual checkt(indien mogelijk) of mijn gear down is...
Of ben ik echt pre-historisch voorgelicht en blijven hangen in de tijd :D

Ik denk dat jij zit te denken aan militaire controllers die jou vragen of je gear down is (bij PAR ook dacht ik?).
 
Bij de Klu werd dit gedaan door verkeersleidingsassistenten die in een shelter naast de kop van de baan zaten...
 
Back
Top