KLM 737 opgestegen van taxibaan

Heren (en dames uiteraard),

Laten we het een beetje relaxt houden, denk niet dat we hoeven af te dwalen naar iemand z'n sollicitatie verleden. Ik denk dat het enige feit, dat wij zelf op dit moment kunnen vast stellen is dat er een fout is gemaakt. (ooit iemand horen zeggen, waar mensen werken, worden fouten gemaakt).

Voor de rest was (zover ik weet) niemand van ons in de cockpit op het moment dat dit incident gebeurde. We weten niet wat er zich afspeelde, hoe het zicht was uit de cockpit, mentale en fysieke gesteldheid van de crew etc etc.

Laten we nou lekker met z'n allen professioneel blijven en wachten op de uitkomst van het onderzoek.

Voor je het weet maak jij een keer een gigantische fout (met hopelijk goede afloop) en zou je het ook prettig vinden als mensen zich beroepen op de feiten voordt je al bij voorbaat wordt veroordeeld door speculatie.

Als laatste weet ik 99% zeker dat die jongens (of meiden) niet express van die taxibaan wilde opstijgen en dit onderzoek over zich wilde afroepen.... We gaan immers met z'n allen elke dag naar werk om mensen of vracht veilig van A naar B te brengen...

(*funny mode* tenzij het natuurlijk een baas was die dacht, dat wilde ik nou altijd nog een proberen voor mijn pensioen, gelanceerd worden door de hobbel tussen Bravo en Alpha Noord *end funny mode*)
 
KTV persoonlijk heb ik geen racune tegen de KLM of KLS.

Echter dit is niet het soort incidenten wat ik persoonlijk zou verwachten van enige westerse maatschappij dit soort dingen is voor de meeste als het horen van een heel ver van je bed show.

Kijk of de crew nou verdwaald was of niet is een ander punt (moet zeggen ik vind de quote van Nosig wel geniaal) of je de taxi route opschrijft of niet maakt niet uit maar wellicht had het wel geholpen als men dat gedaan had in combinatie met het checken van de positie op de kaart (situational awareness was geen 100%), doe je dit niet dan kom je al gauw in het vakje complacency...(ook een bepaalde werksfeer). Mijns inziens nog steeds niet de reden waarom men is opgestegen van de startbaan maar wel een laagje van de zwitserse gatenkaas die (mischien) niet benut is. Daarnaast zijn er tig manieren om je er van te overtuigen dat je op de baan staat tijdens de line up fase..

Een tweede punt is dat de take off roll redelijk lang duurt en dat op een gegeven moment het iemand moet opgevallen zijn (crew dan wel ATC) en er in de eerste seconden door niemand een besluit is genomen om te stoppen zelfs de FO had kunnen roepen STOP we zitten op de taxibaan.. (mischien durfde de fo dit niet kan ook een bepaalde cockpitsfeer zijn)

Mischien zou het voor de discussie beter zijn als iemand de ATC/Crew communicatie zou kunnen posten.
 
Wat een hoop regels bullshit achter elkaar zeg, nachtvlucht gehad?

Als ik goed begrijp kun jij de stemming in "de KLM" cockpit aflezen aan de manier waarop nosig zijn overigens terechte punt maakt.

Ik heb toch het onderbuik gevoel dat hier iets anders meespeelt. Ik heb geen idee over je(jullie) werkgever(s) of sollicitatie verleden en ik wil het ook echt, echt niet weten. Maar waarom lees ik dit alleen in het KLM forum en niet bij bijvoorbeeld een incident van Ryanair, of wie dan ook? Is het misschien dat KLM je(jullie) aanzet tot nadenken over dit soort dingen, of is de relevantie ervan opeens hoger? Ik probeer hier niemand op zijn meterslange tenen te trappen maar vraag het mij serieus af.

Gast, het feit dat er een KLM kist op SPL van een taxibaan opstijgt lijkt me een hele goede rede voor een discussie hier, waar je ook werkt. Maar niet getreurd, als er morgen een FR kist op het verkeerde veld land dan gaan we weer Ryanair bashen, ok?


Linksom of rechtsom, meestal de kortste weg achter de rest van de blauwe buizen aan. Dat heeft veel meer met common sense dan met complacency te maken. En totaal niets met het onderwerp van dit topic.

Sorry hoor maar dit lijkt me een schoolvoorbeeld van complacency.
"Heb jij de klaring genoteerd?" "Nee, maar je kunt gewoon de andere blauwe buizen volgen"
Ik denk (speculatie, ik weet het) dat er op de bewuste avond op die tijd geen hele rij andere blauwe buizen op weg was naar 36C. Als dat zo was waren ze waarschijnlijk niet van 'B' opgestegen.

Overigens kun je best verdwaald zijn zonder het zelf door te hebben. Niemand verdwaald bewust lijkt me. De mannen kwamen er na de T.O. (of in Warschau) achter dat ze toch verdwaald waren.
 
aaaauuuwww,

recht in mn hart!! mn sollicitatieverleden beperkt zich tot het simpele feit,
aangenomen en ja dus, ik heb blauwe buizen gevlogen!!

Toch maar voor levenstijl en iets andere carriere gekozen, dus EHAM verlaten om relatief snel baas te worden op iets veel groters!

tjuss

ohhh waarom veel over KLM op de forums? daar is ale genoeg over geschreven
 
Op pagina 3 proberen een aantal mensen (waaronder ondergetekende) uit te leggen waarom er een aantal mensen nogal cynisch reageren als het om KLM gaat. Het gaat niet om de collega's in de cockpit maar meer om het bedenkelijke aanname beleid dat ze erop nahouden.
Echter we hebben het hier niet over de afdeling PZ dan wel diegene die het aanname beleid verzonnen heeft.
We hebben het hier over twee collega's, twee mensen van vlees en bloed wie nu mogelijk vrezen voor hun baan en nog erger, voor strafrechtelijke vervolging.

En dan vind ik het persoonlijk stuitend, kinderachtig en vooral erg onprofessioneel dat sommigen (ik quote nu jouw post, maar dat betekent niet per se dat ik jou ook bedoel hiermee) leden toch blijkbaar hun onvrede over een totaal niet gerelateerd onderwerp moeten betrekken bij hun mening over dit nare incident. Je zou verwachten dat professionals in de luchtvaart rede en emotie beter zouden kunnen onderscheiden....

Opmerkingen als godenzonen, aces bij KLM, etc zijn helaas wel te verwachten op dit forum, maar, naar mijn mening luchtvaart onwaardig.

Ontopic:

Ik moest wel terugdenken aan een bepaalde instructeur die mij meerdere keren heeft gecorrigeerd op het feit dat ik ook op Schiphol een taxibriefing gaf. Zijn redenatie was dat de taxiroute wel bekend was en ik kon afdoen met "standard taxi", ook op buitenvelden waar we vaak komen.
Nu moet ik zeggen dat ik taxiklaringen zelden opschrijf, tenzij onder speciale omstandigheden zoals low vis, druk veld, onbekend veld, maar zowel voor de approach en enine start komt er wel een korte samenvatting van de route die ik verwacht, ook op Schiphol (bv, hier rechts, de brug over , W5, V3).
Echter dat had dit incident hoogst waarschijnlijk niet voorkomen, daarin moet ik NOSIG steunen. Een dergelijke briefing helpt als je je weg moet zoeken, maar niet als je in volle overtuiging een afslag neemt en je weet (in dit geval denkt) dat je op de baan staat.

Zelf ben ik ook wel eens de verkeerde kant op gereden, na een vrij grondige taxi briefing in combinatie met onduidelijke belettering en een iets afwijkend kaartje...
Op dat moment wist ik heel zeker dat ik goed zat, echter de toren stelde de geijkte vraag: "Waar gaan we naar toe?".

Een briefing is geen garantie op een foutloze operatie en in sommige gevallen zelfs niet van invloed. (Echter staat buiten kijf dat briefings wel een zeer belangrijke rol spelen in de operatie...)
 
Eikie....zelfs in Luxemburg van P7 (Cargo-apron) in SEV CAVOK via A naar holdingpoint 24 krabbel ik de klaring: A//24 op het scratchpad van het FMC...en geloof me dat is nog geen 200 meter taxieen...Het is de mentaliteit, je gaat in een rol en je hebt gewoon je werk te doen.

De clearance is zo verschrikkelijk belangrijk dat ik nog steeds elk jaar naar de video van Tenerife moet kijken tijdens security-refresher...en geloof me, ik ken de video uit mn hoofd
 
Eikie....zelfs in Luxemburg van P7 (Cargo-apron) in SEV CAVOK via A naar holdingpoint 24 krabbel ik de klaring: A//24 op het scratchpad van het FMC...en geloof me dat is nog geen 200 meter taxieen...Het is de mentaliteit, je gaat in een rol en je hebt gewoon je werk te doen.
Nee, dat is jouw interpretatie van je werk. Plus wat maakt jouw mentaliteit de juiste?

Jij bent van mening dat je dat moet doen, maar staat er ergens in de boeken dat je verplicht bent de route op je scratchpad te typen? Misschien in je company SOPs, echter bij ons niet. En derhalve maak ik zelf uit wat mij het beste lijkt.

Of het slim is, is een ander verhaal, maar verhoog een eventueel slim plan nu niet tot regel of gebod, er zijn al teveel mannetjes in de luchtvaart die hun eigen regeltjes ó zo slim vinden en andere forceren ze te gebruiken....
 
De clearance is zo verschrikkelijk belangrijk dat ik nog steeds elk jaar naar de video van Tenerife moet kijken tijdens security-refresher...en geloof me, ik ken de video uit mn hoofd

Ik zie eerlijk gezegd niet het verband tussen het opschrijven van een taxi clearance en het ongeluk op Tenerife. Heeft een beetje weg van makkelijk scoren.
 
@Kliko: Hoewel ze beiden blauw zijn, zijn buizen van KLM exel toch echt wel iets anders dan die van KLM.

@Onassis: Goh man, ik vond je tirades en gebash naar anderen altijd wel vermakelijk, maar je nieuwe rol als alleswetende uberluchtvaart ace/god staat je toch echt niet. Als jij en je mentaliteit echt zo goed waren als dat jezelf beweerd dan...nou ja, je Ryanair verleden is hier al uitgebreid besproken, dus ik hou maar verder op. Succes met je zielige taxiklarinkjes.

@iedereen. Jammer dat een serieus incident weer moet uitmonden in een aloude uitgekauwde aannamediscussie. Ik snap mensen hun frustratie, maar volgens mij is dit niet de time and place. Proffesionaliteit hadden we het toch over.. Ik zou zeggen, ga naar http://aviation-safety.net en zoek je werkgever.

Dat het natuurlijk onbegrijpelijk en onvergefelijk is om van je homebase van een taxibaan te vertrekken staat natuurlijk buiten elke discussie. Ben dus ook zeer benieuwd naar het eerste onderzoeksrapport en naar het onstaan van deze fuck up. Komen we er voor de KLM aannamesceptici ook misschien meteen achter waar deze beste mannen ooit hun vooropleiding hebben gedaan..
 
Het is helemaal geen aanname discussie. Er waren mensen die zich afvroegen vaar de KLM 'haat' vandaan komt. Ik probeer daar alleen een verklaring voor te geven. Heb verder zelf totaal geen probleem met de KLM of de mensen die er werken.
 
zelfs in Luxemburg van P7 (Cargo-apron) in SEV CAVOK via A naar holdingpoint 24 krabbel ik de klaring: A//24 op het scratchpad van het FMC

Een taxi-klaring opschrijven terwijl 't holding point 200m verder ligt, in unlimited vis., gaat mijns inziens een beetje ver. Je bent er waarschijnlijk zo een die alles perfect voor elkaar heeft op papier en vervolgens met de wingtip een lantaarnpaal omver rijdt.

Je past je handelen aan naar de omstandigheden... dat is "airmanship". "Common sense" is ook een leuke kreet. Zoek 't eens op met google...
 
De wetenschap over de vooropleiding lijkt mij helemaal niet relevant in deze zelfs de KLS gebruikte bij Pan Am instructeurs met minder dan 200 uur TT. Dus wat dat betreft zal een KLS student tijdens de praktijk examen in Amerika niet meer leren dan een leerling van noem eens een klein schooltje in NL.

De echte ervaring pak je pas op het moment dat je 500 uur "airline-experience" hebt, vandaar dat je vaak bij contract werk de eis van 500 uur zuiver verzekerings technisch in de meeste gevallen..

Persoonlijk denk ik niet dat de vooropleiding een factor is, de vooropleiding kan je het beste VOORBEREIDING noemen want dat is alles wat het is de voorbereiding voor je eerste baan.
 
@Onassis: Goh man, ik vond je tirades en gebash naar anderen altijd wel vermakelijk, maar je nieuwe rol als alleswetende uberluchtvaart ace/god staat je toch echt niet. Als jij en je mentaliteit echt zo goed waren als dat jezelf beweerd dan...nou ja, je Ryanair verleden is hier al uitgebreid besproken, dus ik hou maar verder op. Succes met je zielige taxiklarinkjes.

Ben het eens met 180backtrack..
Je Ego is zeker net zo groot gegroeid als het toestel wat je bent gaan vliegen nadat je ryanair hebt verlaten.
 
Nee, maar Onassis wacht namelijk ook midden in de nacht met z'n fiets op een verlaten kruispunt voor het rode licht. Zoals Theo Maassen al zei: Hele enge mensen, die denken niet na...

En on-topic heb ik niets anders te melden dan eerder gezegd, laten we wachten op het rapport en als professionals het gespeculeer binnen huiselijke kring houden en niet op een openbaar forum
 
Wat overigens niet inhoud dat ik niet vind dat er niet gediscussieerd kan worden over hoe dit soort incidenten in de toekomst vermeden kunnen worden. Want voor nu blijkt dus dat de fout gemaakt KAN worden, ook door jullie, ja zelfs door KLIKO en Onassis
 
Ik heb maar 2 vraagjes:
Hoe had deze thread eruit gezien als onurair of royal-air-maroc of ryan of airastana of.......ga zo maar door.
(ja ik weet het! ryan vliegt niet op ams)

Zou de desbetreffende operator een vliegverbod krijgen op ams.....
Als dat zo is wat is het verschil?
 
Theo had ook een andere benaming voor dat soort mensen.....

Voorvochtmensen........vond ik ook wel treffend.

Verder +1 met Eikie en Nosig.
Kan wel weer een heel stuk opschrijven maar moet naar de kroeg in KRS.

DL.
 
Theo had ook een andere benaming voor dat soort mensen.....

Voorvochtmensen........vond ik ook wel treffend.

Verder +1 met Eikie en Nosig.
Kan wel weer een heel stuk opschrijven maar moet naar de kroeg in KRS.

DL.

Toch niet die met die rode luifels? Zo ja, neem even een oh-my-god voor me mee...

-EDIT-

Oh zonder cocos graag...
 
ktv; is het nou niet een beetje erg dom dan? Dit is iets wat ze zelfs bij Wizzair, Easy, Ryanair Astreus of wat voor andere Low Cost Carrier niet voor elkaar hebben gekregen. En daar zit 'em de knijp. Altijd afgeven op de LCCs en daarna zo'n high profile incident krijgen is niet echt goede PR. Hoge bomen vatten nou eenmaal veel wind, maar dat krijg je als je adverteerd met "The Reliable Airline".
Wat denk je dat de reaktie van het Nederlandse volk zou zijn geweest als dit de KBX was geweest?
Overigens grappig dat het lijkt alsof iedere KLMer zich persoonljik aangesproken voelt op ieder commentaar. Echte goede redenen waarom het mis is gelopen kan ik echter helaas in deze 6 pagina's nog niet vinden.
:nicethread:
 
ktv; is het nou niet een beetje erg dom dan? Dit is iets wat ze zelfs bij Wizzair, Easy, Ryanair Astreus of wat voor andere Low Cost Carrier niet voor elkaar hebben gekregen. En daar zit 'em de knijp. Altijd afgeven op de LCCs en daarna zo'n high profile incident krijgen is niet echt goede PR. Hoge bomen vatten nou eenmaal veel wind, maar dat krijg je als je adverteerd met "The Reliable Airline".
Wat denk je dat de reaktie van het Nederlandse volk zou zijn geweest als dit de KBX was geweest?
:nicethread:
Je vergeet een woordje.... nog.

Die maatschappijen hebben het nog niet voor elkaar gekregen. Wel landen op een taxibaan trouwens...

En nogmaals, wat heeft een statement van het PR bureau te maken met de acties van een individuele crew? Omdat ze zichzelf reliable noemen zou de kans op fouten lager zijn? Dus zonder de slogan is de kans groter? Dus eigenlijk beweer jij dat een maatschappij die niet als slogan heeft "the reliable airline" een minder goede training verzorgt? Of slechtere/domme piloten in dienst heeft? Want dat zeg je min of meer (maar je bedoelt het vast niet).

Of je gelooft elke slogan en denkt dat de NS echt altijd op tijd komt...
 
Back
Top