KLM 737 opgestegen van taxibaan

Wat ik me niet kan voorstellen dat er niet 1 van de vliegers een onaangenaam gevoel had nadat take-off trust set gezet was en toch niets gezegd heeft. Misschien toch nog een authoriteits verhouding?

Optie 1: U bent geen beroepsvlieger.
Optie 2: U bent al zo lang beroepsvlieger dat u uw tijd als beginnend (ietwat onzeker) first of second officer al zo lang achter u heeft dat u zich dat gevoel niet meer kunt herinneren.
Optie 3: U heeft zo'n enorme plaat voor de kop dat u denkt dat u dat nooit zou kunnen overkomen.
Optie 4: Geen idee, maar enlighten me.

De hufter.

P.S.Ik zie net dat optie 1 vervalt.
 
Optie 1: U bent geen beroepsvlieger.
Optie 2: U bent al zo lang beroepsvlieger dat u uw tijd als beginnend (ietwat onzeker) first of second officer al zo lang achter u heeft dat u zich dat gevoel niet meer kunt herinneren.
Optie 3: U heeft zo'n enorme plaat voor de kop dat u denkt dat u dat nooit zou kunnen overkomen.
Optie 4: Geen idee, maar enlighten me.

De hufter.

P.S.Ik zie net dat optie 1 vervalt.

Nou nou.. lange tenen relax een beetje... als je iets beter gelezen had voordat je wat stoms typte had je ook kunnen zien dat optie 2 ook niet van toepassing was.

Dus optie 1, 2 en 3 gaan voor mij alle drie niet op.

Ik heb het over een "onaangenaam gevoel" dat je hebt als alles voor je gevoel een beetje te snel is gegaan. Dat heeft niets te maken dat ik vind dat het mij wel of niet zou kunnen overkomen. Ik zeg nooit nooit en ben zelf ook nog maar 1500 uur onderweg.

VWB optie 2, welk gevoel doel je op, dat je denkt dat het allemaal wel klopt en dat de captain het wel goed heeft omdat je degene bent die geen tot weinig ervaring heeft?
 
Last edited:
Precies, dat gevoel bedoel ik. Je stelt het heel zwart/wit en dit voorbeeld zou het prima doen in de standaard CRM cursus van welke carrier dan ook.
In mijn (limited) ervaring zijn de praktijk gebeurtenissen bijna nooit zwart/wit en moet je soms in een split second een keuze maken, waar je daarna mee moet kunnen omgaan.
Onafhankelijk van de kwaliteit van die keuze.

Velen hebben een oordeel over het wel of niet terugvliegen vanuit Warschau.
Ik heb daar ook een mening over, maar om mezelf niet tegen te spreken zal ik die mening voor me houden.

Onafhankelijk van de juistheid van de keuze hebben de KLM en de vliegers besloten dat de terugvlucht veilig kon worden uitgevoerd.
Gemaakte fouten achter je laten is 1 van de moeilijkste dingen om te leren in de luchtvaart, maar als je dat kan is dat naar mijn mening een voorbeeld van professionaliteit.

Voordat mensen hier weer aanstoot aan nemen en mij woorden in de mond gaan leggen, stel ik voor nogmaals goed te lezen.
Ik denk niet wat u denkt dat ik denk, denk ik te denken.
Dit gedacht hebbende, denk ik te denken dat ik vandaag moet stoppen met denken, denk ik.
 
Precies, dat gevoel bedoel ik. Je stelt het heel zwart/wit en dit voorbeeld zou het prima doen in de standaard CRM cursus van welke carrier dan ook.
In mijn (limited) ervaring zijn de praktijk gebeurtenissen bijna nooit zwart/wit en moet je soms in een split second een keuze maken, waar je daarna mee moet kunnen omgaan.
Onafhankelijk van de kwaliteit van die keuze.

Je hebt het over een split second beslissing waar je de keuze had als crew om bijvoorbeeld tijdens de TO roll een RTO te doen of de kist mee in de lucht te nemen. Helemaal mee eens, dat is achteraf te makkelijk oordelen en moet je zien in het moment.

Maar een take off initiëren is in mijn ogen geen split second beslissing... toch?
 
Gemaakte fouten achter je laten is 1 van de moeilijkste dingen om te leren in de luchtvaart, maar als je dat kan is dat naar mijn mening een voorbeeld van professionaliteit.

Goed gesproken, MG. Ik zou 'm nog iets breder willenmaken: Gemaakte fouten achter je laten is een van de moeilijkste dingen om te leren in het leven, maar als je dat kunt is dat naar mijn mening een voorbeeld van menselijkheid met een hoofdletter.
 
Kan me idd ook voorstellen dat ze tijdens de take off run hun fout realiseerden en dat ze toen maar besloten door te gaan. High speed abort op een taxi way?
Denk ik een afweging die je maakt.

Ben het overigens volkomen eens dat deze mannen niet fit to fly waren om terug te vliegen. Denk dat ik zelf redelijk in zak en as zou zitten.

Maar wat natuurlijk ook kan is dat ze het toen nog steeds niet wisten.
 
Sorry hoor. Maar waar staat dat dezelfde vliegers zelf teruggevlogen zijn naar AMS?

Is dat niet een aanname die iemand gemaakt heeft en nu iedereen overneemt?
 
Maar dit neemt neem ik aan niet weg dat de KLM los van het IVW kan besluiten om de piloten niet te laten vliegen, voor hun eigen bestwil op basis van unfit to fly?
 
Citaat uit bovenstaand artikel:

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium is bezig met de ontwikkeling van een soort tomtom voor vliegtuigen, waarmee onder meer dit soort incidenten verleden tijd zullen zijn, zegt Rob Ruigrok, hoofd afdeling cockpit- en flightoperations.

Op een digitale kaart is dan in de cockpit te zien waar het toestel precies is, en waar andere vliegtuigen staan Ook de taxiroute is vast te leggen in het systeem, zodat piloten niet langer de weg kwijt raken op vliegvelden. Vermoedelijk duurt het nog een jaar of tien voordat dit systeem wereldwijd zal worden ingevoerd.


Ben ik nou gek, of...?

Het NLR als Center of the Aviation Universe, zucht.
 
Citaat uit bovenstaand artikel:

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium is bezig met de ontwikkeling van een soort tomtom voor vliegtuigen, waarmee onder meer dit soort incidenten verleden tijd zullen zijn, zegt Rob Ruigrok, hoofd afdeling cockpit- en flightoperations.

Op een digitale kaart is dan in de cockpit te zien waar het toestel precies is, en waar andere vliegtuigen staan Ook de taxiroute is vast te leggen in het systeem, zodat piloten niet langer de weg kwijt raken op vliegvelden. Vermoedelijk duurt het nog een jaar of tien voordat dit systeem wereldwijd zal worden ingevoerd.


Ben ik nou gek, of...?

Het NLR als Center of the Aviation Universe, zucht.

Ja dat is weer het wiel uitvinden. KLM B777's zijn al hiermee uitgerust. Maar ook dat is geen garantie voor succes.
Nog wat ideetjes voor het NLR:
TomTom voor passagiers om de weg te vinden op luchthavens en in vliegtuigen. :grijns:
 
Geen idee wat de NLR in gedachten heeft maar je kan er vanuit gaan dat ze niet nog een keer de TomTom van de 777 gaan uitvinden. 't Zal waarschijnlijk geintegreerd worden met andere systemen (aural/visual warnings, inhibits etc). Leuk, maakt 't vliegen nog saaier...

Bovendien; weet je wel dat je de 777 TomTom niet mag gebruiken als primair navigatie instrument!!! ;-)
 

FANTASTISCH!

Sorry, kon mijn lachen echt niet inhouden. De titel van dit stuk was eerst ''Piloten mogen vliegen na misser'' (Ik heb zelf even de spel/typfouten er uit gehaald)

Nu op de Parool site: ''KLM-piloten voorlopig aan de grond''

Moest toch echt even hard lachen, blijkbaar had IVW het verkeerd doorgegeven. Houd iedereen er trouwens wel rekening mee dat de ''deskundigen'' uit dit artikel net zo goed de posts hier op Airwork zouden kunnen zijn? Is voor het Parool denk ik geen probleem.
 
Citaat uit bovenstaand artikel:

Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium is bezig met de ontwikkeling van een soort tomtom voor vliegtuigen, waarmee onder meer dit soort incidenten verleden tijd zullen zijn, zegt Rob Ruigrok, hoofd afdeling cockpit- en flightoperations.



Ruigrok... is dat niet zo'n Efteling attractie?
 
Back
Top