KLM 737 opgestegen van taxibaan

Overigens is het bericht nu van zowel NU.nl als van de Telegraaf verwijderd...

Op NU.nl wordt geadverteerd door Martinair, en dus KLM. Ik vrees met grote vrezen...
 
disregard, dacht dat ik reageerde op de laatste posting, niet dus, er was nog een tweede pagina.
 
Last edited:
Je zou zeggen dat de PR machine van KLM overuren aan het maken is om dit zoveel mogelijk uit het nieuws te houden.

Als serieuze reactie.
Sterkte aan de vliegers.. Zou niet in hun schoenen willen staan op dit moment.
Vraag me af of een dergelijke fout je vergeven word..
 
Ben wel benieuwd welke vangnetten jij kent in de SOP's specifiek tegen het voorkomen van opstijgen vanaf taxibanen?

Wij hebben deze in ons boek staan:



To prevent take-off from an incorrect runway, when entering a runway:
(1) LP visually checks the runway and verifies that the runway
heading agrees with the intended runway and free of conflicting
traffic and calls:
“RUNWAY IDENTIFIED & CLEAR LEFT”.
(2) RP cross checks the called out runway to correspond with the
intended take-off runway as programmed in the FMG(S), and free
of conflicting traffic and calls:
“RUNWAY CHECKED & CLEAR RIGHT”.


Waarbij de visual check staat voor de grote rode runway borden, de runwaynummers etc.
 
En iedereen die roept dat hem/haar dit nooit zal/zou overkomen, en dat de KLMmers arrogante eikels zijn en dat de echte piloten op een propellorkist op 12000 voet vliegen, is een ignorante shithead.


Ik denk dat de meeste van dit soort reacties komen vanwege het feit dat veel mensen (met soms duizenden uren + meerdere typeratings) niet eens mochten solliciteren bij de KLM omdat men niet voldeed aan de 'kwaliteit' (lees; NLS/KLS) die men zocht en de KLM diegenen letterlijk succes wenste in een carriere buiten de luchtvaart.
Tja... het is kort door de bocht om dat nu aan te halen, en ik denk dat we met zn allen blij mogen zijn dat het niet veel erger is afgelopen.

Weet iemand hoe druk het was op dat moment op SPL?

@ Q-nimbus; ik zie het bericht nog steeds op nu.nl staan (link) en ook nog steeds bij de Telegraaf (link)
 
@ altimeter, volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Nogmaals ik ken AMS verder niet, maar stel, rwy 18C in use, taxiway C/D(?) brengt je naar het begin van de baan. Dus op het moment dat je op twy C/D(?) zit ga je richting 360, hoe kan je dan al denken dat je op de goede baan zit als je heading helemaal niet overeenkomt met de baan??
@Talsma, idd ik bedoel de cijfers op de baan.
Dus jij doet je runway heading check, kijkt op je compas, verdomd 360, dg 360. Rwy 18C was in use. (oke met sneeuw/slecht zicht de cijfers op de baan niet zichtbaar)
Knap als toch je compas en dg wel kloppen terwijl je op de taxibaan staat, sta je in goede t/o richting alleen niet op de rwy.
Snapt iemand me nog?
Of zijn de twy's op AMS gewoon niet zo standaard ofzo?

Edit: even de ground chart erbij gezocht en volgens mij is de misvatting van mij hier dat ik totaal niet bekend ben met AMS en daardoor een standaard rwy-twy voor me haal, waarbij je eerst in tegengestelde richting van de rwy in use gaat. Kennelijk is dit op ams niet altijd het geval, misvatting begrepen, excuses.
 
Last edited:
http://www.avherald.com/h?article=4272f72c&opt=0

Ook nog wel interessante informatie altijd op die site (buiten de reacties daargelaten). Overigens snap ik alle speculaties van wat er fout gegaan is nog wel. Maar zeker na zonsondergang zouden de verlichtingsitems op taxi banen vergeleken met runways op schiphol (cat 3 banen) toch redelijk duidelijk moeten zijn in mijn opinie. Maar het onderzoek zal het uitwijzen.
 
[Speculatie on]Als je het vanaf het viaduct links naar het begin van 36C wil rijden komen je over een linke plek heen (als hotspot ook aangegeven in AF/KL boekjes) omdat er daar meerdere afslagen zijn. Als je na de eerste links niet half rechtdoor gaat maar nog iets meer door naar links zit je op de taxibaan naar Z (taxibaan achterlangs 36C, via Zuid). Dan kom je, omdat de taxibaan daar het localizer signaal van 18C kan storen, langs een rood runway entry sign met eventuele stopbar. Het zou dus kunnen overkomen dat je een runway gebied binnenrijdt. Even later buigt de taxibaan af in de goede runway richting en heb je alle juiste clues gekregen dat je op een baan zit. Alleen de nummers en het zebrapad zie je niet, maar die ben je ook niet gewend vanaf het begin (displaced threshold zie plaatje) en met een beetje sneeuw erover... Runway / taxiway edge lights zijn ook anders gekleurd, maar wederom met wat sneeuw erover... Geen idee of dat is gebeurd, maar je zou het je zo maar kunnen voorstellen. Alleen niet door lokale vliegers... [/speculatie off]

714005007_df809b3c67.jpg

Dit is niet wat er gebeurd is! Kan er verder niet over uitweiden...

Btw het runway entry sign en de stopbars op Z hebben niks te maken met eventuele verstoring van het 18C localizer signaal, maar om taxiend verkeer via Z vrij te houden van eventueel verkeer op final 36C (obstakel vlak). In dit geval taxi je meestal via Y. Andersom met landen 18C zullen de stopbars bij Y1 en 2 branden en zal je via Z taxiën. Je hebt nu geen verstoring van LLZ signaal omdat V, Z en Y buiten de protection area liggen.
 
@ altimeter, volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Nogmaals ik ken AMS verder niet, maar stel, rwy 18C in use, taxiway C/D(?) brengt je naar het begin van de baan. Dus op het moment dat je op twy C/D(?) zit ga je richting 360, hoe kan je dan al denken dat je op de goede baan zit als je heading helemaal niet overeenkomt met de baan??
@Talsma, idd ik bedoel de cijfers op de baan.
Dus jij doet je runway heading check, kijkt op je compas, verdomd 360, dg 360. Rwy 18C was in use. (oke met sneeuw/slecht zicht de cijfers op de baan niet zichtbaar)
Knap als toch je compas en dg wel kloppen terwijl je op de taxibaan staat, sta je in goede t/o richting alleen niet op de rwy.
Snapt iemand me nog?
Of zijn de twy's op AMS gewoon niet zo standaard ofzo?

Ik snap er helemaal niks van( jouw verhaal).

crew moest opstijgen vanaf 36C(weet trouwens niet vanaf welke baan ze zijn vertrokken) Ze komen bv van taxiway Q en draaien één afslag te vroeg of ze komen vanuit het noorden over c en maken een 180 over rechts! in beide gevallen is de runway toch 36 en de heading 360.

Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp niet hoe het heeft kunnen gebeuren, maar ik snap ook niets van jouw heading check terwijl ze zijn vertrokken van een parallele baan in dezelfde baanrichting.
 
@ altimeter, volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Nogmaals ik ken AMS verder niet, maar stel, rwy 18C in use, taxiway C/D(?) brengt je naar het begin van de baan. Dus op het moment dat je op twy C/D(?) zit ga je richting 360, hoe kan je dan al denken dat je op de goede baan zit als je heading helemaal niet overeenkomt met de baan??
@Talsma, idd ik bedoel de cijfers op de baan.
Dus jij doet je runway heading check, kijkt op je compas, verdomd 360, dg 360. Rwy 18C was in use. (oke met sneeuw/slecht zicht de cijfers op de baan niet zichtbaar)
Knap als toch je compas en dg wel kloppen terwijl je op de taxibaan staat, sta je in goede t/o richting alleen niet op de rwy.
Snapt iemand me nog?
Of zijn de twy's op AMS gewoon niet zo standaard ofzo?

Ik begrijp je niet echt nee, maar hoe dan ook, ze zijn uiteindelijk ergens een keer met heading 360 op een taxibaan komen te staan. Kun je je dat voorstellen? En op dat punt hebben ze waarschijnlijk hun heading gecontroleerd. Waarempel, 360. De nummers zie je op veel banen niet, vanwege wellicht displaced threshold, sneeuw, etc.

Dan heb je toch niks meer aan die hele heading check?

En natuurlijk, ook dit zit vol speculatie.
 
Ik ben vooral benieuwd naar het onderzoeksrapport. Speculeren heeft geen zin nu. De beide collega's fucked up big time en zullen nu op de blaren moeten zitten (wij bij LH zeggen: Kaffee ohne Keks); ik hoop dat mij zoiets bespaard blijft in m'n carriere.

En iedereen die roept dat hem/haar dit nooit zal/zou overkomen, en dat de KLMmers arrogante eikels zijn en dat de echte piloten op een propellorkist op 12000 voet vliegen, is een ignorante shithead.

Temidden van het kinderlijke leedvermaak ,gefrustreerd klm-bashing , gekrenkte ego's en dom gespeculeer staat er in ieder geval eens een zinnige bijdrage.
Een collega waardig , Bumperking.
 
Nee nu ik mezelf teruglees is het niet bepaald duidelijk idd:rolleyes:
@talsma, dat begrijp ik.
Laat ik maar zeggen dat ik een verkeerde taxi-out routing in mn hoofd had zitten bij deze situatie. Daarnaast heb ik me niet goed ingelezen, wist namelijk niet of ze nu wel/niet in goede richting zijn vertrokken, hoop verwarring maar het is duidelijk nu.
 
Ook bij ons moet het rode runway bord, rwy environment +evt stopbar gecalled worden door beide vliegers before lineup, ik kijk zelf nog op mn ND of mn rwysymbool het correcte label heeft ie 36C
en of mn driehoek op het symbool staat.. (boeing)

Was dat callen van het rode bord en rwy environment niet een advisory van IOSA naar aanleiding van wat audits bij diverse airlines.

Ik ben groot voorstander op moeilijke rwy/taxi punten voor follow the greens ala LHR en SIN zeker in low viz, snow conditions, want die edgelights zijn soms moeilijk te zien in hoge sneeuw
 
Hier zou een RAAS (Runway Awareness Advisory System) systeem het euvel "hebben kunnen" voorkomen. Dit is dus kennelijk niet aan boord van de 73's van de KLM, maar hebben andere kisten van de KLM dit wel?
 
@ nosig
vangnet in de sop's kan zijn voor het crossen van de holding line het zien en
oplezen van de RWY en evt intersectie, ILS voor departure rwy tunen en checken of
de LOC centered is voor take off en er zullen nog wel meer items zijn die men in een
SOP kan verwerken om dit soort incidenten tegen te gaan.

@ JC ff in de war met airbus, daar moet je een "LS" button indrukken op het glareshield omdat je andere geen ILS op je PFD hebt. Gelukkig is ie bij de 738 wel altijd aanwezig

Aangezien Slimjim Dragonair noemt meteen maar ff bespreken in 1 thread net zo makkelijk ook meteen gehad.

Dragonair heeft inderdaad een severe CATincident gehad enige tijd geleden, heeft voor de rest niks te maken met training,bedrijfscultuur etc kan letterlijk iedereen overkomen. Weinig van te leren

Bangalore incident is foutief bericht dit betrof een RTO vlak voor V-1 een master warning ECAM (kan me niet meer herinneren wat de ecam was) uiteraard is de crew terug gekeerd naar de gate.

De podstrike is bij de cargo divisie gebeurd, weet ik verder weinig van af.
 
""The aircraft, registered PH-BDP, was departing on a service to Warsaw when the incident occurred.

Flight KL1369 was supposed to use runway 36C but instead took off from taxiway B which runs parallel on the eastern side.

A spokeswoman for the Dutch Safety Board states that the incident is being classified as "serious" by the investigators.

The aircraft continue to Warsaw and the crew was interviewed on return, she adds.

KLM lists KL1369's scheduled departure time as 20:20 and the spokesman says the incident took place at 20:36.

Amsterdam Schiphol would have been in darkness at this time. Meteorological data from the airport shows good visibility and weather conditions at the time."

Source :
http://www.flightglobal.com/article...s-off-from-taxiway-at-amsterdam-schiphol.html
 
Back
Top